בננות - בלוגים / / חווה מגורשת מגן עדן – לרות בלומרט
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

חווה מגורשת מגן עדן – לרות בלומרט

 

 

 

  עבודה בעקבות השורה הנפלאה הזאת:

"לוּ אַךְ הֵבַנְתִּי אֶת הָהַנְחַיּוֹת

לְמַעֲגָלֵי הַצֶּדֶק."
 
(מתוך פשר הדברים, לרות בלומרט)

לשיר המלא: .http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=14298&blogID=254


מגזרות נייר וגירים על נייר.

 

 

 

 

 

26 תגובות

  1. רות בלומרט

    איריס יקרה, חוה מטולטלת בעדינות במערבולת רוחנית. כמה יפה. תודה מקרב לב.

  2. סן פרנסיסקו על המים

    זה יפה בעיניי כי יש בזה מצד אחד את הפיה הקסומה (אולי שאריות אבק כוכבים מגן עדן) ומצד שני את הבטן ההריונית העתידית שחווה כעונש תישא על גבה כל חייה ("בעצב תלדי בנים"). אינני יודע אם אלה עלי תאנה צהובים המקשטים את הפיה, אבל שלכת של עלי תאנה הוא סימבוליזציה מלאה של גן העדן האבוד.

    • איריס אליה

      תודה רבה, ארז יקר.ואכן אלו עלי התאנה שאני אוהבת, כבר כתבתי לך, עד מאד.יש פירוש של ר"שי, כמדומני, הטוען שעץ הדעת היה עץ התאנה.בשבילי התאנה היא לגמרי עץ הדעת.

  3. מירי פליישר

    מאוד יפה
    הכוח הצנטרפוגלי או שמא האקסטרפוגלי זורק את המקסימה הזו החוצה ממעגלי הצדק והיא נעה בספירלות שנוצרו רק בשבילה. למרות ההדרה, הכל כל כך יפה וחלומי. מנגינת עלי שלכת שאין יפים מהם, נושרים עם כל סיבוב, מלווה אותה.
    תודה על הסיוע הויזואלי והפרשנות המאוד נראית לי, שעוזרת להבין את עומקו הנפלא של השיר. כה לחי לרות ולך .

    • איריס אליה

      מירי יקרה שלי. את רואה דרך אוקיינוסים. כתבת כל מה שקראתי אצל רות והתכוונתי לו. תודה תודה תודה ועוד פעם תודה.חושבת עלייך הרבה.

      • מירי פליישר

        מאמי טייק א רסט, אל תחשבי עלי הרבה כל כך, אני לא רגילה, יותר רגילה לחשוב על אחרים, כמעט מביך. אבל אם בא לך וזה עוזר ליצירה, מה טוב. בכלל אני חושבת שהבלוגייה היא כמו צינור אויר של השראה בשבילך למי שכנראה לא ממש נהנית מהגלות שלה, צינוק כזה? או שהגזמתי …:(
        והיצירה מרויחה, כמו המשוררים והקומפוזיטורים שיצרו בעליות הגג במאות הקודמות. המריאו בזכות האמנות. ושלא יהיה ספק אני בטוחה שאת גם נהנית, כמו בציור ויש ורוד וסגול ויופי ושמחה,רק קצת גרוש…:)
        נדמה לי שרק אנחנו פה בבלוגייה מבינות את הכוחות האלה – סיבוב האבניים והכוחות שמושכים פנימה -הריכוז או הפתיחה- החוצה. הדימוי והציור פשוט כל כך מדברים אלי…

        • איריס אליה

          מירי מתוקה, הלוואי והייתה לי שליטה על המחשבות. אני מניחה שאז גם הייתי נינוחה ורגועה וחביבה יותר.אבל אין לי.ואני היפר אקטיבית בהגדרה, ורק יצירה מרגיעה אותי. בהפוך על הפוך, מכבה אותי לכמה שעות.
          והגלות הזאת, לא יודעת. פעם בזמן החופשי שלי הייתי יוצאת לרוץ בשדות ליד הבית. עכשיו קר פה בטירוף, וזה עוד יותר מרגיש גלות.אפילו מההרגלים שלך אתה גולה. זה מחד. ומאידך, דווקא השלמתי את הספר, כי הגלות הזאת ניתקה אותי מהחיים שהיו לי.
          לא יודעת. אבל זה טוב מחשבות עלייך. כי זה מחשבות טובות.
          לא כל המחשבות שלי "נקיות", ברוח הפוסט של חני.

  4. איריס, איזו מוכשרת את!! עבודות מקסימות נוהרות במעגל לאין או ליש

  5. היי איריס
    מטלטל
    להתראות טובה
    אני מעריצה של רות.

    • איריס אליה

      תודה רבה רבה, טובה יקרה. לאחרונה, כנראה כמה שנים אחרייך, הסתבר לי שגם אני.

  6. יפה איריס והצבעים מרהיבים
    מאוד ממחיש את הניעה סביב המעגלים עליהם כתבה רות בשירה

  7. יפהפה.

    • איריס אליה

      תודה רבה יעלה יקרה. בדיוק עכשיו אני קופצת אלייך.תרתיחי מים.

      • רות בלומרט

        כמה טוב במעגלי ידידות וחיבה, בחג אורים שהוא סמל לעדינות האור ההולך וגדל וכל מטרתו להזכיר שיש חוסן ברוחניות, ואפילו בעת הגירוש, חוה של איריס מעגלית והרמונית, עדינה ומוכנה לעתיד הנסתר. במטע חוגי הידידות מסתלסלים גם בין אנשים שאינם קרובים בדעה ומכנים לשתף אחרים בנשמה היתרה שלהם.

        • איריס אליה

          רות יקרה יקרה, דברייך כל כך יפים.מרגשים אותי עד מאד.עד דמעות. ואלו שירייך, שפותחים ליבך בפנינו ואי אפשר שלא לפתוח את הלב אליהם.ומרגע שהלב פתוח, רוח נכנסת בחדריו. רוח טובה ומיטיבה.
          חג שמח מואר ומלא אהבה ממני אלייך.

  8. עקיבא קונונוביץ

    איריס, איור יפה מאד. מרתק אותי גם הדיאלוג בינך ובין המגיבים/ות.זה חלק חשוב במעשה האומנות.מבחינה זו, את לא בגלות.

    • איריס אליה

      תודה רבה, עקיבא יקר. ושמתי כבר לב, שגם אתה מנהל דיאלוג פורה ומפרה בתגובותיך. אני באמת סבורה שזה עוזר ליצירה להתפתח.סבורה לא יהיה מדוייק. מרגישה יהיה נכון יותר.
      חג שמח ונפלא לך ולאהוביך.

  9. איריס – כה יפה ונוהר
    חג שמח גם שם בארצות הקור

  10. תַּלְמָה פרויד

    ראיתי, אהבתי, חזרתי כעבור יום-יומיים ושוב אהבתי. יפה, מעגלי ונוגע בעדינות בשיר המרשים של רות. המשיכי, איריס, לשלוח לנו מציורייך.

    המשך חג שמח.

    • איריס אליה

      תלמה יקרה, כל כך שמחה שאהבת. כבר שמתי לב שאנחנו נפגשות גם אצל רות. תודה תודה על המילים החמות. אשתדל מאד לעשות כן. שבת שלום וברכה.

  11. רונית בר-לביא

    זה כל כך מקסים, איריס.
    הצבעים, הכיוון, החווה, הספירלה.

    לא ידעתי שגם בתחום הזה את מככבת.

    ותודה על ההפנייה לרות.

    • איריס אליה

      ריגשת אותי בדברייך עד מאד. כל כך שמחה שגילית גם את השיר הנפלא הזה של רות.תודה תודה.ושבת נהדרת בירושלים שלך, ודומני שגם של רות.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן