בננות - בלוגים / / עשר המלצות כתיבה לשנה החדשה:
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

עשר המלצות כתיבה לשנה החדשה:

עשר המלצות כתיבה לשנה החדשה:

1. להשכים קום, להתחיל לכתוב בשעות מוקדמות יותר. חמש כזה. האור יפה ביותר והמוח צלול כמו האוויר.
2. לא להתחיל את היום בפייסבוק. בעשר בבוקר את עוד מוצאת את עצמך מתווכחת אם אבי גבאי כן או לא. ובכלל, נתקי את האינטרנט. דמייני שהוא גבר נפל שרק רוצה להשיג זיון. האינטרנט הוא באמת זיין הזמן האולטימטיבי.
3. אל תגידי לעצמך שתמשיכי את הכתיבה בלילה. את לא תמשיכי את הכתיבה בלילה. בלילה, לכי לישון. 
4. לא להתחיל לערוך את עצמך תוך כדי כתיבת טיוטה ראשונה. את לא מתקדמת ככה לשום מקום. הנה, אני בפרק הראשון של הספר הבא כבר חודשיים.
5. לא לפחד להתחיל סוגת כתיבה אחרת מזו שהתרגלת אליה. ממואר? לכי על זה. ילדים? אושר. נוער? גם את היית פעם נערה. תכתבי מה שאת רוצה לכתוב, לא מה שאת חושבת שאת צריכה לכתוב.
6. להשתיק את הוואצאפ. הילד מתקשר אלייך בהפסקה שכואבת לו הבטן? זה יעבור לו אחרי המבחן.
7. את רעבה? תאכלי. אי אפשר לכתוב על בטן ריקה. אחרת שומעים את הקובץ מקרקר. מה שמוביל אותי אל המובן מאליו, אם את כותבת פרוזה, תכתבי רק על המחשב. טולסטוי יש רק אחד והייתה לו אישה שעשתה בשבילו את כל העבודה השחורה.
8. תקועה? סבבה. לא להתייאש ולחפש את הרעיון במקרר. עוד לא נולד המקרר שמסוגל להחליף גלגל.
9. תמצאי לעצמך זמן במשך היום ללכת או לרוץ או לשחות. טוב, רק אם את יודעת לשחות. אבל תנועה מניעה כתיבה. בטוחה בזה.
10. מאד חשוב לקיים איזו שגרת כתיבה. לא לתכנן לכתוב פעם בשבועיים. כתיבה היא לא סידור גבות. ובאמת, תזכרי שלא נולד הספר שנכתב בלי שנכתב.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן