בננות - בלוגים / / מכתוב/ סיגי קדוש
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

מכתוב/ סיגי קדוש

"סבתא אומרת שהכל מַכְּתוּבּ. הכל אלוהים מחליט."

איזה ספר נפלא ומעניין. רומן ביכורים מפתיע באנושיותו, סוחף ומלא תשוקה שהיה לי קשה להניח מהיד. ביד בוטחת ואמיצה משרטטת המחברת איריס אליה-כהן תמונת מצב ישראלית טיפוסית, בה השד העדתי זוקף את ראשו ודוקר בחדותו.

עירית ברנע גיבורת הספר היא מורה ומחנכת בישראל נשואה לאריק אהובה ואם לשלושה ילדים. סיפור הצלחה ישראלי לכאורה, אך כזה הטומן בחובו בגידה.

הספר כולו הוא מונולוג חושפני ומרתק בו מתארת הגיבורה את קורותיה מגיל שש. באירוע אליו יצאו היא והוריה לחגוג בבית החדש של הזוג פישמן העשירים של העיר. הבית מפואר מאוד ומלא שכיות חמדה ועירית מסתובבת בבית, בוחנת כל פריט בעיניים של ילדה קטנה. הוריה ציון ורבקה יוצאי סוריה ותימן ה'שחורים' בעלי המבטא והמעמד הנמוך חיים בשכונת עוני בחיפה. באותה מסיבה שכרוכה יחד עם יום העצמאות בשנת 1974 מכירה עירית את רוזי שעתידה להיות חברתה הטובה ביותר אשת סודה.

סיפור חייה הסוער של עירית נע אחורה וקדימה בשבילי הזמן דולה זיכרונות ממוחה היגע של עירית. תקופת חייה כסטודנטית, עצרת ההזדהות של בגין בה הוא מגנה בחריפות את הבדרן שכינה את המזרחים צ'חצ'חים והמציאות הישראלית העגומה בה ישנה חלוקה ברורה בין אשכנזים ומזרחים היוצרים קרע ופילוג בעם מתבטאים היטב בחיי הגיבורה המזרחית והשחרחורת הגאה. אריק אהובה ובעלה לעתיד אותו הכירה באקראי באוטובוס, הוא אשכנזי שמשפחתו הייתה בשואה טיפוס עקשן שלא סולח בקלות. אהבתם מתלקחת במהירות בתשוקה חסרת מעצורים שמפתיעה אפילו אותה.

הם נישאים ובונים בית חלומות בעמק נראה מהצד שחייהם מושלמים. עד שחלום על גינה מושלמת לביתם החדש מפגיש את עירית עם גנן שחרחר וערבי-ישראלי בשם אחסאן הקורא ספרי שירה ועדין. אחסאן מזכיר לעירית את אבא שלה האהוב. חיתוך דיבורו והערבית שמשתרבבת לשיחותיו מדליקה את חושיה. שיחות נקשרות בין השניים בימי שישי החופשיים של עירית בהם היא משוחררת מכל מטלה. יום אחד ניצוץ הנדלק בין השניים מוביל לבגידה ולהרס משפחתה. עירית שוזרת בזיכרונות ילדותה את סיפורי האגדות בהם היה מלעיט אותה אביה כדי שתוכל לישון. אביה האהוב בו התביישה מאוד כשדיבר בערבית, אהבה והתביישה מאוד. תחושת הנחיתות מלווה אותה בצמתים חשובים בחייה. לאופייה החושני והתוסס של עירית יש קשר אמיץ למאורעות הקשים בארץ, מעין כפילות מדהימה.

שפת הרומן היא עשירה ומגוונת יש בו אינספור התפתחויות הנעות בזמן עבר והווה ואין בו רגע דל. ספר אותנטי אינטימי וחושפני החודר לחיי משפחה אחת, מתוך ארועים חורצי גורל של אומה שלמה.

ממליצה מאוד!

הוצאת הקיבוץ המאוחד / דיוקן הסופרת על ספרה בהוצאת "הקיבוץ המאוחד/ספרי סימן קריאה"
סדרת "הכבשה השחורה", 334 עמודים 2011.183946_134187013315535_4800548_n

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן