בננות - בלוגים / / על גַּלְבִּי או דבר המערכת:
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

על גַּלְבִּי או דבר המערכת:

כששואלים אותי על מה "גַּלְבִּי", אני עונה, שלפני הכל, גַּלְבִּי הוא ספר על זיכרון. בעיקר על זיכרון. אבל גם על אי הזיכרון, ועל השכחה, ועל אי השכחה. לדידי כל אלה הם ארבעה מונחים נפרדים.
הפרק הראשון נפתח בזיכרון המזרחי. ושוב, בהיעדר שלו. אמא, שילדה נעלם, נחטף, ממנה, מנסה להיזכר בפרק הפותח איך זה קרה, מתי זה קרה, ובעיקר, למה. למה זה קרה. איך יכול להיות דבר כזה, שלוקחים לאמא את הילד שלה? וכן, זו אמירה פוליטית. מישהו טרח להשכיח מאיתנו, מזרחיים ואשכנזים, את הזוועה של חטיפות ילדי תימן. מי? לא יודעת. אני לא חוקרת היסטורית, אני סופרת. אני חושבת, ולא רק אני, כמובן, שהזיכרון המזרחי היה נוכח נפקד במציאות הישראלית הציונית של חמישים השנים הראשונות לקיומה של המדינה. ולא עוד.
זו הפיסקה הפותחת של הספר.

 

פרק 1רומיה גב מעודכן

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן