בננות - בלוגים / / גַּלְבִּי בחנויות!
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

גַּלְבִּי בחנויות!

 

עשר שאלות, ובקשה:1. כמה אני מתרגשת? עד לאבא שלי. שנפטר לפני 13 שנים, ועכשיו, אני יודעת, מתרגש איתי למעלה.2. מה זה "גַּלְבִּי"? גַּלְבִּי זו מילה בתימנית שפירושה "הלב שלי".3. על מה הספר?
נוית בראל, העורכת האהובה שלי, כתבה כך: גַּלְבִּי הוא רומן מותח, מסעיר ושובה־לב על כוחם הנצחי של קשרי דם ומשפחה, על תעצומות נפשן ותשוקתן של נשים חברוֹת ונשים אחיוֹת, על התמודדות עם אובדן ועל אוזלת היד של כולנו – ולא משנה מאיזו עדה אנחנו – אל מול כוחם המצמית של תהליכים היסטוריים ושל עוולות שנעשו בזמנים אחרים, שאין ביכולתנו למנוע ואין ביכולתנו לתקן.
פרשת ילדי תימן מוצגת כאן כפי שמעולם לא הוצגה בספרות העברית: פצע שותת ומייסר, שאין שוכחים ממנו ואין מכפרים עליו. הסופרת הנפלאה איריס אליה כהן שבה ומוכיחה בפנינו את רגישותה העצומה לכל מה שסוער בלבבם של אנשים, ואת כושר ההבחנה הקפדני שלה באשר לכל הרוחש בין קירות הבית, בין בני הבית, הנוכחים והנעדרים.

4. מי הגיבורות? גם אותן תיארה נוית בראל החכמה כל כך וכתבה כך:
זוהרה, עורכת דין מצליחה ואֵם ליונתן בן השבע, אמנם התגרשה כבר לפני חמש שנים מבעלה הקיבוצניק, אבל טרם הסירה את הטבעת מאצבעהּ. זוהרה נושאת על גבה את כאבי משבר ההגירה של הוריה שעלו מתימן, ובתוכם את היעלמותה של אחותה בתיה מן המעברה. עייפה מעשרות שנים של היתקלות בקירות, היא יוצאת למסע חיפושים עם יגאל, חוקר פרטי שתקן ואופטימי, שנותן לה זמן ומרחב נשימה.
חברתה הטובה ביותר של זוהרה היא אדיבה, בת לניצולי שואה פולנים, ששכלה את אחיה במלחמת יום הכיפורים. אדיבה היא דור שני לסודות ולהשתקות, וגם היא נושאת על גבה את סבלותיהם של הוריה, שהולכים ומתבררים כאיומים יותר ויותר ככל שנוקף הזמן.
סיפורן של השתיים מבטא באופן עז מבע את מורכבותו של כור ההיתוך הישראלי בגילומו המיוסר והשביר. העלילה נודדת בין סביבות חיים שונות, אך דומות להפליא, ובין זמנים –
לסירוגין מאז סוף שנות החמישים ותחילת שנות השישים, עת הסעיר משפט אייכמן את המדינה, ועד תחילת שנות השמונים, שאז החלו להיפרם הפקעות שלכדו סודות כמוסים על פשעים רחוקים. כל זאת תוך שיבוץ מעודן של רגעי הומור וגרוטסקה, חסד וחמלה, שברי שפות יהודיות נשכחות ופיוט רב־יופי.

5. מי אני בכלל?
סופרת ומשוררת, מרפאה בעיסוק לפרנסתי, (מתה על הילדים שאני מטפלת בהם) בת 46, נשואה ואמא לארבעה ילדים, זהו הרומן השלישי מפרי עטי, קדמו לו "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), שזכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ו"דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), שנמנה עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. הוצאתי ספר שירים שנקרא "שחרחורת" שאני קשורה אליו מאד והשנה זכיתי בפרס רוה"מ ליצירה. אושר גדול ומרווח נשימה לכתיבה.

6. למי מוקדש הספר? לאימי יחידתי, אהובתי, תיבדל לחיים ארוכים, ולאבי, שנפטר כאמור לפני 13 שנה ולא זכה לראותי מאושרת.

7. מתי יוצא הספר? מחר! 2/2/16

8. איפה ניתן יהיה לרכוש אותו? בכל החנויות: בסטימצקי, צומת ספרים ובכל החנויות הפרטיות.

9. יש גירסה דיגיטלית? כן, ב"עברית"

10. מה הבקשה? שתשתפו את הפוסט הזה, דרך הפייסבוק  זו דרכי להביא את הגַּלְבִּי שלי לעולם. לשלושה מהמשתפים תעניק הוצאת "ידיעות ספרים" עותק חתום מתנה. אנא *** כתבו בתגובה, שיתפתי… בפוסט המקורי *** (לא בשיתופים, בבקשה, כי לא כולם ציבוריים) אם אתם רוצים להכנס להגרלה.

יש גם 11 בעצם… תודה תודה תודה עמוקה ואהבת ליבי

 

 

גלבי סופי

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן