בננות - בלוגים / / שיח גלריה במרכז מורשת יהדות בבל – אירוע יום האישה מעניין ומרתק
המומלצים של נטלי
  • נטלי הכהן

    כתבת תרבות. אוהבת לעדכן בכל מה שחם בעיר, הקרנות סרטים, מופעים, אירועים, פסטיבלים, ועוד. בעברי עיתונאית במגזין "את", פרסמתי שירה, מאמרי דיעה ומסה בכתבי עת מובילים וספרים. בין לבין מנסה להיגמל מההרגל המגונה הזה של להאזין לשיחות עוברים ושבים מחלון חדרי.

שיח גלריה במרכז מורשת יהדות בבל – אירוע יום האישה מעניין ומרתק

במסגרת אירועי יום האישה במרכז מורשת יהדות בבל
שיח גלריה על תצוגת

לבוש האישה היהודיה בכורדיסטן העיראקית

בהנחיית האוצרת: ד"ר יהודית ארנברג


מרכז מורשת יהדות בבל  –שד' מרדכי בן פורת 83 אור יהודה

שלישי | 5.3.24 | 11:00 | מרכז מורשת יהדות בבל, שד' מרדכי בן פורת 83, אור יהודה

להרשמה: טל/וואטסאפ – 03-5339278 שלוחה 8 | babylon@bjhc.org.il

תצוגת הוויטרינה החדשה במרכז מורשת יהדות בבל עוסקת בלבושה של האישה היהודית בכורדיסטאן בתקופה של סוף המאה התשע עשרה ועד למחצית הראשונה של המאה העשרים.

יהודי בבל חיו ברובם בסביבה עירונית, לעומתם יהודי כורדיסטן העיראקית חיו כמיעוט אתני דתי בערים ובכפרים והתפרנסו מעיסוק בחקלאות, מסחר, צורפות, אריגת בדים וחייטות.

התצוגה כוללת פריטים השייכים ללבוש האישה הכפרית שחיה באזורי מגורים שונים בכורדיסטן ומורכבת ממספר חלקים הנלבשים זה על גבי זה: על גופה לבשה תחתונים (כוֹר סוֹדְּרָא), מעליהם שמלה תחתונה (סוֹדְּרָא), מעליה נלבשה חזייה (הֵילַכֵּה). על מערכת לבוש זו נלבש חלוק עליון (כּוֹרְתַּכּ) ועליו נחגרה חגורה. כיסויי הראש של הנשים כללו כיפות, מטפחות ראש ומצנפות. מערכת לבוש זו מעידה על מסורת התרבות החומרית של יהודי כורדיסטן העיראקית עד לעלייתם למדינת ישראל ב'מבצע עזרא ונחמיה' 1952-1950.
תלבושת מסורתית זאת עדיין נלבשת בישראל באירועים מיוחדים ובחגים כמו הנורוז (Nawroz), כדי לשמר את זהותם האתנית של הכורדים.

הטופוגרפיה ההררית של צפון עיראק והאקלים שנע בין חורפים מושלגים לקייצים חמים השפיעו על האריגים מהם נתפרו מערכות הלבוש. מפקעות המשי שנאספו מעצי האלון יצרו אריגי משי מהם תפרו שמלות נשים ובגדי ילדים. מחוטי צמר הכבשים והעיזים ארגו בדים וסרגו אביזרי לבוש ובית שונים, לדוגמה, גרביים ונעליים.

צבעי האריגים הופקו מצמחים כמו אגוזים, רימונים, תפוחים ובצלים שצמחו באזור זה המשופע במי נהרות. הצבעים הנפוצים בבגדי הנשים היו הסגול והירוק.

הבדים יוצרו בעבודת יד, החל מטווית החוטים באמצעות הפלך (תשייא), דרך צביעתם ואריגתם על נולים ביתיים, עד לתפירת הבגד ועיטורו ברקמה. התהליך הארוך והממושך של הכנת הבגד הנשי נעשה בידיהן העמלניות של הנשים הכורדיות החזקות והחרוצות וגם בידי גברים.

בויטרינה מוצגת מערכת לבוש של נשים יהודית מכורדיסטאן הכפרית. ניתן לצפות במערכות בגדים שונות של נשים עירוניות מבגדד ומבצרה בתצוגות הקבע של המוזיאון.

"לבושן של נשים יהודיות מכורדיסטאן מלמד אותנו רבות על החברה הכפרית ההררית בה חיו, על אורח חייהן ועל תפקידן בבית ובחברה. מורשת יהודי בבל עשירה מאוד
ואנו שמחים להציג פן ייחודי מקהילת יוצאי צפון עיראק לקראת יום האישה, שיחה הגלריה יאפשר טעימה (תרתי משמע) מתרבות כורדיסטאן", אומרת עליזה דיין חממה, מנכ"לית המרכז.

שלישי | 5.3.24 | 11:00 – בהרשמה מראש

ניתן לבקר בתערוכה בנוסף בזמני הפתיחה של המוזיאון

מרכז מורשת יהדות בבל  –שד' מרדכי בן פורת 83 אור יהודה

פתוח בימים ב',ג, ד', ה' :  09:00 – 15:00

הביקור במחיר כניסה למוזיאון

ילדים עד גיל 6, חברי מרכז ומלווה עד גיל 18  ללא תשלום
גילאי ל 6 – 12 , חיילים, סטודנטים, גמלאים, נכים    15 ₪
גיל 12 והלאה    25 ₪

קבוצות מאורגנות והזמנת הדרכות במוזאון  נעשית בתיאום מראש עם מחלקת ההדרכה, בטלפון 03-5339278 שלוחה 3,   guidance@bjhc.org.il

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לנטלי הכהן