בננות - בלוגים / / ורק האלוהים חמק- ליום השואה
סהרורית
  • נאוה סמל

    ילידת יפו. בעלת תואר שני בתולדות האמנות מאוניברסיטת תל-אביב. פרסמה חמישה-עשר ספרים וארבעה מחזות. במרכז יצירתה עומדים גיבורים ילידי הארץ המתמודדים עם הזהות הישראלית ועם צלקות העבר.   ספרה כובע זכוכית שפורסם לראשונה בשנת 1985, היה הספר הישראלי הראשון אשר עסק בדור השני - בניהם של ניצולי השואה, וזכה בפרס משואה - המכון ללימודי השואה בשנת 1988. עוד מספריה: ראלי מסע מטרה; אשה על הנייר - שהיה מועמד לפרס ספר השנה לנוער בגרמניה 2004; גרשונה שונה - על החיים במשפחה של ניצולי שואה בתל אביב שזכה בפרס  National Jewish Book Awardבארצות הברית ב- 1990; לעוף מכאן על ניצול שואה מתוניסיה המלמד נערה ישראלית שיעורים בהישרדות, שנבחר כעשרת מספרי השנה הטובים לנוער בגרמניה לשנת 1995. אופרה על הספר נמצאת בהכנה – בהלחנת אלה מילך-שריף. מי גנב את ההצגה שזכה בפרס הספר המאוייר מטעם מוזיאון ישראל ובציון לשבח ב"פרס זאב" ואף עובד לסדרת טלוויזיה בערוץ 2; ישן הוא ער במקום אחר והאומץ לפחד - שני קבצי שירה לילדים.   הרומן צחוק של עכברוש שעוסק בזיכרון השואה כפי שהוא מועבר בשרשרת הדורות, ראה אור בשנת 2001 בהוצאת  ידיעות אחרונות. הספר זכה לשבחי הביקורת ואף הפך לרב-מכר ובאחרונה הפך לאופרה מצליחה בהלחנת אלה מילך-שריף ובביצוע התזמורת הקאמרית הישראלית. האופרה מוצגת בימים אלה בתיאטרון הקאמרי של תל אביב והסופרת והמלחינה זכו במשותף ב"פרס רוזנבלום לאמנויות הבמה" של עיריית תל אביב לשנת 2005. האופרה הוצגה במאי 2006 על במת התיאטרון העירוני של וורשה – פולין והוזמנה להופעות בדרום אפריקה במאי 2007. הספר יראה אור בגרמניה ב 2007.   יצירותיה של נאוה סמל תורגמו וראו אור גם באיטליה, רומניה, הולנד, ספרד, צ'כיה, בריטניה, תורכיה, אלבניה וסין.   בשנת 1999 השתתפה נאוה סמל בכתיבת התסריט לסרט התיעודי לומר קדיש וללכת על שואת יהודי טרנסניסטריה, בהפקת הטלוויזיה החינוכית הישראלית.   המחזה הילד מאחורי העיניים, סיפורה של אם לילד חריג, הוצג על הבמה בישראל במשך אחת-עשרה עונות, ייצג את ישראל בתחרות פרס איטליה 1987, שודר על ידי ה BBC לונדון, רדיו ספרד, בלגיה, צרפת, אירלנד, רומניה, גרמניה ורדיו אוסטריה, שם זכה בפרס דרמת הרדיו הטובה ביותר לשנת 1996. על הבמה הועלה המחזה ברומא, ניו יורק, לוס אנג'לס, פראג ובפסטיבל התיאטרון סיביו שברומניה. בימים אלה מוצג המחזה בתיאטרון רשיצה ברומניה, בתיאטרון הלאומי של תורכיה באנקרה, ובתיאטרון העירוני של לודז' - פולין. הפקה חדשה בישראל בשפה הערבית, עם השחקנית-זמרת אמל מורכוס, עלתה בהצגת בכורה באפריל 2005.   נאוה סמל זכתה בפרס היצירה של ראש הממשלה לשנת 1996 ובפרס "סופרות מאגן הים בתיכון" בצרפת 1994. ספרה החדש אישראל ראה אור בהוצאת ידיעות אחרונות וזכה לשבחי הביקורת. סרט תיעודי בעקבות הספר נמצא בהכנה. ספרה האחרון לצעירים איך מתחילים אהבה ראה אור בהוצאת ידיעות אחרונות. יראה אור באיטליה 2007.   נאוה סמל משתפת פעולה עם המלחינה אלה מילך-שריף גם באני רוצה להיכנס לספר בראשית - מחזור שירי תנ"ך שבוצע בידי המקהלה הקאמרית רמת- גן בפסטיבל אבו-גוש 2005 ובתיאטרון צוותא.   בין תרגומיה לתיאטרון: הניצול, משיח, כשהיא רוקדת (תיאטרון חיפה), זינגר (תיאטרון באר שבע), ילדה של כולם (בית ליסין), נערות הזהב (בית צבי), רכבת הצלה (תיאטרון אורנה פורת לילדים ונוער), רוז (תיאטרון הקאמרי).    נשואה ואם לשלושה. מתגוררת בתל אביב.  

ורק האלוהים חמק- ליום השואה

ילדה ועכברוש
חשבו על התוכנית –
לדחוף את העולם כולו
לתוך הקרקעית.
השמש, כוכבים
שמיים, תכלת, אור –
כל הדברים העליונים
ירדו לזבל השחור.
הכול ילדה ועכברוש
לבור משכו בכוח
ורק האלוהים חמק,
הצליח שוב לברוח.
 
שיר גנוז מתוך הנוסח המקורי של הרומן "צחוק של עכברוש" (הוצאת ידיעות אחרונות, 2001).
 
אמא שלי שמרה מצוות כשנלקחה לאושוויץ. ביום הכיפורים 1944 עברה בת קול בין האסירים במחנה והם צמו. בכוונה תחבו הגרמנים נתחי בשר לתוך המרק הדל כדי לפתותם ולהדיחם, אך מזי הרעב בחרו במפגיע, לציית לצו "ועיניתם את נפשותיכם ביום ההוא".
את זה סיפרה לי אמא רק בהיותי אשה צעירה, מבוגרת אפילו ממנה אז. על השואה לא דיברנו בבית בילדותי, וגם אלוהים נשאר מסתורי וחבוי, כמו ימי האימה שאותם בחרה אמא לשתוק. אולי התפלמסה בחשאי עם בורא עולם, ואולי באה איתו חשבון כאשר עברה "בני עקיבא" ל"הנוער הציוני", בעקבות אבא שהיה אחד ממנהיגי תנועת הנוער החילונית.
ואילו סבתא רחל ששרדה את גיטאות טרנסניסטריה, דבקה באמונתה, וכשחילקנו חדר בנעורי, הייתי משכימה קום להמייה חרישית של תפילת "שחרית" שעלתה ממיטתה מולי, שמעליה התנוססה תמונתו של האדמו"ר מלובלין מאיר שפירא – אחיה הבכור.
אף כי סבתא מעולם לא השתמשה בנימוק "נסתרות דרכי האל" כדי להצדיק פורענויות וזוועות, היא מעולם לא פקפקה בו. בשבילה, אַדוֹנַי היה חבר נפש שאיתו חילקה גם את הרהוריה הכמוסים ותקוותה להיפגש עם סבא דב-ברל שהסתלק בטרם עת. ואילו אני – ילדה ישראלית חצופה – ביקשתי הוכחה לקיומו של האל, וסבתא אמרה: "תקשיבי לו מתוכך", וחרף דרכה השונה, כיבדה את החיפוש שלי – הכל כך ישראלי, כה ספקני ומתריס. אולי מפני שידעה שאני אומרת "שמע ישראל" מדי לילה, ושברגעי האימה והחושך, כמו ילדת הבור מ"צחוק של עכברוש", אני מנסה לזנב באל החמקמק הזה ולשמוע את הצחוק שלו, ובעיקר את בכיו על מה שעוללו ברואיו לברואיו ועל זרועו שלא הייתה נטויה.
העכברוש בספר, היצור היחיד בעל צלם אנוש בעולמה של הילדה המוחבאת בבור, זועם על הבטחת האל שמופרת והוא וצאצאיו מורדים בו ומחפשים אל אחר, אבל לא מוצאים עוד אחד.
בחיפוש הנואש הזה אני נזכרת כשאני מדליקה נרות בפמוטים שנלקחו עם סבתא לטרנסניסטריה וחזרו משם. חבוטים, מעוקמים, מצולקים, אבל שורדים ועדיין מסוגלים להכיל אור. אמא העבירה לי אותם בירושה.
ואת "שמע ישראל" אני ממשיכה למלמל לפני השינה, ובדבקות מיוחדת ביום השואה והגבורה. רוצה להאמין שגם אלוהים – היכן שלא יהיה ומי שלא יהיה – מחפש לעצמו איזה מלאך הגואל אותו מכל רע.

פורסם באתר "מעריב" NRG ערב יום השואה, 30 במאי 2008

9 תגובות

  1. מירי פליישר

    תודה נאווה

  2. "מסוגלים להכיל אור…" וכך מה שכתבת כאן, מכיל אור בתוך התהום הזו. תודה. אקנה את הספר.
    איריס

  3. נאוה. שנה בדיוק ואנו שבים לזכור ולהזכיר את
    השואה. כדבריך רק האלוהים חמק.זרועו המושיעה לא היתה נטויה.מרגש שחלקת חדר משותף עם סבתא
    וגם ברורה מכאן רגישותך וכתיבתך המעמיקה בנושא
    סבתך הפליאה לתת לך עצה להקשיב לאלוהים מתוכך.
    קראתי את ספרך בו לא קלים יחסי הסבתא והנכדה שהיא עדה מספרת וגם צפיתי נרגשת ומסויטת במחזה "צחוק של עכברוש" בעיבוד המוסיקאלי אופראי של אלה שריף. נאוה,בורכתם בכשרון כתיבה,את ושלמה
    חשבתם אולי על יצירה משותפת?

    • ולו באיחור- מילות תודתי.

      שלמה ואני בורכנו איש איש במעשה היצירה שלו. האם פעם יצטלבו דרכינו ליצירה משותפת? אולי. מי יודע.
      חן חן

© כל הזכויות שמורות לנאוה סמל