בננות - בלוגים / / בלדה על שלושה נביאים
סהרורית
  • נאוה סמל

    ילידת יפו. בעלת תואר שני בתולדות האמנות מאוניברסיטת תל-אביב. פרסמה חמישה-עשר ספרים וארבעה מחזות. במרכז יצירתה עומדים גיבורים ילידי הארץ המתמודדים עם הזהות הישראלית ועם צלקות העבר.   ספרה כובע זכוכית שפורסם לראשונה בשנת 1985, היה הספר הישראלי הראשון אשר עסק בדור השני - בניהם של ניצולי השואה, וזכה בפרס משואה - המכון ללימודי השואה בשנת 1988. עוד מספריה: ראלי מסע מטרה; אשה על הנייר - שהיה מועמד לפרס ספר השנה לנוער בגרמניה 2004; גרשונה שונה - על החיים במשפחה של ניצולי שואה בתל אביב שזכה בפרס  National Jewish Book Awardבארצות הברית ב- 1990; לעוף מכאן על ניצול שואה מתוניסיה המלמד נערה ישראלית שיעורים בהישרדות, שנבחר כעשרת מספרי השנה הטובים לנוער בגרמניה לשנת 1995. אופרה על הספר נמצאת בהכנה – בהלחנת אלה מילך-שריף. מי גנב את ההצגה שזכה בפרס הספר המאוייר מטעם מוזיאון ישראל ובציון לשבח ב"פרס זאב" ואף עובד לסדרת טלוויזיה בערוץ 2; ישן הוא ער במקום אחר והאומץ לפחד - שני קבצי שירה לילדים.   הרומן צחוק של עכברוש שעוסק בזיכרון השואה כפי שהוא מועבר בשרשרת הדורות, ראה אור בשנת 2001 בהוצאת  ידיעות אחרונות. הספר זכה לשבחי הביקורת ואף הפך לרב-מכר ובאחרונה הפך לאופרה מצליחה בהלחנת אלה מילך-שריף ובביצוע התזמורת הקאמרית הישראלית. האופרה מוצגת בימים אלה בתיאטרון הקאמרי של תל אביב והסופרת והמלחינה זכו במשותף ב"פרס רוזנבלום לאמנויות הבמה" של עיריית תל אביב לשנת 2005. האופרה הוצגה במאי 2006 על במת התיאטרון העירוני של וורשה – פולין והוזמנה להופעות בדרום אפריקה במאי 2007. הספר יראה אור בגרמניה ב 2007.   יצירותיה של נאוה סמל תורגמו וראו אור גם באיטליה, רומניה, הולנד, ספרד, צ'כיה, בריטניה, תורכיה, אלבניה וסין.   בשנת 1999 השתתפה נאוה סמל בכתיבת התסריט לסרט התיעודי לומר קדיש וללכת על שואת יהודי טרנסניסטריה, בהפקת הטלוויזיה החינוכית הישראלית.   המחזה הילד מאחורי העיניים, סיפורה של אם לילד חריג, הוצג על הבמה בישראל במשך אחת-עשרה עונות, ייצג את ישראל בתחרות פרס איטליה 1987, שודר על ידי ה BBC לונדון, רדיו ספרד, בלגיה, צרפת, אירלנד, רומניה, גרמניה ורדיו אוסטריה, שם זכה בפרס דרמת הרדיו הטובה ביותר לשנת 1996. על הבמה הועלה המחזה ברומא, ניו יורק, לוס אנג'לס, פראג ובפסטיבל התיאטרון סיביו שברומניה. בימים אלה מוצג המחזה בתיאטרון רשיצה ברומניה, בתיאטרון הלאומי של תורכיה באנקרה, ובתיאטרון העירוני של לודז' - פולין. הפקה חדשה בישראל בשפה הערבית, עם השחקנית-זמרת אמל מורכוס, עלתה בהצגת בכורה באפריל 2005.   נאוה סמל זכתה בפרס היצירה של ראש הממשלה לשנת 1996 ובפרס "סופרות מאגן הים בתיכון" בצרפת 1994. ספרה החדש אישראל ראה אור בהוצאת ידיעות אחרונות וזכה לשבחי הביקורת. סרט תיעודי בעקבות הספר נמצא בהכנה. ספרה האחרון לצעירים איך מתחילים אהבה ראה אור בהוצאת ידיעות אחרונות. יראה אור באיטליה 2007.   נאוה סמל משתפת פעולה עם המלחינה אלה מילך-שריף גם באני רוצה להיכנס לספר בראשית - מחזור שירי תנ"ך שבוצע בידי המקהלה הקאמרית רמת- גן בפסטיבל אבו-גוש 2005 ובתיאטרון צוותא.   בין תרגומיה לתיאטרון: הניצול, משיח, כשהיא רוקדת (תיאטרון חיפה), זינגר (תיאטרון באר שבע), ילדה של כולם (בית ליסין), נערות הזהב (בית צבי), רכבת הצלה (תיאטרון אורנה פורת לילדים ונוער), רוז (תיאטרון הקאמרי).    נשואה ואם לשלושה. מתגוררת בתל אביב.  

בלדה על שלושה נביאים

הבַּלָּדָה עַל שְׁלוֹשָׁה נְבִיאִים
 
מלים: נאוה סמל  מוזיקה: אלה מילך-שריף
ביצוע: מקהלת מורן בניצוח נעמי פארן

הבלדה בוצעה בבכורה עולמית בפסטיבל המקהלות הבינלאומי SONGBRIDGE בפולין ב 8 במאי 2008.
ביצוע בכורה בישראל, תיאטרון צוותא, שבת 24 במאי 2008.

     הוּא הוֹלֵךְ וְהַיָּם מְלַטֵּף אֶת רַגְלָיו
נָבִיא שֶלִּי זָקֵן, מַלְאָה מִכְסַת יָמָיו
קַו הַחוֹף כָּך נִדְמֶה, כֹּה קָרוֹב,
קַו הַחוֹף –
הֵם קוֹרְאִים אֵלָיו
לְעוֹלָם לֹא נָגִיעַ, הַחוֹף הוּא אַכְזָב
אֲבָל הוּא בְּשֶלּוֹ
נוֹטֶה לָהֶם שְבִיל שֶל חֵרוּת בְּמַקְלוֹ.
ברקע:הוּא הוֹלֵך, הוּא הוֹלֵךְ.
מֹשֶׁה, מֹשֶׁה…..
 
אֵל מָלֵא רַחֲמִים, שׁוֹכֵן בַּמְּרוֹמִים, הַמְצֵא מְנוּחָה נְכוֹנָה.
 
    הוּא הוֹלֵךְ עַל הַמָּיִם, גָּלִיל וְכִּנֶּרֶת
נָבִיא שֶלִּי צָעִיר, נָבִיא צָעִיר,
אִמּוֹ דִּמְעוֹתֶיה נוֹצֶרֶת
זֵר קוֹצִים יַעֲנְדוּ לְרֹאשְׁךָ
בֵּן הַנַגָּר
אִיש תָּם וְיָשָר
אֲבָל הוּא עַל הַמָּיִם מַשְׁאִיר עִקְּבוֹתָיו
נוֹשֵא צְלָב שֶל עֵץ עַל הַגָּב.
ברקע: יֵשוּ, יֵשוּ….
 
לטינית:
Requiem aeternam dona eis, Domine, et lux perpetua luceat eis
(תרגום: הענק להם מנוחת עולם, אלוהים, ואור נצחי יזרח עליהם)
חוֹצֶה כְּסוּפָה אֶת חוֹלוֹת הַמִּדְבָּר
נָבִיא שֶלִּי חָדָשׁ, מַעְפִּיל אֱלֵי הַר
הַשְּׁבָטִים אַחֲרָיו, אֹהָלִים בַּשָּׁרָב
הֵם עוֹקְבִים אַחֲרָיו בְּצֵאתוֹ
אֵיך מַדְהִיר אַל בּוּרַק סוּסָתוֹ
מִשֶׁמֶשׁ מִזְרָח אֱלֵי לֵיל מַעֲרָב
יְכַסֶּה בִּכְנָפָיו יְשִׁימוֹן עֲרָב.
ברקע: מוּחַמָד, מוּחַמָד….
 
ערבית:
יַא רַבּ! אֶרְ"פֵר לֶלְאַחַיָא וּאַלְאַמוּאָת מְנָּא וּלֶלְחַאדְ"רִין וּאַלְרַ"אחִיבִּין.
(תרגום: הו אלוהים, סלח לחיים ולמתים שלנו, לנוכחים ולנעדרים)
 
  וַאֲנִי הַקָּטָן אֶשָּׂא לִי תְּפִלָּה
אֵלַיִּךְ הַרוּחַ, רוּחַ גְדוֹלָה
הִיא שֶתִהְיֶה, הִיא שֶהָיְתָה
הַרוּחַ אַחַת הִיא – וְאֵין עוֹד בִּלְתָּה.
 
אֲנִי הַקָּטָן לֹא נָבִיא, בֵּן בְּלִי שֵם
אֶת הַאוֹר וְהַיוֹפִי נוֹשֵם וְרוֹשֵם
בִּשְׁבִילִי הָעוֹלָם עוֹד צָעִיר וּבָהִיר
הוּא יִהְיֶה לִי כֻּלּוֹ הַבַּיִת לַשִּׁיר.
 
 אֵל מָלֵא רַחֲמִים, שׁוֹכֵן בַּמְּרוֹמִים, הַמְצֵא מְנוּחָה נְכוֹנָה. הַמְצֵא מְנוּחָה נְכוֹנָה, אֵל מָלֵא רַחֲמִים. 
 

17 תגובות

  1. סבינה מסג

    נאוה, ברוך בואך! אני יושבת עם המחשב בחלון הגדול אל הכנרת וקוראת את זה… כנרת גליל וישו הולך

    יפה מאד! חבל שאני כל כך רחוקה מצוותא — יש מחיר לכל לוקסוס.

    • צוותא רחוקה אבל הכינרת קרובה והנוף נפתח לפנייך. תודה לך סבינה

  2. היי נאוה
    זה גדול מהחיים, איך הגעת לספרות האלה, אולי בגלל המוזיקה.
    שמחזיקה את זה.
    זה כתוב, בסלע
    להתראות טובה

    היי

    • כתבתי את הטקסט במיוחד למקהלת מורן ובידיעה שאלה שריף מלחינה מחוננת תעטוף אותו במוזיקה שלה. תודה.

  3. ינשופה סהרורית, את בכלל לא סהרורית, מסתבר, ועכשיו כששימון פרס נשיא, אולי תיאותי להתמנות לתפקיד השרה לענייני השלום? כך תהיה לנו לפחות תקווה…

    נקישות מקור רבות
    ורד

  4. יעל ישראל

    נפלא נאוה. איזה כיף על הפסטיבל. בהצלחה.

  5. ואני במקרה הייתי אתמול בסיור בגן הבהאי – עוד דת מונותיאיסטית שלידתה באלימות מסוימת.
    אני אף פעם לא הבנתי מה זה דת באמת. אף פעם לא הבנתי למה יש ריבוי דתות – לפחות למה הן צריכות להילחם זו בזו ולהיות כה שונות זו מזו – באמת יש כל כך הרבה אלוהימים? – ולמה קשה לאוהבי דת להודות על האמת – שהיהדות – על אף האתאיסטיות שלי – היא אם כל הדתות הגדולות?
    השיר שלך נאווה יפה מאוד ומרומם רוח. חבל שהמציאות קצת פחות.

    • טבל אולי לפעמים יצירה קטנה יכולה גם לשנות במשהו את המציאות?

      • הייתי מאוד רוצה להאמין שאכן ככה זה. אחרת בשביל מה אנחנו בכלל כותבות?

  6. איך זה שאינכם נכנסים לבלוג של רונית מטלון?
    סופרת מופלאה לדעתי!
    http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=4880&blogID=209

    • אסתי ג. חיים

      הייתי רוצה לשמוע את הבלדה המקסימה הזאת.

      • אלה שריף ואני מקוות שיהיה ביצוע נוסף בקרוב. ואת אסתי, מחממת לב כתמיד!

  7. יפית תבור

    מדהים. הלוואי והמציאות אכן הייתה כמו שירייך מעוררי ההשראה.
    שמעתי וראיתי את השיר מחבר שצילם את ההופעה שהייתה ורציתי לומר שהמוסיקה מביעה כל כך טוב את ההרגשות שעברו בי כאשר קראתי את השיר. מלחינה מחוננת.
    אני חייבת לומר, שכאשר המקהלה שרה ביום השואה את שירך "שם בעולם האחר", שגם הוא פורסם פה, לא הצלחתי לעצור את דמעותיי, אך כשהן שרו את ה"בלדה על שלושה נביאים", הביצוע לא נשמע לי עדיין מוכן, בשל, אפילו חסר רגש. איני יודעת מדוע, ייתכן וההבדל הוא בגלל המטען הרגשי שמביא עמו יום השואה באופן טבעי.

    תודה לך על האמנות הנפלאה שאת יוצרת!

    • תודה לך יפית תבור על מילותייך הכנות והחמות. היכן צפית בהקלטה של הבלדה? התוכלי לומר לי? האם היית נוכחת בפסטיבל המקהלות בפולין, או בקונצרט בצוותא של מקהלת מורן?
      אודה לך אם תאירי את עיני.
      נאוה

© כל הזכויות שמורות לנאוה סמל