בננות - בלוגים / / תשמעו סיפור על החלפת השעונים בעת שירות מילואים
אחוז בקולמוס
  • צדוק עלון

    נולדתי בירושלים ב – 1954 לאסתר וחביב עלון. אני נשוי לרונית ואב לרות, אֵסי ושירה.

תשמעו סיפור על החלפת השעונים בעת שירות מילואים

תשמעו סיפור על החלפת השעונים בעת שירות מילואים

היינו נערים צעירים ופתאום הודיעו שמחליפים את השעון – הודיעו כי במוצאי שבת בשעה 12 בלילה יזיזו את השעה אחורה ותיעשה השעה לשעה 11 בלילה (כך היה בעבר).

תמיהה גדולה פקדה אותנו; כיצד יכול אדם לקבוע מה השעה עתה? האם לא נקבע הדבר מששת ימי בראשית? האומנם בן אנוש יכול לשלוט בעיתים? והלא בורא עולם הוא מסדר את משמרות הזמן ברקיע כרצונו. האם נתבלבלו סדרי עולם? היקבע אדם זמני זריחת השמש ועלות הירח?

רק שנים מאוחר יותר הבינותי כי האדם אינו "ממלכה בתוך ממלכה" וכי לא את סדרי הטבע משנה הוא אלא את אופן התבוננותו בהם, ובאמת מה איכפת לשמש אם האדם קובע שמעתה היא תזרח בשעה מוקדמת יותר מאתמול?

מכל מקום, תמיד יצא לי לעשות מילואים כשמחליפים את השעונים.
בפעם הראשונה היינו במילואים בבקעה (40 דקות מירושלים וחצי שעה מכבשן הגיהנום…) ואני הייתי ממונה על סידורי השמירה וכדומה. המשמרות מתחלפות בדיוק בשעת חצות וזו הייתה גם שעת החלפת השעונים (כך כאמור היה בעבר – זמן ההחלפה היה חצות הליל).

מה עושים? בלבול מוח רציני… לפי איזה שעון תסתיים משמרת הערב? באיזה 'שעת חצות' תתחלף המשמרת?

אל תשאלו איזה בלגן היה.

חודשים אחדים מאוחר שוב החליפו את השעונים ושוב הייתי במילואים (כמובן; וכך היה שנים רבות…).

הפעם הייתי למוד ניסיון ולמדתי את הלקח – ביקשתי מכולם לא להזיז כלל את השעה אלא להמשיך ולהישמע לשעון הרגיל. וכך היה עד צהרי היום למחרת, שאז ביקשתי מכולם בשעה 12 בצהריים לשנות ולהחליף את השעונים (כולם ערים [ושפויים…] ואפשר להסביר ולשנות…).

אלא… משהתגברנו על העניין הזה, באה לפתחנו בעייה חדשה: שני חיילים הצטרפו ליחידה, האחד שמו משה יוסף והשני – יוסף משה…

מה עושים? אני שחשבתי את עצמי לפיקח שיבצתי את שניהם באותה משמרת, כך חשבתי שהם לא יבלבלו לי את המוח בשאלה מי במשמרת הראשונה (משה יוסף או יוסף משה?) ומי במשמרת השנייה. אלא שבעת הקראת הרשימות צעקו עליי כולם כי סידרתי באותה משמרת אותו אדם פעמיים. בקיצור: כל אותם מילואים היה לי כאב ראש לא נורמלי.

אני זוכר היטב את משה יוסף (יוסף משה?). הוא היה בחור מתוחכם ופעם שאלני באיזה תאריך נולד מי שנולד בליל החלפת השעונים בשעה 11:30 (שהיא השעה חצות וחצי לפי השעון החדש). שיבחתי את שאלתו, ואפשר שהוא פנה למסדרי העיתים בשאלה זו ואלו החליטו כי החלפת השעונים תיעשה בשעה שתיים לפנות בוקר…

מחר בלילה יחליפו את השעונים. אני יושב במרפסת ביתי ומתבונן בכוכבי השמים הפזורים מעל.
אחר אני מתבונן בשעוני ומהרהר ששום החלטה של בן אנוש הנוגעת בסדרי הזמנים לא תוכל להם – לסדר הנצחי של הכוכבים ולנצחיות הסדר.

שבת שלום,
צדוק

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לצדוק עלון