סוזאנה והאיקו
בִּזְמָן שֶׁל נְגִיעָה רַכָּה רַכָּה,
שׁוֹאֵף שׁוֹרָשִׁים פְּנִימָה, נוֹשֵׁף
כְּנָפַיִם קְטָנוֹת הַחוּצָה,
הִפְרַחְתִּי זִכְרוֹנוֹת בְּיָם גּוּפָהּ.
בָּאַסְטְרוֹנוֹמְיָה שֶׁל גּוּפָה
עָפוּ כַּנְפֵי שׁוֹשָׁנָה שׁחוֹרָה
שֶׁשָּׁמְרָה בְּצִנְצֶנֶת מִקֶּבֶר אִמָא.
שׁוֹשָׁנָה שְׁחוֹרָה,
נָשַׁקְתִּי, פִּיהָ זָהָב וּדְבָשׁ.
II
הָיִינוּ יְלָדִים
שֶׁל אֵש דּוֹעֶכֶת,
מְאֻבָּנִים
שֶׁל זְמָן אָבוּד.
שְׁנֵי עֵצִים
עַל גְּדוֹת נָהָר,
מְשִׁיקִים קְצָווֹת
עִם רוּח.
עָמַדְנוּ שָׁם בַּגַּן
וְאִשָּׁה זְקֵנָה אַחַת
הָיְתָה מְגָרֶפֶת אֶת הַצֵּל
אֶל תוֹך הַמַּיִם.
III
הָצֵל נָדָן הָאוֹר
יִסֵּר אוֹתָנוּ בָּחֹשֶׁך.
הָיתָה שָׁם מוּזִיקָה וְזִכְרוֹנוֹת.
IV
שָׁמְעָה קוֹלוֹת שַׁל אוֹהֲבִים בָּחֹשֶׁך,
כּוֹכָבִים לָמְדוּ אֶת הַלַּיְלָה,
אַך הַצָּפוֹן אָבַד.
עֵינֵיהַ מְצֹעָפוֹת, נָמְסוּ בִּתְשוּקָה
הוֹשִׁיטָה יָד לִשְׂעָרָהּ
אֲבָל הָרְאִי הֵחֵל לָזוּעַ.
צַעַד, צַעַד, לָאֲגָם.
עָמוֹק יוֹתֵר,
הַמַּיִם,
חָדְלוּ לָזוּעַ.
——————————————–
האיקו
וְאִשָּׁה זְקֵנָה
הָיְתָה מְגָרֶפֶת צֵּל
אֶל תוֹך הַמַּיִם.
מתוך
"מרחק ומידות אחרות"
היי אבנר
אתה רומנטיקן
חסר
תקנה
זה מזכיר לייד של שוברט
להתראות טובה
:-)}{
טובה חייב לאמר שהייתי רומנטיקן אבל החיים תיקנו אותי … תיקנו אותי…
–
פה ןשם עוד צץ מייד בא חיים נותן לו זפטה או שאבנר בא ומניד ראשו ומייד הוא מבין …ובלי מילים הוא מיב התיקון הזה יעלה לך ביוקר …ובורח לאבנר הקטן … ( זה שכותב לילדים 🙂
–
נ ב השיר נכתב בשנות השבעים של המאה שעברה … אז עוד היה יחס למשוררים רומנטיים קלאסיים ולהאיקו … וכנראה גם אני נפלתי תחת השפעה … מטניסון, וואלס סטיבנס … מי לא :-)שלא נאמר שרה טיסדייל … לאה גולדברג 🙂
-_____________________________
אגב כך גם עם , ההוא הנאיבי והחולמני אז הנה מהחולמני :
"הגנרל מנהל שיחה עם עצמו זה גולש לויכוח
שואל את עצמו
"אתה רוצה לאכול ענבים או לריב עם השומר ? " לריב עם שומרי השלום או לצאת לאקשן,
הוא שואל את עצמו, הגנרל עצוב ביקש
ענבי זעם בכרם המלחמה.
אח איך פעם הייתי שיכור
אכלתי ענבים היום אני רב עם השומר
נזכר בכרם שלום, איך איך הייתי רוצח בלי חמלה ושום קאקר יפה נפש לא העז לצייץ.
פרק שלישי
ואלה שמות
פעם למלחמות היו שמות
הגנרל משוחח עם עצמו
פעם מלחמה היתה מלחמה אוי נאנח גנרל
היום מודדים לי מלחמה בסרגל
סופרים לי את החיילים (על מפה קנה מידה 1 ל 40 )
היום מכניסים את המלחמה יחד עם המילים והמדים למכבסה
אני רוצה את כתמי הדם על המדים כמו מדליות של פעם , עם בנדנה עוקבה ורטובה מדם,
תנו לי אשכול מלחמה ואשתה כוס יין נחמה
אני איסטרטג טקטיקן מתקתק מלחמות רק אל תתחילו לספור לי חיילים
פעם למלחמה היה שם שבא לבד
במלחמה בלי שם
מתים חיילים אלמוניים
אחר כך הביאו לי ארטדיירקטורים (לעיצוב מלחמה ודעת קהל העצובה הנכאה )ומומחים לשיווק,
וקופירייטרים שיתנו לה שם
יהפכו מלחמה למבצע
פעם למלחמות היו צומחים שמות
היום הן נולדות בלי שם ומתות בזיכרון
ליטני שלום גליל ענבי זעם עופרת יצוקה ראשונה שלישית היתה שניה שניה מי זוכר
השמות מטשטשים , היה מבצע או מלחמה , מת במבצע או במלחמה יש הבדל ?
אולי יותר טוב יותר לשכוח
למי יש כוח, למי למ יש י' מי יוצא מהמלחמה עם,
כבוד למי אין רגליים
פעם למלחמות היו פנים ושמות ברורים כמו לחיילים
פעם שליט היה מלך פעם היתה לנו שליטה
פעם למלחמות היו שמות
ואלה שמות עשו בנו שמות,
כבר איננו מי שהיינו
הכיבוש משחית והשחיתות כובשת
במלחמה בלי שמות
מתים חיילים אלמוניים.
פעם למלחמות היו שמות והיום היא זוחלת מחלחלת תחתינו בלי שם רק מחליפה עונות
כולנו הפכנו קורבנות ? מתי הפכנו קורבנות למלחמה בלי שם
ושלום הוא צד חביב יותר כנושא,
הצד הבהיר של המטבע
לא ניגע בצד האפל של המטבע
לא היו כוונות
אז ספרי לי מתי
מתי מתי נהיינו קורבנות
אני פוליטיקל מיסטייק
אולי איני פוליטקלי קורקט
אבל אני אבנר תדע לך,
אני פואטיקלי קורקט
כשאתה מנסה שירה פואטית גבוהה אתה פשוא מתרסק.מנגינה ומילים יחד אז תצליח-זה הכיוון שלך אמיגו.
וְאִשָּׁה זְקֵנָה אַחַת
הָיְתָה מְגָרֶפֶת אֶת הַצֵּל
אֶל תוֹך הַמַּיִם.
תמונה שתלך עימי היום…
תמי קאלי העלתה קולאז' והקדישה אותו לילדותו הקשה של שורש יהודה ותוך כמה שעות מחקה. אמיר אור העלה שיר של שורש במאי 2010 ואחרי יומיים מחק אותו. ענת לויט העלתה פוסט חינני על שורש ובלחץ החברות-מחקה אותו. מה אין לי רגשות? מה, אני לא רוצה להתפרסם כמוכם? תתביישו!
קשה מאד לעיכול השירים, צלמוות,דעיכה אבדון נשזרים בהם ,והתשוקה היא מה שמסמלת את החיים,.יש מגע מאד רך שלך בשיר כמו גם בזכרונות וגם בשושנה השחורה. ובחרת לסיים את השירים בחדלון באיזה סוג של טביעה. לא קל.שירה במיטבה.מטלטלת מאד.
כן השיר הוא למעשה על התאבדות של אישה צעירה, בדיוק כפי שרון מתאר תגובה אחת למטה, מתוך האפוס של קאלואלה, מרתק כמה התמונות דומות,
ואני דווקא זוכר שקראתי את האפוס, עיינתי בו כשתורגם לעברית לפני שנים,
לא זוכר אפילו מה קדם למה.
עופרי תודה על מתגובה היפה,
כן השיר הוא למעשה על התאבדות של אישה צעירה, בדיוק כפי שרון מתאר תגובה אחת למטה, מתוך האפוס של קאלואלה, מרתק כמה התמונות דומות,
ואני דווקא זוכר שקראתי את האפוס, עיינתי בו כשתורגם לעברית לפני שנים,
לא זוכר אפילו מה קדם למה.
עופרי תודה על מתגובה היפה,
כן השיר הוא למעשה על התאבדות של אישה צעירה, בדיוק כפי שרון מתאר תגובה אחת למטה, מתוך האפוס של קאלואלה, מרתק כמה התמונות דומות,
ואני דווקא זוכר שקראתי את האפוס, עיינתי בו כשתורגם לעברית לפני שנים,
לא זוכר אפילו מה קדם למה.
עופרי תודה על מתגובה היפה,
נהניתי לחוש את השיר.
בהפוכה התעוררה אצלי דמותה של "איינו" AINO מהאפופיאה הפינית הנקראת קאלוואלה.
הצעירה הנאה הזאת שודכה ע"י אימה לאדם מבוגר. לא כך רצתה לראות את חייה ולכן ירדה אל האגם וצעדה אל תוכו עד שכיסה אותה לתמיד.
על פי הסיפור חתנה לא הצליח להתנחם. הוא ממש אהב אותה. לאחר הרבה יסורים ונדודים החליט לרדת לאגם ולנסות למצוא אותה. כדרך אדם היה רעב והשליך חכה מסירתו ואכן תפס דג גדול ומוזר שלא ניראה כמוהו לפני כן.
הדג דיבר אליו בקולה של איינו. אבל הם מעולם כמובן לא שבו לחיות ביחד.
איזו תגובה נפלאה וסיפור רון. מרעיש.
בהפוכה התעוררה אצלי דמותה של "איינו" AINO מהאפופיאה הפינית הנקראת קאלוואלה.
הצעירה הנאה הזאת שודכה ע"י אימה לאדם מבוגר. לא כך רצתה לראות את חייה ולכן ירדה אל האגם וצעדה אל תוכו עד שכיסה אותה לתמיד.
על פי הסיפור חתנה לא הצליח להתנחם. הוא ממש אהב אותה. לאחר הרבה יסורים ונדודים החליט לרדת לאגם ולנסות למצוא אותה. כדרך אדם היה רעב והשליך חכה מסירתו ואכן תפס דג גדול ומוזר שלא ניראה כמוהו לפני כן.
הדג דיבר אליו בקולה של איינו. אבל הם מעולם כמובן לא שבו לחיות ביחד.
שירים נפלאים.
מסתבר שאתה יכול להיות משורר לירי נהדר ולא רק כותב פזמונים נפלא.
תודה גיורא מעריך את זה, זה לפחות מאזן את התגובות אם לא מטה את הכף
( קריצה )