בננות - בלוגים / / רפלקס ההקאה
גם במטבע יש משהו פאלי
  • ארז פודולי

    עכשיו אני רחוק וסופסוף קצת שקט. ובאמת כאן, אולי רק כאן ורק כך, אפשר לכתוב אוטוביוגרפיה. אבל "ביוגרפיה מלאה" תהיה הגדרה גדולה בכמה מספרים על מה שנמצא כאן מתחת, שכן עדיין אין לי פתרון לחידה איך מנהלים בלוג ונשארים בנאדם פרטי. "רחוק" זה בסטנפורד, אוניברסיטה חביבה בקליפורניה שטופת השמש (היעדר טיסה ישירה הופך בעיניי כל מקום לרחוק מספיק). כאן, לא הרחק מסן-פרנסיסקו-על-המים אפשר להנות מרוחות המפרץ ולהיזכר בחיוך בים התיכון. *** לכאורה כתבתי מאז ומעולם, ואני לא מתכוון לנוסחאות בכימיה ומשוואות במתמטיקה. הייתה בי תמיד התלבטות לאן אני שייך ומדי פעם הייתה תוקפת אותי תחושת חרדה שאני מעין סוכן כפול. מדע ושירה כשתי וערב, שתים הן ולא יודעות. *** פעם (היום זה כבר נופל תחת ההגדרה "מזמן"), עוד בארצנו הקטנטונת, הייתי מנסה להיות פחות עכבר מעבדה ויותר עכבר העיר. פה הקראתי, שם פרסמתי, פה ושם השתתפתי בסדנאות ומסגרות כתיבה, שם ופה ערכתי (כן, אני יכול להביא דוגמאות וקישורים, אולי יום אחד, בהמשך). מה נשאר מכל אלה? מה מכל אלה יכול להתקיים כאן בגלות הדוויה (היא חייבת להיות דוויה, אחרת מה יגיד לעצמו העם היושב בציון)? *** אחרי כל המלל הזה, אם יש צורך שייספג דבר-מה, מוטב שיהיו אלה שורות של ויסלבה שימבורסקה מתוך "כְּתִיבַת קוֹרוֹת חַיִּים": כְּתֹב כְּאִלּוּ מֵעוֹלָם לֹא דִּבַּרְתָּ עִם עַצְמְךָ  וּכְאִלּוּ עָקַפְתָּ עַצְמְךָ מֵרָחוֹק. הִתְעַלֵּם מִכְּלָבִים, חֲתוּלִים, וְצִפֳּרִים, מַזְכָּרוֹת נוֹשָׁנוֹת, חֲבֵרִים וַחֲלוֹמוֹת. מְחִיר וְלֹא עֵרֶךְ כּוֹתֶרֶת וְלֹא תֹּכֶן. מִסְפַּר הַנַּעֲלַיִם וְלֹא הַיַּעַד שֶׁאֵלָיו הוֹלֵךְ זֶה שֶׁאָמוּר לִהְיוֹת אַתָּה. לְכָךְ יֵשׁ לְצָרֵף תַּצְלוּם בְּאֹזֶן גְּלוּיָה. רַק צוּרָתָהּ נִלְקַחַת בְּחֶשְׁבּוֹן, לֹא מַה שֶׁנִּשְׁמָע. מַה נִשְׁמָע? נַהֲמַת מְכוֹנוֹת הַגּוֹרְסוֹת אֶת הַנְּיָר.

רפלקס ההקאה

 

 

 ביבי חביב,

 

אמנם אינך רופא במקצועך, אבל רציתי להתייעץ בך מה עושים עם רפלקס ההקאה. שישים שנה עלבון הגיוס צורב את הגרון, תקוע לא-לבלוע-לא-להקיא, אבל מאז אתמול אני מסתובב עם שקית ומקיא ללא הפסקה. באמת, איזה כיבוי צופי מפואר עשית לוועדת פלסנר: מי אמר סופר-טנקר ולא קיבל.

 

הרבה דברים הפכו לי מובנים לפתע:

 

אני מבין שדבר אינו מגן על זכויות האזרח שלי, ובפרט על הזכות לשוויון בפני החוק. אפילו בג"צ לא מצליח במלאכה הזו. אין מדובר ב"שוויון בנטל": זה מבחן בוזגלו פשוט. אם יש חוק אחד שחל עלי, וחוק אחר שחל על מנחם-מענדל – אין כאן דמוקרטיה.

 

אני מבין שהזכות שלך להיבחר שוב, בקולם של אלה שאינם משרתים, עולה על זכותי לצדק אזרחי.

 

אני מבין שאני משוייך באופן אוטומטי לאלה ש"שכחו מה זה להיות יהודים" ולכן מגיע לי להיות חמורו של משיח. אבל אתה, ביבי, שכחת מה זה להיות ישראלי. (רמז: לא מדובר ביכולת לקרוץ פעם בעינך השמאלית ופעם בעינך הימנית).

 

אני מבין שנדמה לך שאפשר לצאת להתקיף באיראן עם צבא שאתה משתין בקשת על משרתיו.

 

ואחרי שהבנתי, חשבתי שכדאי שגם אתה תבין דבר אחד או שניים. הנה אסביר לך בפשטות.

 

אם אין ערבות הדדית – בבקשה. אִישׁ לְאֹהָלֶיךָ יִשְׂרָאֵל. בטל את צבא העם, שלם משכורות משמעותיות למתנדבים (בהתאם לנוסחא הידועה "יתנו יקבלו-לא יתנו לא יקבלו") ויישרת מי ש"צה"ל יגייס לפי צרכיו" (גם זה ציטוט מפי הגבורה).

 

אבל אנחנו מכירים כבר, אתה ואני. כלומר, אני מכיר אותך (ואתה, לשמחתי, לא בין באי ביתי). אתה הרי תפסח על שתי הסעיפים ותגלגל את תפוח האדמה הלוהט הזה לפתחו של בני גנץ, ושהוא כבר יסתדר עם בג"צ ועם החרדים. למעשה זו בדיוק כוונת הביטוי הפתלתל "צה"ל יגייס… ויעשה זאת תוך התחשבות בציבורים השונים, כדי למנוע קרע בעם".

 

לא רק אתה החלטת. גם אני. אינני יכול להחזיר לעצמי את שנות השירות בסדיר ובמילואים, ואינני יכול להחזיר את הגלגל לאחור. אבל דבר אחד אוכל לתקן: את ילדיי לא אשלח לצבא. הילדים שלי לא יהיו אזרחים סוג ב' במדינה. בשום מדינה. לא ייתכן שהם יהיו שייכים לפלח אוכלוסיה שבאופן סלקטיבי ולא שוויוני נאלץ לוותר על שנותיו הטובות. קל וחומר כשמדובר בסיכון חיים.

 

הייתי שולח אליך את שקית הקיא הזו בדיוור ישיר, אבל אני מניח שהיא לא תעבור בדיקה ביטחונית. קבל לפחות את התשורה הוירטואלית הזו.

 

 

 

 

 

 

3 תגובות

  1. גיורא פישר

    חותם על כל מילה.

  2. יהונדב פרלמן

    גם אני

  3. ארז פודולי

    תודה על התמיכה, חברים, ותודה לכל מי שבחר לשים את הפוסט בקיר של הפייסבוק שלו. (אין לי, בעוונותיי, דף בפייסבוק, ואני רק יכול לדמיין את הקירות).
    אני מקווה שמישהו מבאי המטע הולך להפגין היום במוצ"ש – אני כבר לא אספיק להגיע מקליפורניה…

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לארז פודולי