בננות - בלוגים / / על שוביניזם, על פמיניזם ותודה למריל סטריפ
זמן הרוך
  • יודית שחר

    נולדתי על גבול שכ' התקווה, אני חיה בפתח תקווה עם שני ילדי. תקווה היא מילה משמעותית בסיפור החיים שלי. למדתי היסטוריה באונ' תל אביב וחינוך מיוחד בסמינר הקיבוצים. אני מלמדת ומנחה אוכלוסיות מוחלשות. כותבת שירה מגיל שבע, מפרסמת שירה פוליטית חברתית בכתבי עת: "קשת החדשה", "מטעם", "משיב הרוח", "מעין", "עמדה", "הכיוון מזרח", "אתגר", "הליקון", "עיתון 77" ועוד. באנתולוגיות: "אדומה", "עקלקלות", "לאחותי, כתיבה פמיניסטית" ועוד. ספר שירי הראשון, "זו אני מדברת", יצא בימים אלה בהוצאת "בבל" ובתמיכת קרן "קסת"  

על שוביניזם, על פמיניזם ותודה למריל סטריפ

 

 

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4

st1\:*{behavior:url(#ieooui) }


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt;
mso-para-margin:0in;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

 

להיות אישה בחברה המערבית זו משימה לא פשוטה. בעוד שבמדינות המזרח האוייב ברור לאישה המודעת, האוייב הזכר אומר לה להתכסות, לשתוק ולהעמיד בעיקר צאצאים, בעולם המערבי המסרים מבלבלים ומבולבלים. אנחנו כאילו משוחררות, הרי יש לנו זכות בחירה, וזכות לבחור את חיינו, אנחנו חופשיות כביכול. כביכול. לא מודעות לכך שאנחנו חיות בעולם שאכן נתן לנו חופש מסויים, אבל עדיין מדכא אותנו יום יום באינספור דרכים יצירתיות, ובעצם איננו יודעות מה אישה משוחררת אמורה להיות, מיהי בדיוק הדמות הזאת. ואם נדמה לנו שידענו, באה החברה והופכת את הקערה על פנינו.

מיהי אותה דמות אישה נחשקת, משוחררת, שאנחנו מפנטזות עליה? איך אישה באמת יכולה להשתחרר כשהיא מחוייבת ראשית לילדיה, צאצאיה? האם היא באמת יכולה לעשות קריירה מבוקר עד ערב?  ומה עם האחריות לגידול ילדיה, גברים לא מחוייבים לגידול הילדים, התפקיד המסורתי הזה נותר ברובו, אם לא כולו על כתפי האם.

איך אישה יכולה להגשים את עצמה באמת ובתמים באלף השלישי?

ומה עם המסרים הבוטים והסקסיסטיים שהיא נחשפת אליהם מרגע היוולדה? הפרסומות במדיה, בסיפרות, בבתי הספר, ברחוב, ששוטפים אותה איך 'באמת' אישה צריכה להרגיש, להתנהג, לחשוק, לאהוב?

מי אנחנו באמת הנשים? יצורים שעברו דיכוי במשך אלפי שנים ואין להן מושג מי הן אמורות להיות מעצם הווייתן? ואולי אין 'עצם הוויה', אולי אנחנו כולנו זכרים ונקבות תוצרים של מציאות, של יחסי כוחות, של חברה, של זמן.

באמצע השבוע הייתה לי פגישה בתל אביב,. אמצע פברואר, יום אביבי קסום, לא התחשק לי לחזור למטלות בבית. קניתי לעצמי שמלה, כן, זהירות, זה פוסט טריוויאלי, השמלה המשובצת שמחה אותי מאוד. אני אישה קלת דעת, קניות תמיד משפרות לי את מצב הרוח. לאחר מכן נכנסתי לסרט של מריל סטריפ, "משהו מסובך", סרט אמריקקי למהדרין. מהסיבה שממש יודעים מראש, מי 'הטובים', מי 'הרעים', מי יאמר מה, מתי, למה וכמה, ובטח שיודעים איך הסרט הזה יסתיים מלכתחילה.

ובכל זאת רציתי להודות, תודה מריל, תודה שאת קיימת.

איזה אושר, שחקנית אמריקאית משחקת דמות של אישה בת גילה, בת שישים, שנראית כמו אישה בת גילה, יפה מאוד, ועדיין, לא מנותחת, ללא בלונים מתרוממים במקום שדיים, עם קמטוטים מקסימים ליד העיניים כשהיא מחייכת בשפתיים אמיתיות של אישה בשלה בת שישים. אמיתית, חיה, זוהרת, אישה בשר ודם ובכל זאת נערצת.

תודה מריל שבסצינת המין הסכמת שנבחין שיש לך בטן קטנה כשאת שוכבת מכוסה, וכשאת לובשת סינר ממש רואים את הבטן החמודה הזאת נשפכת קמעה. תודה שהסכמת שנראה את הקיפול הקטן שמייצרת הרצועה של החזיה בגב של אישה בוגרת. תודה שאת לא בובת פלסטיק ממולאת סיליקון בעלת גיל לא מוגדר. תודה שאת אישה בשר ודם, תודה באמת.

זה נראה לכם מובן מאליו? בעיני ממש לא. אני שטופה בובות סיליקון, ודוגמניות בתוליות מורעבות לנצח. לא בטוחה מה זה להיות אישה בגילי, בת חמישים. שמרגישה אנרגטית וחזקה יותר משהייתי בגיל שלושים, הרבה יותר שלמה עם עצמי, ובכל זאת לא בטוחה במיניות שלי.

גם במשפחה הספרדית המסורתית שבה גדלתי, במשפחה כזאת לאישה בוגרת לא אמורה להיות מיניות. אימי למשל, מחקה סממנים של נשיות מעצמה, וכבר כשהייתי נערה צעירה היו שואלים אותי אם היא סבתא שלי. כל בגרותי אני מפחדת להיות כמותה, לא רלוונטית, מחוקה.

גרוע מזה, בחברה העכשווית, מריל סטריפ היא המראה היחידה שיכולה לשקף לי את עצמי, להגיד לי שאני בסדר, לא רק מכיוון שאני נראית ומרגישה בסדר, אלא שהחברה מקבלת או אמורה לקבל נשים כמוני, בנות חמישים, כי אנחנו בסדר גמור, ואפילו יותר מזה. שיש לנו מקום בסדר החברתי העכשווי.

שאנחנו לא צריכות להרעיב את עצמנו, ולחתוך את בשרנו בכדי להיות שוות, או אטרקטיביות, או סקסיות. ושאנחנו ראויות לשותף או חבר, אם נרצה, שנראה גם הוא בסדר, ולא לגבר שבדייט הראשון אנחנו אמורות להחזיק לו את הקטטר, מכיוון שזה מה שהחברה מאותתת לנשים כמוני. את שווה בפני גברים רק אם הם מבוגרים ממך בעשור לפחות. כלומר אישה, את תמיד תצטרכי להיות הבשר הטרי של מישהו, וזה לא משנה כמה את חכמה, יפה, מוכשרת, טובה, מצחיקה, מוצלחת. על פי חוק הטורפים והנטרפים שבחברה המערבית, את בשר. נקודה. ובשר נקבה בן חמישים שנה, כידוע, מבאיש. של זכרים כידוע לא.

ולפני שתתקיפו אותי, ותספרו לי עד כמה אני אנכרוניסטית, אני מזמינה אתכם, גברים ונשים לפתוח כרטיס כאישה באתר הכרויות, חכו ותראו מי יפנה אליכם שם.

אז זה היה יום רביעי שלי, בחדשות דברו על הרב אלון ועל יצחק לאור, אני צפיתי בסרט טריוויאלי ויצאתי מוארת בזכות מריל סטריפ. אחר כך אכלתי ירקות מאודים בשביל הדיאטה, והוספתי צמיד צועני לשמלה, כמה קל לעשות אותי מאושרת. כמה ארוכה הדרך לשיוויון אמיתי.

 

 

 

36 תגובות

  1. רונית בר-לביא

    הללוייההה על דברייך כאן.

    חותמת על הכל, על המריל סטריפ ועל כמה זה נדיר שמראים נשים בגילה כמות שהן ועוד בתור ראויות לאהבה ול-גוד-פורביד-מיניות, על ההבחנה המדוייקת
    שאשה תמיד צריכה להיות הבשר הטרי של מישהו, ובגילאים בוגרים, הפערים שהגברים מצפים להם הולכים וגדלים.

    והנה, גם אני כותבת את כל זה, ומסיימת כמוך – בדיוק צבעתי שיער וריח האמוניה הולם באוזניי ובכל החדר.
    הדרך ארוכה לשיוויון אמיתי.
    גם של גברים.

    • רונית, הקראתי בפסטיבל אומנות אלטרנטיבי, הייתה שם אישה אחת, שניגשתי במיוחד להגיד לה שהשיער שלה הכי יפה שראיתי. שיער כסף יפהפה. לא יכולתי שלא לחשוב שאולי גם לי יש שיער כזה אבל אף פעם לא נתתי לו להתבטא ואין לי מושג איך הוא נראה לא צבוע.
      ועדיין רונית, לנשים יש דרך הרבה יותר ארוכה מלגברים בכדי להשתחחר, אלוהים יודע איך בדיוק.
      כשאני חושבת על אישה משוחררת אני רואה אישה שמתפשטת באמצע קניון, זורקת את כל הבגדים וקופצת למזרקה עירומה, או משהו מעין זה, אבל זה מעשה של משוגעת.

  2. עדנה גור אריה

    מסכימה עמך. אני מוכרחה לספר שכשהיתי בת 40 וכבר משוחררת מבעל, ניסו להכיר לי כל מיני טיפוסים, בערך בני ששים. כשפעם ניסו להכיר לי מישהו בין 50 והסכמתי לצאת עמו לדייט הדבר הראשון שהו אמר לי היה את לא יכולה להיות בררנית. אמרתי לו שאם לא הייתי בררנית הייתי נשארת עם אבי ילדי ואחר כך ביקשתי ממנו שיעצור את מכוניתו, ירדתי ועוד שמעתי אותו אומר לעצמו מי היא חושבת שהיא.
    כך שבוא נהיה אנחנו, נראה בנות גילנו ואם יהיה מישהו שיהיה מוכן לקבל אותנו כמו שאנחנו והוא יתאים לנו, אז אולי יהיה גם בן זוג.

    • העולם שלנו מפגר עדיין מהרבה בחינות, שאף אחת לא רוצה לדבר עליהן, כי זה מסמן אותה, ורק בשיחות נשים יוצאת האמת הזאת.
      הנה עוד משהו לבעוט בו, אני אומרת.

  3. אין 'פרסונה משוררית', היו פעם אולי, כי כולם היו 'פרסונות', כשאף אחד לא דבר על האדם שבתוכו, אלא זרק מילים גבוהה גבוהה בסיגנון אלתרמן. אתה תמים. כל משורר מפליץ וכל משוררת רוצה שיאהבו אותה למרות הקמטים.
    אתה מתלונן כי מה שאני עושה כאן זה לקרוע מסיכות, זה לא נוח לך ואתה זז על הכיסא כי זה מעמד לא נוח, וזה בסדר שלא נוח לך. כי מתחת לפוסט הקליל והפטתי הזה, כביכול, נחה מציאות חברתית רעה.

    • המשוררת רחל,בדרכה האחרונה לבית החולים ציוותה שהעגלה בתוכה נסעה
      תעבור על פני הבתים של אוהביה
      ומאהביה,ואלה התחבאו.איש לא יצא
      אליה.

      יותר טוב לשמור על פרסונה משוררית.האדם עצמו ברב המקרים פחות מעניין

      • תלוי מה אתה מחפש, יש אנשים שמחפשים שירים יש אנשים שמחפשים את האדם. וכמה כואב מה שאתה מספר על רחל, חבל שרחל לא כתבה שיר על החארות הללו שנקראו 'מאהביה', כלומר שהשתמשו בגופה, גם אם ברצון הדדי משותף, כשהגוף היה יפה ובריא. אבל ממש לא שמו עליה, כשגופה היה חולה.
        אתה רק מחזק את מה שאני כותבת כאן. ואתה לא מבין עדיין את מטרתי וכנראה שלא תבין.
        זה לא שיר, זה פוסט, וזה פוסט חברתי.
        אני אדם חברתי וממש לא מאמינה בפרסונות, מקסימום בכך שקיימת פוזה של פרסונה, פוזה ריקה.

        • אולי אם רחל הייתה מספרת על הכאבים שהיא חווה מהחברה הצבועה והמגעילה שבקרבה כתבה, הייתי מחזיקה את הספר שלה ליד מיטתי, כפי שאני מחזיקה את סילביה פלאת', למשל. שתבין, אינני יוצאת כנגד רחל, משוררות ענוגה שהייתה כמו כולם/כולן מראה של תקופתה. אבל רחל היא בדיוק הדמות שלא הייתי רוצה להיות. ששרה על הכנרת ונמקה בדממה.
          משורר הוא ראי התקופה, הציווי שלי ככותבת שירים באלף השלישי הוא להוציא החוצה את המסרים הצבועים והשקרניים ואת תת המסרים, זה הציווי שלי. ואתה לא מבין בכלל מה המחיר שאני צריכה ובוחרת לשלם על כך. אבל אומר לך שזה הרבה יותר גובה מחיר מלכתוב על דקלים וגלים.

          • ומה עם משוררות שיוצאות בכתבות צהובות בעיתון על ידוענים מטרידים שהן חלפו לידם בקושי, שעה שתחת לאפן מטרידן שעליו הן רק מרכלות עם משוררות אחרות בגיל העמידה, מאחורי גבו, הן לא עושות עם כך כלום, ואף לא מביעות התנגדות כלפיו, כיוון שצריך לפרסם שירי קבצניות מסכנות בכתב העת של הנוגש עבדים. ככה הן עושות כי צריך לפרסם ולא כדי להתפרנס או מסיבות נעלות שאת וכל עם הנשים האחרות בעלות המוסר הכפול, הפחדניות, נוהגות. יש כאן סימן שאלה איפשהו. חפשי אותו.

          • אין לי מושג מה אומרת 'לאה'. את מדברת באופן כללי על משוררות שאין לי מושג מיהן, ואולי עלי. הדיבור הכללי הוא מחלה, כי הוא שם רבות וטובות תחת משבצת, נגזרת, של הכפשה.
            האבסורד שאת מכפישה פה קבוצה שלמה של משוררות שאינך יודעת אם כן עברו או לא עברו הטרדה, ואולי עברו והפסיקו לפרסם. וכל זאת בהגנה החמימה והבטוחה שבעילום שם.
            אם מישהו/י רוצה לדבר אתי כאן ברורות, יטרח וייתגלה אחרת הוא נמחק. ובטח שלא ידבר על משוררות כאילו לכולן יש זהות אחידה, חיים אחידים וגורל אחיד.

          • למה את חושבת שפלאת לא היתה צבועה?

    • זה מה שיש לומר על אלתרמן?
      הוא זרק מלים גבוהה-גבוהה?
      ומה עם "שמרי נפשך", "שירי מכות מצרים", "חגיגת קיץ" ו"הטור השביעי"?
      לו היית אומרת לו את הדברים שכתבת הוא היה "שורף את ביתך עליך"!

      • זה מה שיש לי לומר על אלתרמן מהפרספקטיבה הזאת. והשיר האחרון עליו דיברת הוא שיר מסוכן, חולני. אגב, לסטינג יש שיר שמדבר מאוד דומה ברעיון, משנות השמונים אני מעריכה. כנראה שזה קטע גברי כזה, רכושנות אובססיבית מאיימת.

        • אלתרמן כתב בשירים את מה שלא היה עושה בחיים, וזה אני יכול לחתום לך ביד נאמנה.
          על-פי מה שכתבת יחסך לגברים הוא מוזר, שלא לומר ביזארי. מצד אחד את סבורה שהם מזלזלים בנשים ומצד שני את סבורה שהם מרגישים רכושניים.
          רכושניים על מה? על מה שהם מזלזלים בו?
          זה לא מסתדר!
          ובכן, מוטב שנודה שנינו, שבלא כבוד הדדי כל העסק אבוד מלכתחילה.

          • גיורא לשם היקר, להיות רכושני אין משמעות הדבר לאהוב, אלא להחפיץ את האחר, לא לכבד את רצונו, וזכותו להיות מה שהוא. אם אמר המשורר " ילדיכם אינם ילדיכם" ודאי שגם אחרים.

          • מוזר גיורא, מה בין רכושנות לכבוד? הרי האישה בארצות האיסלאם היא רכוש הגבר, גם כשהוא רוצח אותה על הפרדוקס המכונה 'כבוד המישפחה'. האם אתה חושב שהוא אוהב אותה בשל כך?
            ולידיעתך, לא כל הגברים מזלזלים בנשים, ממש לא, ישנם גברים נפלאים. ובנוסף, אני מאמינה באהבת אמת בין גברים לנשים, אם יש מזל למצוא אותה. לא לכולם יש מזל לפגוש באהבה שלהם.

  4. לנשכנים הקטנים, מכרסמי אותיות ברשת, בחיוך ובסלידה, מעכשיו תמחקו.
    ושבת שלום כמובן.

  5. לא בטוחה שאני צבואה. אני נוטה להיות צבוהה, ולעיתים אני פשוט צבועה, או ששלושתם, לא החלטתי. גם עם לאור הייתי צבוהה, או שבעצם הייתי צבויה, רגע, לא, הייתי צבורה, או שהרגשתי זבורה, זבורה על הפנים הייתי, נשבעת לך, על הפנים הייתי, אם כי לא בהחלט, אך אין ספק שכולנו פה ושם קצת זבורים, מובן שכך, ויפה שעה צבואה אחת קודם.

    • ולמרות ההתחכמות המהממת שלך שמצביעה על כשרונך הלא יאומן, עדיין פרסמת במטעם. ברור שזו צביעות. זה גרוע מצביעות. בעיקר אצל מישהי שמניפה את הדגל החברתי באופן כל כך מעייף ונודניקי.

      • אם זה נכון, יודית, זאת בהחלט אכזבה קשה למישהי שמאד מעריכה את כתיבתך. אולי באמת תעני לגופו של עניין.

        • מה השאלה? עניתי, אני צבוהה. ובכלל לדעתי אני זונה, משום שהרי כל מי שפרסמה ב'מטעם', הייתה זונה, כבר לא קראתם על זה ברשת? נו, באמת. גרוע מיזה, אני גם בגיל העמידה. זונה, בגיל העמידה, צבוהה, גבוהה, אחול שילינג של מניוקי, זו האמת, באמת.

          • עצוב מאד שאת לא מסוגלת לקחת אחריות על כלום. היה הרבה יותר מכובד ומכבד אותך וגם את הקוראות שלך לו היית אומרת: פרסמת, לא ידעתי, כן ידעתי, רציתי להתפרסם, או כל דבר דומה אחר.
            אני לא מכבדת אותך יותר.

          • עצוב מאד שאת לא מסוגלת לקחת אחריות על כלום. היה הרבה יותר מכובד ומכבד אותך וגם את הקוראות שלך לו היית אומרת: פרסמת, לא ידעתי, כן ידעתי, רציתי להתפרסם, או כל דבר דומה אחר.
            אני לא מכבדת אותך יותר.

          • עצוב מאד שאת לא מסוגלת לקחת אחריות על כלום. היה הרבה יותר מכובד ומכבד אותך וגם את הקוראות שלך לו היית אומרת: פרסמת, לא ידעתי, כן ידעתי, רציתי להתפרסם, או כל דבר דומה אחר.
            אני לא מכבדת אותך יותר.

          • כן, כן, עצב, זו המילה הנכונה. הייתי אומרת, צבוהה ואבלה. והכבוד, הו הכבוד, כמה נורא. הארכה, הטרול לא מאריך את הצבוהה, אין אמת בפרסום, חרא חיים, לדפוק את הראש ולגמור, נורא.
            והכי נורא, כן? כמות הדיסקלטים שברשת. כמות זבורה נורא.

          • מורה לחינוך מיוחד שלועגת לדיסלקציה? וואלה נסחפת. ואכזבת. אז מה, הפוסט הבא הוא על רוסים שלא יודעים עברית?

          • ושום טרול, תאמיני לי. באמת כיבדתי אותך.

          • באמת כיבדת אותי ועכשיו לא? את/ה חושב שאני אעמוד בזה? כן? לא? חבל? כדורים? אולי לחתוך את הוורידים? איך אני אעמוד בזה, אישה צבוהה, גבוהה, מורה בגיל העמידה, צבואה בגיל הישיבה.
            איזה מן חיים, אני אומרת, איזה, ומה המחיר, אינני עומדת בזה, מה הטעם, איזה הפסדים נופלים בפני יום אחר יום, מה הטעם לכל זה.

          • את מזלזלת בקוראים שלך. זו התנהגות מגעילה.
            קחי אחריות.

  6. אם תשימי לב טוב תראי שיש כאן לפחות ארבעה מגיבים בעניין הזה.
    אולי הגיע הזמן שתכבדי את הקוראים שלך.

    • לב?
      האאא, אל תתני ל'זמן הרוך' שהוא שם הבלוג להטעות אותך. אם זה זמן הרוך, איך נראה שאר הזמן? תמהני.

      • אני רואה ארבעים וארבעה מגיבים, כולם נשמות טובות קשובות ללבי הרך, למאוויי הסמויים, הגלויים, הכבויים, השבויים. כמה שאני ממוזלת, ארבעים וארבע נשמות טובות חלקי אחת מחכות שאפול רק בכדי להרימני מעלה מעלה, בלון סאטן אדמדמם מהביל השמימה.
        תודה, תודה שאתם פה למעני. תודה שאתם.

        • זה חסר טעם לחלוטין.
          אני חושש שאת סובלת מהפרעת אישיות גבולית.

        • זה חסר טעם לחלוטין.
          אני חושש שאת סובלת מהפרעת אישיות גבולית.

          • כן, כן, מחלה, אין ספק שאני סובלת ממחלה בין היתר. וחמורה מאוד. יעשה יפה המגיב וייברח דקה אחת קודם, אין ספק שהמחלה, המום הנורא בו לקיתי, מדבק.
            מה, כבר נדבקת?

          • אני מת על אתרים של סקסיות אבל האתר הכי טוב של סרטי סקס עם סקסיות מדהימות:
            http://www.sexsiot.com

            אתר מרובה סרטים של סקסיות הכי יפות שיש.

            אתר עם לסביות הכי מושלמות :
            http://www.sex-lesbiot.com

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ליודית שחר