זמן הרוך
  • יודית שחר

    נולדתי על גבול שכ' התקווה, אני חיה בפתח תקווה עם שני ילדי. תקווה היא מילה משמעותית בסיפור החיים שלי. למדתי היסטוריה באונ' תל אביב וחינוך מיוחד בסמינר הקיבוצים. אני מלמדת ומנחה אוכלוסיות מוחלשות. כותבת שירה מגיל שבע, מפרסמת שירה פוליטית חברתית בכתבי עת: "קשת החדשה", "מטעם", "משיב הרוח", "מעין", "עמדה", "הכיוון מזרח", "אתגר", "הליקון", "עיתון 77" ועוד. באנתולוגיות: "אדומה", "עקלקלות", "לאחותי, כתיבה פמיניסטית" ועוד. ספר שירי הראשון, "זו אני מדברת", יצא בימים אלה בהוצאת "בבל" ובתמיכת קרן "קסת"  

חזרתי

הלכתי מפה בקיץ, הרגשתי שנכון ללכת, עכשיו אני מרגישה שנכון לחזור.

אבל יש לי בקשה, וזו דומה לבקשתי הקודמת, במידה ומישהו יוטרד בבננות, ואיכשהו זה יתקשר אלי, אנא, אנא פנו ודברו אתי. והנה אני מסבירה מדוע.

אני כותבת שנים, בגיל עשרים התחלתי לפרסם, קבוצת שירה שנקראה 'הזרם החדש'.

מה שגיליתי על 'עולם הרוח' בתל אביב בשנות השמונים, גרם לי לברוח מהרוח והצלצולים לעבור לירושלים ולהחליט שמילים לא אומרות מאום. אבל השירים התעקשו לצאת. רובם, אגב, אבדו במעמקי המחשב הישן שהיה לי, לא שמרתי. בכלל לא חשבתי שהם ראויים או ידברו למישהו.

לפני כשבע שנים החלטתי שאני פותחת צוהר לעולם, בליל הסדר הראשון שהייתי ללא ילדי עשיתי אקט סימבולי ופתחתי דף יוצר בבמה חדשה. והתגובות הגיעו, היו לי מאות מנויים בבמה חדשה, ושירים עם עשרות תגובות. וכך גם הגיע אלי סמי שלום שיטרית שהפציר בי לשלוח לכתבי עת, ורק אחרי שנה העזתי לשלוח ל'קשת החדשה', ואהרן אמיר, זכרו לברכה, פרסם שישה שידים בבת אחת, להפתעתי.

במקביל מאסתי בבמה חדשה ועברתי לפורומי כתיבה ברשת, שם הכרתי כל מני אנשים, חלקם חברי הטובים עד היום הזה, חלקם רודפים אחרי עד היום הזה.

זו טיבה של הרשת, שהיא תת עולם שזורם בו הכל, מביוב ועד פוטונים של אור מזוקק. בדיוק כמו בעולם החיצוני.

בשלב מסויים, די מהר, מאסתי בפורמי הכתיבה, הבנתי את הקונספט והוא היה צר עלי, גם לא הייתי צריכה אותו משום שהתחלתי לפרסם בכתבי עת ובאנתולוגיות.

מכיוון שצברתי זמן רשת ארוך, נוצרו ריאקציות, גם עם טרולים, על טרול שרדף אחרי כאן בקיץ שעבר יש כרגע משפט מתוקשר. אני חושבת שמה שהכי מפריע לאותן דמויות רשתיות הוא שאני כנראה צמחתי, יש לי ספר למשל, וכנראה שזה כואב ליוצרים מסויימים שצמחו אתי בפורומי כתיבה וקשה להם לקבל שאני כן והם לא.

לכן מובן לי שכשאעלה בלוג תגענה התגובות הגועליות, וזה בסדר, אני רגילה לזה עוד מבמה, וגם בבלוג שלי ברשימות, ומוחקת, יודע כל בלוגר מתחיל שזו מנת חלקו. אבל אם יתחולל משהו יותר מורכב, וזוהי הסיבה העיקרית שנטשתי בזמנו, משום שלבננות אין זיהוי IP, במידה ואנשים ידברו בשמי, או יציפו, או ישלחו מיילים מכוערים שנכתבו כביכול בשמי, יתחזו לי, אנא אנא פנו אלי, ידעו אותי, כי האנשים האלה שברשת, שרדפו ורודפים יש להם יצר הרס עצום, והם מתוחכמים, והם ינסו לעשות כל דבר בכדי להזיק לי.

נראה לכם שאני מגזימה? שאני פרנואידית? אספר לכם חוויה  קטנה מני רבות שחוויתי ברשת. לפני כשש שנים הייתי בפורום כתיבה שנראה 'זה מה ש..'. לפורום הזה היה צ'ט שהיו מתאספים ומדברים בו בשעות הקטנות של הלילה.

חברים ספרו לי שבלילות נכנס יצור שקורא לעצמו יודית, הוא מציג את עצמו כאישה שתויה שמספרת פרטים אינטימיים חושפניים על חייה. נכנסתי לפורום ואכן היתה שם דמות בשם יודית, שחקתה את סיגנון דיבורי והייתה כל כך שיכורה ואומללה שאנשי הצ'ט ניסו להרגיע אותה. התערבתי ואמרתי שהדמות הזאת היא לא יודית.. שאני יודית.. בתגובה אנשי הצ'ט גדפו אותי והתעקשו שאני המתחזה ליודית האמיתית.. אתם מבינים את זה? זה הרעל של הרשת.

כנראה שיש צדק בסוף, משום שכרגע יש תביעת ענק נגד אותו טרול בבית המשפט, אבל הטרול הזה הוא מאפיין להרס ולהפקרות שיש ברשת, ומזה חששתי בקיץ, ומזה אני חוששת במידת מה עכשיו, כשאני חוזרת לכאן.

אז למה חזרתי? כי יש כאן דברים שאני מתגעגעת שאין ברשימות. מצד אחד ברשימות נוח לי להיות בין ערב רב של דמויות שמדברות על דברים שונים ומשונים, האוויר על המדרכות מאוורר וחופשי. מצד שני כאן יש קפה וירטואלי של יוצרים, ואני מתה על בתי קפה ועל יוצרים, ומכיוון שבדרך כלל אין לי זמן לחברותא כזאת ממשית, כאן בבננות אנקה את הראש מיום עבודה ארוך בכוסית קברנה סוביניון, אקרא דברים על שירה וסיפרות, אדמיין שאני בבית קפה הומה דמויות סיפרותיות, וכל זה ממסך המחשב בחדר השינה הקטן שלי בפתח תקווה.

פעם, אף אחד לא היה מאמין שזה אפשרי.

 

 

42 תגובות

  1. ברוכה השבה. מדהים מה שאת מספרת. הרוע הוא עקר ומצמית.
    אם זה בית הקפה הוירטאלי שלנו, אז יש בו גם גלריה. הציצי גם באמניות המציגות ויז'ואל.
    אני שותה נס עם חלב, בלי סוכר.תודה.

  2. ברוכה הבאה,

    ובהצלחה!

  3. יודית, כמי שמעוררת כל כך הרבה רגשות מנוגדים פה את מעוררת את סקרנותי, אשמח לקרוא אותך

  4. מירי פליישר

    הי יודיתקה
    שמחה שחזרת
    ועם היין מידי פעם גם קצת אמנות…
    למרות שזו באמת חלקת אלוהים של סופרים ומשוררים בעיקר.

    • מירי פליישר

      עכשיו אני רואה שגם לוסי הציגה לך גם אמנות . אז נעשה החלפות.

  5. יעל ישראל

    ברוכה השבה.

  6. שולמית אפפל

    ברוכה השבה, יודית!

  7. יוסף עוזר

    יודית שחר! שלום, שלום!

  8. אהוד פדרמן (רחיפאי)

    ברוכה השבה ! ואשר לפוסט הפתיחה, בכוחות משותפים ננסה לבנות עולם וירטואלי טוב יותר מזה האמיתי שהרי בבית הקפה שלנו ניתן למחוק את הרשעים בלי לשפוך דם. ואם הם מתעקשים על רשעותם, אני לומד ממך שניתן לשולחם לעולם האמת ושם לתבוע מהם דמים.
    בהצלחה!

  9. יודית יקרה, את משוררת נפלאה ואני כל כך שמח שאת כאן. אני מאמין בשיח של הקהילה הספרותית. יש לי עניין ביוצרים רבים המרכיבים את הפירמידה, בכל הלבנים שלה, ולא בהכרח באלה היושבות למעלה בשפיץ, בקצה. חשוב מאוד שמשוררת רגישה ואיכותית כמוך, תהיה נוכחת בבלוג שלנו בשירה. אחת המשוררות היחידות שיש לגבי שיריה קונצנזוס בין מבקרים. איך כתב פעם המבקר המיתולוגי אמנון נבות בסיום הרצנזיה המשבחת שלו והנפלאה על הסופרת לאה איני: "ברוכה הבאה לספרות, אחות." כך אני מרגיש כלפי יצירתך.

    • רני דבריך מלבבים ושובים את הנפש השלכת עולם השירה למבנה הפרמידה היא נכונה לא ניתן להגיע למרום הפרמידה ללא התחתית ומנגד ישנם כאלה הרוצים להתחיל את בנית הפרמידה קודם כל מהשפיץ וסופם האמן לי שיפלו לתחתית

  10. תודה, תודה לכולם. איזו קבלת פנים מפנקת.
    אני מצטערת שאני לא יכולה לענות עכשיו לכולם, כי אני בלחץ זמן. בנוסף, אין לי עדיין מערכת הפעלה שאני יכולה לטפל בבלוג. (שירלי? יעל?? הלפ הלפ…….).
    רני, הסמקתי, עוד אגיב. או שאולי לא מגיבים למילים כאלה, שזה יומרני להגיב לדבריך.
    הרגע דברתי בתוכנית של קרן נויבך ואני קצת באדרנלין מזה, ואני גם קצת מבולבלת וחייבת לרוץ לעבודה.
    שירלי? אין לי קוד, תצילי אותי בבקשה. כשאחזור בלילה אוכל לתפעל את הבלוג. תודה.

  11. ברוכה השבה.

  12. אחותי – בהצלחה !

    נשיקות

  13. משה יצחקי

    ברוכה השבה יודית, מזל טוב לרגל צאת הספר ובהצלחה אתו

  14. סיגל בן יאיר

    ברוכה השבה יקירתי. שמעתי אותך הבוקר ברדיו. מלכה!

  15. ברוכה השבה יודית. עלי והצליחי!

  16. יודית, יש לי שאלה. אמרת שבבננות אין זיהוי לפי IP

    אם אני מגיבה ברשימות, בעל הבלוג רואה את האי פי של כל התגובות שמגיעות אליו? זה קצת לא נוח מבחינת תחושת הפרטיות למען האמת.

    • ענת, בפורומי הכתיבה הכי פושטיים, כמו של רשת בלה בלה קיים זיהוי האיי פי. הוא חיוני. הוא נותן הגנה מפני טרולים. זה שאני רואה את האיי פי כמנהלת לא נותן לי שום אפשרות להזיק לבעל האיי פי, זה בסך הכל נותן לי אפשרות לדעת מי מתקיף אותי וללמוד להיזהר ממנו.

      • כוונתי, האם לצד שם המגיב ,כותרת התגובה ותוכנה, מופיע גם ה-IP של המחשב ממנו נשלחה?

        כי לי זה מפריע. כן. זה משנה . אני חושבת שיש כאן הפרה של מעטה פרטיות. אני לא אומרת שצריך למנוע טכנית מהאפשרות לגלות את כתובת האיי.פי, אבל לא ידעתי שזה מופיע מיד אל בעל האתר, יחד עם שאר הפרטים.

  17. ברוכה השבה, אנחנו לא מכירות נעים מאד :ריקי
    מתפעלת מקילומטרז' הרשת שיש לך, מקווה שמכאן ואילך לא יהיו פנצ'רים כפי שתארת

  18. היי יודית. ברכות לספר החדש.

  19. תמי כץ לוריא

    היי יודית,
    שמחתי לפגוש אותך, ושמחה שאת שוב פה
    להתראות

  20. ברוכה השבה. אני אוהב את הכתיבה שלך והיה לי קשה עם העימות שגרם לך לעזוב. אמנם המשכתי לקרוא אותך בשקט ב'רשימות', אבל כאן זה יותר טבעי לי, גם לקרוא וגם להגיב.

    ברכות על הספר, כשאבקר בארץ אנסה להשיג עותק.
    מחכה בשקיקה לקרוא את דברייך כאן.

    • רונן, כשתגיע לארץ אני שומרת לך עותק מהספר, לדעתי מגיע לך, זה לא אתה האיש שתרגם כל כך יפה את שיר הדגל של הספר? אז תיצור קשר כשתגיע, אוקיי? לא ידעתי שאתה קורא אותי ברשימות, למה לא הגבת אף פעם?

      • קודם כל תודה. אצור קשר כשאגיע לארץ.

        המערכת של רשימות קשה לי ולכן אני כמעט לא מגיב שם, למרות שאני קורא בקביעות לפחות שני בלוגים שם (את וצ'יקי). איכשהו יש לי תחושה שאני חשוף יותר ב'רשימות', וזה ממש ברמה הפסיכולוגית, כי מעשית אני יודע שיש טרולים וביקורת בכל מקום.

        מאחל רפואה שלמה לכאבי הבטן (גם אני נוטה לסבול מכאבי בטן רבי עוצמה שאיכשהו לרופאים אין ממש תשובה עליהם), וכשתרגישי יותר טובף אני מזמין אותך לקרוא על היוזמה החדשה שלי ושל ענת אבישר, קצר-העט 'זוטא':

        http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?blogID=120&itemID=10278#post10278

  21. גלית וסקר

    יודית,
    אני שמחה שחזרת. קולך חסר לי כאן בייחוד כשמדי פעם היו כאן מתקפות למיניהן. אז נזכרתי בעלבונות שספגת

    נזכרתי בך גם בגיליון האחרון של משיב הרוח על אבא שלך ועל ה'. וכל כך דיברת שם אל ליבי.

    בינתיים עשיתי תשובה והתחזקתי מאוד
    השיר הזה שלך במשיב הרוח. גם הוא
    חיזק אותי

    להתראות 🙂

    גלית

    • היי גלית, אבל איך ייתכן, תסבירי לי. הרי השיר שלי במשיב הרוח אומר שאלוהים ואבא יכולים להיות מאוד רחוקים בשמיים, מאוד רחוקים ולא נוגעים.
      איך זה ששירי חיזק אותך?
      שמחה שאת מוצאת את דרכך בחיים, זה לא פשוט בכלל.

  22. ותודה על האיחולים לספר, בחיי שאני מרגישה שמלטפים לי פה את הראש, תודה.

    • גלית וסקר

      יודית,
      זו שיחה שאשמח לנהל איתך מלב אל לב.
      ולא מטוקבק לטוקבק. בעזרת ה' באחד מימי / ערבי השירה שיבואו

      זה פשוט אישי מדיי.

      התחברתי לריחוק הזה שגם אני חוויתי בילדותי ואהבתי את חלקת האלוהים הקטנה שלך בטבע. הזכרת לי את עצמי.

      ועל כך תודה

      גלית

  23. יהונדב פרלמן

    שלום יהודית.
    (מי הוריד לך את ה"ה" ?)
    כמי שכלל איננו מכיר את שירתך אשמח מאוד להתוודע אליה כאן במטע.
    בכל מקרה – ברוך שובך.

  24. עדי עסיס

    וולקאם אנד צאבח אל פול יודית,
    אפילו שעכשיו לילה.
    אכן מרשים להיות ברשימות, אבל אין כמו להחליק על קליפות בננות במטע !

  25. יהונדב, הה' מעולם לא הייתה. תודה על הברכות עסיס, אני לא מתה על פול, אבל בעד ניגובים.

  26. יודית, גם ממסך מחשב פרטי
    בחדר בבית פתח תקואי
    יוצאת בשורה לעולם.
    השירה לא חייבת לצאת לאויר העולם
    מהיכלי שן, אלא לצמוח מאדמת חמרה אמיתית
    כמו שיש במושבה מלאבס שהפכה אומנם לעיר
    אך נותרה במהותה מנומנמת באופן חיובי וחינני.

    • מיכל, מגדלי השן יוותרו לעד מגדלים ושן, והם בטח לא קריטריונים לכתיבת שירה או כל דבר אחר. אני מסכימה איתך שהם בסך הכל תמונת מצב אחת מהרבה. למעשה אני ממש שמחה שאני לא כותבת ממגדל שן ומגדלים אני בכלל לא אוהבת, אני בכלל הייתי צריכה להיות עובדת אדמה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ליודית שחר