בננות - בלוגים / / סיפור קיצי קצרצר לחמימות ביום חורף
גילגול איטי
  • אהוד פדרמן

        דברי ימים אבודים  " וְסָפַרְתָּ לְךָ שֶׁבַע שַׁבְּתֹת שָׁנִים, שֶׁבַע שָׁנִים שֶׁבַע פְּעָמִים וְהָיוּ לְך יְמֵי שֶׁבַע שַׁבְּתֹת הַשָּׁנִים, תֵּשַׁע וְאַרְבָּעִים שָׁנָה."     וּבִשְׁנַת הַחֲמִשִּׁים, הָעֳלוּ בָּאוֹב עַצְמוֹת אָבִי שֶׁכִּמְעַט נָמוֹג בַּעֲנַן עָשָׁן שֶׁל דּוּבֶּק 10 וְהוּא בֵּן אַרְבָּעִים וְתֵּשַׁע   עַצְמוֹת הַשָׁנִים בָּהֵן מִלּוֹתי עָבְדוּ אֶת הַמִּסְפָּרִים                   עֲצוּמוֹת עֵינַיִם וְלֹא הִשְׁמִיטוּ וְלוּ חוֹב אֶחָד   הַשּׁוּמָן שֶׁצָּבַרְתִּי עַל בְּשָׂרִי לְכַסּוֹת אֶת שְׁרִירוּת הַלֵּב עַד-לֹא-יָדַע שֶׁאַהֲבָה וּכְאֵב תְּחוּשׁוֹת נִרְדָפוֹת הֵן   וְעוֹד בְּעֹצֶם מֶחְדָלֵי יָמַי,       רִבְבוֹת שָׁעוֹת אֲרוּרוֹת שֶׁעֻכְּלוּ בְּשֵׁרוּתָיו שֶׁל מֹלֶךְ הַמִלְחָמוֹת, יֵשׁ/יֵשׁ בְּרֵירָה   שְׁנוֹת שִׁירָה עֲצוּרָה שֶׁבִּלִיתִּי בְּמוֹסָד הַצַּעַר 'נְעוּרִים מְאֻשָּׁרִים' עֲצָמוֹת רַכּוֹת שֶׁל שְׂפַת אֵם, סְחוּטָה מִשִׂפְתֵי אָב עָיֵף, קְפוּצוֹת בֶּאֱמוּנָה שֶׁמִּלּוֹתָיו שֶׁל אָדָם קְצוּבוֹת, שְׁאוּבָה מִפְּטָמוֹת בּוּרוֹת   שׁוֹפְעוֹת אַהֲבָה מְפֻטְפֶּטֶת הַיּוֹנֶקֶת אֶת אִיד קִיוּמִי.   וּבִשְׁנַת הַיּוֹבֵל   קָרְמוּ עוֹר מְצֻלָּק מַצַּע לְדִבְרֵי    יָמִים אֲבוּדִים. בוגר התכנית לכתיבה יוצרת באוניברסיטת חיפה. ספר השירים , ' רחיפאי' ראה אור בהוצאת אבן חושן בשנת 2007   ספר השירים ' ויהי קול', ראה אור בהוצאת פרדס בשנת 2013 .    שירים רב-פסיגיים, חד-עונתיים, נטמנים פה ושם במטע הבננות

סיפור קיצי קצרצר לחמימות ביום חורף

 

 

שירת  הים                                                                                              

"איזו הֲגִיגָה, איזה הַיִּים משוגעים, לנשק לְהַיִּים את הידיים," צהלה הדמות במים כנערה, ספק צפה, ספק שוחה שחיית גב .

" תזהרי חנה'לה  , מגיע מחזור גלים גבוהים," אמר חיים שעמד לידה במים שהגיעו למותניו ומבטו השומר שלוח אל האופק.    
כמה דקות אחר כך הם יצאו מהמים אוחזים ידיים.  חיים נמוך, בשנות העשרים לחייו בבגד ים סליפ אדום, צנום ושזוף. תספורת מארינס, זקַן מחַבְּלִים . חנה במדרון ה-  over the hill , בבגד ים שלם ושחור, שיער דליל וכסוף עיניים שקועות במסגרת עפעפיים דלוקות , כפופה, מדדה לאיטה  ברגלי סוגריים, מתנדנדת מצד לצד תוך כדי התקדמות.
אין ספק שהיא סובלת מאובדן סידן בשלב מתקדם וכנראה גם מאובדנים נוספים.
עדיין יד ביד, הותירו את החול הרך מאחוריהם ועלו על שביל הבטון המוליך אל הטיילת.
" הנה יעקב," אמר חיים בקול רם.
"איזה יעקב?" שאלה חנה בבהלה שכן למנוח, בעלה, קראו יעקב ותיקנה עצמה כהרף עין, "איפה יעקב?" נזכרת שלאחרונה היא שכחנית והדבר האחרון שהיא רוצה זה להעליב את יעקב.
" יעקב, אתה מכיר את סבתא חנה?!" צעק חיים.
יעקב, צעיר שרירי שעשה תרגילי התעמלות על הדשא, הפסיק את פעילותו וניגש אל השניים:
" בטח שמכיר, מי לא מכיר את סבתא חנה!"
חנה עזבה את ידו של חיים שכן עמדה על קרקע מוצקה והייתה צריכה את שתי ידיה כדי להסביר משהו במבטא הונגרי ליעקב , " אתה לא תאמין מה עושֶׂה לי הַשֶׂהִיָּה. כשאני במים.." הדגימה בידיה שחיית חזה, "…אני מרגישה שאני לא ימות אף פעם."
"כיף לך," אמר יעקב, "וחיים, אני רואה, עוזר לָךְ,"   
 " הַיִּים זה הים שלי והים זה הַהַיִּים שלי," חיברה חנה שורה בשיר, " בלי הַיִּים הייתי מתה מזמן."
"בת כמה את?" שאל יעקב
" שמונים ושלוש" אמרה חנה, מתעלמת מחוסר הנימוס, " שמונים כשאני לבד בבית ושלוש כשאני שׂוהָה בים והַיִּים מַהֲזיק לי את היד."
"ואיך הכרת את חיים?"
" זה היה בתהִילת עונת הרהֲצה, אני לא זוכרת באיזו שנה, עמדתי על שפת המים, הים היה סוער פהֲדתי להיכנס ופתאום הַיִּים עמד לידי. לא אמרתי מילה כי אני בַּהַיִּים לא התהַלתי עם גבר זר. הַיִּים שאל, את רוצה שאני יעזור לך להיכנס למים? ועניתי, איש צעיר, אין לך דרך יותר טובה לבזבז את ההַיִּים שלך?"
" ומה נהיה לכם?" שאל יעקב
" הַיִּים לא דיבר יותר מידי, לקח לי את היד ונכנסנו  יַהַד למים, בין הדגלים האדומים ורק במקום שעומדים  כי אני שַׂהֲיָנִית לא מי יודע מה. נכון הַיִּים?"
" את שחיינית מצוינת חנה'לה" 
 " חתיכת סיפור חיים," אמר יעקב
" עזוב, זה כלום, אני עושה רק את העבודה שלי," אמר חיים.
אחר כך נפרדו.
חנה פסעה לאיטה לעבר יום המחרת .
יעקב המשיך בתרגילי ההתעמלות.
חיים התקלח במקלחון שעל החוף וטיפס במדרגות העץ למגדל המצילים מספר 5.
  

 

 

6 תגובות

  1. סיפור יפה ,אהוד, מצחיק עצוב עם של פואנטה עצובה בסוף. יש היים אחרי גיל שמונים. אהבתי את מה שהיא אומרת על גילה: בת שמונים כשהיא בבית בת שלוש כשהיא בים עם חיים.

  2. יש בחיים מהטוב לב הלכאורה מובן. מעטים הצעירים שמסוגלים לתת מנת תשומת לב – שהיא אושר עצום – לאנשים כמו חנה. תמונה נדירה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאהוד פדרמן