בננות - בלוגים / / פרס הנובל בפיזיקה
מספרים בחשיכה
  • אור גראור

    נולדתי ב-1982 בארה"ב ובגיל ארבע עליתי לישראל. רוב השנים, מה לעשות, גרתי בפתח-תקווה אבל בשנים האחרונות זכיתי לגור בתל-אביב. לאחרונה התחלתי דוקטוראט באסטרופיזיקה באוניברסיטת תל-אביב, בהנחייתו של פרופ' דן מעוז. במשך 2007-2008 גרתי בסין בעיר-הנמל שיאמן עם אשתי נגה שלמדה סינית באוניברסיטה המקומית. על חוויות היום-יום שלנו אפשר לקרוא במגזין המקוון של "מסע אחר". הסיפורים הקצרים שלי התפרסמו ברוב כתבי-העת בישראל, ובעיקר ב"קשת החדשה" בעריכת אהרן אמיר. ב-2006 הקמתי, יחד עם יעל טומשוב, את כתב-העת "אלמנך". 2007 הייתה שנה יוצאת מן הכלל. "צהרי יום ראשון על האי גרנד ז'ט" היה בין הזוכים בתחרות הסיפור הקצר של "הארץ"; יחד עם עליזה ציגלר ערכתי את האנתולוגיה "סיפורי הקשת החדשה"; ובתחילת יוני התחתנתי עם נגה גנני. בינואר 2009 יצא אור בהוצאת טובי ספרי הראשון "צייר המלחמות". התמונה בעמוד הראשי של הבלוג צולמה על-ידי מוטי קיקיון. פרסומים צייר המלחמות צייר המלחמות (הוצאת טובי 2009, ירושלים) שני צעירים מתחרים ביניהם בתחרות האחרונה של חייהם; ילד מוכיח לאביו שגם הוא יכול להיות גיבור; תלמידות בית-ספר עומדות במשמרות זה"ב בכפר פלסטיני; אמא לשניים מתאמצת לזכור את שמה; אישה מחפשת את חברתה שאבדה בציוריו של אדוארד הופר וצייר המלחמות טובל מכחול בצבע ומצייר בכאב את השלווה המופרת. 21 סיפורים בהם הדמויות חיות על הגבול: בין מציאות לדמיון, בין אמנות ליום-יום, בין שגרה לטרור. מטשטשים וחוצים גבולות, הסיפורים מושכים את הקורא לחוות א תעולמו המוכר מזוויות חדשות. צייר המלחמות באינטרנט צייר המלחמות בפייסבוק   אלמנך   אנתולוגיות סיפורי הקשת החדשה: ארבע השנים הראשונות, בעריכת עליזה ציגלר ואור גראור (כרמל 2007, ירושלים). האנתולוגיה מציגה את מיטב הסיפורים מ-16 הגיליונות הראשונים של “קשת החדשה”. בין המשתתפים ניתן למצוא את: נסים אלוני, ענת עינהר, ישעיהו קורן, יהושע קנז, אהרן אפלפלד, יחזקאל רחמים, ש. שפרה, יואב רוזן, בלה שייר, גונן נשר, עדנה שמש, בועז יזרעאלי, ליאורה ורדי ועוד. El Pueblo del Libro, בעריכת ירון אביטוב (Libresa 2007, Ecuador). הסיפור “צייר המלחמות” מופיע תחת השם “Pintor de la Guerra”. משתתפים נוספים באנתולוגיה: אהרן מגד, יחזקאל רחמים, יצחק אורפז, לאה איני, יורם מלצר, עמוס עוז, שולמית גלבוע, מואיז בן הראש, תנחום אבגר, א.ב. יהושע, יגאל סרנה, אורציון ישי, יעל ישראל וירון אביטוב. האסופה הגיעה לראש טבלת רבי המכר ואף שולבה בתכנית הלימוד של כמה תיכונים בעיר קיטו ומחוצה לה. אחד אלוהינו, בעריכת ירון אביטוב ורן יגיל (כרמל 2008, ירושלים). הסיפור "קדיש חיים" מופיע בשער "יש אלוהים". האנתולוגיה כוללת יצירות של 66 מחברים, החל ביוצרים קאנוניים כגון ח"נ ביאליק ולאה גולדברג, וכלה ביוצרים הצעירים ביותר. על המשתתפים באנתולוגיה נמנים, בין השאר: יוסל בירשטיין, זלדה, אדם ברוך, יהודה עמיחי, אהרן מגד ודוד אבידן. על המשתתפים הצעירים יותר נמנים: שהרה בלאו, רוני סומק, יעל ישראל, משה אופיר, אריק גלסנר, נאוה סמל ועוד.  

פרס הנובל בפיזיקה

כסטודנט באוניברסיטת תל-אביב אני אמנם מאוכזב שפרופסור יקיר אהרונוב לא קיבל את פרס הנובל לפיזיקה היום, אבל קשה להתווכח עם החלטת הועדה. שני הפיתוחים הטכנולוגיים עליהם הוענק הפרס הם כה מרכזיים – גם במחקר וגם בחיי היום-יום – שאף פיזיקאי לא יתנגד להחלטה.

הפרס ניתן השנה לשלושה פיזיקאים: צ’ארלס ק. קאו על תרומתו לפיתוחה של תקשורת בעזרת סיבים אופטיים; והצמד וילארד ס. בויל וג’ורג’ אי. סמית’ על המצאת ה-CCD.

אני מניח שרובנו, אם לא כולנו, מכירים כבר סיבים אופטיים ויודעים על תרומתם לתקשורת בנפחים גבוהים. אני רוצה להתמקד בהמצאה השנייה. ה-CCD, או Charge Coupled Device הוא אותו שבב שנמצא היום בכל מצלמה דיגיטלית.

מדובר בחתיכה דקה של חומר ועליה רשת של חוטים דקים. החוטים הללו מחלקים את השבב ליחידות זעירות, או פיקסלים. חלקיק אור (פוטון) שפוגע בשטחו של פיקסל משחרר אלקטרון מתוך החומר. ככל שיותר חלקיקי אור פוגעיםבפיקסל, כך משתחררים יותר אלקטרונים. למעשה, הפיקסלים מתפקדים כדליים שאוספים אור וממירים אותו לאלקטרונים.

בתום חשיפה, כשצמצם המצלמה נסגר, הפיקסלים “מרוקנים” את תוכנם לתוך מחשבון שסופר כמה אלקטרונים נאגרו בכל פיקסל, ומכאן – כמה אור הגיע לאותו פיקסל. מספר האלקטרונים קובע איזה גוון של אפור המחשבון ייתן לאותו פיקסל: יותר אור = גוון בהיר יותר; פחות אור = גוון כהה יותר.

איפה היינו היום ללא מצלמות דיגיטליות? אם עוד היינו צריכים להסתמך על פילם כנראה שלא היינו מרשים לעצמנו לצלם כל פרצוף מצחיק שהחתול שלנו עושה, והיה קצת יותר קשה להעלות את התמונות האלה לאינטרנט.

המצאת ה-CCD חוללה מהפכה לא רק בחיים הפרטיים, אלא גם באסטרונומיה. עד להמצאת ה-CCD אסטרונומים השתמשו בפילם, כמו כולם. כמות המידע שאפשר להפיק מפילם היא כאין וכאפס לעומת כמות המידע שגלומה בפיקסלים של ה-CCD.

היום אנחנו יכולים לספור בדיוק כמה אור מגיע מעצם מסוים בחלל. מרגע זה ואילך אסטרונומיה הפכה למדע כמותי. יותר מכך – אנחנו יכולים לוודא שכאשר שני מדענים צופים על אותו כוכב עם שני טלסקופים שונים, הם יספרו בדיוק את אותה כמות האור. בעזרת ה-CCD אסטרונומיה הפכה למדע מדויק.

בסרטון הבא של התכנית המצוינת Hubble Cast תוכלו לשמוע על המעבר מציורים וצילומי פילם לתמונות דיגיטליות:

תגובה אחת

  1. ועוד אנחנו מדברים הנה אחת משלנו, כאן במכון ויצמן, פרופ' עדה יונת, זכתה לפרס נובל בכימיה. מרגש ביותר.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאור גראור