בננות - בלוגים / / רוחות משוטטות
אמיר אור
  • אמיר אור

    אמיר אור נולד וגדל בתל אביב, דור שלישי בארץ. פרסם אחד עשר ספרי שירה בעברית, האחרונים שבהם "משא המשוגע" (קשב 2012), "שלל – שירים נבחרים 2013-1977" (הקיבוץ המאוחד 2013) ו"כנפיים" (הקיבוץ המאוחד 2015) שיריו תורגמו ליותר מארבעים שפות, ופורסמו בכתבי עת ובעשרים ספרים באירופה, אסיה ואמריקה. בנוסף פרסם את האפוס הבדיוני "שיר טאהירה" (חרגול 2001), והרומן החדש שלו, "הממלכה", ייצא השנה בהוצאת הקיבוץ המאוחד. אור תרגם מאנגלית, יוונית עתיקה ושפות אחרות, ובין ספרי תרגומיו "הבשורה על פי תומא" (כרמל 1993), "תשוקה מתירת איברים – אנתולוגיה לשירה ארוטית יוונית" (ביתן /המפעל לתרגומי מופת 1995) ו"סיפורים מן המהבהארטה" (עם עובד 1997) כן פרסם רשימות ומאמרים רבים בעיתונות ובכתבי העת בנושאי שירה, חברה, היסטוריה, קלאסיקה ודתות. על שירתו זכה בין השאר בפרס ברנשטיין מטעם התאחדות המו"לים (1993), מילגת פולברייט ליוצרים (1994), פרס ראש הממשלה (1996), ספר הכבוד של הפְּלֶיאדות (סטרוגה 2001), פרס אאוּנֶמי לשירה (טטובו 2010), פרס שירת היין מטעם פסטיבל השירה הבינלאומי של סטרוּגה (2013) ופרס הספרות הבינלאומי ע"ש סטפן מיטרוב ליובישה (בּוּדוה 2014). כן זכה בחברויות כבוד של אוניברסיטת איווה, בית היינריך בל אירלנד, ליטרַרישֶה קולוקוִויוּם ברלין, המרכז ללימודים יהודים ועבריים באוקספורד ועוד. על תרגומיו מן השירה הקלסית היוונית זכה בפרס שר התרבות. אור ייסד את בית הספר לשירה הליקון, ופיתח מתודיקה ייחודית ללימודי כתיבה יוצרת, בה לימד גם באוניברסיטת באר שבע, באוניברסיטת תל אביב ובבית הסופר. אור הוא חבר מייסד של התאחדות תוכניות הכתיבה האירופית EACWP ולימד קורסים לכותבים ולמורים באוניברסיטאות ובבתי ספר לשירה באנגליה, אוסטריה, ארה"ב ויפן. ב-1990 ייסד את עמותת הליקון לקידום השירה בישראל והגה את מפעלותיה – כתב העת, הוצאת הספרים, ביה"ס לשירה ופסטיבל השירה הבינלאומי. הוא שימש כעורך כתב העת הליקון, כעורך ספרי השירה של ההוצאה, וכמנהל האמנותי של פסטיבל "שער". אור הוא עורך סדרת השירה "כתוב" והעורך הארצי לכתבי העת הבינלאומיים "אטלס" ו"בְּלֶסוק". הוא חבר מייסד של תנועת השירה העולמיWPM , ומכהן כמתאם האזורי של "משוררים למען השלום" שליד האו"ם.

רוחות משוטטות

 

 


דִּמְדּוּמִים

 

רוּחוֹת מְשׁוֹטְטוֹת עַל פְּנֵי הָאֲגַם

מַפְצִירוֹת בְּךָ פְּתַח לָנוּ   לֵב, עַיִן, גּוּף

לָחוּשׁ שׁוּב מִבַּעַד   לְחַיַּת הַבָּשָׂר

                       לִטְעֹם לִנְשֹׁךְ לְהִתְעַנֵּג לְהָרִיחַ.

הֵן זוֹכְרוֹת תְּחוּשׁוֹת גּוּף   שֶׁל חַיָּה, שֶׁל עֵץ    

גֶּשֶׁם, חֹם, כֹּבֶד, תְּנוּעָה –

הֵן הָיוּ פֹּה כְּבָר, עִדָּנִים לְפָנֵינוּ

רוֹעוֹת אֶת הַגּוּפִים בֵּין יְצוּרֵי חֲלוֹם.

וְלֹא עָזְבוּ עִם הַשְּׁאָר

                 אֶל הָעוֹלָמוֹת הַקַּלִּים –

נִשְׁאֲרוּ מֵאָחוֹר    בַּיְעָרוֹת, בַּמְּעָרוֹת,

בְּשׁוּלֵי הָעַיִן     בַּעֲזוּבַת הַלַּיְלָה –

 

אֲבָל אֵינָן בְּנוֹת אַלְמָוֶת      הֵן הוֹלְכוֹת וְדוֹהוֹת

                        לִילָלָה בְּלִי קוֹל    לְרָעָב שָׁקוּף.

 

אֲפִלּוּ הַצְּמַרְמֹרֶת     שֶׁהֵן מַבְרִישׁוֹת עַל עוֹרְךָ –

רַק מַגָּעוֹ     הַמִּשְׁתּוֹקֵק     שֶׁל הַלֹּא-כְלוּם בַּמַּמָּשׁ.

 

 

בהמשך ל"באביב הם ישובו"

http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=3144&blogID=182

מתוך "מוזיאון הזמן", הקיבוץ המאוחד 2007

83 תגובות

  1. איזה שיר מקסים.
    באופן אישי אני מאוד נמשכת לרוחות. אולי אחרי השיר הזה אני מבינה קצת למה. לפעמים אני מדמיינת (כך לפחות נראה לי), שיש תנועה בחושך שמחוץ לאור שבו אני נמצאת ולעולם אינני מתעצלת לקום ולבדוק אם מישהו נמצא ליותר משבריר של זמן. ודווקא במציאות יש אנשים שנפשותינו:"מַפְצִירוֹת בְּךָ פְּתַח לָנוּ לֵב, עַיִן, גּוּף
    לָחוּשׁ שׁוּב מִבַּעַד לְחַיַּת הַבָּשָׂר
    לִטְעֹם לִנְשֹׁךְ לְהִתְעַנֵּג לְהָרִיחַ". הריק לא פעם נמצא בקיים, ואם שם בעולם הביניים מתמלאים בו, אני מעדיפה להתמלא בחיים האלה בממשות.

    • ברור, חמודה, העדפה בריאה, והצדק אתך. הרי אנחנו בעולם הזה.
      העניין הוא שכאן גם הן כנראה מעדיפות אותו הדבר… לא קל להיות רוח:)

      • יש עוד דברים לא קלים. למשל לקרוא שיר על רוחות ואחר כך לשמוע סיפורי רוחות וגלגולי נשמות על יד מדורה בלילו של חיק הטבע, כשתנים מיללים לך בתוך האוזן. עכשיו, כשאני אחרי שני אלה , נראה לי שהפחד וחוסר השינה לא יאפשרו לי לקרוא שיר זה בשנית בזמן הקרוב ,ומצידי אפשר לחזור לקניבליזם, זה, דווקא היה כיף.

        • חמודה, מה את עושה ליד מדורות בין תנים? מזל שהאינדיאנים לא תפסו אותך.
          ובכל זאת, מצטער, קודם רוחות. אם תהיי גיבורה, תקבלי בתור פרס עוד קניבליזם.

          • אם הייתי נותנת חופש לדמיון, אז גם אינדיאנים היו תופסים אותי. פשוט מצאתי לי רוח מתוקה וקרירה שליטפה לי את המצח והמתנתי בגבורה לאור שיקרע את החושך.
            נדמה לי שהרוחות שרוצות להכנס לבשר צריכות באמת אישור מהאנשים, ולאלו כנראה קשה לפתוח את הלב, עוד יותר את העין ולכן הגוף ,בעצם, נשאר סגור בפניהן. למה? כנראה שבגלל פחד.

          • נו, בוודאי, חמודה. הגוף הזה, שלנו, כבר תפוס. רוחות לא מתות להתחלק בצעצועים כנראה.

          • אכן, שלנו כבר בתפוסה מלאה, גם אם תבוא אלי רוח ותבקש יפה יפה אאלץ לומר לה:"אין מקום", זה הזמן שלנו כאן, את כבר היית ועכשיו תורי.
            לגבי התחלקות בצעצועים זה כבר סיפור אחר, נדמה לי שבנושא הזה יש תורות בגבולות ברורים מאוד. למשל, כשאני ישנה נדמה לי שפה ושם איזה רוח משתמשת לי בגוף. אבל שיהיה לה בכיף. אין לי תלונות.
            (אגב, לשם הבנת הנקרא חשוב לציין שאצלי הכוונה בצעצועים היא לחלקים המחייכים של הגוף ולא לכל מה שנמצא בשאר החלקים כמו: מחשבות, משאלות, תחושות והבנה, שאז הלוא זה יעמיד אדם בסכנת "דיבוק").

          • סיגל, אפשר להשתמש ב"חלקים המחייכים של הגוף" בלי להשתמש בדמיון, ברגש, וכו"?
            המונח "נדודי שינה" מקבל אצלך משמעות די מילולית!:)

          • אם הרוחות ישתמשו לי בצעצועים ועוד עם הדמיון והרגש שלי, מה יהיה הם? כל רוח, רוחה ודמיונה שלה.

  2. מירי פליישר

    פתאום נעשה כל כך הגיוני כל עניין הרוחות הזה . כל הרגישות שלנו לכל ניואנס של הטבע , נוכחות מולקולרית של בטרם התנדפות, הישארות לא נצחית (כמה מנחם) . שיר של נביאים ומשוררים ששומעים את הקולות .

    • תודה, מירי.
      ואולי שום דבר אינו נצחי, אפילו לא מה שחי מליוני מליוני שנים – כמו התודעה.

      • מירי פליישר

        אלוהים? נהדר גם הוא במצב של בא והולך מתנדף ומתמצק (טוב לא ממש אף פעם). יש משהו בגישה שלך אמיר שמזכירה לי ספרות מדע בדיוני. שום נצח ושום ממש הכל נזיל או נדיף או נייד

  3. אֲפִלּוּ הַצְּמַרְמֹרֶת שֶׁהֵן מַבְרִישׁוֹת עַל עוֹרְךָ – זו שורה שנורא מצאה חן בעיני, בלי קשר מה לפניה ואחריה.
    אם הרוחות כבר לא בני אלמוות, אז מה נצחי? נשאר רק הריק, והשיר מבטא זאת היטב.

    • שירך היפה מצליח לגרש את מעטה הפחד המצמרר מעולם הרוחות ,ולהעניק לו מימד "אנושי" שברירי : "הן הולכות ודוהות ליללה בלי קול לרעב שקוף"
      מגען כלל לא מפחיד הוא רק: " מגעו המשתוקק של הלא כלום בממש" יפה השיר ונוגע באומץ במה שלא נוגעים, באיזוטרי, באחר. הרוחות האלו כל כך שבירות, הן נמצאות במין לימבו ,לא פה לא שם ,מתגעגעות לעולם החושים, אך מנועות לעד ממנו. ראית, אמיר, את "הממלכה" של פון טרייר הוא גם נוגע בנושא . אהבתי את השיר מאד.

      • תודה, חנה.
        הרוחות הן נושא עתיק כימי האנושות, ממזרח ועד מערב. וכן, ראיתי גם את "הממלכה".
        בשיר הזה הרוחות אינן בהכרח אנושיות או "פוסט אנושיות". הן משהו שקדם לנו, קרוב יותר ל"רוח העץ" או "רוח השועלים" בתרבויות שונות. אבל, כמובן זה משליך אותו גורל גם עלינו.

    • תודה, איציק, זה אומר, אני מקווה משהו גם לגבינו.

  4. דפנה שחורי

    מעניין מגען השקוף שקולן כצליל של חמת חלילים
    מסתורי.
    אהבתי את הצמרמורות המברישות

  5. עכשיו גם אני מאמין ברוחות, אמיר.

    תפסתי אחת בשולי עיני, במיוחד בשבילך.

  6. צריך רק להטות אוזן לבכיין הענוג של הפיות

  7. אמיר, The twilight zone
    פותח לנו לב, עין, גוף
    לחוש שוב, דרך עולם הרוחות, את עצמנו בהוויה שונה מעכשו…
    לו הייתי רוצה לתאר במה השיר מרגש אותי כל כך, הייתי צריכה להעתיק אותו שוב…השקיפות בעולמן כל כך יפה ומדללת את רצינות הבשר שלי, שלנו כאן. לפעמים הלא כלום גובר, אצלי, על הממש…:)

  8. אמיר, אהבתי מאוד את החיבור בין הרוח לגשמי. הרוחות הפותחות פתח ללב, לגוף, ויש בהן חושניות (מלשון חושים). ודווקא הן לא עזבו אל העולמות הקלים.
    כמה עצוב שהן דוהות ומאבדות את הממשות, כי אחרי ככלות הכל כל שנשאר הוא המגע בין הלא כלום לממש.
    ראיתי גם את הפילוסופיה וגם את הממשות. תודה!

  9. טל כהן בכור

    אהבתי , שיר קסום המשלב עולם דמיוני,
    פנטסטי ומציאותי כאחת.
    אני זוכרת שראיתי רוח ,בילדותי.

  10. :)אמיר יא עיני, יא רוחי, הרוחות שלך ביום קיץ מיטיבות עם הבשר והרעב שקוף-שקוף והממשי והאין מתלכדים לרוח מרחפת על פני תהום.

  11. רוֹעוֹת אֶת הַגּוּפִים

    כן, עלינו להוציא את הגוף למרעה… החיה הזאת

    זה מזכיר לי את הספרים של סת שהוכתבו לג"יין רוברטס יש מקום בו סת (אינטליגנציה נטולת גוף) מתגעגע לחושי הבשר, לראות את פינת הרחוב עם העץ הפורח…

  12. מצמרר וקוסם כאחד הרוחות על פני האגם, אפשר לחוש בהן קרובות כל כך רוצות, מלחשות את מילות השיר עוד ועוד במשך השנים

  13. נפלא השיר. ובימים אלה, כשאני אפופה שירה אנגלית מהמאה ה-18, זה קצת מזכיר לי את הפואטיקה שלהם. נורא הוד, אירוטי, אפלולי, חמקמק, ויפיפה.

  14. הלכתי עם הרוחות המשוטטות שלך לישון
    צללנו באגם החושך
    בקרקעית נדלק האור
    הסתכלנו על עצמנו, הרוחות המשוטטות ואני
    להן היה גוף, חלק, צעיר ומיילל
    לי לא

  15. בדידות הרוחות נוגעת ללב, "מפצירות בך פתח לנו…" תשוקת ההתאחדות בין הבדידויות, העבר וההווה.

    • אם אני מבין אותך נכון – הבדידות היא של האדם שבו נוגעת הרוח?
      זו קריאה קשה קצת, אבל כמובן לגיטימית. בדידות אל בדידות תביע אומר…
      הרוחות צמאות לחוש את החיים הגשמיים, אבל גם זו, את אומרת, לא מציאה גדולה?:)

  16. תפיסה קצת שונה של עולם הרוחות, כמשהו שלא נותר לנצח (ולא מחכה לאיזו התרה) אלא דועך באיטיות תוך תשוקה אל הממשי.
    (ונשאלת השאלה: האם לא ניתן להזיז את האלגוריה הזו ולראות אותנו, בני האדם, כמעין רוחות כאלה העורגות אל הממש?)

  17. בקריאה ראשונה לא קלטתי את משמעות הרוחות, אולי בשל תפיסתי, אולי כי סירבתי להנגע. מאוד יפה הגעגוע לחיים, לחושים, לגשמיות. שיר עדין
    ומעלה בי הרהורים על מופע הרוח הפרטית שלי. אוהבת את הביטוי "חית הבשר".

  18. מי היא חיית הרוח/חיות הרוח (פרי דמיוני) שמבקשת באמצעות "חיית הבשר", לחוש את מה שאינה יכולה לחוש בעצמה.? ומה על "חיית הבשר" אם אין הרוח מבקשת לחוש באמצעותה ? אני רואה כאן סימביוזה בין רוח ובשר באופן המושגי ..ואם זה מתרחש בשעת דימדומים על שפת אגם , מי אני שלא אסכים ?
    זאת שעה שבה מתחדדות תחושות של כל החיות ובתוך כך של חיות הבשר וחיות הרוח..
    לקראת דמדומים נכנסתי לתחושות. עם המילים ועם הצבעים.
    תודה

    • תודה, מד. הדמדומים הם באמת מין שעה של שער, כאילו מציאות אחרת שהוסתרה בשאון היום ובסנוורי האור, מתעוררת לאיטה לחיים מוזרים, חיי ביניים שקרובים יותר פנימה.
      ובאשר לחיית הגוף – הקדשתי לה שיר משלה –

      http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=3786&blogID=182

      • ..חיית הגוף וחיית הבשר – חד הם להבנתי.
        אני מציע חיית הרוח הנדרשת לחיית הבשר/הגוף..
        בחיית מחמד(חיה נוספת) מתייחס המחבר לגופו כאילו אינו מחובר בהכרח לנפש..
        אפרופו הרוח נתקלתי בשיר נחמד של אולב האוגה שתרגמה סבינה והרי הוא לפניכם;
        שאל את הרוח/אולב האוגה

        שאל את הרוח
        מוטב את הרוח הקלה.
        משביה גומעים מרחקים
        ושבים, לא פעם,
        עם תשובה טובה.

        הנה חיית הרוח עליה אני מדבר..

        • מד, חיית הגוף והבשר, אכן אחת הן, חי המחמד של הרוח.
          הרוח (למעט זו הנושבת, כמטפורה) אינה מין חיה, לפחות לא במובן הנ"ל. אם כך תבחר לכנותה, הרי זה יתייחס לדחפים הקשורים לנ"ל או שתהיה זו משפחת דימויים שונה ביסודה.

  19. נדמה כאילו השיר מקרב את הקורא (ה"נגוע" בפחד הקמאי מפני רוחות) אל הדובר, ש"מבין" את הרוחות. לכן השיר משוטט על קו התפר שבין האפל לאוהד. ולכן, לפי דעתי, שתי השורות האחרונות הן שיא השיר.

    • שחר, מסכים אתך שאל השורות האלה שואף השיר, ומעוד סיבות. נראה לי שמבעד לרוחות נאמר פה משהו גם עלינו.

      • אמיר יקר
        אתה באמת משורר גדול. אם יורשה לי.
        מה שאני הבנתי מהשיר שאולי הרוחות האלה הנחלשות, ההמיות שלהם, השקיפות, הרעב לחיוּת , הם חלקים שבנו, אצלנו, החיים ,בנשמותינו – שלפעמים יש תחושה של ייאוש , געגועים מכאיבים למשהו שכבר לא קיים ,ודהייה מפחידה. מה שמעורר צמרמורת.

        • נולי, הסמקתיני.
          אבל תודה על הקריאה לעומק.
          כבר חששתי שהשיר יובן רק ברמה של הדימוי, ללא המדומה – האנושי, המתחנן לממשות.

  20. תגובתי קצת באיחור- אוהבת את השקוף של הרוחות, והכוח, והקדמוניות. תודה…

  21. אוי, מסכנות. אפשר לאמץ אחת? מה יש לנו לתת להן והן מבקשות? רוחות עצובות. יש רוחות שמחות?

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאמיר אור