בננות - בלוגים / / כמו רדיו
לי עברון-ועקנין: לדבר את האהבה הטובה - שירים וסיפורים
  • לי עברון-וקנין

כמו רדיו

כשהייתי בת ארבע-עשרה כתבתי לגבר שהייתי מאוהבת בו את השיר הזה:

 

אינך שייך למציאות, אתה

משב רוח מעולם אחר

שבא ונעלם מהר

ואני מנמיכה את עוצמת קיומי

(כמו רדיו), עד שתשוב

 

הרבה שנים עברו מאז שהייתי בת ארבע-עשרה, והשתפרתי מאוד בבחירת מושאי האהבה שלי. אבל השאלה הבסיסית – שבגיל ארבע-עשרה לא הייתה שאלה, אז קיבלתי את זה ככורח המציאות – שָבה להטריד אותי, בכל מיני מערכות יחסים עם כל מיני אנשים, שהמשותף להם הוא שנוכחותם לא רציפה. שהם מרעיפים המון טוב וחום ושמחה כשהם ישנם, אבל אין לדעת מתי ייעלמו ומתי ישובו (לאו דווקא פיזית – בחוויה הרגשית).

והשאלה הכי חשובה היא, אם אפשר לא להנמיך את הרדיו. לא להיות מושפעת מההיעדרויות שלהם ולהישאר כולי נוכחת. כי אם אני נוכחת, אני עומדת מול כאב ההיעדרות, מול האין-הכלה שאני נשפכת ממנה לכל הכיוונים. אבל שוב ושוב אני מגלה שכואב לא רק להיות כמו בשיר של יונה וולך (כפי שאילן וירצברג הלחין ושר) "יותר מדי יותר מדי רוצה רוצה רוצה רוצה", כואב גם להיות פחות, פחות ממה שאני.

אולי הפתרון הוא פחות להגיב על האחר. פחות להתערבב, בעצם. כי אם אני אוהבת, ואם אני אוהבת להרעיף חום, אז מה זה משנה בעצם מה השני. אבל עוד יש בי חלק שלא רוצה לוותר על ההתערבבות הזאת, מחשש שאנשים כבר לא יהיו חשובים לי כל כך, שכולם יהיו אותו דבר בשבילי. ומצד שני כבר מדגדג לי לנסות.

 

27 תגובות

  1. רונן א. קידר

    ואולי פשוט לא לשים את כל הביצים שלך בסל אחד ולחלק את עוצמת קיומך בין "משבים" מזדמנים, ולקבל את יכולתם להיעלם מדי פעם (והייתי אומר – את זכותם).

    • לי עברון-ועקנין

      נכון.
      (מעניין מאיזה צד זה פוגש אותך.)

      • רונן א. קידר

        להגיד את האמת – משניהם, ולכן זה פחות מציק לי. פעם זה הציק לי מאוד אבל אחרי שאותם "מתרחקים" הוכיחו לי שהם שבים וחוזרים, אני לא דואג כשמישהו מתרחק. גם צריך להבין שיש רמות של אינטנסיביות שפשוט אי אפשר אתן לאורך זמן.

        • לי עברון-ועקנין

          אני שמחה בתשובה שלך כי הייתה לי הרגשה כזאת – שאתה מכיר ומבין את שני הצדדים. ועם המשפט האחרון אני מסכימה לגמרי. הבעיה שהנטייה שלי מול מי שאני חווה כחמקמק היא להיאחז ביתר שאת, וזה מפריע את התהליך הטבעי של הירידה באינטנסיביות עם הזמן.

  2. רוני גלבפיש

    אוי לי, איך באת לי טוב. אני מהנעלמים, אבל לאנשים מסויימים אני יודעת שתמיד אשוב ונדמה לי שגם הם יודעים, ומהחוויה שאת מתארת כאן ברור לי שיש משהו שאני לגמרי לא מבינה.
    אז הנה שאלה:
    למה קשה לך עם ההתרחקות הזמנית, בידיעה שהאדם הזה יחזור?

    • לי עברון-ועקנין

      זה תלוי בקשר. יש קשרים שמראש הם כאלה, עם הפסקות, ויש לגיטימציה הדדית להיעלם. אבל בקשרים אינטנסיביים עם הרבה רגש, בשבילי ההיעלמות היא מערערת. אני חושבת שאני מדברת יותר על תחושה שהאדם משתנה מאשר על תקופות שלא מתקשרים ולא נפגשים, כי נדמה לי שאני גם יכולה להיות פחות פנויה בתקופות ולא לענות לטלפון, ועדיין אני כנראה שקופה וברורה לאחר. ועם השינויים האלה, והידיעה שהאחר יחזור היא במישור השכלתני אבל רגשית לא מספיק מבוססת.
      אומר לך משהו?

      • לי עברון-ועקנין

        ועוד נ"ב לרוני: זה מערער גם כי זה גורם לי לתהות אם טעיתי קודם בתחושת הקרבה שהרגשתי. שאו שטעיתי קודם או שאני טועה עכשיו. וגם, שלפעמים רוצים את המשך הקרבה וזה מתסכל שאין דרך להשיג אותה, שאי אפשר להשפיע על זה.

        • אוי זה נושא נורא קשה.
          גם כי אם מתרגלים להנמיך זה יכול להפוך לטבע וגם כי קשה שמכאיבים לך.
          אני נוטה להיעלם אבל לא במקומות העמוקים באמת.
          בתקופת החגים האחרונה עברתי אבל על פרידה (גירוש יהיה נכון יותר) מחברות כפולה. זה נעשה בצורה מכוערת ואפילו מיותרת. הכי עצוב שזה היה צפוי לי לגמרי ובכל זאת מצאתי את עצמי בוכה בדמעות גדולות, מה שכמעט לא קורה לי.
          למרות זאת לא הייתי מנמיכה כי בעיני אי אפשר לחיות כל הזמן בחשדנות. חייבים לתת אמון ולהגביר גם אם נבכה בסוף. לא שהנפש צריכה להיות עפר לכל אבל לחלק כן. ואולי יכאב ואולי הרדיו יצטרף למקהלה נהדרת של מקלטים. מי יודע?

          • לי עברון-ועקנין

            תודה על כל ההדהוד, זה בריא לווליום של הרדיו ;).
            מה הכוונה חברות כפולה? ולגבי המילה אבל, אני שמחה שהשתמשת בה. יש המון מקומות שבהם כאילו לא לגיטימי שאנחנו מתאבלים אבל אנחנו כן… אפילו על קשרים שלא נגמרו, אלא רק הייתה בהם התרחקות או שינוי.
            אני מנסה להגיע למשהו שהוא לא פחות לתת אמון אבל כן להיות פחות בתגובתיות. אם אצליח להגיע לזה אולי אוכל להסביר את זה יותר טוב :).
            וזה גם מתקשר מאוד לשני הפוסטים האחרונים של מיכל אור, נכון?

          • נכון. חברות כפולה זה אומר שתי חברות בבת אחת ועוד יותר גרוע – שתיהן כאלו שבניהן הם חברים טובים מאוד של בני.
            משתדלים שזה לא ישפיע אבל זה לא לגמרי אפשרי וזה כואב עוד יותר כי מה לעזאזל עשו להם רע הילדים (מה אני עשיתי אני עוד איכשהו מבינה).
            בהחלט מתקשר למיכל אור ובכלל להיותנו בני אדם, לדעתי. אם תמצאי נוסחת איזון תודיעי וגם תוציאי פטנט.

          • לי עברון-ועקנין

            מתקשר מאוד להיותנו בני אדם… 🙂
            אם אני אגלה משהו, אני בהחלט אשתף אותך.

  3. מתוקתי, יקירתי, יפתי
    אל
    תנמיכי
    את עוצמת
    קיומך
    אל, אל, אל
    אחר כך תיראי שמי… שאוהב… את העוצמה שלך…
    יתמכר
    יאהב
    ירצה
    את התדר שלך, בעוצמה שלך… בדיוק…
    אל דאגה…
    להתראות טובה

    • לי עברון-ועקנין

      תודה טובה 🙂
      זה לא שאני דואגת, אלא שזה גורם למצבים לא נוחים, למרות שבסך הכול אני מבורכת והאנשים שאני אוהבת אוהבים אותי מאוד מאוד.

      • מירי פליישר

        שיר יפה והשיר יש לו קיום משל עצמו וכוח של ווליום אחר מהחיים עצמם אולי באמת כמו רדיו.
        אני הבנתי לגבי עצמי את הצורך שלי להתרחק שמאוד מקל עלי להבין את הצורך של אחרים. מקווה שהבנתי. לפחות בראש.

        • לי עברון-ועקנין

          ההבנה לעצמנו ולאחרים מחוברות מאוד… ובראש זה גם משהו,לפחות תחילת הדרך.

  4. מהדהד ומזכיר כל כך הרבה דברים. והשיר שכתבת בגיל 14 יפה וחסר גיל באיכותו! סחה עלייך.:)

  5. רונית בר-לביא

    אהבתי את השיר.

    ובשאלה אם להגן על עצמך או לתת את כולך, ולהיות נוכחת כל הזמן,
    התשובה לדעתי טמונה ביכולת באותו זמן,
    ובמקום שאת עצמך נמצאת.

    יש תקופות שמבחינתי מי שרוצה ללכת, שיילך, שיסגור טוב את הדלת אחריו ושגם לא יטרח לחזור 🙂

    ויש קשרים מספיק חשובים שאיכשהו גם שורדים את מהמורות הזמן, שאחרי "היעלמויות" שלי או של הצד השני, לא זו בלבד שאפשר לחזור לביחד, אלא שהביחד (לאחר אי אלו בירורים והבנות) מחוזק אלפי מונים.
    זה קרה לי לאחרונה עם חברה טובה למשל.
    דברים כאלה, משדרגים יחסים, אם הקשר מסוגל לשרוד אותם.

    • היי רונית,
      לא התכוונתי דווקא לתת את כולי, אלא להרגיש את מלוא הרגש בתוכי, להישאר מחוברת לעצמי. לגבי הקשרים ששורדים את מהמורות הזמן – זה באמת דבר יפה. ותודה.

  6. אני חושבת שיש אנשים שבאים ללמד אותנו משהו, וכאשר הם עושים זאת, תפקידם ללכת. לי היו המון אנשים חשובים בחיי שעכשיו הם כבר לא. אל תפחדי מההעלמות. תני את עצמך, תהיי מעורבת, ואם הם ילכו, שילכו. את לעולם לא תדעי מי יחזור.

    • תודה שירי. אני לא מדברת על זה שילכו ממש, אלא על "הליכות" קטנות בתוך הקשר. איכשהו עם זה שהולכים ממש קל יותר להתמודד, כי זה ברור.

  7. מבייש לומר שאעפ"י שצברתי כך וכך שנים בעולם הזה, אני מזדהה ולא אחת נוהגת כבשיר נעורייך. לדאבוני, אני מאמינה שיש עוד הרבה נשים כמותי, ואני דווקא הבנתי את שירך מנק" מבט שונה ממך, הפוקוס אינו על הנוכחות הגברית הלא רציפה אלא על היכולת שלך לתפקד כביום יום ללא ההמתנה הסיזיפית לנוכחות הזו.

    • היי איריס. אני לא חושבת שזה מבייש, גם אני לא הייתי מביאה את השיר מגיל 14 אם הוא לא היה רלוונטי גם היום. מבחינת היחסים בין המינים, אצלי כיון זה קצת שונה מפני שיש לי בן זוג אוהב ויציב ותומך, והחוויה הזו של קשר מתעתע הייתה לי גם עם נשים (ואני כנראה 100% סטרייטית, או קרוב לזה… :)).

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל