בננות - בלוגים / / לפתח חטאת רובץ, הכל על אנשים "רעים" או "טובים", תיאור של התמודדות .
תשובת הלב
  • אביטל קשת

    אביטל ז'נט קשת כותבת כותבת אם לא כותבת חושבת שהיה עליה לכתוב או שהרעיון חיכה לרגע הנכון בו היה צריך להכתב מאמינה שכתיבה היא שליחות.   

לפתח חטאת רובץ, הכל על אנשים "רעים" או "טובים", תיאור של התמודדות .

 

 

 

 

 

אתמול בלילה הייתי בכותל לכבוד ראש- חודש סיון והתפללתי על כל מי שביקש (כאן ובעוד מקומות) שאזכיר את היקרים לו , כולל על עצמי ובני ביתי כמובן.

התארחנו כולנו ,חבורה שלמה של נשים אצל משפחה שמתגוררת ברובע היהודי,התרווחנו על הגג שמשקיף על העיר , נשמנו את האוויר הירושלמי וקינאנו בתושבי העיר המסוכסכת הזאת שטועמים יום – יום את העונג הזה.

בתווך  שמעתי דבר תורה ומצאתי שכמו תמיד הוא כל – כך חיוני לי כאדם.

בפרשת בראשית ה' מזהיר את קין לפני החת המפורסם הוא אומר לו: " הלא אם תיטיב שאת ואם לא תיטיב לפתח חטאת רבץ" 

למה הוא מתכוון?
ה' לא אומר לקין את מה שאנחנו חושבים תמיד על הזולת. דהיינו: אם תהיה טוב אז- שאת- תוכל לשאת את חייך- לאהוב אותם .

ואם תהיה רע: אז.."לפתח חטאת רובץ."

לא ! הוא משתמש בביטויים: אם תיטיב , או לא תיטיב.

הוא לא צובע את המציאות בגוונים של שחור ולבן כמונו.

מה קורהלנו? כשמשהו עושה לנו לא טוב , האני הילדותי שלנו מיד מורח אותו בשחור ואנחנו מתעבים אותו. הוא רע, אין לו לב, איך הוא מסוגל בכלל ..ומה לא.

אבל הוא בסך הכל לא עשה לנו טוב, זה הכל!

כששואלים פושעים למה הם גנבו, רצחו, עשקו? הם לא מעידים על עצמם כרעים אלה אומרים שהוא המאניק , התגרה, עצבן,שלף , אז מה חשבת ש..או .. 

הם לא היו רעים , בטח שלא בעיניי עצמם, הם פשוט לא בחרו בטוב.

בעבר הכרתי אמהות מתעללות וגם הן טענו שהן מאד אוהבות את הילד , אבל הוא פשוט מוציא אותן מהדעת, הוא מזכיר להן את אימא שלהן , אימא שלהן גם התעללה בהן,להן איש לא עזר והילד בסך הכל חי בסדר גמור לעומתן.

הילד חוטף , אבל האימא מרגישה אומללה , אנחנו שופטים אותה ולה קשה עם עצמה , היא לא הייתה רעה, זה רק אנחנו שרואים  אותה ככזאת.

מסתבר שאין בעולמנו טובים או רעים. יש רק בחירה בטוב, או אי בחירה בכלל.

                  עוד דוגמא !

לפעמים בן- הזוג שלנו מרגיז אותנו בצורה איומה וזאת באמת כבר נקודה רגישה, בסדר שכל העולם ישנא אותי, אבל בן זוגי? למה הוא חייב להאיר באור יקרות כזה את נקודות החולשה שלי, זהו, די, הוא רע!

אבל ברוב המקרים אם נאשים את הגבר ( וכידוע גברים בכלל לא מבינים את המתרחש בנפשם) הם יענו לנו שהם לא עשו כלום, אנחנו אלה שמנפחות, די , מספיק הם עייפים.

וזאת הנקודה, הם עייפים, הם לא רעים, הם לא הצליחו לבלום בזמן , העלבונות נאמרו הלפתח חטאת רובץ התגבר והכריע אותם כליל. ואנחנו חשות באותו רגע פגועות, לא מוערכות , ולפעמים אפילו נבגדות .

 אבל גם אנחנו בכל רגע ורגע נבחנים ב.. אם תיטיב או לא תיטיב ולגבי עצמינו יש לנו המון הצדקות. זה לא בגללי , זה בגלל חמתי, היה תור ארוך בקופת- חולים אז צעקתי מה אני אשמה, הילדים האלה הרתיחו אותי פשוט ככה, אני שונאת ששואלים אותי כל זמן אותן שאלות אז התפרצתי , הפקיד הזה סתום! ועוד..ועוד.   כמה תירוצים, בלי סוף. אבל   כשזה נוגע בזולת..קשה, קשה לנו להבינו,הוא מיד הופך  לרע, ושנוא ובלתי נסבל מטבע בריאתו.

אז קודם כל כדאי שנעמוד במקומו ונזכר בילדותו , ברקע ממנו צמח, בנסיבות שהובילו לאירוע,אולי הוא לא הרגיש טוב, הוא היה רעב עד מוות( אצל גברים), היא קיבלה מחזור, הם בסך הכל מתבגרים וכ"ו  . כדאי שנדע שזמנינו בעולם יקר והוא המנוול  אורב גם לנו בכל דקה ודקה  ,מתחקה על כל שעל,  לא האיש , לא! הלפתח חטאת רובץ.

 חודש טוב לכולם!

 

 

 

 

 

7 תגובות

  1. אוהבת את התובנות שלך על החיים

    את מאוד מעניינת.

    כותבת נפלא!

    • למה את סמויה? אם תתגלי אוכל לברכך בחודש טוב ומבחינתי את באמת מבורכת.

      כולנו זקוקים למילים טובות ורכות, זה מה שילד מקבל לפני כסף וחומר שחולפים מן העולם.נתת לי אוצר.

      תודה.

  2. נכון ומסכים ומזדהה, רק מה זה:
    "היה רעב עד מוות (אצל גברים)"
    ?

  3. סבינה מסג

    אביטל, איזה יופי ששיתפת בחווייה בעיר העתיקה. אויר הרים… וגם שיעור! אני בעד לחפש במקורותינו כל תובנה ולהביאה בצורה שמתקבלת על הלב.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאביטל קשת