בננות - בלוגים / / אבא של דורון נפטר על אדמת גרמניה , נושא לדילמה
תשובת הלב
  • אביטל קשת

    אביטל ז'נט קשת כותבת כותבת אם לא כותבת חושבת שהיה עליה לכתוב או שהרעיון חיכה לרגע הנכון בו היה צריך להכתב מאמינה שכתיבה היא שליחות.   

אבא של דורון נפטר על אדמת גרמניה , נושא לדילמה

 

 

 

 

 

לדילמה הזאת התיחסתי ברפרוף בפוסט שמצוי בצד הדף שנמצא בקטגורית : מאמרים בנושא אמונה .

שם הפוסט : "מי קודם בחיבור למכונת הנשמה". למרות שהנושא שם אחר יש שם נגיעה קלה בדילמה הזאת מצידה האחר.

הסיפור נוגע באמת ולכן הפוסט אולי יוקפא .

אבל לדעתי יש כאן חומר למחשבה ולכן העליתי אותו בכל מקרה.

—————————————————————————————— אבא של דורון נפטר בגרמניה, גבר קשיש עם עיניים כחולות , מרפק שמונח תדיר על השולחן עליו הוא סועד , תחת המרפק שלא מתאפק  פרושה שעוונית  ורודה  עליה מונחת  צנצנת פרחים, בחוץ גינה. משב רוח קליל פורע שיער שיבה מתבדר. דיוקנו הגרמני מסתיר גינונים של מחזר, לוחם, חבר.

 
אבל אנחנו ידענו על אבא של דורון מעט יותר , והמעט עשה את הקרבה הסמויה. אז ככה: אבא של דורון היה לוחם מחתרת. קורות חיים קצרצרים , ברושור לדוגמא ובכן  :
 נולד בגרמניה , התבגר ואז פרצה המלחמה , ברח להולנד שם הפך ללוחם מחתרת ואז כשהמצב הפך למסוכן ובלתי אפשרי  חמק לצרפת ,לאזור החופשי, שם חי עד השחרור .
 
בקשר לבריחה, יש לך איזו תוספת משלך . אני זוכרת אותה כי כשסיפרתי לי אותה קלפת עבורי תפוח אדמה שהפך אחר כך ללביבה מתוקה ואין דבר שמהנה אותי יותר מאשר לשמוע את פיך מדבר בעוד ידייך רוקחות עבורי תבשילים מעודנים. וזה מה שספרת לי : אבא של דורון תיכנן את בריחותו מהולנד היטב , הוא לבש מדים של קצין גרמני והוצמדו לו מסמכים שההוענקו לו על ידי המחתרת , מאחר וידע גרמנית על בוריה , היה אופטימי והאמין כי יצליח לחמוק מכל צרה צוקה שלא תבוא. ואומנם הכל הלך למישרים הוא הגיע אל תחנת הרכבת, קנה כרטיס ועמד בתחנה , בליבו מפעמת חרדה רמוסהץ 

אולם אז באופן מפתיע ,קצין גרמני עוצר את אבא של דורון בתחנת הרכבת  זמן קצר לפני שעלה על הרכבת לצרפת, הוא מפשפש במסמכיו  ומתחיל לפטפט איתו , בתעודה המזהה רשומה שמה של עירה גרמנית עלומה .

 
הגרמני ביקש לדעת פרטים מסתבר שגם הוא נולד וגדל באותה עירה עצמה אולי הוא מכיר את..? כן בטח מכיר ענה אבא של דורון בטון מפרפר ,ומיד גיחך, התפתל שיקר ושיקר .
אהמממ הגרמני מתלהב ומוסיף ללהג.

אבא של דורון הוסיף לזרוע חול בין הגמגומים והגרמני העמיק לחקור , התלוצץ על חשבון מספר תושבות נאות, השווה שדיים, מידות תחתונים, עסיס רכילות אחרון זב מפיו כמו חמאה , ואבא של דורון רק הלך והסתבך במילים, בפרטים שמרכיבים משפט, חוויה , הזמן התארך כמו נחש  מה שנראה כמעט בטוח הפך לפתאומי ופרוץ מהגנה.  ואבא של דורון לא ידע את נפשו  הוא רק הלך והתרופף  בביטחונו , "אני רגע הולך לקרוא פה לחבר, תכף חוזר" הוא אמר לקצין הגרמני ואז חמק ממול עיניו הנוקדניות ,מתאים את צעדיו לגופות ההמון , מעניק למגוון הגזרות הנעות  לחפות על קיומו , לפתע  הוא פנה ובתפנית חדה   סב על עקביו ועלה על הרכבת שהמתינה לו ברציף , מטפס בזריזות על מדרגות הקרון האחורי . קצב הלמות ליבו הופך ממש לבלתי נסבל, כמעט פראי.

 
כשהרכבת נסעה , כמו פורצת במנוסה , אבא של דורון הציץ מן החלון וראה את הגרמני משוטט על הרציף , מתלחש עם עוד קצין חמוש וכנראה מנסה להתקות על עקבותיו וככל שהרכבת  התרחקה והלכה , כך הלך ורווח לו . טלטלת ליבו נרגעה.  

אולי בגלל זה אהבתי את אבא של דורון , כולנו אוהבים סיפורים עם סוף טוב . אבל לא רק בגלל זה.
 
כשאני מספרת לך על מותו של אבא של דורון אתה מעקם את פרצופך ודמעות אדומות מתנקזות בזויות עינייך הגדולות .
 
הוא מת על אדמת גרמניה בה נולד , אולי שם רצה למות, מוות פשוט , לא פשוט?
 
הוא ואשתו הקשישה נסעו לטיול בגרמניה ושם בבית המלון אבא של דורון נשכב על המיטה המשותפת  אחרי יום מהנה ודיבר עם בת זוגו על הנסיעה הבאה שלהם לגרמניה, על הטיולים שעוד יערכו, משרטט בפניה מסלולים , לפתע השתתק , היא קראה בשמו , הסיטה את השמיכה הרכה וראתה שנפח את נשמתו האחרונה. דום לב !
 
מיד נקראו למקום כוחות הצלה שהנשימו את אבא של דורון שהובל לבית – חולים גרמני, שם חובר למכונת הנשמה , אחרי יומיים  בהם שהה בין קירות גרמנים ,נשאלה אימו של דורון מה היא רוצה לעשות? החוק הגרמני מוסר בידי בני המשפחה את ההחלטה המוסרית אם לנתק או לנתק חולה ממכונת הנשמה   ועתה הרופא הותיר את שיקול הדעת בידי האישה , הרופא מסר לה את הנתונים היבשים שאמרו : החולה יוותר ככל הנראה צמח , מתי ימות , אין איש יודע.
להטיס אותו לארץ במצב הזה, זאת משימה בלתי אפשרית מאחר ושום חברת ביטוח לא תיקח עליו את האחריות , אם כך תיאלץ האישה להישאר לצד בעלה, דבר שלאורך זמן יעלה לה הון. אומנם מדובר בזוג אמיד, אולם לא מומלץ להנחית על אנשים קשישים אילוצים כספים ולחצים נפשיים שאיש אינו יודע עד מתי יישארו בתוקף.  
 
אשתו של אבא של דורון אמרה לרופא : שאם כאלה הם פני הדברים, עדיף לנתק את החולה ממכונת ההנשמה, בטוח שהיה רוצה למות ככל האדם ולא כמו צמח שמושקה בנוזלים מטפטפים שממולאים בחסד דוחה ,שאין בו מרפא.
 
אחר כך התקשרה הרעיה לשני בניה וסיפרה להם בחיתוך גרמני קר, על החלטתה .
 
עד כאן הסיפור שלי כפי שהובא על ידי אשתו של דורון.
 
אולם אז אתה מתפרץ לדברי עם הסיפור שלך.
 
"היא לא אהבה אותו, אתה קובע נחרצות וזאת הייתה הזדמנות קלה את מבינה , להפטר ממנו ולתמיד, מיד אחרי שהרופא נתן לה דיווח היא החליטה שאין טעם, שעדיף מותו מחייו, היא לא התייעצה עם הילדים, החליטה על דעת עצמה וזהו, הייתה לה הקלה."
 
" אבל אולי באמת עדיף..אתה היית מתייעץ עם רב, אבל היא לא אישה דתייה, אתה צריך לראות את הדברים מנקודת המבט שלה ."
" גם מנקודת המבט הזאת , אז מה , זאת בשורה קשה, לוקח זמן להחליט לפחות יומיים שלושה והיא החליטה מיידית , את לא זוכרת שעבדתי בבית שלהם, בעלי מקצוע, אי אפשר להסתיר מאיתנו דברים , והם רבו, הוא לא אהב אותה מבינה , זילזל , אני חושב שלפני שהם התחתנו הייתה לו באמת אהבה והיא..איתה זה היה קשר שממשיכים אותו בגלל אילוצים, יש משפחה, ילדים."
" הם נראו תמיד כל כך מרוצים, קשורים.." אני מנסה לחפות.
" כלפי חוץ, היא ממש שנאה אותו, שנאה אני אומר לך !"
" מי שרואה אותנו רבים יחשוב אותו דבר."
" לא אותו דבר! והיא זרקה עליו דברים לפני ,היא לא התביישה והקול שלה , איך שהיא התפרצה..אני עובד בהרבה בתים וראיתי..אז היא חיה איתו והנה ניתנה לה הזדמנות, ובכלל אירוע מוחי, באמצע טיול, רק מהלחץ של להיות איתה הוא חטף אירוע מוחי, הוא מאד התרגש ורצה להמשיך לטייל,העבר שלו חזר אליו, והיא עם האדישות שלה התגובות המעושות והרוע והשנאה, אז בא המוות הקליני הזה וההחלטה שלה הייתה קלה, איזה מוות אומלל."
" אלו ניצולי שואה אתה לא יכול לשפוט ." אני שוב מנסה לטשטש לישר , לחמול .
" היא רוצחת!" אתה קובע.
" אתה מגזים!" ובכלל אני חושבת בלי קול שיכול להיות שהוא הזכיר לך את אבא שלך מן לוחם מחתרת רווי הוד של רובין- הוד , גברים מעריצים מצילים, בנוסף לכל הוא דיבר איתך הולנדית והרגשת רצוי לשם שנוי, אולי מכאן אתה שופט ולא מהמצב והתוצאה.
" והיא עוד תיענש," אתה ממשיך ומתעקש "  אפילו שהיא זקנה!"
ופתאום אין לי יותר מה לומר, חוץ מלחבק אותך.

 

 

 

 

 

13 תגובות

  1. היי אביטל
    זה באמת חיים קשיים.
    זה מפגיש עם מי אני…
    לא יודעת אין לי תשובה
    חוץ מלחבק
    שלך טובה

  2. אני הייתי משאירה את זה כמו שהוא – סיפור בלתי פתיר. המשפט האחרון ממש מוחץ. עריכה וליטוש היו עושים חסד עם הטקסט; ורצוי שיהיה ברור יותר מי אומר מה.

    • אני אוהבת את התגובות העניניות שלך.

      איפה עריכה וליטוש חוץ מהדיאלוגים?

      ובאמת השארתי ואשאיר איך שזה, רק עניין אותי מה זה מעורר אצל הקורא.

      • למשל, דוגמית: בקטע שמתחיל – בקשר לבריחה, אני זוכרת אנקדוטה שלך… לא ברור מי מדבר למי, באיזו בריחה עוסקים. חסר חידוד. יש משפטים שעומדים בתפזורת לעצמם, ומחפשים חיבור זה לזה. ועוד.

  3. סיפור חזק, אביטל, בכל הבטיו.
    מסכימה עם לבנה
    מקווה שלא תקפיאי את הפוסט
    דווקא בשל היותו טעון כך.

    • תודה רבה סמדר, גם אותי הסיפור הטעין בקשר להקפאה אתן לכך מחשבה נוספת,יש לזה הרבה הבטים שאת חלקם חשת חלקם כי את רגישה וחלקם ידועים לכותבת.

      • תיקון טעות נפוצה בעברית העכשווית

        אפשר לאמר : בת זוגו, או זוגתו.

        אפשר לאמר בת זוגתו אבל לא במשמעות שאליה התכוונת, בת זוגתו היא הבת של זוגתו, בהנחה שיש לה בת שאינה בתו של אביו של דורון.

        זה כמובן בתגובה שטקטס המקורי שלך:

        …."הוא ואשתו הקשישה נסעו לטיול בגרמניה ושם בבית המלון אבא של דורון נשכב על המיטה המשותפת אחרי יום מהנה ודיבר עם בת זוגתו על הנסיעה הבאה שלהם לגרמניה"…..

        • תיקון טעות נפוצה בעברית העכשווית

          מקווה שברור שלא התכוונתי לפגוע .

          זו טעות נפוצה בכתיבה באינטרנט ואם לא נתקן אותה היא עשויה להשתרש בשפה.

          • תודה למתקן , התיקון בטקסט האינטרנטי בוצע ועריכה גורפת בטקסט המקורי תתבצע בהמשך.

            הכותבת הייתה נתונה בסערת נפש מסוימת בעת הכתיבה ןלכן התקשתה לתת דעת לפרטים שגם ככה קשים עליה.

          • סבתי הישישה והצלולה נזקקה לסייעת, ואז טרם הובאו לארץ לגיונות ממזרח אסיה הודו ואפריקה. היא הוכנסה על כורחה לבית אבות שבו היתה דיאטה אחידה [אשכנזית, וחסרת טעם בפיה. כדי שלא יצטרכו להאכילה, [היינו במרחק 4 שעות נסיעה] תקעו לה ב5 לפנות בוקר זונדה בגרון, בשירותים וכך נחנקה כיוון

            שלא
            עלה בדעת איש להניח לה לאכול כרצונה, או מעט אם אין דיאטה הולמת…
            שלא להזכיר כי בגדיה נגנבו והיא נזנחה שעות בשירותים…היא נפטרה-נחנקה בצפת, עיר הולדתה. בנה ששרד, התגורר ועבד בירושלים.התוקפנות של המטפלות, גם בהיותנו לידה, היתה מזעזעת.
            הורה מזדקן, בין בכבוד וביןבהתדרדרות זקוק להשגחה מתמדת. הייתי מתקינה מצלמות.מתפללת שלא אגיע לבתי הזהב הללו… שנה טובה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאביטל קשת