בננות - בלוגים / / לרגל השנה החדשה
מי-טל נדלר
  • מי-טל נדלר

    משוררת, מוזיקאית, דוקטורנטית לספרות ותרבות ישראלית וחוקרת צעירה במכון הישראלי לדמוקרטיה. זוכת פרס שר התרבות למשוררים בתחילת דרכם לשנת 2008 ומבין הזוכים בתחרות 'שירה על הדרך' לשנת 2008 מטעם עיריית תל אביב. פרסמה שירים ותרגומים בעיתונות היומית ובכתבי העת השונים. בשנים 2010-2007 שימשה כדוברת תנועת "אחותי – למען נשים בישראל" מטעם מלגת אברט לצדק חברתי. ספר השירים הראשון שלה, "ניסויים בחשמל", ראה אור בפברואר 2014 בהוצאת ידיעות ספרים. כתב היד לספר זכה בפרס לייב-גולדברג ליצירה ספרותית. 

לרגל השנה החדשה

 

   הרהורים על מצבו של האדם

 

  לעיתים קורה שאדם נשאר בביתו כדי להרהר במצבו. ובזמן הזה, כאשר הרחובות שקטים וכבר שעת לילה מאוחרת והכלב מכונס בעצמו על הכורסה בפינה, והמקרר מרעיש בשנתו, לעיתים דווקא אז הוא מבלבל בין מצבו של האדם למצבו שלו.

והנה המצב הגיע עד כדי כך שהפעם החליט עובדיה להישאר בבית מבלי לחגוג את ערב ראש השנה. 
כך ישב לשולחן הכתיבה בודד לגמרי, ונזכר בפני נערה שאהב. כבר שנה שהוא לא מפסיק לחשוב עליה, משחזר 
פרטים משעממים, מסתפק במקום מגורים, לימודים, הוא ידע שהיא גרה בירושלים, אבל יותר מזה לא טרח לברר.

"אידיוט" חשב לעצמו "למה שלא תעשה משהו בעניין?"

לפתע נשמעה דפיקה בדלת.

בפתח ניצבה אישה גבוהה ומרשימה בעלת שיער אדום ושמלת ערב שחורה.

זו הייתה הנערה. אבל התסרוקת, השמלה, הסיגריה. כל זה כאילו איננה היא.

"אם יש שאלה שאתה מעוניין לשאול אותי אז זה הזמן" אמרה האישה.

מה פירוש כל זה?! חשב לעצמו, ובכל זאת ורק כדי שלא יתחרט מאוחר יותר, עצר לחשוב מה כדאי לשאול. 
"אם תוכלי לחכות רגע" ביקש, וכיוון שלא עלתה בדעתו שום שאלה, ניגש לחטט בחדרו אולי ימצא איזה דבר. 
התחיל לחפש בערמות של ניירות, בספרים הישנים שאביו הוריש לו, בחבילת הבגדים המקופלים מן המכבסה, אולי ימצא משהו – רק משהו אחד קטן, איזו שאלה פצפונת! חשב לעצמו, הרי זו בדיוק ההזדמנות לקבל פעם אחת ולתמיד תשובה כנה לשאלה. כל שאלה! הרי לא במקרה היא פה. ורק המחשבה הביאה אותו להפוך שוב בחדר, אולי בשידת המיטה לשם היה דוחף הגיגים שעלו מתוך שינה, או במגירת המסמכים דווקא, אבל לא. והאישה עומדת ומביטה בו באדישות, והוא מחייך ומהנהן בראשו נבוך, ומתחיל שוב לחטט בפתקים ישנים, כיסי חולצות, מעילים, עמודי ספרים מסומנים, עכשו הוא מוכן לכל דבר. 
לפתע, באלבום התמונות הישן, נתקל בשאלה שנכתבה ליד תמונת התינוק שהיה, ועל אף שבמבט ראשון נראתה לו ילדותית, כבר לא היה מסוגל לסבול את מבטי האישה שצרבו את גבו, ולכן מבלי להסס הרבה שאל: 
"כמה אני שוקל?" 
ועד שאזר אומץ גם להישיר מבט הבחין שכבר אין איש בדלת. חיוור לגמרי נפל אל המיטה. בחילה עזה תקפה אותו 
והוא קם להקיא בשירותים, אלא שתוך כדי ריצה נתקל בערימת ספרים והתרסק.

22 תגובות

  1. התאים לציפיות שלי. את מוזמנת להיפגש איתי על איזה כוס קפה להסבר קצת על מהות הבלוג . אבל חוץ מזה… מעולה!!…

  2. דודה מרגלית

    הכתבה שלך העניקה לי רוח כתיבה.
    אני גם משוררת.
    "דודה מרגלית נפלה אל השלולית , דודה מרגלית נפלה.
    דודה מרגלית נפלה אל השלולית , דודה מרגלית נפלה.
    אל תצטערו עליה , נסתדר גם בלעדיה.
    אל תצערו עליה , נסתדר גם בלעדיה.."
    וחוץ מזה כתבה מעולה !

  3. מאוד נהניתי. מזכיר את קפקא אבל גם שונה ועצוב יותר.

  4. אהבתי את הסיפור; הוא מדוייק ויפה, אולי באמת לרגל השנה החדשה כדאי לזכור שיש שאלות קיומיות רבות שאנחנו מפנים לאחרים במקום לעצמנו (ולהפך…?!), וגם שאנחנו לא תמיד יודעים מה אנחנו רוצים באמת, או כמו שאומרת הקללה הסינית הידועה "שיתגשמו כל משאלותייך".. וחוצמזה – מזל טוב על הבלוג, והמון נשיקות מפריז…

  5. ברוכה הבאה לבלוגייה!
    הסיפור היה בעיני מאוד מעניין אך מעט מנותק רגשית. כאילו חסר לי המשך. צד שני, אולי זה אני.
    נחמד לראותך כאן ואת מוזמנת גם לבקר אצלי.

    • תודה 🙂
      ואכן נפגש גם בבלוג שלך. בעניין מינון הרגש – זה נושא שאני חושבת עליו הרבה מבחינת סיפורי אבסורד. כלומר כמה הז"אנר נטורליסטי והדוק וכמה אפשר או בכלל צריך "לכופף" אותו. תחשוב יונסקו, חארמס, ברכט, ואצלנו כמובן – לוין הוא הדוגמא הקלאסית, היריעה המצומצמת מציגה לך חרדה מבין השורות, הרגש לא קפוא, אבל הוא כמו בסרטי ילדים. כמו שאתה הולך במישור ופתאום מישהו מצביע ואומר: "תזהר יש כאן תהום" ובאותו רגע שהוא מסיים לומר את המשפט, האדמה הופכת לתהום, ואתה נופל. זה לדוגמא אבסורד במיטבו שהתבטא במיידיות ובהפתעה שבו. את החיים אני לא מצליחה לדמיין אחרת. בכל מובן, טוב ורע.

      • שוב, אמרתי שאולי זה אני. ההתחברות שלי לאבסורד אף פעם לא היתה חזקה במיוחד. אצל לוין זה עובד לי – בגלל הגרוטסקה. אבל קשה לי עם הפתאומיות של הסיום. הוא נתקל בערימת ספרים והתרסק – ואז מה? מזכיר לי את הבדיחה על זה שהלך הלך הלך ופתאום מת.

    • תודה 🙂
      ואכן נפגש גם בבלוג שלך. בעניין מינון הרגש – זה נושא שאני חושבת עליו הרבה מבחינת סיפורי אבסורד. כלומר כמה הז"אנר נטורליסטי והדוק וכמה אפשר או בכלל צריך "לכופף" אותו. תחשוב יונסקו, חארמס, ברכט, ואצלנו כמובן – לוין הוא הדוגמא הקלאסית, היריעה המצומצמת מציגה לך חרדה מבין השורות, הרגש לא קפוא, אבל הוא כמו בסרטי ילדים. כמו שאתה הולך במישור ופתאום מישהו מצביע ואומר: "תזהר יש כאן תהום" ובאותו רגע שהוא מסיים לומר את המשפט, האדמה הופכת לתהום, ואתה נופל. זה לדוגמא אבסורד במיטבו שהתבטא במיידיות ובהפתעה שבו. את החיים אני לא מצליחה לדמיין אחרת. בכל מובן, טוב ורע.

      • הי. אהבתי את דרך ההעברה הקרה של הסיפור. הדברים שנראה שהחסרת בו, כמו רגש, מוליכים את הקורא בדיוק להשלים אצלו, מהאבסורד שלו. אהבתי…

  6. קרעת אותי
    יפה לך קומדיה

  7. איזו פתיחה ראויה לשנה החדשה! מעולה-מעולה, רק למה הפלת וריסקת אותו בסוף? האם שפת אמו היא יידיש? יידיש זה עם א" או י" בהתחלה?
    העם דורש עוד פוסט, ומהר.
    ג.

  8. וידויה (האחרון) של הגולדי, עכשיו אצלה בבלוג – המסכה יורדת – אל תחמיצו!

  9. נהניתי לקרוא למרות שהיה קשה שהתמונה שלך נעצה בי עיניים והיה קשה ככה להתרכז

    • היי חן. זה באמת מוזר. אני זוכרת בוודאות שבתמונה ששלחתי לבננות בלוג המבט שלי פונה לצד. ופתאום את אומרת שאני מישירה מבט אלייך ואפילו נועצת מבט! נו, כנראה לא יכולתי להתאפק מלראות את חווית הקריאה על פנייך

  10. פואד סלימאן

    סיטואתיה מעניינת, מאוד מיקורית וצינית, ויש משהוא יפה בפשטות. תפתחי את זה הלאה, יש שם מקום להמשך.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות למי-טל נדלר