בננות - בלוגים / / אור חמקני
מוֹדָע מִזְּמָן אַחֵר
  • רות בלומרט

    ילידת חיפה תש"ג, מתגוררת בירושלים. למדתי מיקרוביולוגיה וביוכימיה, עברתי לספרות עברית ולשירת ימי הביניים. תקופה מסוימת שהיתי עם משפחתי בניו יורק ומ - 1979 מתגוררת בירושלים. ביקורת ספרים,עריכת במה רבעון לדרמה, תרגום ספרות, עיון ושירה; עריכה לשונית עסקתי בכתבי יד [מעט],פירסומים בעיתונות. שירים, סיפורים קצרים, רומנים, ספרי ילדים, שני ספרי שירה

אור חמקני

אור חמקני
 
אֶת הָרַע נִתָּן לְזָהוֹת בְּלִי הֶרֶף:
רַעַשׁ תָּמִיד שֶׁל חֶלְקִיקִים מִתְנַגְשִׁים.
לִפְעָמִים נִגְלָה אוֹר –
חַמְקָנִי כְּמוֹ הַמִּפְלֶצֶת בְּלוֹךְ-נֵס –
הַמְחַלְחֵל אֶת מַהוּתוֹ בַּכֹּל… 
 
אַךְ הַמִּשְׂחָק הַחֲשָׁאי, הַמְהַסֵּס,
כְּחֵלֶק מִן הַטּוֹב –
מְעוֹרֵר בִּי חַלְחָלָה.
 
 
אלול תשנ"ט

24 תגובות

  1. היי רות
    שיר מרטיט
    דוקא אני רואה את הסרט שלו, בעוד שהמוזיקה רעש של צחיל אפל שרוטט בתוך עצמו.
    להתראות חברתי היקרה
    אשיר את שירך בפסטיבל, אספר על הקשר העמוק שלי לשיר.
    שלך טובה

  2. רות הי,
    מבטא היטב את התחושה הקודרת ומשביתת- השמחה שיכולה לפקוד אותנו גם כשמזהים אנו כי טוב, שהרי גם הוא בן חלוף.

    שנזכה לאור לא חמקני אלא נוטע קורת רוח — צדוק

    • שלום צדוק,
      לוך נס תמיד עורר בי כפל תחושות: מפלצת ונס. לוך כמובן הוא האגם…
      החמקמקות של ה"נס" בעיני – האור טורדת.
      תודה
      רות

  3. דווקא הנסתר ,המתעתע ,המשחק ומתחזה לטוב הוא המפחיד
    הרע הגלוי חשוף ולכן פחות מפתיע
    כה נכונות התובנות בשירך

    • לחנה,

      אותי הרע החשוף, הידוע מראש מפחיד עד מוות. טעמתי ממנו עד תום, מפחידה השמחה לאיד, ניצול החלש עד תום, חוסר האונים מול הנורא הוא שמחסיר ממני כל כח.

      דווקא האור, כאשר הוא באמת מבצבץ לפעמים נותן לי אתנחתא חמקמקה בתוך המאבק הקשה.

      חוה

      • חוה יקרה האור החמקני בשירה של רות מדומה למפלצת המגיחה לסרוגין מעל פני המים וחומקת , עצם הדימוי לוקח אותי למחוזות די אפלים ולא מוארים
        אף אני אוהבת את האור אבל בשדה הזה של הדימויים האם הוא בכלל אור ?

    • חנה יקרה,
      הרע הגלוי אולי אינו מפתיע, אך האור המפתה… מהו?

      • לחנה וגם לרות כמובן,
        אם חנה הבאת את שירה של רחל,
        אני יכולה לצטט "לא זכיתי באור מן ההפקר…." וכו'.

        הרע הוא רע, הוא נוכח והוא אף חמקמק, כלומר הוא מתחבא, לפעמים הוא מתפתל מאחורי הגו והגב. ותמיד פגיעתו רבה. אולי בגלל שהרע כה טבוע באדם, היינו צריכים עשרת דברות, גם כדי שנוכל לעבור עליהם. או יצר לב האדם רע מנעוריו.

        איני זוכרת ולו אפילו רגע אחד של אור בחיי שלא אני עמלתי עליהם, או הבאתי אותם אל חיי. מה שמזכיר את הסיפור "רסיסים" של דבורה בארון.
        איני זוכרת שמישהו עשה למעני איזו מצווה, ואם כן טרחו מיד אחרים לסתום את הגולל עליה.

        באשר לרחל, גם לה קשים היו ימי חייה במניין. וקשים היו חייה בעליית הגג בתל-אביב אליה הורחקה, כאשר הקיבוץ בעצם גירש אותה בשל מחלתה. ימיה בתל-אביב לוו בבדידות נוראה, ובכאב גדול, כל חלומותיה הופרכו זה אחר זה.
        אולי האור החמקני הוא באותו הרגע בה הנפש המדברת חוזה באיילת השחר לפני שהיום יעלה.

        באשררר למפלצת בלוכנס, האם היתה או לא מפלצת הוא כל השידים בשק חיינו.

        חוה

  4. גיורא פישר

    המפלצת מלוך נס- קיימת או לא קיימת?
    האור קיים או לא קיים?
    רק את הרע נתן לזהות – רק הרע קיים (לפי גרסת המשוררת, כפי שאני מבין אותה)
    והכי קשה זה להתמודד אם הטוב הרגעי, בידיעה שהוא אולי אלוצינציה ויחלוף עוד רגע.

    • גיורא פישר

      צ.ל. "עם" ולא "אם". כנראה הפקפוק חדר גם למקלדת

      • הטוב, מנסיוני גיורא, הוא קצר ולא אחת מתעתע, כפי שכולנו חווים, וכפי שכתבת.
        תודה

    • או עם הרוע המתחפש לטוב
      קצת הזכיר לי במשמעות את רחל :למה כזבתם לי אורות רחוקים
      השיר באמת חמקני נתון לכמה פרשנויות וזה יופיו חושף מעט אבל אומר הרבה(בסבטקסט כמובן)
      מהו האור החמקני רוע מתחפש לטוב רוע בתחפושת מתעתעת לוכדת כוזבבת
      או הבלחות פתאומיות של טוב

  5. שיר קצר ויפה
    שאפשר לדבר בו הרבה

    אַךְ הַמִּשְׂחָק הַחֲשָׁאי, הַמְהַסֵּס,
    כְּחֵלֶק מִן הַטּוֹב –
    מְעוֹרֵר בִּי חַלְחָלָה.

    סופו מביא אותי לכוונת המשורר או להבנתי
    שמדובר במה שנראה טוב והוא לא
    במה שמצליחים אותם אלה שמשתלטים על הרוב להסוות
    כלומר רע שמסווה בטוב
    והרי על זה קמנו בקיץ 2011
    והרי רק לדוגמא ואפשר למצוא זאת לאורך כל ההסטוריה ובכל תחומי החיים
    רק טוב עושים לנו הטייקונים הם הרי הקרון החשוב של המשק
    אני מקווה שהיום כבר הציבור לא מאמין לסיפור העלוב הזה
    ואם ניקח את המקרה הקיצוני איך שמנהיג שולח שאיד אל מותו ומותם של אחרים במסווה של טוב
    והשאר כתוב בספר דברי הימים
    שאפו רות

    • שלום דוד,
      תרגום השיר למציאות העכורה שבה האור מבליח ונעלם גם בחברה בודאי מעניין.

      תודה
      רות

  6. בוקר טוב רות
    שיר חמקני, משירך אני מבינה שכאשר מבליח אור זה "נס" ואף הוא תלוי במפלצת ואנו הלוואי ובאנו חושך לגרש 🙂
    יום מלא אור

  7. עקיבא קונונוביץ

    רות יקרה,
    אני אוהב את השיר ובעיקר את שני הטורים הראשונים. אני מתאמץ לחיות על פי אמירת חז"ל: שכר מצווה — מצווה.קשה לי מאד, אבל כך מחלחלת אליי שמחת חיים.

  8. אני מבינה את הוודאות של הרע ואת החשדנות בטוב. יפה כתבת.
    השיר גם העלה שאלה: האם לאור הטוב גם יש צליל? מהו?

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרות בלומרט