מעשה במלך אחד שהזמין את בניו למשתה שארך שבעה ימים, אולם מאחר והתקשה להפרד מהם פנה אליהם ואמר:" בני קשה עלי פרדתכם!" והאריך את המשתה ביום נוסף.
מי הוא המלך? הקדוש ברוך הוא כמובן
והבנים והבנות ? אנחנו בני עמו.
ושבעת הימים אלה הם ימי חג הסוכות
והיום השמיני? הוא שמיני עצרת שמתאחד עם שמחת תורה.
המלך מתקשה בפרידה ומעניק לילדיו את היום השמח ביותר בשנה , הוא חג- שמחת תורה על מנת שישאו את השמחה אל תוך יתר ימות השנה וכך תקל הפרידה על שני הצדדים.
הוא אומר לילדיו: " קשה עלי פרדתכם" – כלומר אני לא נפרד , אבל אתם עשויים להפרד ממני על ידי זה שתחזרו להתגולל בתוך אותן תבניות התנהגות קודמות שלכן ואת זה קשה למלך לשאת.מכאן נוצר הפרוד.
" קשה עלי פרדתכם" – אומר גם- קשה עלי הפרוד שבינכם- הרי בסוכות כולנו מאוחדים.אנחנו מזמינים את כל הנקרה על דרכינו להתארח בבית הארעי שלנו, דלתנו וגם ליבנו פרוץ לרווחה.
הרי מי הם גיבורי החג הזה?
האתרוג – שמשול ללומדי התורה ושומרי המצוות.
הלולב- שמשול ללומדי התורה בלבד.
ההדס – שמשול לשומרי המצוות בלבד .
והערבה- שמשולה לאלה שלא לומדים תורה וגם לא שומרים מצוות.
אולם בסוכות ארבעת המינים שווים בחשיבותם מאוחדים ולא נופלים זה מזה וביתר ימות השנה? כמה קשה לנו להגיע לשיתוף המבורך הזה.
המלך מעניק לנו עוד יום במשתה ומבקש מכולם לשוב ולהתאחד עם התורה , לרקוד ולנשק את הספרים הקדושים ולשכוח מהבדלי ההשקפות.
כשרוקדים ביחד לא חשוב מי מורם ומי עם -הארץ, מי לומד תורה ומי עוסק במסחר , כולם רוקדים כגוש אחד.
—————————————————————–
היי אביטל
מזכיר נשכחות, כל כך חכם
חג שמח טובה
אז אולי תמשיכי אותי..
חג שמח!
שירים של אבנר פרץ באתר הזמנה לפיוט
[ http://www.piut.org.il/articles/781.html ]
…………
סוכת אור/אבנר פרץ
הָיְתָה סֻכָּתִי עֲגוּמָה וּפְקָדוּנִי
שִׁבְעָה אֻשְׁפִּיזִין מִמַּמְלֶכֶת הָאוֹר
לְפֶתַע נָשַׁר הַתְּבַלּוּל וְהֶרְאוּנִי:
זָרְחָה סֻכָּתִי וְטָבְלָה הִיא בְּאוֹר
הַכְּתָלִים מָלְאוּ זִיו, גַּם הַסְּכָךְ הֵפִיק נֹגַהּ
וּמִדְרַךְ כַּפּוֹתַי – מִשְׁבֶּצֶת שֶׁל אוֹר;
כַּשֶּׁמֶן הַטּוֹב, עַל רֹאשִׁי נָח זִיו-רֹגַע,
תְּמָרִים מִן הַסְּכָךְ הִטִּיפוּ דְּבַשׁ-אוֹר
וְהַיַּיִן זוֹהֵר בַּגְּבִיעִים וְשׁוֹלֵחַ
אֶל מוּל הַחַלּוֹת הַקְּלוּעוֹת זִיקֵי-אוֹר;
עֲבָרַנִי הַזִּיו, גּוּפִי הִזְדָּרֵחַ,
נָמוֹג בִּי הָעֶצֶב, נִפְצַח בִּי מִזְמוֹר:
הַזִּיו וְהַזֹּהַר
הַזֹּךְ וְהַטֹּהַר
לְחַי עוֹלָמִים
הַמּוֹלֵךְ עַל כָּל אוֹר.
……………..
לבי אתרוג הדור*/ אבנר פרץ
לִבִּי אֶתְרוֹג הָדוּר
עָטוּף מוֹךְ רַךְ
סָפוּן בַּחֲדָרָיו.
לִבִּי אֶתְרוֹג
רוֹדֵם לִבִּי.
בַּחוּץ מִדַּת הַדִּין נִמְתַּחַת
אַךְ הוּא חוֹלֵם בַּחֲדָרָיו
בַּחֲלוֹמוֹ, הִנּוֹ אֶתְרוֹג
בֵּין גִּנּוֹת הֲדַסִּים
וַעֲרוּגוֹת הַבֹּשֶׂם
פֶּתַע בָּאוּנִי חֲסָדֶיךָ, אֵלִי,
נֶהֶדְפָה מִדַּת הַדִּין,
לִבִּי נֵעוֹר,
נִבְקַע אֶתְרוֹג לִבִּי
וְאוֹרְךָ הַמְּזֻכָּךְ
בָּאָנִי.
הֵצִיקַתְנִי תְּשׁוּקָתִי,
נִכְסַף לִבִּי
לַחֲקַל תַּפּוּחִין קַדִּישִׁין
לוֹמַר תְּהִלּוֹתֶיךָ
יפה וחשוב, אביטל
תודה חנה.
תודה על המידע יוסף.
נחמד להתפלש במסורת, אבל פעם אחת צריך לעצור ולהגיד – די – די עם הפטרונות הזאת של האלוהים שבני אדם המציאו לעצמם! כל דת, באשר היא דת – רק עשתה עוול לבני אדם תוך כדי סיפורי גבורה והלל לישות עלומה שהומצאה בידי אדם והועברה מדור לדור באמצעות אינדוקטרינציה פשוטה או מתוחכמת יותר, תסתכלי על הנצרות וכפייתה, על היהדות והכפיתיות שלה, על האיסלם שעוד א ין לדעת לאן יוליך את מאמיניו הסומים,
אז בקיצור, די עם יידיש קייט ודי עם מסורת. לא קונה את הסי]ורים האלה!
ובכל זאת חג שמח לולה ומבחינתי אין עוד מלבדו.
חג שמח גם לך אביטל – זה לא קשור – את כמובן יכולה לדבוק באמונתך – לא חשבתי לרגע שמה שאני כותבת יגרום לך לעצור ולחשוב על אלוהים ב צורה שכלתנית – ואני אדבוק באמונתי שהשמיים ריקים,
לולה
ליבי עליך, גם הכעס שבתגובה מעיד על פגיעות , חג – שמח.
יפה וחכם המדרש, אביטל. תודה שהבאת אותו
בבקשה עודד ומאחר ויום הולדתי נכנס בשעות אלו ולפי התאריך העברי נולדתי באיסרו חג בחו"ל (באמת סמוכה על שולחן התורה )אני מברכת אותך ואת כל בני ביתך בבריאות הצלחה ואושר.