בננות - בלוגים / / הפוסל במומו פוסל
תשובת הלב
  • אביטל קשת

    אביטל ז'נט קשת כותבת כותבת אם לא כותבת חושבת שהיה עליה לכתוב או שהרעיון חיכה לרגע הנכון בו היה צריך להכתב מאמינה שכתיבה היא שליחות.   

הפוסל במומו פוסל

בפוסט הזה ברצוני לסקור את מצבן העגום של הנשים בעולם החילוני. לא פעם באשמתן.
אבל לפני הכל אודה. אני חוזרת בתשובה כבר 6 שנים . עשרות שנים לפני זה עוד הייתי חילונית ועברתי את אותו המסלול שלכן. כיום אני לא חרדית ולא מזרחניקית אני שייכת לסקטור החדש שקם ומוגדר כסקטור החוזרים בתשובה. לכן אני מודעת לפגמים בשני המתרסים .

על מנת למנוע שאלות והתקפות מיותרות אז לא, אני לא חושבת שמצבן של החרדיות מזהיר. רובן גדלות משחר ילדותן עם המסר השחוק בדבר חתונה וילדים ככלי המרכזי למימוש עצמי. החינוך החרדי הוא לרוב חסר גוונים. אני למשל רציתי להעביר שיעורי דרמה באיזה סמינר ונעניתי ב.. צריך לשאול את הרב. כנראה שהרב התנגד ולכן אינני מלמדת שם דרמה. למרות שהיום נפתחות יותר אפשרויות תעסוקה לנשים חרדיות עדין רובן לומדות בסמינרים למורות ויוצאות משם מובטלות. יש פשוט עודף של מורות . בין גילאי עשרים לעשרים ושתיים רובן מתחתנות בשידוך ומביאות לעולם בממוצע 8 ילדים. רוב הנשים מאושרות למלאות את מצוות הפרו ורבו. אולם יש כאלה שסובלות בלידות , סובלות בהריונות, מתקשות לגדל בית גדול כזה , יש את העקרות והדיכאוניות שממלאות את המצווה בלב חצוי ועל כך הס מלדבר.
 
לבית שבו עליהן לנהל יש המון צרכים ולכן רובן מתקשות לנהל קרירה משמעותית. לא נדבר על כל מיני בעיות בין אישיות שנוצרות במהלך החיים המשותפים עם הבעל ונדחקות לפינה מחמת הבושה. משום שהסקטור החרדי הוא סקטור מאד סגור שמטאטא את בעיותיו מתחת לשטיח. הנשים החרדיות גודלות במעגלים סגורים וקשה להן לפרוץ או להתמרד נגדן. ליטאית שחשקה נפשה ללכת עם מטפחת תחשב כמוקצה מחמת המיאוס. ספרדיה שתנסה להתקבל לסמינר ליטאי תתקל בהמון בעיות שנובעות מגזעניות צרופה. הכל גזור וחתוך האפשרויות לשינוי מוגבלות ולמרות שנעשית שם פריצה החוצה, היא עדין מדודה. בנוסף לכך הסקטור החרדי , הוא סקטור מאד רכלני. כולם וכולן מדברים על כולם. כך שאם חרגת מהשורה, את בבעיה איומה. ויכול מאד להיות שאת צפויה לנידוי והשם ישמור ..החרמה.

ונעבור לסקטור החילוני הנאור בו גדלתי. אם כך הבת החילונית גודלת ומתחנכת בגן מעורב , עד כאן הכל בסדר . הבעיה מתחילה שגם בבית ספר היסודי והתיכון מאלצים את הבנות ללמוד עם הבנים בכיתות משותפות. הבנים כמו בנים , משתוללים ומוצאים ברבות הימים כמה בנות נחמדות שהופכות לקורבנות הקבועים שלהן. די מהר נבחרת ילדה יפה שמוכתרת להיות : מלכת הכיתה. הבת הזאת מקבלת המון הצעות חברות מהבנים ומניותיה הולכות ועולות. הבנות הפחות יפות השמנות, הממושקפות ממשיכות להיות קורבנות.

מחקרים שנעשו בארצות הברית גילו שבנות שלמדו בכיתות מופרדות הגיעו להשגיים גבוהים יותר בלימודים. רוב הבנות החילונית נמצאות במצב של מתח מטריד בפחד וחרדה ומתקשות להגיע אל רף ההשגים אליו יכלו  להגיע לולא הסד המתמיד בו הן נתונות. השהיה המשותפת עם הבנים שמשדרים כוחנות ואגרסיביות משתקת אותן. קחו למשל בתי ספר דתים או בתי ספר של בנות שחוזרות בתשובה ותגלו ששם הבנות לומדות ברמה הרבה יותר גבוהה  והן גם מגיעות להשגיים משמעותיים יותר. 
כפי הידוע בגיל טיפש עשרה ההורמונים משתוללים . הגברים שהזקפה שלהם מגיע לשיאה דווקא בגיל שבע עשרה מחפשים את האוביקט הנכון שיסכים להכיל את מיניותם הגואה. האוביקט הנכון והזמין הוא בדרך כלל בת שנכנה אותה לצורך הענין בשם "הנותנת".
 
"הנותנת" היא בדרך כלל ילדה אומללה שגדלה בבית הרוס . בדרך כלל מדובר בילדה שהייתה מוכה , או עברה כל מיני התעללויות שונות ומשונות. היא מחפשת נחמה והופכת "למזרון" .ברבות הימים  רוב חברותייה יתרחקו ממנה והבנים יספרו עליה סיפורי גבורה. טיפול פסיכולגי יציל רק שאריות מכבודה האבוד, אבל למה זה חשוב ולמי ? לה? אז מה!

שאר הבנות יתנסו בכל מיני חויות מיניות ראשוניות ובאיזה שהוא שלב הן יאבדו את הבתוליים. אבל ב"ה החיים ממשיכים. עברנו לצבא. נכון שיש בנות שמקבלות שם תפקידים יוקרתיים אבל מה עם כל השאר שיישבו במזגן ממוזג ובמקרה הרע ילטפו גם למפקד את הגב. שרות לאומי נראה לי אישית כאלטרנטיבה עדיפה. 

  ובכן המסלול הישיר הבא הוא : טיול ולימודים. רוב הנשים יממשו את שנייהם ובמקביל יחפשו שותף לחיים. בניגוד לחרדיות ולדתיות שכבר נישאו  דרך שידוך ,הן יאלצו לעבור כל מיני מערכות יחסים כאלה או אחרות. לא להגיד אף פעם מה הן באמת רוצות. שש…משפחה וילדים. כן,כן,  בין גילאי 26 ל28 רוב הנשים כבר רוצות משפחה וילדים .אבל אם הן יגידו את זה לבחור הוא יקבל רגליים קרות ויברח. שומה עליהן לשחק כל מיני משחקים שמשודרים על מרבית המסכים .   ולצפות בשקיקה שהוא ברוב כבודו יציע להן חתונה. היום יש מגמה מדאיגה שגברים פשוט לא רוצים להתחתן כי בשביל מה? המין גם ככה זמין , ילדים זה אחריות וכאב ראש , הם רוצים לנפוש.
לכן מספרן של המשפחות החד הוריות הולך וגדל. 

בוא נתיחס לאלה שכבר התחתנו ונדרשות ללהטט בין קרירה לילדים ובעל. באופן אישי אני הייתי במקום הזה וזה לאוו דווקא מקום מהנה. אני זוכרת שהייתי חוזרת הביתה ב5 ומוצאת בית הפוך ילדים חסרי שקט וערמות של כביסה. מול כל זה הייתי גם חייבת לתכנן את המשך דרכי בעבודה. כי העבודה שלי דרשה חשיבה ומקוריות מתמידים . אז אני מודה שכמה נפשות בביתי כן נפגעו. אני לא סופרמן ורוב הנשים שהיו כנות עם עצמן ואיתי והיו במצבי הודו שגם הן הגיעו לשפל המדרגה. אבל קריירה , היי , למה מה! 

בנוסף בעולם החילוני אנחנו נדרשות באופן מתמיד להיות יפות. הרחובות מלאים בשלטי חוצות שמציגים לראווה בנות בגיל של הבת שלי ששוכבות בפוזות מגרות . העיתונים גם מלאים אותן. אבל בשם חופש הבעת הדעה אנחנו סותמות את הפה, משחקות את הנאורות. יש המון נשים מתוסכלות שדוחפות את הבנות שלהן לסוכנויות דוגמנות ומשחק והשד יודע מה. הן יודעות מה טוב לבנות שלהן , ככה הן טוענות. הן רק לא חושבות על הנזק הנפשי שהן גורמות להן ולנו. איפה אחוות הנשים הידועה, איפה? איפה בינת הלב הצרופה שניתנה לנו ? קברנו אותה , היא מיושנת. חוכמת נשים בנתה ביתה, באמת?  

וככה  כשאנחנו מגיעים לגיל העמידה אנחנו לוקחות הורמונים או עוברות ניתוחים שיעזרו לנו לעמוד בהתבלות הטבעית של הגוף. במהדורת החדשות יש גברים מזדקנים, אין נשים . ואם כן הן עברו שלל ניתוחים שעזרו להן לעמוד ברוח התקופה. 

כתבתי הרבה יחסית לעצמי. מה אני מציעה ? אני מציעה לעשות בדק בית , חשיבה..ולא לחשוב תמיד שהסקטור השני הוא חשוך ופרמיטבי. הפוסל במומו פוסל.          

19 תגובות

  1. אתר דוגמנות מומלץ:
    zrakor.co.il – אתר הדוגמנות הישראלי.
    יש שם מדריך ממה להיזהר בבחירת סוכנות דוגמנות.

  2. ההבדל העיקרי, וזה לא משנה גברים או נשים, בין המגזרים היא האמונה.
    אדם (גבר או שאישה) דתיים מאמינים כי המצוות ניתנו מידי האלוהים והייעוד של האדם הוא למלא אותם. ומזה קודם כל נגזר ההבדל. כל השאר זה יישום.
    אני מודה שלא הבנתי מה המסר שלך בסופו של דבר וללא ספק אין הכללות בשני המגזרים.
    אבל שוב, כל עוד את מאמינה שהמצוות הם ייעוד אלוהי שלך לקיימן ואחרת לא,
    זה יהיה הבסיס לשונות.

    • איציק, מי דיבר בכלל על מצוות. אני האחרונה שאתן למשהו עצות בנדון. רואים חוזרת בתשובה וחושבים ישר על מצוות. אני מדברת על כך שכשאנחנו רואים חרדי אנחנו רואים בנאדם חשוך ונוח לנו לשכוח את החשכה שלנו.

      • אז מה בעצם את רוצה?
        אם חילוני פועל לפי אמות מוסר משלו, כאשר המגבלות שלו הם מערכת חוקי המדינה, וערכים שלו עצמו, מה הזכות לאסור עליו?
        והחילוני משנה מדי פעם את ערכיו, כי המהות שמבדילה אותו מדתי שאין בהם קדושה שבאה מכוח עליון: מערכת החוקים והערכים לפי תפיסת החילוני היא מעשה ידי אדם ולכן חלקה גמיש לשינויים.
        מה המסר שלך? תחדדי. את נורא כללית. אולי תקחי רק תת-נושא אחד, מאוד ממוקד, ותפתחי אותו מבחינת דתיים וחילוניים.

    • לא כל כך הבנתי אותך. אבל מבטיחה שלהבא אם אתייחס לנושאים האלה אהיה יותר ממוקדת. למרות שבא לי קצת על פרוזה אז נראה..איך שהכל יזרום .

  3. היי אביטל
    הדבר הכי יפה בכתבה שלך, שאת מאושרת, נשמע שטוב לך, שמצאת עולם שיש בו נחת. זה מקסים בעיניי, ספרי לכולם על הדרך, הזהרי מלתת עצות, אני אומרת את זה באהבה, עצות זה לא אינטימי, ככל שתדברי יותר על עצמך, כך זה יהיה מסקרן, ואמיתי.
    יש כל כך הרבה טוב בחייך, שבעזרת השם ימשיך וימשיך…
    להתראות טובה

    • טובה אושר זה דבר מאד יחסי. מי אמר שאני מאושרת. אני מתמודדת כמו כולם . אניבכלל לא נותנת עצות. אני משקפת מציאות . אני לימדתי בבתי ספר חילונים ואני מדווחת על מה שראיתי וחוויתי מי שרוצה להתעלם שיתעלם.
      אבל גם אני מאחלת לך המון טוב. אני מאמינה שברכות תמיד עוזרות. אז תודה.

  4. הי אביטל,
    אני מסכימה איתך שאין מושלם בשום מקום אבל נדמה לי שאני רואה סביבי יותר ויותר נשים שעוצרות את המחול המטורף של קריירה-בית ושוב ומחפשות אלטרנטיבות.
    עניין חשוב בעיני הוא היחס ההיסטרי לילדים, עד כדי סגידה של ממש וחרושת שלמה שתומכת בזה: החל מספרות ילדים המגדירה כל שלב בחיים כטראומה הדורשת טיפול (עברתי לגן-לביה"X-נולד לי אח-נפלה לי שן) ועד אינסוף חוגים-סדנאות-ספרי יעוץ ומומחים לכל דבר.זה אומר משהו מדאיג על החברה שלנו.
    לגבי החברה הדתית – אני רואה את זה קצת אחרת. יש זליגה תמידית של מודל היופי לברביות שמסתובבות בבני ברק (כולל תופעות האנורקסיה וכד") ועוד הרבה מה לומר.
    אולי אכתוב לך פוסט תגובה.

    • מיכל באמת תופעת הברביות שמסתובבות בבני ברק כולל הפיאות הארוכות שלדעתי כן מגרות גברים היא סוגיה נפרדת.
      אבל האמת שככל שאני מתבגרת, ככה בא לי יותר על פיאה. גם אני רוצה להיות יפה !

  5. אביטל,
    מאוד מעניין הפוסט הזה. באמת.
    לשמוע מהצד "השני" על הצד "שלי" שמצבן של הנשים החילוניות הוא בכי רע. אולם כשהמשכתי לקרוא נוכחתי לראות שהניתוח שלך הוא די כוללני. לא כל הבנות מסכנות כי הן לומדות עם בנים. חברותא של בנות יכולה להיות אכזרית פי כמה. קנאה ותחרותיות, וגם "מלכת הכיתה"… יכולות להתקיים גם בחברה נשית מבודדת… נמשיך הלאה- המודעות של בנות למיניות שלהן היא דווקא דבר טוב בעיני. היא מאפשרת להן להיות עצמאיות. להחליט מה, מתי ואיך. "הגברים שהזקפה שלהם מגיע לשיאה דווקא בגיל שבע עשרה מחפשים את האוביקט הנכון שיסכים להכיל את מיניותם הגואה" האמנם? אני לא מכירה זאת כך. הבחירה היא בחירה חופשית ומאחר ובבתי ספר חילוניים יש חינוך מיני (מה שאני מתארת לעצמי לא מקובל בחברה הדתית) – הידע והבחירה אצל בני הנוער הם נרחבים. ידע זה יכול למנוע ניצול מיני בגיל צעיר, הריון מוקדם ועוד ועוד. הרחובות מלאים בשלטים שמוסרים מסרים מינים אלימים לפעמים, נכון. אבל האם "בשם חופש הבעת הדעה אנחנו סותמות את הפה"? לא שמעת התקוממויות על כך? לא שמעת את שלי יחימוביץ", מרב מיכאלי, ורבות אחרות יוצאות נגד זה? מי סותם את הפה?

    לעומת זאת לא דיברת על המון דברים שקיימים אצלכם כמו –
    "ברוך שלא עשאני אישה"
    "ואל אישך תשוקתך והוא ימשול בך"
    "כבודה של בת מלך פנימה"
    "אישה טובה עושה רצון בעלה"
    "מרה ממוות היא האישה"
    ו"אשת חיל" שלטעמי הוא טקסט שמהלל את דיכוי האישה לדורותיו.
    ועוד

    שלא לדבר על מגוון האיסורים (האיסור לשיר, למשל), הבושות, ההסתרות שקיימות "אצלכן"… היה באמת מעניין לשמוע איך את פותרת את הדילמות הללו…

    • את אומרת המון דברים יחד. אתייחס רק אל הלימוד המשותף של בנים ובנות ביחד. זאת עובדה שבנות מגיעות להשגים ירודים יותר כשהן לומדות עם בנים. זכותך להתווכח עם מחקרים שנעשו בעניין. בקשר לשיעורי חינוך מיני , מי בדיוק שם עליהם?
      אמרת שהמצב במגזר החרדי חשוך . אני מסכימה אבל זה הדדי. בינתיים שלי יחמוביץ ממשיכה לדבר ועוד בנות בנות 14 מצטלמות למגזין עם בגד ים מימימלי. האם התקיימה בענין חקיקה גורפת? לא!. בקשר לשאר מה שציינת אתיחב לזה בפוסט נפרד אולם אני חוששת להצטיר כמחזירה בתשובה, מה שאני לא! לכן תני לי להתבשל עם זה. לכל שאלה ששאלת יש לי תשובה. שבוע מצוין!

      • זה באמת באמת מעניין אותי לשמוע איך את מתמודדת עם כל המשפטים האלה… בכנות.
        ובאשר לצילומי הדוגמנות שמבזים את גוף האישה, זה כנראה אחד המינוסים בחברה דמוקרטית… אי אפשר "לכפות" חוקים בכזאת קלות… וגם – ההשלכות של חוק שכזה יכולות להיות לא כל כך ברורות – כלומר- האם "דוד" של מיכלאנג"לו גם הוא פסול? האם הוא מבזה את גוף הגבר? האם יש ערך לערום בכלל? מתי זה אמנות ומתי זה פורנוגרפיה? אין לי תשובה לשאלות האלה…
        שבוע מעולה גם לך!

        • סליחה אבל בן כמה היה מיכאל אנג"לו? האם הוא פיסל קטין ?
          האם הוא אילץ אותי להביט ביצירות האומנות שלו בכל שלטי החוצות.
          באמת אני בעד לראות גברים ערומים מידי פעם, הצרה שהם לא עושים לי כלום מבחינה מינית אז לא ממש מצלמים אותם עבורי.

          • אביטל, אני רק התייחסתי לגבול הדק הזה שלפעמים גם בדיונים פוליטיים לא ברור מהו. כלומר – מתי עירום מבזה ומתי הוא אמנות? מי קובע מהי אמנות?

            דרך אגב – מיכלאנג"לו זה שם אחד. השם הפרטי של מיכאלאנג"לו בואונרוטי.

          • תודה לך על כך שאת מרחיבה את השכלתי הכללית.
            אני עדין בדיעה שפירסומאים שמנצלים אוביקטים נשים, במיוחד קטינות, לא מביאים שום בשורה חדשה אל האומנות. אלא מקסימום מעשירים את חשבון הבנק שלהם. משום מה הם פועלים באין מפריע.וזה לא לזכותינו כנשים. כנראה שלא עשינו מספיק כדי לבלום את זה, לאקבוענו להם ..כן..גבולות.

          • מסכימה איתך, אולם הדרכים למנוע את זה הן חמקמקות, והשאלה היא – כפי שאמרתי – היכן עומד הגבול.

          • אם ניקח את עצמינו ברצינות , נוכל לשבת ולשרטט אותו. אבל כשזה נוגע לגוף שלנו, שהופך לאוביקט שיווקי אנחנו משום מה..מחפפות לדעתי.

  6. הבעיה הדחופה היא זו: מצבן של הנשים עגום בכל העולם, בכל תרבות ומגזר. תראי כמה נשים נרצחות ומוכות ונאנסות. אין לזה קשר לחברה דתית מגוננות או לא. כולנו יודעים שזה קורה גם שם באותם האחוזים.

    אז אני מנסחת שוב: מצבן של הנשים עגום. נקודה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאביטל קשת