בננות - בלוגים / / נשף מסכות: בננות ובננים
אמיר אור
  • אמיר אור

    אמיר אור נולד וגדל בתל אביב, דור שלישי בארץ. פרסם אחד עשר ספרי שירה בעברית, האחרונים שבהם "משא המשוגע" (קשב 2012), "שלל – שירים נבחרים 2013-1977" (הקיבוץ המאוחד 2013) ו"כנפיים" (הקיבוץ המאוחד 2015) שיריו תורגמו ליותר מארבעים שפות, ופורסמו בכתבי עת ובעשרים ספרים באירופה, אסיה ואמריקה. בנוסף פרסם את האפוס הבדיוני "שיר טאהירה" (חרגול 2001), והרומן החדש שלו, "הממלכה", ייצא השנה בהוצאת הקיבוץ המאוחד. אור תרגם מאנגלית, יוונית עתיקה ושפות אחרות, ובין ספרי תרגומיו "הבשורה על פי תומא" (כרמל 1993), "תשוקה מתירת איברים – אנתולוגיה לשירה ארוטית יוונית" (ביתן /המפעל לתרגומי מופת 1995) ו"סיפורים מן המהבהארטה" (עם עובד 1997) כן פרסם רשימות ומאמרים רבים בעיתונות ובכתבי העת בנושאי שירה, חברה, היסטוריה, קלאסיקה ודתות. על שירתו זכה בין השאר בפרס ברנשטיין מטעם התאחדות המו"לים (1993), מילגת פולברייט ליוצרים (1994), פרס ראש הממשלה (1996), ספר הכבוד של הפְּלֶיאדות (סטרוגה 2001), פרס אאוּנֶמי לשירה (טטובו 2010), פרס שירת היין מטעם פסטיבל השירה הבינלאומי של סטרוּגה (2013) ופרס הספרות הבינלאומי ע"ש סטפן מיטרוב ליובישה (בּוּדוה 2014). כן זכה בחברויות כבוד של אוניברסיטת איווה, בית היינריך בל אירלנד, ליטרַרישֶה קולוקוִויוּם ברלין, המרכז ללימודים יהודים ועבריים באוקספורד ועוד. על תרגומיו מן השירה הקלסית היוונית זכה בפרס שר התרבות. אור ייסד את בית הספר לשירה הליקון, ופיתח מתודיקה ייחודית ללימודי כתיבה יוצרת, בה לימד גם באוניברסיטת באר שבע, באוניברסיטת תל אביב ובבית הסופר. אור הוא חבר מייסד של התאחדות תוכניות הכתיבה האירופית EACWP ולימד קורסים לכותבים ולמורים באוניברסיטאות ובבתי ספר לשירה באנגליה, אוסטריה, ארה"ב ויפן. ב-1990 ייסד את עמותת הליקון לקידום השירה בישראל והגה את מפעלותיה – כתב העת, הוצאת הספרים, ביה"ס לשירה ופסטיבל השירה הבינלאומי. הוא שימש כעורך כתב העת הליקון, כעורך ספרי השירה של ההוצאה, וכמנהל האמנותי של פסטיבל "שער". אור הוא עורך סדרת השירה "כתוב" והעורך הארצי לכתבי העת הבינלאומיים "אטלס" ו"בְּלֶסוק". הוא חבר מייסד של תנועת השירה העולמיWPM , ומכהן כמתאם האזורי של "משוררים למען השלום" שליד האו"ם.

נשף מסכות: בננות ובננים

 

 

 


נ
שף  מסכות : בננות ובננים


 

יותר מדי זמן אנחנו מתהלכים פה על בהונות הדקורום וכריות האצבעות המקלידות, ומדברים מבעד להיכרות האישית ו/או הציבורית שלנו.

בואו תהיו מי שאתם ומה שבא לכם באמת!
כדי באמת להחליף ראש, אני מזמין אתכם כאן  להמשך  נ ש ף  ה מ ס כ ו ת.

נכנסת להגיב על השיר שבקישור למטה? את/ה מוזמנ/ת לבחור כינוי, אבל הפעם גם ללבוש דמות ולהציג לנו אותך, רצוי באופן ספרותי – 
ולדבר באופן חופשי לגמרי עם האחרים ואתי –  להשמיע קול בעד ונגד, להביא דברים משל הדמות, להחכים אותנו בתובנות, להשתטות, לשפוך יין על השכנים – אבל במצב רוח טוב ובאהדה בבקשה.  
בקיצור כל מי שנכנס להגיב, מוזמן גם לזרום משם הלאה – והשמיים הם הגבול 🙂
 ועוד כלל מומלץ לסיום: כוס יין לפני כל תגובה…

 

אז לפני השיר שיציג את גיבורינו הנה סלסלת שמות לדוגמה: 

פרש בלי ראש, אחד העם, חתולה במגפיים, איש המרלבורו, נזירה במיני, קנטאור, ראש מסמר, חוה אמנו, אפיקורוס, פאלאוורה, Wild Oscar, סאפפו, חתול-לא-מזיק, ג'ימס דין, בובה לוהטת, אליה וקוץ, בוני וקלייד….

ודמויות לדוגמא:
נזירה במיני:  "עם שביס שחור, וכמעט כלום מאחור, כבר מאחרת לכומר להתוודות על מחר בבוקר"
פרש בלי ראש:  
"אני פרש בלי ראש / מחזיק אותו ביד / ומתנחם לבד / עם שוקו ובריוש"
אביגדור ליברמן: "טוב נו, אותי נדמה לכם שאתם כבר מכירים… פז'לסטה, סאדיט"

יותר מדי לך? אפשר גם סתם להגיב.

כדי לתת מקום לשיחה, אני נועל את הפוסט ופותח לתגובות את הפוסט עם השיר – "אדון הוּ וגברת הִי" –

http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?blogID=182&itemID=9431
 

וחשוב: אל תשכחו לחזור לשמכם האמיתי בתגובות כשאתם יוצאים מהפוסט להגיב במקום אחר!

תגובה אחת

  1. אדון הוּ וגברת הִי 23/01/2009 22:40
    שולמית אפפל
    אמיר, הייתי רוצה לומר כמו מיאקובסקי "לא גבר, ענן במכנסיים"
    אבל אני לא זה ולא זה והשירים מושלמים

    הגיבו לשולמית אפפל

    אדון הוּ וגברת הִי / לשולמית 23/01/2009 23:20
    אמיר אור
    האתר שלי
    הי שולמית, תודה.
    אבל לא זה ולא זה? נשמע אנדרוגיני משהו, ובכל מקרה יש לך פה הזדמנות להיות גם זה וגם זה 🙂

    הגיבו לאמיר אור

    אדון הוּ וגברת הִי 23/01/2009 22:52
    לכאורי
    נומה נומה נים, אחרי שיר זה, לא בא בחשבון!!!
    נשף נושך אמיר, יאללה בלאגן!

    הגיבו ללכאורי

    אדון הוּ וגברת הִי / ללכאורי 23/01/2009 23:23
    אמיר אור
    האתר שלי
    הי לכאורי,
    בשביל הגבר אשה היא סוג של הרדמה בין ריחות המטבח למיטה, לא? נומה נומה נים…:)
    ובלאגן? יאללה! ז'וז'ו, תחנוק אותו!

    הגיבו לאמיר אור

    אדון הוּ וגברת הִי 23/01/2009 23:08
    סיגל
    הי אמיר, כיף של שיר כיף של משחק. השיר מקסים ומעורר מחשבה, האם כך רואה הגבר את האישה? האם כך רואה האישה את הגבר? האם אנחנו טועים? כותרת השיר טוענת שהכל לכאורה וכנראה שבאמת רב הנסתר על הגלוי וכל החיים הם מסע לגילוי ולהתקרבות.
    וכעת…האם בשביל התגובה הזאת אני צריכה להיות נזירה עם בננה? כנראה שלא, אבל אולי בשביל התגובה הבאה. הרעיון של הסרת השם מדליק בעיניי, רק שקצת חימום לא יזיק לפני ריצת מרתון, אז אולי אפשר להתחיל ככה בשמות שלנו עם כל הקורבט (מה הייתה המילה?) ולאט לאט נתפשטה לתחפושות?

    הגיבו לסיגל

    אדון הוּ וגברת הִי / לסיגל 23/01/2009 23:25
    אמיר אור
    האתר שלי

    סיגל, "עם כל הקורבט"? ודאי התכוונת ל'דקורום' – נימוס חברתי 🙂
    וכן, אפשר "להתפשט" לתוך המסכה לאט מתוך האישיות החברתית שלנו.
    המלה הרומית למסכה היא פרסונה…
    והמובן הוא "להישמע מבעד" (per sonnare), כלומר,המסכה היא משהו שאת עוטה דווקא כדי להשמיע באופן צלול וחופשי 🙂
    ובאשר ללכאורה ולכאורו – איך גברים רואים נשים ולהפך – נו, מה א ת חושבת?

    הגיבו לאמיר אור

    אדון הוּ וגברת הִי 24/01/2009 00:08
    סיגל
    (אם הייתי כותבת נזירה עם בננה איך הייתי יכולה להגיב? אוף!)
    :0)
    דה קורום הא? חבל, קורבט נשמע לי מתאים לי.
    ומה אני חושבת? אני חושבת שאני לא דוגמא. לדעתי אין דבר כזה גבר ואישה באמת. זו מן אשליה של הדמיון שלנו וכל אחד רואה מה שהוא רוצה לראות, והחברה קצת דאגה לסדר לנו את המוח מבחינת מה, שעלינו לראות או לחשוב שאנחנו רואים. מכיוון שאני נברנית בלתי נלאית, הגעתי די מזמן למסקנה שאני רואה אנשים איך שבא לי לראות.

    הגיבו לסיגל

    לגברת הִיא סיגל 23/01/2009 23:43
    גרררררר
    http://www.youtube.com/watch?v=mBrbpWwWafQ

    הגיבו לגרררררר

    אדון הוּ וגברת הִי 23/01/2009 23:58
    סיגל
    איזה כיף. שיר אהוב עלי ולא סתם.
    grrr….indeed
    :0)
    (רואה שהמשחק התחיל ועוד לא דיברתי על הקריאות שלי לשיר, וואוו שהקצב פה מהיר, וככה קרה לי בשבוע החשק שנשארתי בחוץ).
    נזירה עם בננה אומרת: לא הפעם!

    הגיבו לסיגל

    אדון הוּ וגברת הִי 04/02/2009 12:34
    נזירה עם בננה
    אוי התגעגעתי ורואה ששמח פה. (ועוד סיפור מקסים בהמשכים והלוואי שאמצא את הזמן להגיב גם בו).
    לנזירה עם בננה מה יש לומר?
    או שמא המשחק בכלל כבר נגמר?
    ומה יש לה לנזירה לעשות עם בננה?
    במיוחד אם היא מתנזרת מבנן?
    לא, לא מוצאת חן בעיניי הנזירה הזאת,
    מסירה את המסכה ורוצה להגיב על השיר היפה.
    בחלק הראשון הגבר דרך עיניי האישה כשעוד מעגל עיניים נפתח ובעיניה רואים איך היא חושבת שהוא רואה אותה בעיניו:
    "מַבִּיט בָּהּ,
    שְׁאֵינֶנָּה צְרִיכָה
    סוֹכֶנֶת זָרָה, שְׁלוּחָה מִכֹּחַ
    צַו תַּחְתּוֹן
    מֻצְפָּן בְּקַוֵּי חוֹפִים
    מִמֶּנָּה אֵלֶיהָ כֻּלָּהּ –
    מַרְיוֹנֶטָה מוֹשֶׁכֶת
    חוּטִים וּמְחָטִים".
    אם הבנתי נכון היא רואה את עצמה מושא קינאה של הגבר. היא איננה צריכה איבר בולט, סוכן זר שיהיה לה כשלוחה מטעם ההתחתון כשהוא מוצפן בקו חופי הבגדים (גורם לחוש הטעם לחשוב על טעמו של הים), אותו איבר הוא כמריונטה שהיא מושכת בו את החוטים כשהיא רוצה שיעמוד ואת המחטים כשהיא לא רוצה בו.
    אני לא חושבת שזה תמיד כך. אולי זה נכון בגיל צעיר כשלבחור כל מיצמוץ של אישה זה חוט אל המריונטה שלו. עם הזמן זה הולך ונהיה הרבה יותר סבוך ובאמת כל מה שחושבים שיודעים זה על מינו של זה הוא רק לכאורה או לכאורו או לכאור סוס יאור. (אצל האישה השינוי מתחיל לדעתי, כשכל עניין הילדים יורד מפרק החיים, כבר אין בה כרבידיסיות של גנים, ואז מה יש לו לגבר לחשוב שמניע את האישה?)
    נזירה עם בננה חוזרת לשמה (שולה?נאווה? ירוחמית? אה…סיגל:0) ומקווה שהפוסט הזה עוד ממשיך. משחק כיף יצא פה ואם הוא נגמר אז נזירה עם בננה קיבלה אישור מאמא שלה לשחק עם בנים, כל עוד זה מהמחשב של הכומר ובלי סטריפ פוקר…אז אומרת עוד, עוד, עוד,
    ויווה למשחקים!
    :0)

    הגיבו לנזירה עם בננה

    אדון הוּ וגברת הִי / לנזירה עם הבננה 06/02/2009 10:48
    אמיר אור
    האתר שלי
    נזירה יקרה, דומני שהמשורר התכוון לומר בשירו שהאשה נראית לכאורו מחוברת יותר לטבע, "סוכנת" של הטבע, וגם "מריונטה" של הטבע, שמשתמשת בו "בלי לזוז" מכוח מה שהטבע גורם לו, לגבר, לעשות לה 🙂
    נכון, זה כולל לידה וגידול ילדים; וגם נכון שעם השנים מאזן הדחפים די משתנה; אבל מקווה שיש חיים גם מאחורי כותלי המנזר 🙂
    וודאי שלא נפסיק לשחק. מה פתאום?

    הגיבו לאמיר אור

    אדון הוּ וגברת הִי 09/02/2009 00:55
    נזירה עם הבנה
    הבנתי.
    אגב, אם יש חיים מאחורי כותלי, אז אני גם מקווה. (אני מקווה שהוא יזכור את כובע הנזיר שלו כשהוא משחק).

    הגיבו לנזירה עם הבנה

    אדון הוּ וגברת הִי 23/01/2009 23:25
    בת-קול במעלה קרחות

    לא אכפת לי התכונות,
    העיקר שיהיה לא קירח וגם גבוה ורזה.

    ואם אפשר חכם מאד.

    בסך הכל שידליק אותי ויהיה גם טוב לב.

    למה זה כל כך קשה למצוא ?

    הגיבו לבת-קול במעלה קרחות

    אדון הוּ וגברת הִי 23/01/2009 23:30
    לכאורי
    "לא אכפת לי התכונות,
    העיקר שיהיה לא קירח וגם גבוה ורזה.

    ואם אפשר חכם מאד.

    בסך הכל שידליק אותי ויהיה גם טוב לב."

    לא אמרת כלום, כפרה, כאלה אפשר למצוא במבצע אחד פלוס אחד בכל סופר, נכון?

    הגיבו ללכאורי

    אדון הוּ וגברת הִי 23/01/2009 23:32
    בת-קול במעלה קרחות

    "אם לא מחפשים, מוצאים".

    "ברגע שתפסיקי לחפש, תמצאי".

    את המשפטים האלה מוצאים אחד + 3 בסופר.

    ומשפט שלי:
    "אם תחפשי קירח, תמצאי".

    הגיבו לבת-קול במעלה קרחות

    אדון הוּ וגברת הִי 23/01/2009 23:44
    לכאורי
    יש לי לחש בשבילך. לי הוא עזר והיום אני חיה עם גורילה.
    "יעלה ויבוא,יעלה ויצמח אהה אהה אהה"
    חשוב ביותר: ללחוש עם מחשבה על פדחת (כי לצערי התבלבלתי וחשבתי על תחת)

    הגיבו ללכאורי

    אדון הוּ וגברת הִי 23/01/2009 23:57
    בת-קול במעלה קרחות

    חחחח,
    לא רע

    הגיבו לבת-קול במעלה קרחות

    אדון הוּ וגברת הִי 24/01/2009 00:41

    והו והא
    אנאערף, שיעלה ויבוא, מצידי עם הסלימא כולל הסלים, נעשה לו וואחד הנחה, רק בשבילו, כמה קופונים, ויאללה
    נראה אחר כך, אללה כרים 🙂

    הגיבו לתגובה זו

    אדון הוּ וגברת הִי 24/01/2009 00:56
    קוף רייטר
    אללה כרים, ( יאללה כרמיתוש, זו את?)
    לא צה אנחה וכמה קופונים, מה דעתך על כמה אנחות וקוֹפוֹן?

    הגיבו ל קוף רייטר

    אדון הוּ וגברת הִי 24/01/2009 17:02

    עזוב ת'קופונים,
    ואללהי, הולכת משו משו…
    כמו שישליק על גחלים:)))))))))

    הגיבו לתגובה זו

    אדון הוּ וגברת הִי 23/01/2009 23:35
    בת-קול במעלה קרחות
    בואו נסכם:
    בגדול, אני רוצה להעלות נושא שמאד מפריע לי:
    למה כל הגברים בארץ או רובם קירחים בדורנו ?

    זה לא פייר שלזקנות ולדור של אמא שלי וסבתא שלי יש גברים שווים עם בלוריות ואני צריכה לבחור בין קירח אלף לקירח+גידם ב'.

    הגיבו לבת-קול במעלה קרחות

    אדון הוּ וגברת הִי 24/01/2009 19:14
    פרסונה נון גרטה
    גברים עם קרחת מלפנים הם גברים חושבים. גברים עם קרחת מאחור אוהבים לזיין. וגברים הקרחים לגמרי הם זייני מוח ידועים

    הגיבו לפרסונה נון גרטה

    אדון הוּ וגברת הִי 24/01/2009 19:20
    גיורא פישר
    האתר שלי
    תדעי שלקחתי את זה באופן אישי. גיורא

    הגיבו לגיורא פישר

    אדון הוּ וגברת הִי 26/01/2009 00:00
    מתעניינת
    ומה עם אלה שאין להם קרחת?

    הגיבו למתעניינת

© כל הזכויות שמורות לאמיר אור