בננות - בלוגים / / הר הזבל: מכתב תגובה ליוגב, ההומלס לשעבר, וליתר המגיבים
ירון אביטוב
  • ירון אביטוב

    ירון אביטוב. סופר, עורך ספרים ואנתולוגיות, מבקר ספרות, עיתונאי, תסריטאי ובמאי של סרטים תיעודיים, טייל ומדריך טיולים באמריקה הלטינית ובדרום אמריקה. יליד חיפה, התגורר בעבר בירושלים, בהמשך בתל-אביב ושוהה כעת בחו"ל. פרסם אחד-עשר ספרים: שני רומנים, נובלה אחת, חמישה קבצי סיפורים, שני ספרי תיעוד ומדריך טיולים. פרסים ספרותיים: פרס ארתור רופין למחקר במדעי החברה( 1993), פרס קרן ירושלים לספרות יפה (1994), פרס מענק מטעם קרן עמו"ס (1998), ופרס ראש הממשלה לספרות לשנת תשס"ה (2005)

הר הזבל: מכתב תגובה ליוגב, ההומלס לשעבר, וליתר המגיבים

 

הר הזבל/ מכתב גלוי להומלס לשעבר, יוגב ולקוראים נוספים

(בעקבות הפרסום בבלוג  של הפרק "נרקיס" מספרי "הומלס", שראה אור בהוצאת כרמל/עמדה)

 

אקוודור, 1.12.2008

יוגב היקר,

יושב אני בראש הר של זבל מטפורי, קורא בתמיהה מסוימת את דברי התגובה שלך כהומלס לשעבר לסיפור "נרקיס", ושואל את עצמי אם שוב תקפה האמירה "למה התכוון המשורר בשירו". כיוון שאין לי כתובת הדוא"ל שלך, אני שולח אליך מכתב גלוי, אליך וגם אל כמה מהמגיבים האחרים, שכמדומני לא כולם ממש הבינו את הסיפור.

   אין בכוונתי להיכנס איתך לוויכוח באשר לרמת הסיפור "נרקיס", המופיע כפרק ברומן החדש שלי "הומלס". מראש הערכתי שהסיפור, שהוא קצת חריג בסגנונו הגרוטסקי ובתכניו הפרובוקטיביים, יהיה שנוי במחלוקת, ולצד קוראים שיאהבו אותו, יהיו כאלה שיחשבו שכתבתי "הררי זבל". עשרות התגובות שקיבל הסיפור מעידות שהוא השיג את מטרתו: לזעזע את הבורגנות השבעה, וגם את ההומלסים. מכל מקום, הקורא לא נשאר אדיש, והעלה לרגע לסדר היום שלו בעיה שרבים מעדיפים לטאטא מתחת לשטיח.

   יוגב, כאב לי לקרוא את קורותיך כדר-רחוב בשנת 2005, ואני מזדהה בכל לבי עם כאבך, הגם שכמה מהתבטאויותך העלו ספק אצל כמה מהמגיבים האם באמת היית הומלס, או שמא מדובר במתחזה. אני מוכן לצאת מתוך נקודת הנחה שאכן סבלת באמת כהומלס ולא פיברקת תגובות, כי הרי בלי להכירך ואת סיפור חייך, הזדהיתי תמיד עם כאבם של ההומלסים, ומשום כך מצאתי לנכון לכתוב רומן-סיפורים על הנושא. אולם, הרשה לי להעיר לך שתגובתך מעידה שאתה לא ממש מבדיל בין ספרות למציאות, דהיינו בין מציאות אובייקטיבית של חיי הומלס לבין מציאות סובייקטיבית, כפי שכל יוצר רשאי לראות אותה.

   במקום שתשמח על כך שסופרים, טובים יותר או פחות לטעמך, עוסקים בנושא כאוב שכזה, נדמה שאתה מלין בין השורות על עצם העיסוק בנושא וסבור שלא לכל אחד יש הזכות לעסוק בכך, וחבל. חבל מאוד. כתבת באתר ש"הסופר טועה", אבל כאן, יוגב היקר, דווקא מקור הטעות שלך. אדרבא, ירבו נא הכותבים שיעסקו בנושאים אשר בשולי החברה, בנושאים כאובים כמו הומלסיות ושיגעון ושאר צרות. יושב לו יוצר כמוני הרחק מישראל וכותב על בעיה חברתית בוערת מאוד, שצריכה להעסיק את החברה הישראלית ובראש ובראשונה את היוצרים החיים בארץ. אבל בעוד שאני "שם" וכותב על ה"כאן" ההומלסי, יוצרים עבריים רבים מדי משתכשכים בביצה של עצמם וכותבים על האגו הקטן שלהם. נדמה לי שעל כך אתה צריך להלין, יוגב היקר, ולא דווקא עלי ועל רמת הסיפור שלי בעיניך.

   ואם אתה שם את עצמך כדובר להומלסים לשעה, כמדומני שאתה הראשון שצריך לברך על כך שכותבים עליהם, ובניגוד להרגשתך גם בכבוד הראוי, ולשאוף שעוד יוצרים יצטרפו למגמת הספרות החברתית הזאת. אולי הם יצליחו יותר ממני, אולי יצליחו פחות, זה לא משנה. העיקר שיכתבו. ואם גם לך יש אמירה אישית או ספרותית חשובה לכתוב על מצבו של האדם ההומלס, אדרבא – כתוב אותה, ואני מבטיח לך שאקרא את דבריך ואברך עליהם. ואם אין בכוחך לכתוב את הדברים, אז אל תלין בבקשה על אחרים שטורחים לעשות זאת.

   עניין שני, יוגב היקר: אתה מתרעם על כך שסופרים אינם כותבים על ההומלסים כמו שייקספיר או בקט או באיכויות שלהם, או שהם לא מתארים את המציאות ההומלסים מנקודת המבט שלך. ראשית, יוגב ידידי, תפקידם של סופרים הוא לא לחקות את שייקספיר או בקט, אלא לכתוב מעשה יצירה, טוב יותר או פחות, שיהיה ייחודי להם עצמם. ואם הם לא הצליחו לעניות דעתך כמו שייקספיר, זכותך לחשוב כך, אולם נשאלת השאלה כמה מהיוצרים במאות השנים האחרונות הצליחו להתעלות לרמה שלו? מעטים בלבד, אם בכלל, וגם הם לצערנו לא כותבים על הומלסים. ואם תחכה ששייקספיר ובקט יקומו שוב מקברם ויכתבו על ההומלסים, תאלץ להמתין לצערך לתחיית המתים. במהלך הדיון, אחד המגיבים הזדרז להרגיע או לנחם אותך, שלא תיקח כל כך ללב את הסיפור, כי מי שכתב אותו אינו סופר חשוב כל כך, כדבריו. נו, טוב, אינני יודע מיהו המגיב החשוב כל כך בעיני עצמו, שהוא מכתיר סופרים לפי סולם חשיבותם, אבל הרשה לי להעיר, שמעולם לא ראיתי את עצמי נפוח מחשיבות עצמית כמו לא מעט סופרים מדושני עונג מעצמם, ומשום כך בחרתי לכתוב דווקא על הומלסים ואילו הם בוחרים לכתוב על נושאים מדושנים אחרים. 

   יוגב, הרשה לי להאיר את עיניך, שתפקידה של יצירה הוא מעשה אמנות ולא שיקוף המציאות, מציאות באשר היא. יצירה גם יכולה להיות שנויה במחלוקת או פרובוקטיבית כמו הסיפור "נרקיס", והיא לא חייבת להיכתב לפי מתכון ידוע מראש. לא ייתכן שכל יצירה שמצהירה על עצמה מראש שהיא לא שיקוף מדויק של מציאות אלא פיקציה מוחלטת, כמו במקרה של הסיפור "נרקיס" והרומן "הומלס", שהוא תיאור סוריאליסטי של חיים סהרוריים, ישפטו לפי אמות המידה של המציאות הקונקרטית, כפי שרואה אותה מי שהתנסה באותם חיים. ודין אחד במקרה הזה להומלס, רופא, עורך דין, מהנדס או סנדלר (ראה הסיפור שלי "חריימה" באתר). האם הדמות של הסנדלר העני המרוד בסיפור שלי "חריימה" היא שיקוף אחד לאחד של סנדלר ותיאור עבודתו המדויקת? ברור שלא.

   נדמה לי שאתה וכמה מאלה שנגררו לוויכוח איתך, החטיאו את מטרתה האמיתית של האמנות – לברוא עולם חדש, בעל חוקים עצמאיים משלו, וכזה הוא הרומן שלי "הומלס". הוא בורא עולם ייחודי משלו, שאינו כפוף לחוקי המציאות, כך שהטענות שהתיאורים בסיפור "נרקיס" לא בהכרח משקפים אינן רלוונטיות בכלל, כיוון שאין מדובר בספר תיעודי. אפשר לאהוב את זה, אפשר לא, וזה לגמרי לגיטימי. אבל אין טעם להתווכח עד כמה הדמות של הומלס, גיבור הספר, לקוחה מהמציאות, כי היא לא קשורה בכלל למציאות, ומשום כך, היא גם לא מזייפת אותה כטענתך.

    ממתי סופר מחויב לריאליה? יוגב ידידי, לא כתבתי עליך אלא על כל-הומלס, כל-אדם שעלול להיקלע לסיטואציה הומלסית, דמות שאין לה שום קשר להתנסות הממשית שלך בחיי הביוב. הגיבור של "הומלס" הוא בחלקו ריאלי ובחלקו בדיוני, כפי שאמורה להיות לכאורה כל דמות ספרותית שהיא בדיונית.

   יוגב, אני מזמין אותך לגשת למשרדי ההוצאה, ליטול משם כמה עותקי חינם על חשבוני עבורך ועבור כמה מחבריך ההומלסים, לקרוא את הספר כולו ורק אז לשפוט את ערכו הספרותי ומידת אמינותו. אחרי הקריאה תוכל אולי להיווכח, שלמרות העובדה שהוא סוריאליסטי, אפשר למצוא בו סצנות לא מעטות שאיתן תוכל להזדהות, והן מהוות בכל זאת שיקוף מסוים של החיים האמיתיים של ההומלסים. לאחר הקריאה יתחוור לך, שהסיפור הבסיסי הוא ריאלי, אבל מכאן ואילך הרשיתי לעצמי להמריא על כנפי הדמיון, ואולי גם ההומור, הגרוטסקה והמקבריות. ונדמה לי שהומור, גם אם הוא גרוטסקי או מקברי, מתבקש גם באשר לחיי הרחוב.

    אבל אתה, יוגב, גוער בי כבר בתגובה הראשונה, שהומלסיות זה נושא רציני ושאסור, ממש אסור, לספר עליו בדיחות. למה לא בעצם? אם יש בדיחות על פוליטיקאים, מדוע לא על הומלסים? נשאלת גם השאלה, האם ההומלסים לא פיתחו להם הווי משלהם, כפי שאתה רומז, והומור עצמי? אני משוכנע שכן. הרי יש בעולמנו אפילו הומור של גרדומים, ואילו במחנות הריכוז, לא עלינו, התפתח לו הומור של שואה. הומור יכול דווקא לסייע להומלסים לשרוד את הגיהינום של חיי הרחוב.

   מרצף התגובות שלך עלול להיווצר הרושם, שיש אולי רק דרך אחת לכתוב על הומלסים: בדרך שאתך חווית את חיי הרחוב. מדבריך משתמע: כך לא כותבים על הומלסים! רק אני יודע איך לכתוב עליהם! או, רק שייקספיר יודע! וכו". יוגב, אני רוצה להזכיר לך, שההומלסים אינם פטורים מבדיחות ואינם פטורים מביקורת חברתית או ספרותית. אמנם רבים מהם הגיעו למצבם הירוד באשמת החברה והמדינה, שראויים להוקעה על אשמתם, אבל חלק מהם הידרדרו לחיי הרחוב גם בשל בעיות אישיות שאינן קשורות בהכרח לאשמת המדינה, כמו שתייה, הפסדים בקזינו ובעיות נפשיות. יוגב היקר, פגשתי גם כאלה.

  הסיפור ההומלסי הוא לא חד-מימדי כפי שעלול להתפרש מתגובותיך, אלא מורכב מאוד ורב-פנים. אתה טוען שהראייה שלי מעוותת, ולא היא – הראייה שלך קצת משוחדת, ידידי. סופר או מתעד הרוצה לכתוב על ההומלסים צריך לראות את התמונה בכללותה, וניתנת לו, כמובן, החירות המלאה לעצב דמות של גיבור ספרותי כרצונו, ולפי האמת הפנימית שלו, כפי שניסו להסביר לך כמה מהמגיבים, כיוון שמדובר, כאמור, בבדיון ולא במציאות. נשאלת גם השאלה, האם ההומלסים, עם כל הכבוד לכאבם, צריכים להכתיב ליוצרים כיצד לכתוב עליהם ויטילו עלינו מעין "צנזורה" רגשית? האם רופא יכתיב ליוצרים כיצד לברוא דמות של רופא?

   הוויכוח שהתנהל כאן בינך לבין כמה מהמגיבים, שניסו להסביר לו את מהות העבודה הספרותית, הזכיר לי קצת מאמר שפרסם בשעתו רופא מסוים על ספרו של א.ב. יהושע, "השיבה מהודו", שבו הוא התפלמס עימו על הפרקים ברומן הנוגעים לעצם העבודה הרפואית. הוויכוחים האלה יהיו תמיד, אבל נשאלת השאלה האם א.ב. יהושע, או כל סופר אחר, אינו רשאי לברוא דמות של רופא, שלא בהכרח לקוחה מהריאליה של מסדרונות בתי החולים הדסה, איכילוב או רמב"ם? אותו כנ"ל, יוגב היקר, לגבי הומלסים.

  מבלי משים, אתה גם סותר את עצמך בדברי הביקורת שלך על הסיפור: אתה מתרעם על תיאורי הזבל שלי, אבל באותה נשימה מספר על חייך שלך בזבל. ומה ההבדל בעצם? האם הזבל שלך מריח טוב יותר? הר הזבל בסיפור הוא רק מטפורה לחיים בזבל. על הר הזבל הזה יושבים כולנו, לא רק אתה, וההתפלשות במיצי הזבל של גיבורי הסיפור היא של כולנו, המתפלשים במיצים של עצמנו. הסיפור, יוגב ידידי, שאולי אינו מתאים לטעם העדנדן של כמה מהקוראים, הוא רק הקצנה של מצבו של ההומלס ומטפורה לחיים של כולנו (ולא צבעוניות שקרית עטופה בנוצות, כפי שאתה סבור). מי שלא הבין שמדובר בסיפור סימבולי, קטונתי מלהסביר. ברור גם שמדובר בגרוטסקה, אולם היא לא אמורה לפגוע, חלילה, בכבודם של ההומלסים ולתאר אותם כמי שאינם מתרחצים, אלא להעמיד מראה הפוכה בפני הקורא. יוגב היקר, אם תקרא את הרומן כולו, אתה עשוי להיווכח שהוא נכתב מתוך מבט חומל ולא שופט.

   ונקודה אחרונה, יוגב היקר: כרכת אותי על לא עוול בכפי בעסקת חבילה יחד עם ביבי נתניהו. "אין הבדל בינך, לבין הסופר, לבין ביבי נתניהו", אתה מטיח באחת המגיבות, כמדומני חנה טואג, שמנסה להעמיד אותך על טעותך באשר לסיפור. נדמה לי שדבר איוולת שכזו לא יכול לעבוד לסדר היום, גם אם הוא בא מפי הומלס (למרבה השמחה לשעבר). אין לשפוט אדם בכאבו, ולא אשפוט אותך, אבל העוול שעשית לי בקשירת שמי עם ביבי נתניהו ובהעלאת טענות תמוהות נוספות על המודעות החברתית שלי הוא ללא נשוא, ואם טרחתי לכתוב מכתב זה רק משום כך, ולא בגלל דעתך הספרותית על הסיפור נרקיס, שאותה אני מכבד ואיתה אני חי בשלום.

   יוגב היקר, מבלי להיכנס יותר מדי לסוגיות פוליטיות, נתניהו הוא הפוליטיקאי הכי בלתי נסבל לטעמי בפוליטיקה הישראלית. לא פעם יצאתי נגדו בכתיבה פובלציסטית, אז מדוע אתה כורך אותי יחד איתו בלי לבדוק את העובדות לאשורן? יוגב, העובדה שהיית הומלס, עדיין לא מקנה לך את הזכות לטעון שכל האחרים מלבדך מדברים וכותבים שטויות, ולכתוב שטויות בעצמך ולקוות שתזכה להנחות רק בגלל הסבל האישי שעברת. באחת הקוראות אתה מטיח למשל בגסות-רוח, שהתגובה שלה "זועקת מטיפשות עילאית". נו, באמת, יוגב. אתה רשאי, כמובן, לחשוב שהסיפור שלי גרוע, אבל לא לחרף ולגדף את כל מי שמתנגד לדעתך, להציג את כל משתתפי האתר כקשקשנים מוחלטים, ולבוא גם בטענות תמוהות כלפי המודעות החברתית שלי. לידיעתך, ברשימה שפרסמתי ימים אחדים קודם לכן באתר, הזכרתי את ביבי נתניהו ולא בשמו, כמי שעשק את העשוקים וגרם לכך שיותר ויותר הומלסים הגיעו לרחובות. כל מי שמכיר אותי, מודע לדעותי החברתיות ולעיסוקיי סביב הנושא, אז לפני שאתה מבקר ושופט אנשים על כך שלא באו לבקר אותך כשהיית הומלס, אולי כדאי שתבדוק קצת את הרקע מסביב ותשאל את עצמך האם ביקרתי ועזרתי בימי חיי להומלסים אחרים, כי אחרת כיצד התקרבתי לנושא. מה דעתך, הא?

   גם טענה אחרת שלך, שממנה מובן שנושאים חברתיים רחוקים ממני רחוקה בעצמה מרחק שנות אור מן האמת. יוגב היקר, אם אתה רוצה שיכבדו אותך ואת כאבך, למד גם אתה לכבד קצת אחרים. לכול ידוע, שאני הייתי הסופר הישראלי הראשון שכתב ספר תיעודי מקיף על בתי החולים הפסיכיאטריים בישראל ("הסתכלות", הוצאת כנרת, 1991). בבתי החולים האלה פגשתי לא רק אנשים שחלו, אלא גם הומלסים לשעבר שלמרבה הצער מצאו "בית חם" בבית החולים. עכשיו אני מפרסם ספר, אם בדוי לחלוטין, על הומלסים. האם דווקא כותב כמוני ראוי בעיניך לגנאי על חוסר מודעות חברתית? תמהני.

   כתבתי תמיד באמפתיה רבה על חולי הנפש ועל ההומלסים, ועל ספרי "הסתכלות" אף זכיתי לפרס למחקר במדעי החברה. גם בכתיבה הספרותית שלי כתבתי פעמים רבות על דמויות שוליים ועל חלכאים ונדכאים (קרא באתר זה בין השאר את הנימוקים למתן פרס ראש הממשלה, 2005).

    יוגב היקר, צר לי שאני נאלץ להעיד בעניין זה על נושאי כתיבתי ועיסוקיי, אבל עם כל הכבוד, באמת שאינני זקוק ממך לציונים על המודעות החברתית שלי. בתור קורא אתה רשאי, כמובן, לחלק ציונים ספרותיים שלא בהכרח כולם יסכימו עימם, אלא שבדוק תחילה לעומק את טענותיך החוץ-ספרותיות, לפני שאתה מזדרז לפרסמן באתר אינטרנט, ולמד בעיקר גם לכבד אחרים, אם אתה רוצה שיכבדו אותך ואת כאבך האישי הראוי לכל כבוד.

בברכה,

ירון אביטוב

 

נ.ב.

בהזדמנות זו, ברצוני להודות כאן לכמה מהמגיבים האחרים שכמדומה הבינו את הסיפור נרקיס טוב יותר מיוגב. ביניהם אני יכול להזכיר את חני וחנה טואג, את יעקב וגם את אמיר אור, שאני ממליץ לו שיקרא את הספר כולו ויראה שהוא לא פוגע חלילה בזכויות ההומלסים ובכבודם. תודה גם למגיבים אחרים.

     

 

 

82 תגובות

  1. ירון, באחת מתחנות חיי ראיתי מקרוב איך זה נראה. במיוחד לבנות האומללות, ולא ארחיב כאן בסיפורי זוועה.
    תודה על ההסבר
    ואבקש מיוגב עותק 🙂

    • יש לומר דברי אמת

      ירון אביטוב וביבי נתניהו הם שני דברים רחוקים מאוד וטוב שכך

      • יוגב חביבי, תראה את המכתב הקטן שכתבתי לך למטה מתחת למגילה שלך, בידידות, שמשון

  2. סופר נכבד
    לא אוכל לענות לך על הכל בבת אחת.אני יכול לענות בתשלומים.ועל כך אני מתנצל מראש.אני לא סופר,המקלדת לא קלה לי,אני לא רגיל לכתוב,אני מי שהיה הומלס תשעה חודשים.ברחוב ועל הים למדתי לענות חריף וקצר.לכתוב נימוקים קשה לי,ההבנה שלי בספרות לא גדולה,הספרייה שלי (במרכאות) יש רק עשרה ספרים.מהם למדתי ספרות.היושבת בגנים של חיים הזז,זאן לוק הרדף של פרדיננד רמירז,השטן במוסקווה של בולגקוב,יורדי המרכבה של פטריק וויט שאני אוהב מאוד,אור באוגוסט שאני חולה עליו,ובשכבי גוועת,ועוד ספר ישן על מוצארט.קראתי עוד כמה ספרים,לא הרבה,ועליהם ויתרתי כשפינו אותי מחדרי.
    חוק שימור החומר חשוב לי.כהומלס לשעבר,למדתי להשתמש בכל דבר שאני צריך,ומה שלא – זורקים שלא יעיק.בספרים האלה אני קורא וקורא.מה שאין לי דחף לקרוא עוד – זרקתי,נתתי.עד כאן פרק ראשון.עוד מעט שני.

    • ככה שאני בספק אם אני יכול,עם מטען כזה,לריב אתך את החוויות שעברתי,שלא דומות אפילו קצת למה שאתה כותב.אני לא באמת יכול להתווכח אתך על ספרות:אולי על המקום שבו הספרות מרסקת אל החיים או להיפך,החיים מתרסקים אל הספרות.אני חושב,והקריאה בבלוג שלך ובבלוגים אחרים כאן,שהספרות הופכת גב לחיים,כי היא לא יכולה לעמוד מולם.אז היא מתחילה בהגזמה פראית,וכשבאים אליה בטענות היא אומרת,זה הדמיון הספרותי שלי,ומצד שני,היא כן נובחת על השיירה של ביבי נתניהו.אבל בלי גב של מציאות מאחוריה,כי הרי הכל דמיון.מה שיוצא זה,שאתם,הסופרים,נשארים בקופסה של הבלוג והדמיון והחירות של הסופר והמשורר,ונותנים לביבי לעשות מה שהוא רוצה בחיים.החירות של ביבי להרעיב ולשדוד ולסלק מקורת גג מול החירות שלכם לדמיין הרי זבל שעליהם מזדיינים שני הומלסים.עד כאן החלק השני,וסליחה שאני קוטע.אחרי לילה שמירה ופחות משלוש שעות שינה זה קשה.

      • ואני קראתי את מכתבך אלי פעמיים.מה שזועק לעיניים הוא זה שקיבלת מראש המשלה פרס ,ועוד בתקופה שאני הייתי ברחוב ואכלתי עכברים צלויים.תגיד לי,זה מקרה שקיבלת פרס מראש הממשלה?
        הממשלה לא נותנת סתם שום דבר לאף אחד.למה הממשלה לא נתנה לי,ככה סתם,חדר לגור בו? תגיד שאתה סופר מוכשר,אבל כמו שאומרים אצלנו בחוף,אשכרה בעיניים,אתה בטוח שהממשלה וראש הממשלה איכפת מהכישרון שלך יותר משאיכפת לה שאני אכלתי עכברים צלויים?תחשוב על זה,סופר נכבד.וזה לא מקרה שאני לא פונה אליך בשמך,אלא בתוארך.תחשוב גם על זה.

        • כי ההבדל בינינו,שאני הייתי הומלס,אבל אני לא חושב שאני מייצג משהו,חוץ מהניסיון הפרטי שלי והקולקטיבי עם עוד עשרים כמוני שהכרתי טוב מאוד בתקופה הזאת.והם באמת לא מייצגים כלום,כי אף אחד בממשלה לא נתן להם פרס .אפילו ארוחת צהריים לא.גם לא תנור.ואתה,כן מייצג?בגלל הכשרון? בגלל הפרס? בגלל שאתה בכלל גר בטימבוקטו?
          ובלי להיכנס לעניינים אישיים,אתה יושב רחוק מכאן אלפי קילומטרים וכותב בעברית על הומלסים שמדברים עברית ורוסית? זה אפשרי כי יש לך חירות המשורר וראש הממשלה חתם על צ"ק?הכל חירות המשורר ודימויים וגרוטסקה ומימזיס? מה באמת משתקף דרך חירות המשורר והגרוטסקה והמימזיס והמרחק של אלפי קילומטר?אני באמת בור או שיש משהו במה שאני כותב ?

          • והכי גרוע,אדוני הסופר,שאתה מטיל ספק: אולי אני מתחזה?! אני יושב פה ומתאר דברים שלא דמיינת אפילו מחיים של הומלסים.מאיפה יכולתי לדעת דברים על חיים בלי גג אם אני מתחזה? מאיזה ספר בדיוק? הספר שלך אולי?מכתבי שייקספיר שאין לי (גנבו לי פעם?)

          • זה ועוד זה: אתה כותב שאתה מתנגד לביבי נתניהו ואני העלבתי אותך,שחיברתי אותך אליו.תגיד לי,אבל ביושר:מה זה שינה לי שאתה מתנגד לביבי נתניהו? הרי ביבי חתום לך על הצ"ק של הפרס,בסופו של דבר.איפה הייתה ההתנגדות שלך כשאני ישבתי בחדר מדרגות
            ברחוב עלייה בגשם בלילה?ומה פתאום ביבי נותן כסף למי שמתנגד לו? אני נהג טרנזיט בעבר והומלס פשוט ושומר לילה,ויודע שאף אחד לא נותן או מקבל כסף סתם.טעות,לי נתנו פעם,בחוף,כסף סתם.הסכום היה שקל וחצי.כמה קיבלת בדיוק,אדוני?ברור שזה הספיק לברוח לטימבוקטו בדרם אמריקה או איפה שזה.

          • יוגב העיוור

            ולא במקרה אני כאן עיוור,כי אם תספר לי שהפרס הוא לא במציאות,הוא מימזיס על גרוטסקה ואבסורד.שזה אמנותולא חיים,אני אאמין לך,כי אני עיוור.השאה זה רק אם הפרס והכסף היו ממשיים,או שהם היו דימוי?!

          • ולמה אני צריך לשמוח,אדוני הסופר,שאתה הסופר מתאר את שולי החברה? אני לא שולי החברה.לא באתי משולי החברה,ההורים שלי היו מעמד בינוני,אני בעצמי הייתי נהג וחלק מהזמן בעלים של טרנזיט.אז איפה עובר הגבול? חלק מהמגיבים שלך אדוני,הרגישו (ככה אני מרגיש) שהנפילה לתהום קרובה אליהם מאוד,ובגלל זה אהבו יותר מדיי את מה שכתבת.כי הם חשבו,הם היו בטוחים,שאתה מגזים מאוד,ושהמציאות חסרת הגג,אם זה יקה להם,נוחה הרבה יותר.ואל תגיד לי שאני כתב שטויות! ברחוב לומדים להרגיש כל דבר,בגלל שאתה חשוף,מה שאתה,אדוני הספר,מעולם לא היית.וסליחה אם פגעתי בך.

          • ולמה אני צריך לשמוח,אדוני הסופר,שאתה הסופר מתאר את שולי החברה? אני לא שולי החברה.לא באתי משולי החברה,ההורים שלי היו מעמד בינוני,אני בעצמי הייתי נהג וחלק מהזמן בעלים של טרנזיט.אז איפה עובר הגבול? חלק מהמגיבים שלך אדוני,הרגישו (ככה אני מרגיש) שהנפילה לתהום קרובה אליהם מאוד,ובגלל זה אהבו יותר מדיי את מה שכתבת.כי הם חשבו,הם היו בטוחים,שאתה מגזים מאוד,ושהמציאות חסרת הגג,אם זה יקה להם,נוחה הרבה יותר.ואל תגיד לי שאני כתב שטויות! ברחוב לומדים להרגיש כל דבר,בגלל שאתה חשוף,מה שאתה,אדוני הספר,מעולם לא היית.וסליחה אם פגעתי בך.

          • אני פורש לאיזה פינה לישון.אמשיך בלילה אם ישאר כאן מחשב פתוח,או מחר.אני מקווה שלא פגעתי בך,ואוכל להמשיך.

          • יוגב, כשרון הכתיבה שלך ניכר כאן. מאחלת שתמצא דרך לממש ולהגשים את יכולותיך וכשרונותיך בצורה הטובה ביותר לך.

          • צריך להיות,השאלה זה רק אם הפרס והכסף..

          • Dear Yogev
            Again you are not correct. Bibi didn´t sign any check. He wasn´t prime minister at that time, so why again you writing things without checking. Apart of it, this check got also more writers, so why you are complaining. Listen my dear, I worked for this many years like others, and if the goverment didn´t pay you any shekel I will be the first that will fight against this, but you are treating us, the writes like we are in favor of Bibi and it seems that you don´t have inters to know the truth. I wish you all the best but you are wrong about me and about other people that are against the policy of the goverment. You are treating all of us like BIBi´s and you are missing the point. I´ll not try to convince you again.
            Good luck
            Yaron

      • יוגב, יש לך יופי של סגנון כתיבה. אני חושב שאו שמדובר בנקמה ספרותית במסווה של עכברים צלויים, או שאתה חבר של אביטוב שעוזר לו ביחסי ציבור שמצליחים מאוד אגב. בכל אופן, המשך המשך. מעניין מאוד מה שיוצא כאן. במקרה שאתה דובר אמת הסיפור של אביטוב, שאינו רע ונורא כמו שאתה מנסה לטעון בהידבקות שלך לנוצות, שיחק אותה שהביא לנו אותך, או שהביא אותך לעולם המילים המזויף. אם אתה דובר אמת, אתה צריך לכתוב ועבודת שמירה זה יופי של הזדמנות. עבדתי לא מעט בשמירה יא חביבי. אל תשחק איתי חרבות בניסיון חיים. ודבר אחרון, אם אתה צריך מי שידריך אותך בדרך הספרות – ועכשיו ייצא לך עשן מהאוזניים על מה שתשמע אבל לא אכפת לי בכלל – אז האיש הכי מתאים זה בדיוק האיש שאתה יוצא כנגדו ככה. אחרי שהעשן ייצא תחשוב על מה שאמרתי ואולי ייצא מעכבר טוב (זה סתם היה להוציא לך עוד קצת עשן, זה יכול להפוך למילים חשובות העשן הזה – כשהדם יירגע דבר עם אביטוב). בכבוד רב, בדיבור בפנים ובידידות,
        שמשון
        (בטח ששם בדוי, אני לא משחק איתך במשחקים)

        • שמשון ליוגב

          ועוד דבר יוגב, אחרי שתגמור להתעצבן גם עליי, אשמח אם תכתוב כאן תגובה שלא קשורה לירון אביטוב ולענייניו. תגובה שתסביר לי בלי ספרות ובלי מימזיס ובלי נעליים, ושתהייה באורך מישהור החוף מצדי, מה זה בדיוק הומלס? איך זה נראה הומלס? מה רואה הומלס? מה אנשים לא יודעים על הומלס? ואם תרצה, מה אתה זוכר הכי חזק מיוגב ההומלס?

          בידידות (ואם תעשה את זה אז נשבע לך שגם בכבוד), "שמשון"

          • די כבר, שמשון הטרחן. יוגב (יובב), אל תענה לו. תכתוב בעצמך ותפרסם. יש לך כבר קורא אחד.
            שלך,
            פינוקיו (ובלה גם).

          • בוא ילד,אספר לך סיפור.אבל זה רק סיפור.בוקר שבת אחד התעוררתי על יד הברזייה וראיתי שתי ילדות מסתכלות עלי מקרוב (עשרה מטר זה קרוב).אחת מהן שאלה אותי,אתה איש החול? לא עניתי.היא התקרבה עוד ושאלה ברור:אתה איש החול?
            כאן נזעקה אמא שלהם,אחזה אותם בידיים וגררה אותם לקנות גלידה,ואמרה להם בקול נמוך,מה אתם בכלל מתקרבים למלוכלך הזה,זה מסוכן,אפשר לקבל מחלות
            ופצע.איך נראה הומלס? למי? מה הוא חושב? מי? בלי נעליים? של מי? רק אצל גנן הכל מתחבר.בבלוג שאין להומלסים,הכל לא מתחבר.

          • וזה,לשאלות הקרש של שמשון למעלה

          • אחלה סיפור יוגב…

        • Shimshon,
          I am giving you a kiss fro your words… Yogev is talent,for sure, but I don´t know who is he. he like to complain instead of writing, but I am glad that now he has the stage. So, go on my dear Yogev. Maybe one day I´ll read your novel.
          As I wrote I hope that he will begin to write some day and if he is looking for an editor I´ll do it free , becuase it seems that he think that all the writers are abusing him personaly if once at life they are earning few shekes…
          Best

          • איזו אצילות נפש ,ירון, שאפו ,כל הכבוד

          • הרשו לי להמשיך בלא הפרעות,מלוים נכבדים.אני מתעלם מהחשדות שאני מתחזה
            ושיש לי כשרון ספרותי,אם יש לי אני לא מרגיש שהוא קיים,ולכם איני מאמין,וזה הרי פשוט:מפרסמים פה כמה מאות בלוגריסטים,חלק גדול סופרים שפרסמו ספרים,ואני את כשרונם לא רואה וגם לא מרגיש – בלי להעליב אף אחד.מדוע אאמין לכם ועל בסיס מה ?

          • אני ממשיך והפעם אני פונה לסופר הנכבד.ביקשת שאכבדך כדי שאני אהיה מכובד בעצמי.ענה לי ביושר,אתה: למה שאכבדך? על בסיס מה אכבדך? איזה ראי אתה מעמיד לפני,שאכבד אותך?כדי שאורנית תגיד לך שאפו ושאתה אציל נפש?
            ועוד על הגב שלי,על הכתיבה העלובה שלי והידע האפסי שליבספרות והניסיון שלי כחסר בית.סליחה,לא מקבל.אני לא סופר ולא הוצאתי ספרים,לא טובים ולא רעים,ואין מי שיכבד אותי.לפטריק וויט אני נותן כבוד.אם היה כותב כאן בבלוג לא הייתי מעיז לצייץ,אפילו.ולא היה איכפת לי אם הוא לא היה מכבד אותי,ולא היה איכפת לו אם אורנית לא היתה כותבת לו שהוא שאפו ואציל.

          • כבד אותי,סופר נכבד,בזה שתכתוב עברית ולא אנגלית כאן בבלוג.אתה סופר שכותב עברית,ואני את האנגלית שלמדתי בתיכון לא כל כך זוכר.זה דבר ראשון ומעל לכל.
            כבד אותי,לא ממרומי הספרות שהצליחה להעמיד אותי ואת חברי על הר אשפה גדול
            ולזיין שם אחת מגאילה ומלוכלכת כמוני,לא בזה שתכתוב את סיפור חיי,ואת הניסיון שלי,שזה ניסיון פרטי,תכתוב אמת.תכתוב צנוע,ואל תקשט לא בהררי אשפה
            ולא בסרטים צבעוניים.איפה האמת? אני לא יודע.אני רק יודע שקראתי אמת בפטריק וויט ואצל הזז ואצל שארל רמירז ובמחזה מחכים לגודו ששיחקתי בחוג לדמה בכתה י"א.ומזה אני מבין שהאמת זה דבר קיים,אבל לא פשוט למצוא אותה,ולא בבננות בלוג- בלי לפגוע בכבודו של משה גנן.

          • ביקשת,סופר יקר,שאכבד אותך כי יש לך רגישות חברתית.כתבת שאפילו ביקרת הומלסים במקום שבו היו.אותי לא ביקרת,אדוני,וגם לא את חברי על חוף הים.ואולי כן – לא ראיתי ואני פוחד שגם הם קיבלו עיוורון זמני.אף אחד לא ביקר אותנו מעולם,אדוני,אפילו לא מהעירייה.היחידים שהיו נחמדים זה בית התמחוי שנתנו אוכל,וראית להם בעיניים את הלב הטוב.ואותך,על מה? על זה שאתה כותב שיש לך רגישות ושתקפת את ביבי לא בשמו,כי השם שלו היה על הצ"ק?

          • את מכתבך אלי אתה פותח בזה שאין לך את הדוא"ל שלי,כאילו שיש לי דואר לתת לך ואני לא רוצה,ושאתה,אתה יושב על הר זבל מטפורי,ואני,אני לא מעריך אותך מבחינה ספרותית.איך אוכל להעריך? בספרות אני לא מבין,ואבסורד וגרוטסקה ומיטאפורה הם בשבילי,גם בתיכון,מלים,והיום,הר הזבל שאתה כותב עליו זה רק מילים.אני לא מעריך ספרותי
            וגם לא התיימרתי.לא צריך להיות מבין גדול בספרות כדי לראות שמה שכותב משה גנן זה קשקוש ופטפוט בחרוזים מפלסטיק שאפשר לקנות קילו בעשר שקל בדוכנים ליד שוק הכרמל.חרוזים שהוא מגן עליהם בקללות ואיומים וגסות רוח.וכמו שמישהו כתב כאן ונמחק – מאתיים סופרים יושבים וקוראים את הקשקושים האלה שמזכירים ריר של חילזון במי ביוב,ושותקים.אחר כך עוד תלכו ותספרו לי שתקפתם באומץ את ביבי נתניהו.

          • ואל תספר לי,אדוני הסופר,על בית חולים פסיכיאטרי.בית חוליםפסיכיאטרי היה החלום המתוק שלנו,בחורף על החוף.אף אחד לא התקבל.השיחות שלנו היו כל הזמן נוגעות בשאלה איך מתקבלים למוסד שמתרחצים כל יום וישנים במיטה בחדר מחומם.אבל לא הבנו כלום לא רק בספרות,גם בפסיכולוגיה.אחרי יום או יומיים גרשו אותנו משם.הפסיכולוגים מבינים בפסיכולוגיה,וגרשו אותנו.הסופרים מבינים בספרות,וגם מהספרות מגרשים אותנו,כי אף אחד מאיתנו לא הזדיין עם הומלסית מלאה נוצות על הר זבל.ואחרי כל זה אתה דורש ממני כבוד כדי שאהיה בעצמי מכובד.גם כאן,בבית החולים הפסיכיאטרי,אדוני,אתה לא כותב אמת,ושוב,אני מתנצל אם אני פוגע.

        • יוגב לשמשון

          תרשה לי לא להגיב על מה שאתה כותב כאן,עשן לא יוצא לי מהאוזניים ואני לא כועס.רק את זה אכתוב לך: העכברים שאכלתי זה לא מטאפורה,לא גרוטסקה ולא אנאלוגיה.זה עכברים.אני מאחל לך שלא תגיע למצב הזה,לא לך ואפילו לא לביבי נתניהו,ולא לאף אחד בעולם.אפילו לא לאחמדינג"אד באיראן.ובזה נסכם.אילו יכולתי,הייתי,כמו משה גנן,מוחק את מה שכתבת לי,לא בכעס,בשקט.אז אל תגרום לי להיות משה גנן בעצמי.

          • יוגב לסופר הנכבד בחזרה

            סליחה,התגובה לשמשון קפצה למקום לא מתאים.הסופר בורא מציאות,אתה כותב לי,עם חוקים משלה.כל סופר? גם משה גנן,למשל? כל כך פשוט לברוא מציאות?
            אתה יודע כמה מאמץ השקיעו בשביל לברוא לי מציאות של הומלס?עורכי דין ושוטרים
            וסבלים והוצאה לפועל ושופטים,כמה מאמץ השקיע השוטר בסטירה שנתן לי ושהעיפה אותי סופית ממול העיניים שלו?תאמין לי שכאבה לו היד יומיים.בעיניים האלה ראיתי את השוטרים עוטפים לו את היד במטפחת רטובה.ואתה אומר שיש לך הכישרון והיכולת לברוא מציאות על בסיס הר זבל,נוצות וזיונים?ושוב סליחה אם אני פוגע.אתה כתבת לי,ואני עונה.ככה אני מכבד אותך,לפי כל יכולתי.אפילו מעבר למה שאני יכול,או מסוגל ,לברוא עולם במילים.אני עונה לך במטבע שלך,זה הכל.

          • ואני רואה,אדוני,כמה זה קשה לברוא מציאות,כמעט בלתי אפשרי.לך שכנע את שמשון המתוק שעכברים זה לאאאאא מטפורה וסימן של משהו אחר.זה עכברים.אבל ,לפחות,אני לא סופר ולא כותב בבננות שאני סופר,בניגוד להרבה אחרים.הרבה יותר קל,כנראה,לקבל צ"ק מביבי.כי אם היית בורא,מה בורא, כופה על ביבי וקוראים אחרים מציאות לפרטי פרטים,עד קצה הזנב של העכבר שמתכווץ במדורה,לא היית מקבל צ"ק ולא נוסע מעבר להרי החושך בכסף.היית נשאר כאן,על ידי,על החוף,ואולי היית שומר איתי ולידי,ולידי חולב את הפרות.

          • המשך מיוגב

            ואחרי שהיית אתי על יד המדורה והשמירה והפרות,אם הית כותב את הדברים האלה בדיוק,בפירוט,מילה במילה,בלי להרים את העניים ממה שקורה ובלי להסתכל הצידה
            בבהלה וגועל
            היית בורא מציאות,ולא משחק בקקה של הר זבל ומזדיינים ומזדיינות.אבל אז ביבי לא היה נותן לך פרס,אורנית לא הייתה מצייצת לך שאפו,אבל גם לא היית צריך את זה.זה מיותר.אורניות יש בכל פינה,לביבי יש הרבה מחליפים.את זה רואים ומרגישים.סופרים יש מעט מאוד.הם נדירים,יותר נדירים מזהב ויהלומים.וזו הבעייה,אדוני.ואני פוחד מאוד שאני לא עיוור.אני רואה רחוק ומדוייק,בלי מטאפורה וגרוטסקה.תגיד לי מייד אם אני טועה.ופה אני מזמין,כמובן ברשותך המלאה,תגובות לענין הזה.

          • ואני מבקש,אם אפשר,וברשותך,תגובות רציניות,כי עכשיו,כמו שאומרים,זה רציני.

          • אני עייף,אדוני הסופר.האצבע שאני מקליד כואבת לי.יש לי עוד דברים להגיד לך.אולי מחר,אולי יותר מאוחר.תודה על הסבלנות,אדוני,ושוב,סליחה אם פגעתי בכבודך.סליחה אם פגעתי בך (שזה לא פגיעה בכבודך).שיהיה לך טוב בדרום אמריקה הרחוקה.

          • בן זונה השוטר שנתן לך סטירה וכנראה פגע בכבודך עוד יותר מאשר בבשרך

            ובעניין העכברים והזנב המתכווץ שלהם בתוך מדורה, אני מאמין לך

            שמשון

          • סליחה! השוטר לא היה יותר בן זונה מהשופט,מעורך הדין,מההוצאה לפועל,מנהג המשאית שחזר ריק כי לא היה לו כלום לקחת.כולם חשבו שהם עושים את תפקידם בחיים,בדיוק כמו הסופרים שחושבים שתפקידם לכתוב על גבעת הזבל ולקבל מביבי צ"ק.
            וסליחה על בורותי,לא מביבי,מאריק שרון.אוי,בור ועם הארץ ומפגר שכמותי!

          • ביבי זבליהו היה שר האוצר בתקופתו של שרון.והוא שאחראי על הגזרות הכלכליו הקשות של אותה תקופה.כך שלא טעית הרבה.

          • מה זה הקרקס תגובות הזה? איזה בידור. יותר טוב מהפוסט עצמו.

          • קרקס אמרת? החוף מול האופרה בתל אביב זה קרקס? המדורות של ההומלסים זה קרקס?
            עכברים במדורה עושים פירואטים כמו בקרקס מדראנו? סטירה משוטר זה קרקס?
            תלוי למי,אדוני.אם היית זה אתה,שחוטף סטירות ואוכל עכבר וישן על יד הקיר מול הברזייה,שום דבר לא היה נראה לך כמו קרקס.ככל שאדם רחוק יותר ומוגן יותר מהמצב הזה,ככה זה נראה לו יותר קרקס.ולסופר הנכבד:עכשיו אתה מבין,אדוני,כמה קשה לברוא עולם משכנע?
            אז מוותרים על עולם משכנע וכותבים על זיונים והר אשפה.זה מאוד ידבר אל אנשים
            שיושבים בטוחים בביתם וההוצאה לפועל לא דורכת להם על הזנב.ולכן,אני אומר בתוקף,אני קובע,כמו שאמר השופט,שכל קשר בין מה שכתבת פה בבלוג על זיונים
            והר זבל לבין ספרות הוא כמו הקשר בין מה שמחרטט בחרוזים משה גנן לבין שירה.זה חרוזים,זה שורות קצרות,זה נראה כמו שירה,אבל כל קשר בין זה לבין שירה הוא מקרי בלבד.ושוב,סליחה אם פגעתי.

          • וזה לשש מאות ישישם ושש

          • בלי ספק ששופטים הם הרבה יותר בני זונות מהשוטרים בזה אין ספק והרבה יותר מזה עורכי הדין מקצוע של חארות בנשמה. ההוצאה לפועל סתם זבלים ונהג המשאית כנראה חרא בלי יותר מדי הרבה ברירות אבל זה גם כן חרא.

          • יוגב היקר ,איך אתה יכול לכתוב ולשמור בו זמנית ,כישוריך מפליאים אותי ,אני המומה ,אם לא היית קיים, היית בוודאי דמות ספרותית ואולי…..

          • ואולי מישהו עובד עלינו כאן ,הרי כולם כאן ממציאים דמויות ,זה נראה יותר ויותר כמו אקספרימנט ספרותי של מישהו כאן, חשוד…

          • אם הבנתי נכון,מישהו שכותב אמת דברים שעבר ושרפו לו את העור הוא סופר מתחזה,שעובד עליכם,ומי שכותב חרוזים מתוקים וקללות איומות ואיומים הוא סופר אמיתי?! מי באמת ירצה להיות סופר בתנאים כאלה? ואולי חלום מתוק על פרס מביבי ושרון זה העניין? אפשר לקבל אריזה הבהרה רצינית לענין הזה?

          • דמות ספרותית! אני? הא הא הא! אני רץ להסתכל בראי,אולי אני לא אני.

          • שמשון,אני עונה לך,למרות שנשבעתי להתעלם מהחלקלקות הטיפשית שלך.(אני מעליב?סליחה מראש.מר לי על הלב,אדוני)
            כבוד הוא דבר שיש לו הקשר.יש כבוד של בעל בלוג,כמו גנן,יש כבוד של בעל מפעל,יש כבוד של סופר,יש כבוד של שר האוצר,כי הוא יושב על אוצר,ויש כבוד
            למי שיושב ואוכל עכבר,כי זה מה שנשאר.ויש כבוד גם לקצת בשר שיש לעכבר בגוף.ואם היית עובר בחוף ורואה אדם אוכל עכבר,היה בא לך לתת לו סטירה,כי זה הכבוד שלו.בינתיים,אתה נותן לי כבוד בזה שאתה מאמין לי .אבל אם היית עובר בחוף ורואה אותי מכרסם את המכרסם,היו לך נמלים בידיים ואתה היית באושר מפקיר אותי בידיים של המודיעין הסורי.עניתי לך ככה שתבין,או שזה מסובך מדיי?

          • ראה תגובתי לך למטה,על ההבדל בין פגיעה באדם לבין הפגיעה בכבוד.

  3. נכנסתי בתמימות ונדהמתי, זה אמיתי מה שקורה כאן? אני בכל אופן אהבתי את הספור שלך הר הזבל, אתה מיטיב לכתוב

    • הכוונה כמובן הספור"נרקיס"..

      • יכול להיות,חני,שאת צודקת מאה אחוז ואחוז.אבל אני,לא ראיתי במהלך תשעה חודשים וקצת שהייתי ללא קורת גג שום נרקיס ושום ערימת זבל.אבל אני עיוור וכמו שאת אומרת,לא מיטיב לכתוב.ובקשר לכניסה התמימה,הרשי לי לפקפק,לא בכניסה,בתמימות.שלום לך.מקווה שלא פגעתי.אני מתאמץ לא לפגוע.

        • למרות שפרצתי לבלוג שאינו שלי(מה לעשות,נשארתי הומלס גם כשיש לי קורת גג),אני חוזר ומבקש שתתנו כבוד למאמץ הכתיבה שלי שאני לא רגיל בו,ותענו ברצינות על שאלתי,אתם או הסופר הנכבד.
          ואנא ברצינות,בלי ציוצי התפעלות ושבחים ריקים מתוכן לסופר הנכבד או לי,שאני לא סופר ולא נכבד.תודה על תשומת הלב והסבלנות,וסליחה על ההתעלקות

          • מה השתיקה הזאת,בלוגריסטים וטוקבקיסטים יקרים? יכול להיות שההומלס יוגב יותר מדיי צודק?שאתם,אנשים שיש להם מילים,פתאום איבדתם אותם? מה קורה פה?

          • אני אהבתי את הסיפור שלך ירון. בעיני הוא מיוחד ויפה. אני אקנה את הספר.

          • ואולי מדובר בסופר מתחזה כאן שתפס השראה ולא יכול לעצור אולי

          • הכוונה בתגובה למעלה להומלס לשעבר לא לירון

          • יוגב ההומלס המתחזה לסופר

            או להיפך,הסופר המתחזה להומלס יוגב.תודה רבה על ההבהרה,אדוני,כולנו נושמים לרווחה.

          • בכל מקרה,צר לי שאני כל כך מעיק עליך בהשראה שלי,אני בטוח שלא להרבה זמן,ואתה תישאר כאן עם הגננים והסופרים שלא מעיקים על אף אחד,אפילו לא על עצמם,ואני אלך לכתוב רומנים על ציידי עכברים בדרום תל אביב.קאפיש?

  4. הומלסים או מלכים – הסיפור כתוב רע מבחינה ספרותית. מתלקק ומתחנף. לא אהבתי.

    • ןעכשיו,אדוני הסופר,שנשארנו רק אני ואתה,כי כל המלווים התעייפו,פרשו,מצאו שאין להם מה להגיד ועל כל שטות שיכתבו כאן יחטפו על הראש,בוא נגיע לעיקר.והעיקר,שום הומלס לא יקיים יחסים
      על הר הזבל.חסרות בית הן דבר נדיר מאוד,(אני עצמי לא מבין זאת עד הסוף).יש אמנם צעירות משוטטות,מוזנחות אבל הן לא שייכות לעניין.הן מסתובבות בעיקר בתחנה המרכזית ובכיכר דיזנגוף,והומלס אמיתי לא יסתבך ולא יתקרב.הומלס,ישאף לקיים יחסי מין בתנאים אנושיים.הוא יחסוך מספיק כסף,יתרחץ בבית מרחץ,וימצא לו בתחנה המרכזית מקום מתאים,בתשלום,עם מיטה נקייה ויבוא עם בגדים נקיים,רחוץ ומגולח.יחסי מין הם לא מרכז העניין כאן,אלא יצירת תנאים אנושיים ליחסי מין.באמת נטפלו אלינו כל מיני מוזנחות וסורחות,לא צעירות,במחשבה שאנחנו נסכים להוריד רף.זה לא הלך.הומלס לא באמת עושה מה שהוא רוצה כי נפטר ממוסכמות או חוקים – הוא נתון לביקורת של חבריו- והשתיקה או ניד הראש שלהם יגמור אותו.זה – מסכים ללכת עם מלוכלכות,יגידו עליו בבוז ובבחילה,ולא יסכימו לתת לו אפילו עכבר צלוי ביד,או לקבל ממנו עכבר צלוי,או סתם אוכל.אז שום הר זבל ושום זיונים ושום פלחי לימון ושום בדלי סיגריות.גרוע להיות בחברת ההומלסים,עוד יותר גרוע שההומלסים עצמם מקיאים אותך מחברתם.הומלס יעדיף לא לחעשן על עישון בדלים – אני בעצמי מעשן כבד,והתאפקתי לא לאסוף בדלים אלא בחשאי,שאף אחד לא רואה.(דבר אחד טוב יצ לי – היום אני מעשן רבע מה שעישנתי כשהייתי נהג ).אז האמת אינה צבעונית,אין הר ואין נוצות ואין סרטים ואין נוצצים ואין חרוזים בסגנון הגנן.יש קודים של התנהגות שאתה צריך ללמוד מהר,כדי לשרוד.אף אחד לא יטרח ללמד אותך.תלמד לבד או תתפגר.אתה לא למדת,ועובדה,לא התפגרת,אתה חי טוב מאוד באינדונזיה או איפה שזה לא יהיה וכותב על אנשים שעומדים על הקצה,שעוד צעד אחד,רק טעות אחת,והם מועדים,קורסים,נחלים,ועד שיביאו אותם לבית חולים הם כבר יהיו מתים.בעינים האלה ראיתי.אני לא כותב שום דבר שלא ראיתי וחוויתי בעצמי.לימדתי אותך משהו? אני בספק.הספר שלך כבר כתוב,ואי אפשר להחזיר את מכונת הדפוס או להחזיר את היד של השוטר לאחורנית.מכסימום,גנן יכול למחוק תגןבות שלא מוצאות חן בעיניו ולהשתדל אצל אחרים שימחקו,אבל זה לא יעזור לחרוזיו הזייפניים והחלולים.הם ישארו זייפניים וחלולים
      כי הוא התאבן,כי הוא הסתגר בתוך הספרות כמו בתוך בועה.רק אל תקרעו לו את בועת המילים שמסרבות להידבק,לא מוכנות לקבל משמעות וכוח.זהו עד כאן ברשותך.

      • עוד עניין אחד קטן.אתה מזמין אותי ואת חבריי ההומלסים לקבל את ספרך חינם.זו הצעה רצינית או בדיחה? היום אני לא הומלס (ואפילו לא גאה בכך במיוחד – אם תבקש אספר לך איך יצאתי מזה,אבל גם זה סיפור שלא ינעם לאוזן שלך,אדוני הסופר).כשהייתי הומלס,היינו מחפשים ספרים ועיתונים כי חסרו לנו על חוף הים חומרי בעירה להרתחת מרקים נמסים בקופסאות שימורים ועוד איזה מנות שלא ינעם לך לשמוע מה התכולה שלהם.ואם נקרא בספר שלך,מה נמצא שם?מה מסתתר שם בספר שלך שהיה מיטיב את גורלנו בשני גרם?

      • היי יוגב,
        כעורכת צמודה מאוד של הספר הזה, אני חושבת שאי אפשר להבין אותו מקריאה בסיפור אחד. לא במקרה אמרתי לירון כשפנה אלי, שיש כאן תשתית של רומן סיפןרים, ושכך עליו להמשיך אותו. בעצם, זה רומן, כך שחייבים לקרוא הכול כדי לקלוט את התמונה הגדולה.
        עוד דבר, כבר מראשית הדרך הבנתי שהכיוון הוא סורעאליסטי, ועודדתי את ירון להמשיך בכך, כי בדרך זו האמירה הקיומית מתחדדת מאוד. לו ירון היה כותב רומן ראליסטי על הומלס, היינו מחמיצים את העניין הקיומי.
        ואגב, זה באמת לא רומן ראליסטי. אוולי מישהו צריך לכתןוב רומן ראליסטי על הומלס. אולי כדאי לך יוגב לכתוב רומן כזה. מה דעתך?

        • ועוד דבר,
          ההצעה של ירון היא רצינית. הוא אפילו הציע לי לנסות לעשות את זה כי הוא באקוודור, אבל אין לי טיפת זמן, אז ויתרתי.
          אבל ההצעה ממש רצינית. אתה מוזמן.

          • שלום לכולם פה.שמי אבי דור,ובנסיבות מסויימות של גירושין מכוערים עם צווי הרחקה והשתלטות על חשבון הבנק מצאתי את עצמי חסר בית כמה חודשים,בשנת 2003
            גם אני הייתי על החוף,אבל לא מול האופרה,קצת יותר צפונה.ותמיד בא לבקר אותנו אחד,קצת שמן עם זקן ושער ארוך,הביא לנו תמיד שימורים וסיגריות אמריקאיות,וישב איתנו,היינו חבורה של שישה חסרי בית,ושמע אותנו בשתיקה,אבל תמיד בדריכות,לא לאבד אף מילה,ופתאום היה מפציץ אותנו בשאלות שלא היינו מוכנים אליהם.לפעמים ישן איתנו על החוף,אבל ברור שיש לו בית.מישהו אמר שהוא סופר שכותב רומן גדול על הומלסים.
            הוא בעצמו היה מעשן רק נובלס ושותה נס קפה מתרמוס גדול.נקלעתי לכאן והסתכלתי טוב על התמונה של ירון אביטוב- הוא לא דומה לירון אביטוב.שאלתי:אתם פה מכירים רומן גדול על הומלסים שנכתב על ידי הסופר הזה,שאני לא יודע את שמו? הוא נראה בערך בן חמישים.מישהו יעזור?מישהו יודע?הוא לבש תמיד ג"ינס וחולצה עם פסים.

        • שלום לך יעל.התשובה היא לא.אני לא רוצה להיות סופר כמו הסופרים פה בבלוג,
          בלי לעשות הכללות,יש כאן סופרת אחת מעניינת,לפחות,לפי מה שפורסם כאן,לא זוכר איך קוראים לה,היא כותבת על חיים בצריף בנתניה,עם אב שנעלם ומופיע ואמא תוקפנית,אבל היא יחידה,או אחת הבודדות שיש טעם וכשרון והבנה לעומק במילים שלה.להיות סופר בורא עולם כמו הזז שברא את עולם התימנים בירושלים,או כמו פטריק וויט,או כמו פוקנר,אני לא יכול.אין לי את הכשרון הגדול,היכולת להמריא עם עולם שלם בתוכי.ולגדמיין הרי זבל עם נוצות וזיונים וקליפות לימון וסוריאליזם ולכתוב את זה חד וחלק ומהר אני לא רוצה.הספרים שכן קראתי,עוצרים אותי מלעשות את השטות הזאת.

          אבל תרשי לי להציע לך,גברתי העורכת,לעשות סדר אצלכם בבית הספרותי לפני שאתם מצרפים אליכם סופרים חדשים,אני קורא פה את משה גנן ומרגיש שהמילים כל כך לא שוות כלום,שזה מיאש לקרוא,עוד לפני שמעיזים לכתוב מילה.ועוד הוא מקלל ומנבל את הפה ומעז
          לומר על דברים שכתבתי מן הלב שזה הר זבל,חרזן עלוב ותוקפני שנדבק כמו דבק מגע ועומד בגרון לא לבלוע ולא להקיא,ואתם לא מעזים לקרוא לו לסדר,לשים לו מחסום,ועוד מגבים אותו ומוחקים תגובות נגדו.או אולי גם הוא סוריאליסט גדול וכותב רומן גדול בחרוזים גרועים ורק אני לא מבין את זה?אם זה נכון,אז זה מחוץ להבנתי ואני לא אכנס לתחום שאין לי בו הבנה.לא אכתוב רומן ריאליסטי (מה זה בכלל) ואפילו שמישהו אולי צריך (באמת מי? יש פה מאתיים או שלוש מאות סופרים,ורק אני יעשה את המלאכה הלא נעימה של שחזור הסעודה האחרונה של הישו של העכברים עם גנן בתפקיד יהודה איש החרוזות?!

          • התגובה הזאת למעלה היא ליעל ממני,יוגב.ושוב סליחה אם פגעתי בך,או שהתיימרתי ללמד אותך דברים שאת אולי יודעת יותר טוב ממני

          • משה גנן משתולל פה ומשתלח בכל מי שרק אפשר. איך יתכן שאף אחד לא עוצר אותו, איך יתכן שאף אחד לא עוקב אחר מה שקורה כאןבבלוגיה,איך יתכן שהוא משתמש בשפה הכי מללוכלכת שרק אפשר כנגד משתתפים כאן (או בשפה מנומסת-כאילו אבל מלאה תוקפנות ומבחילה),ואף אחד לא פוצה פה.סליחה , איך יתכן שכל מערך הבלוגים הזה מתנהל בלי מנהל/ת????

            יוגב תודה רבה לך,אורח לרגע רואה כל פגע,ולמרבה האבסורד, כנראה רק אתה יכול להגיד כאן את האמת.תודה לך!

      • חבל שירון אביטוב שתף פעולה עם משה גנן ומחק את התגובות בענינו. צריך לפתור את בעיית גנן שהשתלט על המקום בתוקפנות, מוסוה לעתים במתק שפתים ובבטויי נמוס מזויף, מגיב שלא לענין ובגסות רוח בבלוגים של אחרים ושל עצמו. יש פה כמה "נשמות טובות" שמגינות עליו, לצערי אותן "נשמות טובות" לא עוקבות אחר המתרחש ורואות רק צד אחד של המטבע, ובזאת מחזקות את כוחו להרע ונותנות לו לגיטימציה כביכול להוסיף ולהטריד ולאיים.
        יש כאן בעיה שהולכת ומחמירה שצריך לפתור. מחיקה של תגובה כזו או אחרת אין בה משום פתרון הבעיה. לתשומת לבכם של כל מי שקורא הודעה זו, אנא הביאו לתשומת לב כל מי שאפשר, כדי לפתור את הבעיה ולסלקו מכאן. כל כך הרבה רפש הוא יוצר כאן. הבלוגיה עם גנן היא לא אותה בלוגיה שהיתה לפני הצטרפותו.
        תודה לכולם

        • משה גנן הוא לא הבעיה,הוא הסימפטום של מחלת הגרפומאניה המשתוללת פה,לגראפומאניה הזאת נלווית הביטחון העצמי,החוצפה והתוקפנות,קבלו אותי ואת החרוזים שאני חורז או שתחטפו על הראש.מצח אשה זונה,מי כתב את זה ונמחק?

          • כתב את זה יוגב.
            זה ביטוי מוצלח לתאר את התנהגותו של הגנן כאן.

          • תגיד יוגב,
            איך תופסים את העכבר?
            זה ברצינות גמורה
            שמשון

          • יוגב לשמשון

            ביידיים,שמשון,בידיים גבור מתוק שלי,אחר כך השיניים.

          • אנחנו בטוחים עכשיו שמדובר בסופר מהבלוג שהתחפש להומלס, יותר מדי מעושה מתוזמן היטב ולא אמין ,לשומר מה מי ליל אין זמן לנהל דיאלוג עם הקוראים הוא צריך לנוח ולישון ,ומתי יש לו זמן לפרות ,יש יותר מדי אנשים כישרונים בבלוג שיודעים להמציא דמויות …

          • ל"החשדנים",
            "החושד בכשרים לוקה בגופו".
            חבל שהאטימות מגיעה לרמות כאלו, כבר נאמר "יש אנשים עם לב של אבן".

          • יוגב החשוד.

            לפני שעה גמרתי שמירה.עכשיו,פה במקום העבודה פתחתי מחשב וראיתי שאני שומר מתחזה,חולב פרות מתחזה,בתגובות הקודמות הייתי סופר מתחזה,ומשהו איזה דמות שסופר המציא.ואני היתי מוכן לקבל
            ולהיות כל מה שאתם אומרים,כי הרי אנחנו חיים בעולם וירטואלי שבו המילים
            לא חייבות כלום לאף אחד.בעצמי קראתי שמשה גנן מפחד משודדים בשיר שפירסם פה, כאילו הוא חי ביימי הביניים,או שהשודדים זה רק מיטאפורה.ובכל זאת הוא כותב תפילה נגד שודדים,אז הומלס מתחזה שהוא סופר מתחזה זה עוד כלום!ורק שאלה אחת נשארה לי:איפה ראית אנשים כשרוניים פה בבלוג שימציאו דמות כל כך גרועה ולא אמינה כמו שאני?

          • הוי יוגב, הצחקת אותי עם השודדים.
            זה היה טוב.

          • (המשך) ואתה יודע מה?אני מוכן להודות שהכל וירטואלי.ההומלסיות שלי היתה הזייה וירטואלית,כשאכלתי עכברים התכוונתי שליקקתי את העכבר של המחשב,ההוצאה לפועל היתה וירטואלית,סילקו אותי מהבית שלי בצורה וירטואלית,ואפילו הסטירה שחטפתי היתה רק בהההה שעשה לי משה גנן מהבלוג שלו.נמחקתי מספר הכתובות בצורת דליט וירטואלי במחשב,וגם הסופר הנכבד בכלל לא נמצא בדרום אמריקה,הוא רק משוטט שם באמצעת מחשב בהרי האנדים הרחוקים,עישנתי בדלי סיגריות וירטואליות כי העישון האמיתי מזיק לבריאות,חבר שלי שקפא בחורף 2005 איבד את כף הרגל בצורה וירטואלית,וזכה בחדר מחומם ובאוכל של בית חולים איכילוב והיה מאושר (לא וירטואלית!)אז תלך לעזאזל אדוני החשדן,באופן וירטואלי כמובן,שזה לא נקרא.

          • יוגב, למה אכפת לך מה מישהו חושב עליך. לא משנה גנן או לא גנן, חושד או לא חושד. בעיה שלו, שמשון

          • אני מצטער,לא היה לי מחשב בשבת,ובכל זאת לא הפסדתי כלום.ובכל זאת,כמה מילים לפרידה,על שאלותי לא קיבלתי תשובה,לא רצינית ולא חצי רצינית.יכול להיות שאני כותב בשפה אחרת,שאינה מובנת לסופרים נכבדים כמוכם,רבותי הבלוגריסטים ומוציאי הספרים שאף אחד לא קונה או צריך.גם מהסופר הנכבד לא קיבלתי תשובה – אולי למטה מכבודו להתיחס לאדם שאינו מבין מספיק בספרות,
            ומה שיצא זה רק עלבונות שהעלבתי אנשים שיושבים בבית בשקט וחורזים חרוזים או יוצרים גבעת זבל ממילים.אם זה כך = אז סליחה על העלבונות שהעלבתי את חנה טואג ואחרים.העמדתי מולכם את ניסיוני הפרטי וחוויותי כחסר בית,הייתי צריךלחזור למקומות שאני מעדיף לא לחזור אליהם,וגם אתם לא.אתם נשארתם עם האי נוחות ואני עם הפצעים בזכרון שנפתחו.חזרו אל הגן המבושם בחרוזים של גנן ואני אל חליבת הפרות בחמש והשמירה מעשר.ושוב,סליחה מהומלס שפרץ אליכם אל הבית מזכוכית שלכם,ושיהיה לכם טוב בעולמכם שלא מתחבר לעולמי.יוגב ק.

          • לא כל הסופרים אותו דבר כמו שלא כל ההומלסים אותו דבר. נגעת ונסעתי. כל טוב יוגב ק.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לירון אביטוב