בננות - בלוגים / / וידוי (על הטלפון הסלולרי)
כולנו דיסלקטים מול טקסט החיים
  • עקיבא קונונוביץ

    שמי עקיבא קונונוביץ, נולדתי בבואנוס איירס, ארגנטינה, ב-1937. נשוי+4+3 נכדים. עליתי ארצה עם משפחתי ב1969, ישירות למדרשת שדה בוקר, שם לימדתי ספרות ולשון עברית בתיכון ובסמינר למורים עד 1977. בעל תואר מ.א. (בהצטיינות) בספרות השוואתית מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים. משנת 1977 עד לפרישתי לגמלאות (2003) לימדתי ספרות ולשון עברית בבתי ספר על-יסודיים ובמכללת דוד ילין. אני תלת-לשוני:  זכיתי בפרס שמערקע קאטשרגינסי מטעם הקולטור קאנגרעס בבואנוס איירס, בשנת 1955, על שירים באידיש.  זכיתי בפרס "רוסאריו קאסטייאנוס",מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים, בשנת 1976,(מאמר עיוני על שירתה של המשוררת המקסיקנית הנ"ל). כתבתי שירים בספרדית ותרגמתי. ערכתי אנתולוגיה של שירי נתן יונתן בשפה הספרדית (מקור מול תרגום)  APOSTAR AL TIEMPO, בהוצאת ויזור, מדריד, 2008.  אני ממשפחה של דוברי עברית. אבי ז"ל הכריח אותי ללמוד עברית מגיל 7. אני כותב שירים בעברית משנת 1961, כשערכתי את כתבי העת העבריים "צהר" ו"רימון" (אפשר לעיין בהם בספרייה הלאומית, בירושלים). כתבי עת אלה נמכרו בתחנת המטרו בבואנוס איירס. היו להם כ-2000 מנויים ומומנו  גם על ידי מודעות בעברית מטעם בתי עסק של יהודים. בארץ פרסמתי (בשנת 1974) את הספר "דקדוק ללא פיהוק" (הנחלת הדקדוק בעזרת הומור) בהוצאת סמינר שדה בוקר (בהמלצת משרד החינוך). פורסמו שירים ומאמרים ב"על המשמר", "ידיעות אחרונות", "מאזניים","מבוע", "מקור ראשון", "במכללה", "עלון למורה לספרות" ועוד. הוצאתי לאור 2 ספרי שירה: 1.      "הקול והקולר", ספריית פועלים, 1992 (בעריכת נתן יונתן). זכה בפרס "פרננדו חנו", מטעם קהילת מקסיקו. 2.      "הקולר והקול", הוצאת כרמל, 2004. 3.   "האדם דיסלקטי", בשלבי הוצאה לאור. אני נמנה עם הועד המנהל של בית הסופר בירושלים.      

וידוי (על הטלפון הסלולרי)

וִדּוּי

 

אֲנִי

לֹא מְדַבֵּר בַּסֶּלוּלָרִי.

תְּנוּךְ אָזְנִי

אֵינוֹ חַם.

אֲנִי

מְדַבֵּר בַּטֶּלֶפוֹן הַצִּבּוּרִי

הַנִּכְלָם.

 

(מתוך: "האדם דיסלקטי", גוונים, 2009)

14 תגובות

  1. איריס אליה

    יפה ומשעשע. אני מצידי הייתי כותבת משהו דומה על הטלוויזיה… אבל אין לי חרוז ממש מוצלח לזה.

    • עקיבא קונונוביץ

      איריס, הטלויזיה למראית עין מקשרת אותנו אל הציבור, אבל היא ממשפחתו של הסלולרי: שניהם סוגרים אותנו בתוך ד' אמותינו ומרחיקים אותנו מן הציבור. בשיר שלי ייחסתי חשיבות רבה למלה "ציבורי". אשמח אם תשתפי אותי בהרהוריך. מבחינה זאת הבלוג "בננות" מאפשר לנו דיאלוג מעשיר.
      אני מודה לך מראש

      עקיבא

      • איריס אליה

        לגמרי, עקיבא יקר. ההירהור שלי על הטלוויזיה נבע מאותו מיאוס שאני חשה כלפיה וכלפי הטלפונים הסלולאריים.
        אני אישית ממעטת לדבר בסלולארי, אלא אם אני מוכרחה להזעיק את בעלי לתקן פנצ'ר… וטלוויזיה אני לא רואה בכלל. ולא בגלל שאין בה גם דברים טובים, אלא בעיקר בגלל שהקונספט עצמו, מרגיז אותי מאד.וגם לה יש את אותו אפקט החממה. אתה יודע. ששורף את המוח. לאט. לאט. ואתה לא זז ממנה עד שמריח משהו שרוף…

      • עקיבא קונונוביץ

        איריס, אני צופה בחדשות וביום שישי בשעה 19 בתוכנית המצויינת של דב אלבוים "מקבלים שבת". אין ספק שהטלויזיה והסלולרי מאפיינים את הסכנות שבגלובליזציה. אגב, היום פרסמתי שיר הדן באותו נושא.
        עקיבא

  2. מירי פליישר

    נחמד שאינך חלק מהמעגל המטורף הזה

    • עקיבא קונונוביץ

      מירי, אצלי זו השקפת עולם. מלת המפתח בשיר היא שם התואר "ציבורי". אשמח אם נשוחח בבלוג על נושא חשוב לכולנו.
      אני מודה לך מראש

      עקיבא

  3. אהוד פדרמן

    עקיבא היקר, זה מתכון לאריכות ימים שכן בכל פעם שאני מדבר בסלולרי יש לי הרגשה לא רק שאוזני חמה אלא גם שמוחי מתבשל בקרינה וסופו להתאדות.
    לבד מכך, הידיעה שמצפים ממני להיות זמין ויכולים לעקוב אחרי לכל מקום מעקרת ממשמעות את מושגי החירות והחופש
    וידו של הסלולרי מדור 4..5..6 נטויה להפוך את כולנו לנתיניו של 'האח הגדול'

    • רות בלומרט

      עקיבאיקר, יש לי סלולרי שמספרו אינו זכור לי והוא אינו טעון. המשפחה דורשת, אז יש.

      • עקיבא קונונוביץ

        רות יקרה, אני רואה את תשובתך כמטפורה טעונה. טוב שאת "לא שמה" לסלולרי וגם לדרישת המשפחה ("הציבור"). לדעתי, עלינו להשקיע כדי שיהיה קשר חי ובריא אל "אנחנו" ואפילו אל "אתם-הם". מה דעתך?
        עקיבא

    • עקיבא קונונוביץ

      אהוד היקר, יש בינינו הסכמה מלאה. חשוב לי גם לשוחח אתך על הנושא שבעיניי הוא קריטי לא פחות: הקשר בין "אני" ו"אנחנו" שרציתי שיבוא לידי ביטוי מטפורי בשיר.
      מודה לך מראש

      עקיבא

      • אהוד פדרמן

        מוכן לשיחה וירטואלית – האם תוכל להרחיב לגבי הנושא ?

        • עקיבא קונונוביץ

          אהוד יקר,
          "אני ואנחנו" מעסיק אותי היום יותר מאשר "אני ואתה" (בובר). אני חרד למדינה. אנחנו כבולים יותר מדי בכבלי ה"אני" או בכבלי ה"אנחנו". לעומת זאת אויבינו כבולים, לפי תרבותם, בכבלי ה"אנחנו". חולשתנו הנ"ל היא מצד אחד נחלת תרבותנו ומצד שני, נחלת תרבות המערב, וזה מדאיג אותי. הגלובליזציה המערבית שואפת להפוך את ה"אני" ל"אני קונה". המצאתי ביטוי מצחיק על הנושא: "קנה קנה איש הדמים" (על פי הפסוק "צא צא איש הדמים"), כלומר, אתה איש הכסף, אז קנה ותפסיק להיות אני, וגם אתה וגם אנחנו. פשוט תיהפך למוצר קונה מוצר.
          אשמח לקרוא מה דעתך על הנושא.
          עקיבא

  4. קלעת. נכון מאד לומר על ביתן הטלפון הציבורי בימינו — נכלם.

    • עקיבא קונונוביץ

      סבינה,
      כל עוד אני נכלם יש עדיין תקווה. הבעייה היא שלאט לאט "הביתן הציבורי" אינו נכלם, כלומר אינו מודע למציאות.
      אני שמח על הדיאלוג הוירטואלי בינינו.
      עקיבא

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לעקיבא קונונוביץ