בננות - בלוגים / / "הדרת נשים" אצל דבורה בארון
חני שטרנברג
  • חני שטרנברג

    ילידת חיפה. כותבת שירה ופרוזה ואמנית רב תחומית. בוגרת האקדמיה למוסיקה ולמחול ע"ש רובין בירושליים. נשואה ואם לשלושה. מתגוררת בזכרון יעקב. ספרים:   שירי מעבר – שירה – ספריית פועלים, 1999 עונות – פרוזה – ספריית פועלים, 2000 עכשיו הזמן לומר אמת - שירה - הוצאת גוונים, 2009 תערוכות:   תערוכות יחיד –   במקום ספר – תיאטרון הידית, פרדס חנה, 2007 סיפורים במגירה – גלרייה לאמנות קיבוץ גן שמואל, 2008 שירת הבית - מוזיאון העלייה הראשונה, זכרון יעקב, 2009 בדרך להוצאת הספרים - קרון הספרים, טבעון, 2010 מחסן פואם - וידאו ארט בכנס השוק השני בעין השופט, 2011  קבוצתיות –   סדק סדק תרדוף – גלרייה לאמנות קיבוץ גן שמואל, 2005 ארץ חמדה – בית האמנים, בית שאגאל, חיפה, 2005 אמאל''ה – יום האישה הבינלאומי, עמותת אמני נתניה, 2006 כסאות – גלריה לאמנות קיבוץ גן שמואל, 2007 יד ביד – פסטיבל החג של החגים, חיפה, 2007   מופעים:   שירים נעים שירים – מופע מחול - פסטיבל עכו, 1983 מתחת לחול – מופע מחול - - פסטיבל עכו, 1985 מופע שירים במסגרת התערוכה "במקום ספר" בתיאטרון הידית, 2007. מיצג באירוע הפתיחה של התערוכה "סיפורים במגירה" בגלרייה לאמנות בגן שמואל.2008 מפרסמת גם באתר "רשימות" – "יוצאת לאור" http://hanist.wordpress.com/  

"הדרת נשים" אצל דבורה בארון

 

 

 בימים אלה שבהם "הדרת נשים" חרדיות בכותרות, נזכרתי בסופרת שכבר מזמן רציתי לכתוב עליה – דבורה בארון, שתיארה בסיפוריה את עולמן של נשים בחברה חרדית. כיוון שהיתה אמנית מצויינת יצירתה חורגת  מה"חרדי" אל האנושי – אוניברסאלי, אך יחד עם זאת סיפוריה גם מעוגנים בעולם עליו היא מספרת ושממנו הם נובעים. 

 

כך גם סיפורה "היום הראשון" הפותח את קובץ סיפוריה "משם" (ספרית שחרות, עם עובד תשו"), שהמספרת מתארת בו בגוף ראשון את היום שבו נולדה. ככה הוא מתחיל:

 

"בזמן שאני נולדתי לאמי, רבנית העיירה הענייה ממעש, ילדה בעלת האחוזה, האישה התקיפה, את בנה הבכור, שהיה גם בנה היחיד.

בן הנגידים הזה היה לי אחר כך, במשך, הזמן, לא פעם לשטן על דרכי בחיים.

כבר בפגישתנו הראשונה, פעם בצהרי קייץ, בשבת – ואני ילדה רפת אונים, לבושה שמלת ציץ ובלי נעלים, חותרת בשארית כוחי אל יער האורנים אשר בקרבת האחוזה – שיסה בי מאחורי הגדר את כלבי חצרם. "

 

כבר מההתחלה ניכרים מאפייניה של כתיבתה הטובה של בארון שניתן לכנות "פשטות מורכבת". זאת כתיבה חפה מתיאורים מיותרים ומתנגנת, שכן יותר מאשר לכל אמנות אחרת דומה הספרות  למוסיקה – כמוה היא מתמשכת על רצף של זמן, מורכבת משפטים משפטים ומנושאים שמתפתחים באופנים שונים.

 

בהמשך הסיפור מתארת בארון את היחסים המסובכים בין שתי המשפחות – בין משפחתה של המספרת – משפחתו של רב עני בעיירה קטנה, לבין משפחת בני האחוזה העשירים. הסיבוך נעוץ בכך שהגבירה התקיפה "סרבה  פעם, לפני שנים, להיארש לאיש,  אשר היה לשבת על כיסא הרבנות בז'וז'יקטבקה, הוא אבי" ללמדנו שפערים גדולים בין עשירים לעניים היו מאז ומעולם, ושהעיירה אינה שונה מבחינה זאת וגם מבחינות אחרות מכל מקום אחר שחיים בו אנשים בעלי מעמדות סוציו אקונומיים שונים.

 

בכל מקרה באותו יום שבו נולדה המספרת, יצא אביה לאחוזה לרגל לידתו של בן הגבירה, ולביתה שלה הגיעה סבתה, אם אביה, כדי לסייע לכלתה היולדת הטרייה,  וכך מספרת בארון: 

 

"בקצרה, מה יש כאן ללכת בעקיפין? זקנתי מצד אבי, הרבנית מטוחנובקה, זו אשר התארחה עתה בביתנו, לא היתה מרוצה מבואי לאויר העולם.

בנות – אמרה – כבר ילדה לה כלתה, הרבנית מכמילובקה, וגם הכלה השנייה, מבוריסובקה, וכבר קצה, אמרה, בחייה מפני הבנות הללו. הן לא לשם זה עזבה את עסק השמרים שלה ואת ביתה אשר בטוחנובקה ובאה לשבת בבית בנה – ובכלל:  – מה יגידו עכשיו "בחצר"?"

 

בארון ממשיכה ומתארת מכתב שכותבת החמות לבעלה הרב, סבה של התינוקת: "כל שנאת הדורות של חותנת בלה לכלתה הצעירה התרכזה במשקפיה, כאשר גחנה אל השולחן להיווכח אם נכתב הכל כיאות על רוע מזלה בנוגע לשידוכי הבנים. וכאשר קם, לבסוף, הנער, אובד עצות, במגפי גבר שלא לפי מידתו על רגליו, וביקש להשתמט – רדפה אחריו עם גיליון הנייר בידה כשהמשקפיים צונחים לה באפס אחיזה על פניה."

 

בארון לא חסה על הסבתא רעת המזג וממשיכה: "בהיותה שרוייה כל ימיה במחיצת בר אוריין ומקשיבה מתוך כך לשיחותיהם, ידעה גם כמה מאמרים ממאמרי חכמינו, זכרם לברכה, ביחס לבת וערכה בחיים. כך, למשל, ידעה שאם הבן נמשל ליין, הרי אין הבת אלא חומץ, אם הבן דומה לחיטים, הרי הבת כמוה כשעורים. אמנם: צורך ליין וצורך לחומץ, אבל צורך ליין יותר מן החומץ, וכן גם צורך לחיטים וצורך לשעורים, אבל – צורך לחיטים יותר מן השעורים.


בקיאותה של הרבנית הזקנה הזאת היתה נוראה. כאבנים גדולות התגלגלו הממרות מפיה, כל אחת כבדה ואיומה מחברתה – והרבנית מז'וז'יקובקה שכבה מעבר למחיצה בשביס היולדות שלה הטהור, חיוורת, נדהמה ומבלי אשר תדע לענות דבר.

במוחה העייף, העייף מאוד, אחרי נדודי הלילה, תעו אמנם קטעי דברים והוכחות, אשר בזמן אחר היתה יודעת אולי להיאחז בהם, ולהילחם ולעמוד על נפשה. הן די היה לה להזכיר את יום היוולד בתה הבכירה, כשבעלה הרב, בקוראו לה את המכתב אשר כתב לאביו, הסביר לה בפירוש, כי מה שנאמר "וה' ברך את אברהם בכל" אין זאת אלא שנתן לו בת "ובכל" שמה…

אכן לא היה שום ספק, שאילו היה הוא, בעלה, עכשיו פה, היה מוצא בטוב ליבו דבר מה מעין זה גם בנוגע לבת הזאת, השניה"

 

מה שדבורה בארון מבינה בחכמתה הוא שבקיאות לכשעצמה אינה ייתרון לבעליה, שהשאלה שיש לשאול בעניין הבקיאות היא איזה שימוש עושים בה. היא מלמדת אותנו שהתורה – זו שבכתב וזו שבע"פ, כמו כל חכמה שמכונסת בה חכמת דורות, אינה עומדת לעצמה, אלא תלוייה במבט שבו מתבוננים בה, בפרשנות שנותנים לה, ולכן כשהאב חוזר הבייתה, מבטו הטוב משנה לגמרי את התמונה:

 

"אבא אשר התהלך אילך ואילך בחדר, בשאלו מתוך כך למהלך העניינים במשך היום, הצטער מאוד באמור לו אמא, כי לאביו הזקן כבר כתבו בבוקר בלעדיו. הוא עמד על יד מיטת האם בפנים מאירות ובידיים תחובות מתחת לאבנטו (כמו שעמד, בלי ספק, לפני ארבע שנים, ביום היוולד אחותי הבכירה) והרצה לפניה את תוכן המכתב שיש לכתוב לאביו, בספרו לה, אגב הרצאה, על המקרה שקרה לו לר' שמעון בר אמי, אשר ביום היוולד לו בת, פגע בו הבבלי, רבי חיא הגדול, ואמר, כי הנה התחיל הקדוש ברוך הוא לברך אותו…

– כך, כך – הטעים בקולו הצלול את דבריו, בהביטו אל האודם המתפשט בלחיי האם, בעוד אשר עיניה מתכסות בערפל כהה ודק.

 

מה שנוגע לזקנתי, הנה קרה אותה כדבר אשר יקרה את רגב הקרח בנפול עליו לפתע פתאום קרני השמש" 

 

אך למרות שליבה של הזקנה הפשיר מעט מתארת בארון איך היא  ממשיכה לחרוש מחשבות נקם על  היום שבו "יבואו עוד ה ם להתחנן לפנינו, ואז נסרב א נ ח נ ו".

 

בארון אינה מתכחשת לסבלה של האישה החשה עצמה מבחינות רבות נחותה בחברה שבה היא חיה, חברה דתית בעלת מאפיינים שובניסטיים לא מעטים. למרות הבושה היא מספרת בכנות על "שנאת כל הדורות" שהוגה חמות לכלתה, על חולשתה של אישה אחרי לידה, ואולי לא רק אחרי לידה, חולשה שבשלה אינה מסוגלת לעמוד על נפשה כנגד השנאה העצמית המופנמת בלב חמותה כלפיה. היא מספרת על תלותה של האישה, בשל חולשתה, בחסדו של בעלה,  ועל ההשפעה ההרסנית שיש לכל אלה על נפשה של תינוקת שזה עתה נולדה, כמו הבינה כבר ברגע היוולדה לאיזה עולם הגיעה. אבל בצד החשיכה רואה בארון גם את האור והנחמה הנובעים מהתבוננות אוהדת, מטוב לב ומחמלה, ואלה מצויים בסיפוריה גם בגברים וגם בנשים כאחת. 
שוב ושוב הודות לתכונות האלה בליבם של הסובבים אותם נמשים הגיבורים מסבלם, כפי שמתרחש גם בסיפור הראשון.


זה מסתיים בניגון שהאב מזמר לבתו ניגון "שהוא רגיל ושגור בפי כ ל  א ב".
אלא שלאב יש גם ניגון מיוחד שלו, בלתי רגיל, זה שהוא מזמר כשהוא רכון על ספריו על יד השולחן, "הוגה כבר לא בגורל של בנים או בנות עלי אדמות, אלא בזה של האדם בכלל. קובל ונוקב ומסתלסל ברוך" וכשהתינוקת שומעת מאוחר יותר את הניגון הזה, כמו  מורם לרגע מסך והיא מציצה ורואה את העתיד הצפוי לה:  

"אפור כולו וקודר, ללא מעבר ומוצא, כאותן חומות האבן, שביניהן התרוצצתי כעבור שנים, נרדפת מיד עריצים לא נראית, בין שיני כלבים – ונזדעזעתי."

 

אך כמו האב בסיפור גם בארון הוגה בכתיבתה בגורלו "של האדם בכלל", ולכן בחמלתה המפוכחת, בכתיבתה הקובלת הנוקבת והמסתלסלת ברוך, היא מסיימת בדרך כלל את סיפוריה באור הנוגה מאיזה חוץ פנימה, לתוך המנהרה החשוכה, וכך גם בסיפורה זה: 

 

"לקול צעקתי בא אבא מעבר למחיצה ונענע אותי בשובו תוך כדי רגע אל הניגון של קודם לכן, הרגיל, זה שהוא שגור בפי כ ל אב.

 

"אין דבר" אין דבר" – שידל אותי, שידל אותי ושר, עד אשר נרגעתי, אמנם, ועייפה – נרדמתי. וכך הנה נגמר יום חיי הראשון."

 

המשפט המסיים אולי דידקטי מעט, אך אין בו כדי להפחית מיופיה של כתיבתה של בארון, ומהרלוונטיות שלה לימינו אלה ממש. הדת, מזכירים לנו סיפוריה, אינה עומדת לעצמה, היא תלוייה במה שבוחרים לראות בה, באופן שבו בוחרים לפרש אותה, ליישם אותה, והזכות הזאת שמורה לנשים ולגברים כאחת.
    

                                            *

 
                         שנה אזרחית טובה ומאושרת !   

 

 

 

 

 

 

 

 

11 תגובות

  1. חני שטרנברג

    מצרפת תסכית רדיו עם הסיפור "שפרה"

    http://msradio.huji.ac.il/wwwroot/ulpanpatuach/shifra_baron48k.htm

    (תודה לשאול סלע)

  2. יפה כתבת זוכרת שלימדתי את הספור שפרה והשמעתי לתלמידי לפני כשבע שנים את התסכית
    אני אוהבת את כתיבתה הנהדרת של ד.בארון ואת הספור "פראדל" אני נוצרת בלבי כמה נכמר לבי כשני נזכרת בפראדל החסודה החוזרת מהמקווה ,תולה עיניים כמהות בבעלה שאינו חפץ בה יותר – הדיר אותה מחייו
    שמחה להומאז' שעשית לה, חני יקרה, בבלוגך היא ראויה

  3. תודה חני שהעלית מהאוב את דבורה בארון סופרת נפלאה שאני מאוד אוהבת וכמו שכתבת רלוונטית מאוד!

  4. דבורה בארון – סופרת נהדרת 🙂

    קשה שלא להסתלבט על העובדה שהיא לא היתה בארון אלא במיטה כמעט רוב חייה.

    כתיבה מופלאה וסיפור חיים מצמרר

    חיים באר בספרו החדש "מיומנה של תולעת ספרים " כתב עליה דברים מרגשים

    • חני שטרנברג

      תודה רבה, ריקי. תודה גם על ההמלצה 🙂

    • חני,

      אני מקווה שהתגובה שלי תעבור.

      להשתמש במילה הדרה לגבי סיפוריה של דבורה בארון הוא אנכרוניזם.
      המילה הדרה היא מילה חדשה למדי, ראשיתה בספרו של פוקו "תולדות המיניות", בו הוא דיבר באופן מפורש על הדרה של ההומולסביים מן המרחב הציבורי.

      דבורה בארון כתבה בראשית המאה העשרים. למעשה, היא נחשבת בין הנשים הראשונות שכתבו במקרה שלה סיפורת, בין המשוררות הראשונות שכתבו היו כמובן רחל, אסתר ראב, אלישבע.

      ולכן, יש לי קושי ליישם את המילה "הדרה" על סיפוריה של דבורה בארון.

      ומכאן יש חשיבות גם לתקופה שבה כתבה בארון. בראשית המאה העשרים רוב המלייה הספרותי היה בעל ידע דתי מופלג. נשים ישבו בדרך כלל בעזרת הנשים.
      וזוהי דווקא גדולתה של דבורה בארון – פריצתה בכתיבה לחברה שיידיעותיה במקרא, תלמוד, גמרא, סידור היו מפליגות. זוהי הסיבה שרוב הנשים כתבו למגירה.
      הכתיבה של הגברים היתה כתיבה מעובה נסמכת על טקסטים שלנשים לא היתה גישה אליהן ולכן גם הפרסום היה קשה. ברור הוא שדבורה בארון חיה בחברה דתית – ההעזה שלה היתה בכתיבתה דווקא בחברה כזאת. כאשר ביאליק כתב, טשרניחובסקי כתב, ועוד אחרים.

      כתיבתם של נשים התאפשרה יותר, כאשר דוד פוגל החל לכתוב מכיוון שהכתיבה שלו היתה כתיבה רזה, והיא אפשרה לעוד נשים לכתוב.

      סקירה על כך אפשר למצוא בספרה של לילי רתוק "הקול השני" או של דן מירון "אימהות מייסדות, אחיות חורגות" שני השמות של הספרים מציגים את מקומה של הכותבת בתקופה שבה דבורה ברון כתבה. כקול שני, או כאמא מייסדת ואחות חורגת.

      אני רוצה להתייחס דווקא לספורה של דבורה ברון "שברירים" וזוהי באמת הפריצה של דבורה ברון, כאשר הגיבורה למרות ילדותה הנוראה, דחייתה של החברה היא זאת אשר קונה את המנורה אשר מאירה את בית הכנסת באור נגוהות אדיר.

      דבורה ברון דווקא סללה את הדרך לשוויון בין המינים בחברה שהיתה דתית במהותה.

      היום אנחנו חיים בחברה שהיא יותר חילונית – כאשר הדתיים פולשים למרחב הציבורי המורכב משני השסעים של החברה זוהי אכן "הדרה".

      מצטערת חני, רציתי להעמיד דברים על דיוקם.

      חוה

      • חני שטרנברג

        תודה רבה, חוה, על התגובה המפורטת והמלמדת. מובן שזה אנאכרוניסטי, ושדבורה בארון כתבה בתקופה אחרת עם בעייתיות אחרת. לא חשבתי אחרת. פשוט רציתי לכתוב עליה כבר מזמן ובזכות "הנושא החם" התחבר לי.
        ובכל זאת יש גם קשר שכן נשים מאז ומתמיד הופלו לרעה בחברה הדתית, (ולא רק בדתית) וזה מה שמאפשר גם כיום את ההדרה – האפלייה, ועל כך, בין השאר דבורה ברון כתבה, על נחיתותן היחסית. דרך אגב אני קוראת עכשיו קצת את ברנר, בן דורה, שהכתיבה שלו הרבה פחות מתומצתת וחסכונית משלה, ומאוד מעניין להשוות בין תפישת האישה אצלו ואצלה. קריאתם זה בצד זו מבהירה איזו חשיבות יש לכך שאישה מתארת את המציאות מנקודת מבטה, כי אין מה לעשות, זאת נקודת מבט אחרת.
        ושוב תודה שהעמדת דברים על דיוקם 🙂

        • חוה זמירי

          הי חני,

          האמת שרציתי לכתוב מזמן, אבל ככה לא יצא לי. חששתי שתפגעי ואני מאוד שמחה שאת מקבלת את הדברים כמו שהם.

          לגבי ברנר, האמת שאני לא הכי טובה בספרות עברית, קראתי סיפור אחד שלו "עצבים", ובמקרה שלו את מאוד צודקת. הוא ריאליסט, מאוד חסכוני במילים, מאוד דייקן, בניגוד לדבורה ברון, אגב, שיודעת לבנות סיפורים נפלא, אצלה כמעט כל מילה חשובה.
          ולהשוות בין שתי העמדות תמיד מעניין.

          רק תחשבי איזה אומץ היה לנשים האלה גם בארון וגם רחל לכתוב בתקופה שבה רק גברים כתבו.
          השירים של ביאליק מאוד מדגימים את הכתיבה המעובה. השיר "לבדי" למשל, מבוסס על תפילת יזכור ועל מובאות אחרות.

          ואז באות נשים במיוחד בארון, רחל היתה יותר חלוצה כזאת, וכותבות ומפרסמות, עוד לפני שהיתה כאן בכלל מדינה. עצם הכתיבה היא מרד, היא מהפכה. היא תעוזה שפרצה את הדרך לכל כך הרבה נשים אחרות.

          אגב, קאמי, רציתי להגיד לך משהו. קאמי תמיד נתפס בעיני מאוד פיוטי, חרף הנושאים הקשים שכתב עליהם. הפיוטיות הזאת היא באמת מנת חלקם של הטקסטים שאת כותבת עליהם. סארטר להבדיל מקאמי היה חד מידי, יבש יותר במיוחד בספרי ההגות שלו.
          ודבורה בארון אכן נהדרת.
          ובאמת אני ממליצה על הספרים, למרות שמירון קצת מפספס – הוא אחרי הכל גבר לא?:)

          שמחה שקבלת את תגובתי כך
          חוה

          • חני שטרנברג

            היי חוה,
            התכוונתי שדבורה בארון יותר חסכונית ומתומצתת מברנר, ומהבחינה הזאת יש שוני בכתיבה שלהם.ברנר יותר אסוציאטיבי ומתפזר.
            נזכרתי שראיתי פעם ראיון עם זלדה שבו שאלו אותה איך זה שאישה דתיה היא משוררת, והיא ענתה משהו בסגנון שההשראה לא בוחנת דברים כאלה, גם היא דוגמה מהבחינה הזאת לפריצת דרך של אישה בתוך חברה שלאו דווקא עודדה נשים לכתוב.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לחני שטרנברג