בננות - בלוגים / / השראה מתוקה
צמחי מעזבות
  • זהר איתן

    כותב טקסטים ומוסיקה וחוקר תפיסה מוסיקאלית. לפעמים מצלם. ספרים: שו-האי מתאמן בהטלת כידון (הליקון-ביתן, 1996); מה יש (סדרת כבר, כרמל 2007). זוכה פרס "טבע" לשירה בפסטיבל המשוררים במטולה, 2007.

השראה מתוקה

 

מַה זֶּה הַחַיִּים שֶׁלּוֹ בֵּית קָפֶה אֶחָד אוֹ בֵּית קָפֶה שֵׁנִי. וְבַּסּוֹף אֵיידְס. חָכְמָה בִּשְׁבִילוֹ לְהַגִּיד אֵין שׁוּם דָּבָר רַק אָמָּנוּת. סְפָּגֶטִי בּוֹלוֹנֶז. נָה. הָיִיתִי מִתְעָרֶבֶת שֶׁגַּם אֶת זֶה הוּא לֹא יָדַע לַעֲשׂוֹת כְּמוֹ שֶׁצָּרִיךְ. אִם הָיָה יוֹדֵעַ לֹא הָיָה מְבַקֵּשׁ לְהַזְמִין לוֹ מֵאִיטַלְיָה, וְעוֹד בְּמַעֲטָפָה. הָאֱמֶת אֲנִי כְּבָר לֹא מַמָּשׁ אוֹהֶבֶת אֶת הַשִּׁירִים שֶׁלּוֹ, לֹא מְבִינָה אוֹתָם כְּמוֹ שֶׁהֵבַנְתִּי פַּעַם. נִרְאֶה אוֹתוֹ מְדַבֵּר עַל אֵין שׁוּם דָּבָר רַק אָמָּנוּת כְּשֶׁצָּרִיךְ מַהֵר לְהַסְפִּיק אֶת הַכְּבִיסָה כִּי עַכְשָׁו יֵשׁ עוֹד קְצָת שֶׁמֶשׁ וְאִי אֶפְשָׁר לָדַעַת מַה יָּבוֹא עוֹד שָׁעָה. בַּחֹרֶף תָּמִיד צָרִיךְ לְהַסְפִּיק אֶת הַכְּבִיסָה דָּבָר רִאשׁוֹן כְּשֶׁיֵּשׁ שֶׁמֶשׁ. אָמָּנוּת זֶה אַחַר כָּךְ, בְּיִחוּד כְּשֶׁאֵין אֲפִלּוּ מְכוֹנַת יִבּוּשׁ. אָמָּנוּת. וְמַה יִּהְיֶה בְּיוֹם שְׁלִישִׁי כְּשֶׁנִּגְמָר הַחַג אִם לֹא תִּהְיֶה חֻלְצַת בֵּית סֵפֶר נְקִיָּה וִיבֵשָׁה? אֲנִי צְרִיכָה עוֹד פַּעַם אֶת הַטֶּלֶפוֹן מֵהַיּוֹעֶצֶת עִם הַטּוֹן שֶׁל הַזְּרוּקִים הָאֵלֶּה הַבּוֹהֶמִיִּים, אֲפִלּוּ לְיַלְדָּה אַחַת הֵם לֹא יְכוֹלִים לִדְאֹג כְּמוֹ שֶׁצָּרִיךְ, וְעוֹד כָּזֹאתִי יַלְדָּה חֲמוּדָה, מַמָּשׁ כּוֹאֵב הַלֵּב עָלֶיהָ, וְעוֹד מְשַׂחֲקִים בְּלְהִפָּרֵד וְלַחְזֹר וּלְהִפָּרֵד כְּאִלּוּ הֵם סְטוּדֶנְטִים בְּנֵי עֶשְׂרִים. אָז לְפָחוֹת לְחֻלְצַת בֵּית סֵפֶר נְקִיָּה שֶׁתִּדְאַג לָהּ. אָמָּנוּת. הִנֵּה כְּבָר עָנָן רִאשׁוֹן מַגִּיעַ. יָדַעְתִּי. וְעַכְשָׁו הַגֶּשֶׁם.
 
מתוך מה יש (ירושלים: כרמל/כבר, 2007)

 

23 תגובות

  1. לי עברון-ועקנין

    🙂
    מצא חן בעיניי מאוד.
    (גם השיר ההוא, על המעטפה הריקה והספגטי בולונז, מצא חן…)

  2. זוהר, יופי של נקרולוג לחזי לסקלי. אני נעשה סקרן לראות מה יש 🙂

  3. "וְעוֹד כָּזֹאתִי יַלְדָּה חֲמוּדָה,
    מַמָּשׁ כּוֹאֵב הַלֵּב עָלֶיהָ"

  4. נשמע לי מוכר מהחיים. תודה.

  5. עשית לי חשק ללכת אל היצירה השלמה.

  6. מוטי גלדמן

    חזי לסקלי, זוהר, היה חור ביקום. כל תקלה יומיומית ואפילו מועקה הם הסחה מהחור הזה. לקרוא למה שעשה אמנות זאת הדרך הקלה לגעת בחור שעליו הצביע בלי לרחם על איש, גם לא על עצמו.תודה

    • זאת לא מיסטיפיקציה, מוטי? די בניגוד למה שכתבת עליו פעם.

      • מוטי גלדמן

        לא נראה לי שמדובר באידיאליזציה או במיסטיפיקציה. מדובר במצב קיומי על גבולות ההפרעה הנפשית העמוקה בו חור נפשי הרסני ואפילו מכוער איים על הכותב, על ידידיו ועל יצירתו.

    • זהר -למוטי

      יפה דברת, אך הטקסט, כמובן, הוא לא באמת על לסקלי. והדוברת אומרת: כל מועקה ("כביסה")היא ייצוג תחליפי לחור הזה ביקום. ואילו אמנות היא דווקא כיסוי החור דרך דיבורו/ייצוגו.

  7. אחד מהשירים היפים שיש, של לסקלי. וההתייחסות אליו בשירך ושירך מוצלחים. גם אני יותר מפעם אחת מצאתי את עצמי משוחח עם אחרים ומסביר למה אין דבר בעולם לבד מאמנות..

  8. לסקלי הוא באמת השראה מתוקה להמריא ממנה למשהו אחר.

    נ.ב: לסקלי "הזמין" ספגטי ממרסיי. אצלך זה מאיטליה. בכוונה? בגלל שזה ספגטי?

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לזהר איתן