בננות - בלוגים / / עננים מָלאו את הארץ, השמיים מלאו דגה
שחר-מריו מרדכי
  • שחר-מריו מרדכי

    שחר-מריו מרדכי, משורר.   מהגר מצפון הארץ לתל אביב. ללא סל קליטה. מסתדר. מנחה ארועי שירה. הנחה גם בטלוויזיה הישראלית את תכנית הספרות "על המדף". לרייטינג של התכנית אפשר לקרוא "הישרדות", מסתבר. אנליסט ויועץ פוליטי לשגריר בריטניה בישראל. יש מנדט, מתבהר. בעל תואר ראשון בתקשורת ובמדע המדינה ותואר שני במדע המדינה באוניברסיטת חיפה. אפילו טיפח דור סטודנטיאלי, כשלִמֵּד ארבע שנים אודות המערכת הפוליטית הישראלית. התוצאות לא משהו, מתחוור. שיריו, תרגומיו ומאמרי ביקורת פרי עטו נדפסו בכתבי עת שונים, בהם: גג, דקה, הו!, הליקון, זוטא, מטעם, משיב הרוח, עיתון 77, עמדה ושבו, כמו גם במוסף לתרבות וספרות של הארץ, במוסף ספרים של הארץ, במוספי מעריב ומקור ראשון ובאתר המקוון של ידיעות אחרונות, Ynet.   מקום הראשון בתחרות הארצית "שירה על הדרך" לשנת 2010 . ספר שירים, "תולדות העתיד", ראה אור בשנת 2010 בהוצאת אבן חושן.

עננים מָלאו את הארץ, השמיים מלאו דגה

פַּנְטוּם ים-תיכוני/ שחר-מריו מרדכי       (מתוך גליון 6 של "הו!")           

 

הַיָּם מָשַׁךְ אוֹתִי אֶל קַרְקָעִיתוֹ

לַהַק שְׁחָפִים גָּאָה מֵעָלַי

אַתְּ קָרָאת סֵפֶר עַל הַחוֹף

בְּצִפִּיָה דְּמוּמָה לַשְּׁקִיעָה.

 

עֲנָנִים מָלְאוּ אֶת הָאָרֶץ

הַיָּם מָשַׁךְ אוֹתִי אֶל קַרְקָעִיתוֹ

הַשָּׁמַיִם מָלְאוּ דָּגָה

אַתְּ קָרָאת סֵפֶר עַל הַחוֹף.

 

הַגִבּוֹר הָרָאשִׁי גָּסַס בֵּין דַפַּיִךְ

עֲנָנִים מָלְאוּ אֶת הָאָרֶץ

קָפֶה צָלַל אֶל קַרְקָעִית כּוֹסֵךְ

הַשָּׁמַיִם מָלְאוּ דָּגָה.

 

לַהַק שְׁחָפִים גָּאָה מֵעָלַי

הַגִבּוֹר הָרָאשִׁי גָּסַס בֵּין דַפַּיִךְ

בְּצִפִּיָה דְּמוּמָה לַשְּׁקִיעָה

קָפֶה צָלַל אֶל קַרְקָעִית כּוֹסֵךְ.

 

 

77 תגובות

  1. וזה מה שנקרא
    וריאציות לואטות

    מקרקעות
    וממריאות

    עם הקפה של הבקר
    ועם השחפים הנסתרים

  2. כמו כנפי השחפים,
    אתה מרחף בין המשפטים.

  3. מריו?!
    שחר?!

    איזה שיר נפלא!!

  4. כל כך יפה, הגבור בספר, הדובר הנמשך לקרקעית והיא הקוראת בו בשלווה, מדויק מבחינת תהליכים עד השחפים החגים בסופו, שיר מצוין

    • שיר טוב, האם אין בשיר ניגוד בין שאננותה של הגיבורה השקועה בתוך עולמו הבדיוני של הספר ,לבין הדובר השרוי בתוך מצוקה אמיתית והיא לא חשה בו האם אין כאן ניגוד בין הספרות לחיים דגה בשמיים והיא לא רואה ?שיר טוב אמרתי? מקווה שקריאתי נכונה ,השורה החוזרת כמעט בעקביות בשיר ממחישה זאת מזכיר במוסיקה של השורה החוזרת את "כף יד רשעה" של רביקוביץ: הקווים של עשן נטו במלוכסן

    • חני, איזה כיף לשמוע. כלומר: לקרוא. תודה!

      • תודה על הקריאה ועל הפרשנות, חנה.
        הערת לגבי "שורה חוזרת". זו לא שורה אחת שחוזרת. כל שורה מפציעה בשני מופעים. זה אחד מעקרונות הפּאנטום, אם כי פאנטום זה – כמו אחד נוסף, שהעליתי כאן בבלוג – אינו מציית אחד לאחד לחוקי התבנית, בת מאות השנים.

  5. יפה. יש בו ערגה, רומנטיקה, כיסופים, עצב של אהבה. והים, החוף והשחפים הם כרקע מעצים.

  6. יפה הפנטום הזה לזמן המזרח תיכוני ההזוי ומוכה שמש החוף. הוא סובב, ולעולם לא מגיע.

  7. טובה גרטנר

    שחר היקר
    מה שהבנתי מהשיר, שזה בריאת עולם, והבחורה קוראת ספר שסופר בורא עולם, והמציאות היא עמוקה, קפה צלל אל קרקעית כוסך… קוראת בקפה היתה מוציאה עוד עומק על הגיבורה שהיא רק מקשרת בן בראית העולם והספר.
    אפשר היה לעשות מהשיר הזה סרט קצר.
    להתראות טובה

  8. מירי פליישר

    חכם ומהורהר. כל כך הרבה יש בעולם וכל כך קשה לסר אותם. מה קודם מה אחר כך ןמה בכלל חשוב

  9. גיורא פישר

    שלום שחר מריו
    אני חושב שהשיר יפה מאד. המבנה המוכתב והמאולץ של הפנטום לא פוגע בשיר, להפך.
    כנראה ומזג האויר של השיר והחום הכבד לא נוחים לטרולים המתגנבים גם לבלוג זה. גם לכלבה ההסקית סיבירית שלי שנקלעה בטעות ללבנט קשה מאד. אני חושב שארתום אותה למזחלת ואושיב עליה את הטרולים ואשלח אותם להרגע ביערות נורוגיה.
    כאמור, יופי של שיר
    גיורא

  10. אני חשה הרבה אובדן בשירך, שחר-מריו, היטלטלות מתמדת בין מעלה ומטה. כולם איבדו את דרכם – הדובר בקרקעית הים כמו הקפה בתחתית הכוס, העננים בארץ, הדגים בשמים, גיבור הספר גוסס, ודומה שמישהי אחת, בלי לחוש, מבלי דעת שהיא (אולי) מחוללת המהומה, ממשיכה לקרוא בשלווה נוכח השקיעה. האדישות מוציאה מהכלים, והכאב שלאחר הכריתה בעוצמתו. החזרה על שורות קבועות נותנת תחושה של הלם ומלמול. שמיים בקשו רחמים עלי… השיר מבקש עוד טיפה של הידוק ועריכה, לבנה.

  11. סיגל בן יאיר

    לאיפה לא זרקת אותי בנדרס, ספר יחזקאל, ציורים של אשר, אודיסאוס יורד לשאול, כל כך אפוקליפטי ונפלא והכל לנוכח צריחות השחפים. שאפו.

  12. מדהים מאוד דיבר אלי

    אילנה

  13. איזה ספר היא קראה על החוף?

    ומי גסס שם בין הדפים?

    בהתחלה לא הבנתי. וקראתי. ועוד פעם קראתי. ושוב, ושוב… ונדמה לי שהבנתי – שפשוט לא צריך להבין הכול בחיים! אהה!

    והייתי שחפים ודגים וצללתי בתוך הדפים ובתוך העיניים היפות שלך.

    ואיזה ספר אתה קראת על החוף, יקירי?

    • יוס"לה,

      לא הכל אפשר וצריך להבין בחיים.
      אבל מעבר לפרטים (איזה ספר, מי הגיבור שגסס בין הדפים), חשבתי שתבין את התמונה הגדולה.

      זה שיר ישן, שנכתב לפני שבע שנים, לזו שכפסע היה ביני לבין עמידה מתחת לחופה איתה. ומאז, כמו שאתה יודע, עברתי לפרק ב" בחיי, הנכון ומדוייק לי (אם יש דבר כזה בחיים – מדוייק).

      וכשאקרא את הספר על החוף, איידע אותך.

      • יקירי, עכשיו כשהבנתי את ההקשר… אהה!

        זה אתה שגססת בין דפי הספר שלה. זה אתה שנמשכת אל קרקעית הים.

        אוי יקירי, איזה שיר פרידה נפלא!

        ואני חשבתי שכבר הצצת לתוך הדפים… שלי.

        מילא…

        נשיקות, יוסי

        • מירי פליישר

          עכשיו שקראתי את שניכם הבנתי – אולי את הכאב והוא כאב לי- שמחה שיצאת משם.

  14. כל כך יפה, מריו. זהו.

  15. פַּנְטוּם WHAT IS THIS?

    • וואו שחר, יש עצמה רבה בשיר, כל הים והדגים בשמים והגסיסה והיא עם הקפה שלה, ולא רואה את מה שאתה…

      • תודה, אורה.
        כן, זה בדיוק מה שניסיתי לתאר. ובמשפט אחד הצלחת להעביר את התחושה-תמונה שביקשתי לצייר.

        וגם התגובה שלך, בדומה לתגובה אחרת שקיבלתי כאן, מרגשת אותי יותר בעולם הנפש מאשר בכיוון הלוגי. תודה.

    • סבינה,

      Pantoum זה תבנית שירית, שמקורה במלזיה, כנראה במאה ה – 15. ע"פ חוקי הפּנטום, השורה השנייה בכל בית הופכת לשורה הראשונה בבית העוקב, והשורה הרביעית בכל בית מפציעה שוב כשורה השלישית בבית הבא. ואף על פי שהשורה חוזרת על עצמה, ההקשר משתנה בשל המיקום השונה. זה, כמובן, מקל על מלאכת הזכירה של השיר, אבל זה גם יוצר אפקט דרמטי. חוק אחר הוא החריזה. הפנטום אוצר בחובו שני חרוזים, שעוברים כחוט השני לאורך השיר (גם זה, כמובן, מאפשר זכירה של השיר ומעודד אווירה אפלה או דרמטית או תחושה שהבלתי נמנע מתקרב. סיזיפי משהו).

      כתבתי כמה פנטומים. דווקא בשניים, שפרסמתי כאן, חרגתי מעט מהכללים. בשיר הזה, למשל, אין חריזה. וכאן דווקא השורות הראשונה והשלישית הפכו לשניה והרביעית. לכן קראתי לו "פּנטום ים תיכוני". כי זה לא מלזי או אירופאי (האירופאים, בעיקר הצרפתים, אמצו את התבנית הזו בסוף האלף השני).

      בפּנטום האחר, שפרסמתי כאן, שעוסק בוירג"יניה וולף, חרגתי מהכללים באופן אחר. חשבתי שאין כמו תבנית הפּנטום לצייר זרם תודעה של דמות, שלא יכלה לברוח מגורלה. הנה:
      http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?blogID=199&itemID=3946#post3946

      • אני לקחתי את המילה פנטום לכיוון התכני – הכוונה לכאב המדומה המתקיים באיבר לאחר כריתתו מהגוף, זה עדיין לא סותר, להרגשתי, את עניין המבנה.

        • לבנה, זה מעניין.
          בעברית שתי התופעות הללו (הספרותית והרפואית) נכתבות באותו אופן, אבל ההגייה שונה (ובלעז כותבים זאת שונה).

          ואף על פי שלא התכוונתי לזה, אני מסכים שזה מעשיר את הקריאה.

      • תודה על ההסבר, זה מעשיר ומוסיף להבנת השיר

        • בבקשה, חנה.
          התלבטתי אם להסביר מראש, אבל חשבתי שזה עלול להלאות (מוזר שחשבתי כך. הרי זו במה של יוצרים). ואולי רציתי לבדוק אם השיר עומד גם בלי ההסבר.

          שמח שמצאת עניין בשיר ובהסבר.
          תודה.

  16. יפההההההה

  17. שחר מריו,
    אהבתי מה שקורה למלים ומה שקורה בשיר. איך זה נגמר בסוף כולם יודעים: שקיעה, הגיבור הגוסס, והקפה צולל לקרקעית הכוס. נהדר.

  18. שחר, כבר יומיים אני והשיר חברים, השחפים ממעל, קרקעית הקפה…כשקראתי את תגובתה של סיגל בן יאיר יכולתי דרכה להבין עוד יותר מה אני מרגישה. עכשו כשאני מבינה ממך מה זה "פנטום" אז ברורה לי עוד יותר חווית המחזוריות הטראגית של השיר היפה הזה.

    • :)))
      שמח שהתחברת איתו. דווקא איתי הוא פחות חבר.
      🙂
      אבל זה כבר יותר מיומיים שאת ואני חברים.(לוירטואליה חוקים משלה).

      אגב, גם אני מבין יותר כשאני קורא את סיגל בן יאיר.

      ותודה, תמי!

  19. איריס קובליו

    מריוש
    עכשיו אחרי שקראתי את ההסבר המפורט שלך לסבינה, הקראתי את השיר בקול לגרא כמה פעמים, התלהבתי, התרגשתי, שמחתי, ובא לי
    להתנסות בפנטום
    ..

  20. רונית בר-לביא

    וואו, זה יפה.

    וקצת סוחט רגשית.

    ההקבלה בין הגיבור שצולל אל קרקעית הים לבין הקפה שצולל
    אל קרקעית כוסך (טוב שניקדת :))

    חזקה.

    גבר חזק, קפה חזק.

    תמונה בכחול ושחור ולבן.

    ואשה מנותקת.

    • רונית!!!!! תותחית!

      איזו תגובה של אלופה!
      כל בלוגריות-בננות ניכרות בכיסן, כוסן וכעסן.
      (אופס. הפעם לא ניקדתי).
      :))))

      תני לי רגע להשתלט על הצחוייה, ולתקן/להבהיר שהגבר צולל. אך לא כצוללן, אלא כנאבק בטביעה. הקפה אכן צולל. ובעצם, יתכן שהקוראת על החוף "מצלילה" את שניהם, ומחכה לשקיעה הן של השמש, הן של הגיבור בספר, הן של הדובר. שקיעה משולשת. וקשה.

      ובחזרה לצלילה אל כוסה
      :))
      אולי בגלל זה השמיים מלאו דגה…
      :)))))))))

      • רונית בר-לביא

        טוב, לא התכוונתי עד כדי כך כחול …

        גם היה ברור שהוא צולל בשל טביעה
        בגלל זה קצת סחיטה רגשית.

        אבל תמיד כייף לצחוק.

        ואת השיר שאני פרסמתי,
        אולי כדאי לקרוא שוב,
        לפי מה שכתבת שם.

        • מחקרים רפואיים מוכיחים: הצחוקים טובים לבריאות.
          אני מאמין שגם שירים "סוחטים רגשית" טובים לבריאות.

          אוטוטו קופץ להתעדכן אצלך.

  21. שיר מעולה. וגם נראה מעולה. השמים מלאו דגה. הגיבור הגוסס בין הדפים.
    אני לא סגור על השורה של הקפה. קצת פוגמת לטעמי בשיר היפה הזה.
    אקרא אותו שוב מחר. אולי יתבהר לי הקפה.

    • עדי, תודה!

      ולגבי הקפה, זה פגם בגלל שהוא מר. לא דומה בכלל לקפה הטעים ששתיתי איתך ועם אורית אתמול.

      אם לא יהיה לך טעים בקריאה המחרית שלך, הקפה עלי.

      🙂

  22. ש.מ.
    ובין תחושת הגלים שהפנטום נותן ותחושת האיבר שנגדע ופנטומי האופרה וזה שטס באוויר, צללתי אל הקרקעית
    ופקעת הלכה וגאתה את כאב הפרידה.
    רב-יופי

  23. שקראתי את השיר התמלאתי באינטימיות הייתי שם.

    לא היה לי זמן לחלוק אותה איתך, אז הנה עכשיו.

    שבוע וחודש טוב.

    • תודה, אביטל.
      אין זמן נכון לחלוק חוויית קריאה. עיתוי, קצב, נגישות, זמינות, פתיחות – כל אלה אינדיבידואליים.
      שבוע טוב וחודש טוב.
      וצום קל (בשבוע הבא).

  24. אהבתי איך שהמילה "קרקעית" בשיר יורדת אל קרקעית ביתו של שיר. הזכיר לי את השיר שלך על סבתא שהלך והצטמצם. האישיות שלי הייתה בוחרת הפוך, שיר הולך ומתרחב, ובמקום שקיעה התרוממות.
    מה שהכי מעניין אותי כרגע ,זה, האם כתיבה שקיעתית לא משקיעה את מצב הרוח? התשובה איננה ברורה לי דיה מהשיר, מכיוון שמצד אחד הגיבור גוסס בין הדפים ,ומצד שני בסוף השיר זה "רק" הקפה שצולל לקרקעית.

    • חמודה, למדי אותי לסגל (חחח…) לעצמי משהו מאישיותך, וארחיב את השורות.
      :))
      זה שיר הומה-גלים, יונתי שלי,
      c
      ~

      • לסגל? פשוט מאוד, לא משחרת למִריו אלא לחיוכו של העולם , העלום ,והעלם, ובכל מקום שבו יש ים, אני מצטרפת לFlock of seagulls
        כמו אלה שבשירך.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לשחר-מריו מרדכי