בננות - בלוגים / / ברכות ללאה איני ולמרדכי גלדמן
שחר-מריו מרדכי
  • שחר-מריו מרדכי

    שחר-מריו מרדכי, משורר.   מהגר מצפון הארץ לתל אביב. ללא סל קליטה. מסתדר. מנחה ארועי שירה. הנחה גם בטלוויזיה הישראלית את תכנית הספרות "על המדף". לרייטינג של התכנית אפשר לקרוא "הישרדות", מסתבר. אנליסט ויועץ פוליטי לשגריר בריטניה בישראל. יש מנדט, מתבהר. בעל תואר ראשון בתקשורת ובמדע המדינה ותואר שני במדע המדינה באוניברסיטת חיפה. אפילו טיפח דור סטודנטיאלי, כשלִמֵּד ארבע שנים אודות המערכת הפוליטית הישראלית. התוצאות לא משהו, מתחוור. שיריו, תרגומיו ומאמרי ביקורת פרי עטו נדפסו בכתבי עת שונים, בהם: גג, דקה, הו!, הליקון, זוטא, מטעם, משיב הרוח, עיתון 77, עמדה ושבו, כמו גם במוסף לתרבות וספרות של הארץ, במוסף ספרים של הארץ, במוספי מעריב ומקור ראשון ובאתר המקוון של ידיעות אחרונות, Ynet.   מקום הראשון בתחרות הארצית "שירה על הדרך" לשנת 2010 . ספר שירים, "תולדות העתיד", ראה אור בשנת 2010 בהוצאת אבן חושן.

ברכות ללאה איני ולמרדכי גלדמן

 

 

 

 

השבוע התבשרנו ששניים מחברינו לבלוגייה, הסופרת לאה אֵיני והמשורר מרדכי גלדמן, זכו בפרס ביאליק לספרות יפה לשנת תשע"א, הבאה עלינו לטובה (אני מקווה). מזל טוב להם. ומזל טוב גם לשלומית כהן אסיף, הזוכה השלישית.

 

הרבה שאלות לי בנוגע לשירה. ומעט תשובות. אבל בספרו, "סֵפֶר שְׁאַל", העניק לי מרדכי גלדמן תשובה לאחת משאלותיי. והרי התשובה בשירו "סֵפֶר":

 

"…השירה מְחַבֶּרֶת את קוראיה

אל המשורר אשר בתוכם –

אל האיש הישֵן או הגווע

שהופעתו ברבים נאסרה

כדי לא לפגום באותה התחזות

שרוב הבריות נאמנות לה

כאילו היא פרצופן האמיתי וממשותן המועדפת;

שהרי השירה מחברת את קוראיה

אל האיש הישֵן

                  אשר בהתעוררו

ירקוד את ריקוד השאלה".

 

למרדכי גלדמן שירים רבים ויפים, ואני אשלח קישורית לאחד, יפה במיוחד, ששמו "ראשית היופי". גיליתי את השיר כאן, בבלוגייה, זמן קצר לאחר שבאתי בשעריה:  


http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?blogID=148&itemID=4729
 

 

מזל טוב, מוטי!

לאה איני זכתה בפרס על ספרה, "ורד הלבנון". מבקרים רבים הפליגו בשבחו, והוא אכן ראוי לכל שבח. לא לי להתחרות בביקורות המבריקות ובניתוחים מאירי העיניים של טובי מבקרינו (כולל אלה שעשו דרכם לבלוגייה הזו – פרי עטו של רן יגיל ופרי מקלדתו – יש לו מחשב – של אמנון נבות). אבל באחד מאירועי שבוע הספר העברי תש"ע נפלה בחלקי הזכות לראיין את לאה איני על "ורד הלבנון", ואני מעוניין להאיר את הספר הקשה ויפה-להלל הזה מנקודת מבט אישית; אך לא לפני שאספר לאלה מביניכם, שטרם קראו (רוצו לקרוא! מבטיח לכם שלא תקללו אותי על ההמלצה), כמה מילים על מסגרת העלילה:  

 

חיילת, פקידה בחיל הקשר, ששמה לאה, אך מזדהה כורד, מתנדבת לסעוד חייל פצוע, "צמח מְדַבֵּר", בשם יונתן, שירה לעצמו כדור בראש ערב עליית הפלוגה שלו ללבנון. והימים ימי מלחמת לבנון הראשונה. הוא משכונת רחביה המבוססת בירושלים, היא משכונת שפירא הענייה בדרום ת"א (לאחר מכן עוקרת משפחתה לבת ים). הוא בנם של מנהל בית ספר ורופאה בכירה, והיא בתו של ניצול שואת יהודי יוון ואם, שמוצאה מן הקהילה הנשדידנית. הוא כולו יש, והיא כולה אין. איני. יונתן הצמח הופך להיות האוזן של לאה-ורד, והיא מספרת לו על ילדותה המסוייטת; על אמא, שאינה מעניקה לה אהבה, ואבא שאהבתו חורגת מגבולות הנורמה. היא גם מספרת על התפקיד שייעד לה אבא – להיות הסופרת של שואת יהודי יוון בכלל ושל שואתו בפרט. וכך מפגישה לאה איני במלאכת מחשבת את ישראל הראשונה עם ישראל השנייה (הייתי אומר גם את לבנון הראשונה עם לבנון השנייה), את המרכז השבע עם הפריפרייה הנאנקת, את האליטה האשכנזית עם המהגרים קשי היום וניצולי השואה המושתקים, שלא נודע כי שואתם באה אל קרבם, אל קרבנו.

 

ומה ב"ורד הלבנון" מצא מסילות אל לבי? לאה איני חִבְּרה אותי "אל האיש הישֵן, אשר בהתעוררו ירקוד את ריקוד השאלה". סבתי האהובה, סבתא רוזה, נולדה ברודוס אשר ביוון (אז תחת שלטון איטלקי) לאחר שמשפחתה היגרה לשם מאיטליה, שם נולדו אחיה ואחיותיה. אבי סבתי, איז'קו (יצחק) דנטה, קבור בבית העלמין היהודי ברודוס. אבל לאמהּ, רגינה, ולאחיותיה של סבתי – מטילדה, ג'ויה, שרה וסוזאנה – אין קבר שניתן לפקוד אותו. הן נשלחו מרודוס לאושוויץ, שם נרצחו בתאי הגזים וגופותיהן נשרפו באש. (אחיה הספיק להימלט לקונגו, אז בלגית). סבתי רוזה מיעטה לדבר על אמה ואחיותיה. למעשה, כל שנות ילדותי ונעוריי לא ידעתי שאני נכד לניצולת שואה, כל שכן שואת יהודי יוון. ההווייה הישראלית "קִטלגה" אותי כעיראקי. סבתא רוזה לא נתנה דרור לגעגועיה ולייסוריה, ואפילו אמי לא הפנימה את העובדה שהיא "דור שני", אם להשתמש במונח, שלאה איני הסתייגה ממנו בראיון עימה. בילדותי, כששהיתי אצל סבתא רוזה ימים שלמים, היתה זו מתעקשת שלא אשאיר דבר בצלחת. תאמרו: סבתא טיפוסית. אבל היום שוב אינני בטוח בכך. לאחר מותה של סבתא רוזה התחקתה אימי אחר ההיסטוריה המשפחתית שלה ברודוס, אבל באשדוד פגשה חברת ילדות של סבתא רוזה, ניצולת שואה, שהיתה על הרכבת ההיא ביחד עם רגינה, ג'ויה, שרה, סוזאנה ומטילדה. שבוע בלי מים, בלי אוכל, בלי אויר, בלי שירותים (כמו שכתבתי ב"על מלאכת התרגום"). זה צמרר אותי גם כשקראתי על כך במאמרה של לאה איני ב"הארץ":

"ב-15 במארס 1943 יצא המשלוח הראשון של יהודי יוון לאושוויץ, ובעקבותיו עוד 19 משלוחים. נסיעתם של 2,800 בני אדם הדחוסים בקרונות בקר ללא אוכל, עם דלי אחד למים ואחד לצרכים, ועם עצירה אחת, ארכה שבעה ימים. בשביל יהודים אלו ההשמדה החלה ברכבת. רק כ-10,000 מכלל יהודי יוון שרדו". 

למאמר המלא:
http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1161330.html

ופתאום יש משמעות אחרת לאזהרה ההיא של סבתא רוזה ש"יש רעב בעולם", ש"יש ילדים שאין להם לוקסוס להשאיר אוכל בצלחת". וכשסבתא לנה בבית הוריי, שזרה מדי פעם אמירות מהסוג של "היטלר יימח שמו" (ולמה יימח שמו? הרי חובה עלינו לזכור ולא לשכוח, להזכיר ולא למחות); ובעת מלחמת המפרץ הראשונה חקרה אותי על כל מה שדווח בתקשורת לגבי המצב הגיאופוליטי, והזהירה שסדאם חוסיין זומם "כמו היטלר". סבתא בחרה שלא לדבר על משפחתה שנמחתה. אולי כי לא רצתה להכביד על המשפחה שהקימה. אבל זו לא הסיבה שבעטייה הממסד הישראלי לא דיבר על שואת יהודי יוון. המניעים של הממסד הישראלי היו שונים בתכלית. ולא כשרים. הנה לכם סיבה מדוע ללאה איני מקום חם בלבי. דרך "ורד הלבנון" ודרך  מאמרה המדהים ב"ספרים" של "הארץ" על שואת יהודי יוון, היא נתנה לי קול ו"קִטלגה" את מקומי במקום שנפקדתי ממנו שלא בידיעתי. הרי הייתי כ"איש הישֵן או הגווע, שהופעתו ברבים נאסרה", כמאמר גלדמן. בנעוריה, מספרת איני ב"ורד הלבנון", חשבו אותה בכלל ללאה עיני. ממוצא עיראקי. "מה להגיד, שאני יווניה מעיראק"? שאלה לאה. ואני צחקתי. עכשיו ברור לי. אני יווני מעיראק! אֶסְטוֹ אֶס (ככה זה).

 

אבל יש עוד סיבה שבעטייה "ורד הלבנון" יקר ללבי. כשנרקמה מערכת היחסים בין ורד (היא לאה) ליונתן, שֵׁיערה ורד מה יחשוב על כך אביה: "ורידיו באחת יאפסו דם. הרעיון שבִּתו הקטנה של סלוניקאי ניצול שואה, בריאה ושלמה, ככלות הכל, אם גם מוכת חלומות-דמיונות, תינשא לנכה מלחמה, קטוע רגל-יד, או עיוור, מָאדְרֶה מִיָה שנשרפה שמה כמו נייר (אבי תמיד התפלל לאמו), תסיג אותו באחת לתעלת המחראה בבירקנאו".

 

גם אמא שלי, מטילדה, סעדה חייל פְּצוע מלחמה, שהאש אחזה בגופו. לא צמח כיונתן, תודה לאל. לא שרוף כרגינה ובנותיה, תודה לאל. אבל נכה, שרוף, כווי וכבוי. בזמן פציעתו כבר היו אבי ואמי בני זוג, אך טרם נישאו. אפשר היה להבין אותה לו בחרה לנטוש את "המערכה" (כפי שעשתה חברתו של יונתן ב"ורד הלבנון"), והיו מי שהפצירו באמי לעשות כן. "את רוצה לסבול כל החיים? לשרוף לך את המזל?…היא יש לה סיפור עם פצוע…לא מספיק השואה…חייל בבית חולים היא הביאה לנו! והנה זה החתן – אינווליד" (מתוך "ורד הלבנון"). 

באחת הסצנות הנוגעות ללב (אני מעלה מן הזכרון, ומקווה שאיני חוטא לרוח הדברים) תיארה החיילת איני את המפגש האקראי שלה ושל חברותיה החיילות עם הדוד שלה, גם הוא בעסקי המספוא לסוסים. כמו אביה. אני חשתי שהנה קרבה ובאה בושה גדולה, מבוכה. הרי כך אני חשתי כשחבריי פגשו באבי (בקיץ. אז קל היה לזהות את חלקות העור שאש אכלה בהן). ידעתי שיבוא קול צחוקן של חברותיה (והוא בא), וידעתי שתבוא בושה. אבל היא לא באה. החיילת התמלאה עזוז וחדווה וגאווה. "אני לא מתביישת להיות בתו של מוכר המספוא, אני פוחדת להיות בתו של ניצול השואה", היא כתבה (את המשפט הזה לא אשכח). פתאם הבנתי כמה התביישתי להיות בנו של נכה מלחמה. וכמה הייתי טיפש.  

אולי זה לא המקום הנכון לתאר משפחה כסיר רותח ומבעבע (כל משפחה היא כזו), אבל יחסיי עם הוריי ידעו שריפות וכיבוי שריפות. והנה, לאה איני השלימה לי משהו גם מהפאזל המשפחתי הזה.

 

עשיתי מעשה. נתתי לאמי לקרוא את לאה איני. בתחילה – את מאמרה ממוסף "ספרים". אני חושב שזו הפעם הראשונה בחייה, שאמי החזיקה בידיה את "הארץ". ויתרה מזו: "ספרים". כאן המקום להבהיר שלהוריי אין כל זיקה לספרות. אני לא יודע אם זכיתי באור (או בחושך) מן ההפקר, אבל הוא לא בא לי בירושה מאבי. גדלתי בבית נטול ספרים (למעט ספרי לימוד וספרי קודש, וגם זה במשורה). הוריי לא התעניינו בקריאה (אבי קרא את מוספי הספורט. הקריירה שלו כשחקן כדורגל נגדעה באיבה בעקבות הפציעה; אמי קראה ספרי מתכונים. בשלנית היא לא יצאה מזה). אירוני הדבר שהפציעה הקשה חילצה אותם ממצוקה כלכלית. משרד הבטחון סייע להם כלכלית (אבל נפשית?), אך את פרנסתם השקיעו בהתאם לסדרי עדיפויות, שספרים לא נכללו בהם. גם את שיריי הוריי לא קוראים (לפחות, לא ככל הידוע לי). אבל בניגוד לכל הציפיות, את לאה איני אמי קראה. הזהרתי אותה מראש שהמאמר מכיל גילויים קשים, בעיקר בכל הנוגע לעלמות היהודיות. אמי רצתה לדעת. היא גמעה כל פרט. אחר-כך התקשרה. שוחחנו. זו היתה שיחה בין קרית ביאליק לתל אביב. האזניים נזקפו, הלשון הפיקה מלל. אבל העיניים, העיניים נטלו חלק משמעותי בשיחה הטלפונית ההיא. אמי מעולם לא שמעה על לאה איני לפני כן. פתאם גילתה עניין גם ב"ורד הלבנון".  בעקבות לאה איני הציעה אמי שניסע יחד באביב למקום בו נספתה סבתא שלה ואחיותיה של אמא שלה. לאושוויץ. באביב… 

 

לאה איני ראויה לפרס ביאליק מאלף ואחת סיבות. אבל הנה הסיבה שבעטייה אני מעניק לה פרס צנוע, פרס הקורא שחר-מריו מרדכי.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

32 תגובות

  1. איריס אליה

    איזה חיבור מרגש ומפתיע ומכמיר וחכם, שחר מריו. איזה כוח יש למילים שלך, כמו למילים של לאה איני. אני מצטרפת להתרגשות העזה שהספר "ורד הלבנון" חולל אצלי, ממקומות אחרים. אולי עוד אצליח לכתוב על זה. נאבקתי בזה זמן מה ווויתרתי. אולי דווקא ממרחק זמן אצליח.
    מצטרפת לברכות. כבוד ואושר וצדק.

    נשיקות, יקר, וחיבוק.

    • תודה רבה לכל המגיבות והמגיבים. היה מרגש לקרוא אתכם. אני מתנצל על האיחור בתגובתי. הסיבה נעוצה בַּטּוֹב (ספרד הקסטיליאנית) ובפחות טוב (צננת מזגנים אוגוסטיאנית ישראלית).

      • איריס, תודה. ונשיקות בחזרה, יקרה.
        מקווה שכבר שבת לארץ (ההפסד כולו של בוסטון).

  2. ברכות לשלושת הזוכים: לאה איני, מרדכי גלדמן, שלומית כהן אסיף. יוצרים ראויים וטובים מאוד. ולאה איני היא אהובת לבי בספרות העברית. שפןט שלה. מה לעשות. רני.

  3. מצטרף לברכות ללאה איני, שלומית אסיף כהן ומוטי גלדמן.
    שלושתם אהובים עלי כבני אדם וכיוצרים!

    • גיורא, יפה עמדת על כך (ברמיזה) שלא כל יוצר הוא גם מענטש. והנה כאן נמצאו לנו שלושה גיבורי חייל, משכמם ומעלה הן ברוח היצירה והן ברוח האדם.

  4. הנה הפרק הראשון לספרך הבא, פרוזה נוסח מריו. אני רואה את המבוא, והפרקים, והעלילה והשורות ובין השורות. ספרות היא כמו אבן שנזרקת במים. המעגלים הבאים מופקעים מהיוצר הראשון, הם חישוקים עצמיים של קוראים וכותביםומאותגרים.הליבידו כבר עושה בך עבודה טובה.
    לכל אדם יש סיפור.

  5. שורש יהודה

    נו מריו אין לך לא רחל ולא לאה וגם הכלבה נעלמה..קח תרסיס נגד פשפשים היום בשוק

  6. שורש יהודה

    נו מריו אין לך לא רחל ולא לאה וגם הכלבה נעלמה..קח תרסיס נגד פשפשים היום בשוק

    • תיקן דאשתקד – הסכת ושמע. הכישרון שיש לשחר מריו בציפורן זרתו גדול מאשר בכל מוחך על אונותיו. כל שורה מקופלת שלו בשיר בן 14 שורות טובה יותר מסיפורי בוקובסקי הפתטיים שלך. ברכות: זכית בפרס הגרפומן הנודניק התורן.

  7. מירי פליישר

    שחר מריו יקר!
    תודה שנתת מלים להערכתי וחיבתי הרבה למוטי גלדמן ולאה איני. אהבתי את דברי השופטים שבדבריהם הראו כי בחרו בהבנה רבה.
    תודה שנתת ביטוי לעצמך.
    אתה איש מאוד יקר ומוכשר והרקע שלך מוכיח כמו כזה של רבים מאיתנו שכשרון ויצר יצירה צומח גם בשדות שנראים חסרי יופי. צצים וחזקים למרות הכל. אחרי שצמחו או תוך כדי הם-הכשרונות נותנים קול גם למה שנראה אבוד מביטוי וצבע קודם. הביטוי האמנותי הוא נס שאין מלים לתארו רק הוא עצמו. צופה לך המשך מוצלח ומברכת אותך באושר.

    • תודה לשחר-מריו
      כל הברכות למוטי ולאה!

    • מירי, תודה על מילים חמות ומרגשות.

      לא שאני חש שצמחתי במקום נעדר יופי. יש יופי גם בקושי, כשם שיש כיעור גם ברווחה.

      אך אולי נכון הדבר, ולא מן הנמנע שיצירות של "עלובי החיים" תהיינה עזות מבע יותר מיצירות של השׂבעים שכרסם מלאה תדיר.

  8. תַּלְמה פרויד

    ברכות לזוכים וברכות לך שחר-מריו על הדברים המרגשים שכתבת כאן – מן הספר 'ורד הלבנון' ומעולמך.
    בימים אלה, על משכבי בלילות – ממש כך – אני קוראת את ספרה המרתק של לאה איני, שלדעתי הוא אחד המשובחים שנכתבו בספרותנו מזה שנים. הגעתי אליו בעקבות המלצתו של רני יגיל שפורסמה ב'בננות'. ידעתי שאם רני, שאת סקירותיו וניתוחיו הסספרותיים אני מאוד מעריכה – ממליץ, אפשר לסמוך. ועכשיו גם אני ממליצה למקורביי ולכל האחרים.
    על המשפט עוצר הנשימה "אני לא מתביישת להיות בתו של מוכר המספוא, אני פוחדת להיות בתו של ניצול השואה" התעכבתי גם אני ארוכות, קראתי הלוך ושוב. אם צריך לקחת מספר טוב משפט אחד, אולי זה יהיה המשפט שאקח מ'ורד הלבנון' (עוד לא סיימתי את הספר, לכן ה'אולי').
    אני מאמינה ללאה איני הכותבת. אני לא אוהבת את הביטוי השחוק והקלישאי 'בדם ליבה', אבל במקרה הזה, אפילו לביטוי הזה יש הצדקה ורוח חדשה. איני לא עושה הנחות (נו, עוד קלישאה) – לא לעצמה, לא לקורא והאמת שלה עוברת, מטלטלת וחודרת חדרי לב. למעשה, אני כבר כמה ימים מחברת לה מכתב בראש, שרציתי לשלוח לה למייל האישי, אז הנה, שחרי היקר, אתה הקשת, אני החץ. ותודה לך. תודה גם על דבריך האישיים המרגשים כל כך הנקשרים לספר הזה. נראה שהוא פתח לך (ולאמך) איזה נתיב חדש ומבורך.
    ודבר אחרון, עם כל הדברים הקשים שלאה איני מביאה בספרה, עולה ממנו גם הומור – עצמי ואחר – משובב לב. כל כך צחקתי כשתיארה את הסוס ה'עובד כמו חמור' (או להיפך :)). מקסים. וגם זה משהו שמוסיף לאיכויות הספר בעיניי. הארכתי הפעם, אבל זה מפני שרשימתך, שחר וכמובן הספר של לאה איני, כל כך מרגשים.

    • תלמתי האהובה, תודה!

      טוב עשית שעמדת על ההומור ב"ורד הלבנון". אכן, לא פעם ולא פעמיים הספר מעלה חיוך על השפתיים או אפילו משחרר צחוק גדול. נכון. (כמו המורה שמזדעזעת מסיפורי השואה של הילדה בבית הספר ושולחת מכתב חריף להורים. "והבנתי שאתם מיוון בכלל". או כמו ההתחזות לעיראקית מ"מוסלוניקי. גדול!)

      ושמחתי להיות קשתך, תלמתי. אם יירה החץ, ספרי לי. זה מעניין.

  9. שחר מריו הי,
    אני מצטרף לברכותיך, ומברך אותך על רשימה שנהניתי מכול מילה בה ומהקישורים האינטלגנטיים המסופרים בה.
    ד"ש וברכות — צדוק

  10. ברכות גם ממני ללאה ולמוטי!!!!

  11. אחד הפרולטריון (לא משתתף בבננות)

    אני בדרך כלל לא אוהב את הכיוון השירי שלך אבל פה הבאת סיפור מרתק ונוגע ללב.
    כל הכבוד ללאה איני בכלל שכן לא רק שהיא סופרת נהדרת , היא גם אשה חכמה מאין כמוה וכל ראיון איתה או כל מלל שהיא כותבת, מחזק ומעצים את הנפש לקרוא, אם הייתה לי סבלנות לשבת ללמוד הייתי לוקח כל קורס בו היא מלמדת, ותודה לך על הדרך בה הראת איך ספרות טובה פועלת ומשפיעה בסיפור קצר ומופלא
    עם מעין הקדמה ושילוב של שיר נפלא של מורדכי גלדמן.

    • לא נראה לי שאתה מהפרולטריון, אבל בשביל תגובות כמו שלך אני שמח בבלוגי. מקום בו הכיוון השירי כשל, הכיוון הסיפורי צלח. אני אסיר תודה לך על ביקורת בונה ומעודדת, הגם שבעילום שם.

      בקר אותי שוב.
      🙂

  12. תודה על סיפור מרגש, מרתק ונוגע ללב. הספר כאוביקט מתמיר, כנקודת התייחסות וכמקור לנחמה. קיבלתי אותו מתנה מאימי ולא פתחתי, אני לא אוהבת שהיא בוחרת לי… (אצלנו רק קראו…).
    מתביישת להודות שברגעים אלו ממש, הוא משמש כהגבהה ללפטופ, אסיים לכתוב תגובה זו, אחליף אותו במגזין בנין ודיור או משהו ובערב אתחיל בע"ה אקרא…

    • שרון, איזו תגובה מקסימה. אם זה גרם/יגרום לך לקרוא, ולוּ יהא זה שכרי.

      אני מקווה שהמגזין לבניין ודיור עושה עבודת הגבהה טובה.
      🙂

  13. לא קראתי את הספר, משום שחומריו נראים לי קשים מנשוא ואני בתקופה (או שמא בחיים) נטולי עור. אבל הזדהיתי מאד עם התודה לכותבת שמביאה במילותיה שם לכל כך הרבה דברים כמוסים.

    • בכל, ההבלחות הספורות שלך לא מותירות את עורי אדיש. תודה, אישה יקרה. ואני מקווה שייקל לך. שנה טובה מאד!

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לשחר-מריו מרדכי