בננות - בלוגים / / ב – 24 באפריל צוין יום הזכרון לשואה, ש"שכחנו".
שחר-מריו מרדכי
  • שחר-מריו מרדכי

    שחר-מריו מרדכי, משורר.   מהגר מצפון הארץ לתל אביב. ללא סל קליטה. מסתדר. מנחה ארועי שירה. הנחה גם בטלוויזיה הישראלית את תכנית הספרות "על המדף". לרייטינג של התכנית אפשר לקרוא "הישרדות", מסתבר. אנליסט ויועץ פוליטי לשגריר בריטניה בישראל. יש מנדט, מתבהר. בעל תואר ראשון בתקשורת ובמדע המדינה ותואר שני במדע המדינה באוניברסיטת חיפה. אפילו טיפח דור סטודנטיאלי, כשלִמֵּד ארבע שנים אודות המערכת הפוליטית הישראלית. התוצאות לא משהו, מתחוור. שיריו, תרגומיו ומאמרי ביקורת פרי עטו נדפסו בכתבי עת שונים, בהם: גג, דקה, הו!, הליקון, זוטא, מטעם, משיב הרוח, עיתון 77, עמדה ושבו, כמו גם במוסף לתרבות וספרות של הארץ, במוסף ספרים של הארץ, במוספי מעריב ומקור ראשון ובאתר המקוון של ידיעות אחרונות, Ynet.   מקום הראשון בתחרות הארצית "שירה על הדרך" לשנת 2010 . ספר שירים, "תולדות העתיד", ראה אור בשנת 2010 בהוצאת אבן חושן.

ב – 24 באפריל צוין יום הזכרון לשואה, ש"שכחנו".

 

 

במלאת 93 שנה לשואה, שישראל הרשמית מתעלמת ממנה מסיבות פוליטיות

"ליד הקיר עמדה זקופה אמו…ידיה הצמידו אל גופה, מימין ומשמאל, את הילדוֹת – את בת הארבע ואת בת השנתיים. עיניה היו נעוצות בסל העריסה של התינוק. מֶסרופּ (הילד בן ה – 7) לטש עיניים חומדות אל קערת קבאב-הכבשים, שעדיין ההביל בשלווה על השולחן…סארקיס הקטן (בן ה – 11), חמוש בסכין בשר, התייצב להגן על אמו…אחד מהם (אנשי החמידִיֶה התורכים/עותומאנים) חטף את התינוק הצורח מבין שמיכותיו וניפץ את גולגולתו אל הקיר. סארקיס נצמד אל גופה הקופא של אמו. צלילים משונים נפלטו מבין שפתיה ההדוקות של האם. ואז התחילו מתנפצות היריות על אישה וילדיה, אש שֶׁדי היה בה להבריח גדוד צבא…ראשונה יצאה נפשו של מסרופ בן השבע. גופות שתי הילדות הקטנות תלויות היו ברפיון בידיה של האם, שלא הניחה להן…רק לאחר שריטשו שני קליעים את מחצית פניה, התנדנדה נכחה, רכנה מעל סארקיס, שביקש להחזיק בה, הציפה את שערו בדמה וקברה אותו תחתיה. בשקט שכב תחת משאה החם, הנושם בכבדות, ולא נע. עוד ארבע יריות נתקעו בקיר. עתה ראה הבחור (התורכי)…כי שָׁלַם מבצעו: "תורכיה לתורכים", קירקר, אך איש לא הצטרף לקריאת הנצחון הזאת לאחר שהובס האויב. ובעוד סארקיס שוכב במחסה החם של אמו, נתחדדו חושיו להפליא. הוא שמע שיחה, שממנה הסיק כי מפקד פלוגת-הסער עשה את צרכיו בפינת החדר. "למה אתה עושה זאת?" נזף בו איזה קול, "הלא מתים מוטלים כאן". הלוחם הלאומי בעל-התודעה דחה את דבריו והטיח: "גם כשהם מתים עליהם לדעת, שאנו האדונים והם רק טינופת" (עמוד 190).

 

"שדות קטל מחרידם הם…אבל הגדול בשדות הקטל כאין וכאפס הוא לעומת דייר א-זור…אין אדם יכול לתאר לעצמו מראות כאלה…אין אלה אנשים עוד…רוחות רפאים…לא צללי אדם…הם גוועים לאיטם, מפני שהם אוכלים עשב ומקבלים מפעם לפעם פרוסות לחם…הרע מכל הוא שאין בהם כח לקבור את רבבות הגוויות…בייסוריהם שנטלו מהם צלם אנוש, אין הם מבחינים עוד בין ידיד לאויב…בכל פעם כשנכנסתי לאחד המחנות הסתערו עלי בהמוניהם…רובם נשים וזקנים, כמעט עירומים…הם שאגו מרעב. הנשים חיפשו בתוך גללי הסוס שלי גרעיני שבולת-שועל…אחר-כך כמעט קרעו אותי לגזרים בבקשותיהם…עמוס אני שליחויות ובקשות שאיני יכול למלאן…" (עמוד 435)

 

"באנטאקיה הופרדו מעל השיירה כל הגברים החזקים ונשלחו לסלול כבישים בחמאם. את הנשים, הילדים, הזקנים והחולים הוליכו לעבר נהר הפרת…לעובדי הכפייה הארמנים מונה גורל מיוחד במינו. לכל יחידה הוקצה קטע כביש והיה עליהם לסיים את סלילתו עד תאריך מסוים. כשהודיע האונבאשי (ממונה עותומאני) לממונים עליו כי המלאכה נעשתה, אספו השוטרים את העובדים, הוליכו אותם אל היער הסמוך ושם ירו בהם כיתות-יורים, שנעשו מומחים גדולים לכך" (עמוד 452).

 

"זה חודשים עוברות שיירות מגורשים על פני ביתו של התורכי. והוא עזר בחשאי במזון ובמשקה, בבגד ובנעל לארמנים חולים רבים, נשים ארמניות הרות רבות שהתמוטטו בדרך, הכל כפי יכולתו ובלי לחשוב הרבה על הגמול שיגמלו לו בעולם הבא על מעשיו. אך במעשים טובים אלה יש להיזהר מאד מפני השוטרים. כעונש על פשע הרחמים כלפי הארמנים נקבעו בחוק החדש מלקות, מאסר, ובמקרים חמורים – מוות. מאות תורכים רחמנים, שייסוריהם הבלתי אנושיים של המגורשים שברו את ליבם, סיפרו על כך סיפורי אימים" (עמוד 457).

 

כל הקטעים לקוחים מתוך ספרו של הסופר והמשורר היהודי פרנץ ורפל, "ארבעים הימים של מוסה דאג", המגולל פרשה אחת בתולדות שואת הארמנים, שהתחוללה בעת מלחמת העולם הראשונה. זהו רומן (לא תיעודי), המבוסס בחלקו על תעודות שנשתמרו, ביניהן רישום השיחה בין אנוור פחה (מנהיג עותומאני) ויוהאנס לפסיוס (כומר גרמני, שניסה למנוע את רוע הגזירה). עדויות ראשונות על שואת הארמנים הגיעו דרך שגריר ארה"ב באימפריה העותומאנית, הנס מורגנטאו, יהודי אף הוא. ורפל גולל את מאבקם הנואש של הארמנים, שהתבצרו על הר משה (הוא מוסה דאג) בסוריה של היום. כמו-כן תיאר את גורלם של הארמנים שגורשו לדיר א- זור (ששמו עלה לאחרונה בהקשר של הכור הגרעיני הסורי, שהפציץ חיל האוויר הישראלי). הרומן ראה אור בשנת 1933, שנים ספורות לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, שהמיטה על העם היהודי גורל דומה.

 

 

 

29 תגובות

  1. שחר מריו- המון תודה על התזכורת הזו ועל הקטעים שהבאת מהספר החשוב והמרתק הזה.
    מדינת ישראל מחליטה כל מיני החלטות תמוהות למדי. אחת מהן היא ההתכחשות שלה לשואת הארמנים. החלטה תמוהה נוספת הייתה התמיכה בדרום אפריקה של האפרטהייד כשכל העולם החרים אותה.
    כנראה השיקולים שלנו הם לא תמיד השיקולים שהיינו רוצים שיעמדו מול עיניהן של המדינות האחרות בעולם בבואן לבחון את מצבנו.
    או במילים אחרות- יש לנו עוד סיבה להתבייש.

    • אליענה, יקירתי

      אכן, יש לישראל סיבה להתבייש ביחסה (או שמא העדר יחסה) לשואת הארמנים.

      יחד עם זאת, יש לציין שיוסי שריד (בהיותו שר החינוך בשנת 2000) וחיים אורון (בשנת 2007 וגם בימים אלה ממש) ניסו ומנסים להעביר בכנסת הכרה ישראלית בשואת הארמנים. סיכוייהם דלים.

      גם חבר הכנסת זאב אלקין, איש קדימה, עושה במלאכה החשובה הזאת. הוא עומד בראש אגודת הידידות ארמניה-ישראל.

      משרד החוץ הישראלי כבר מנע בעבר שידור תכנית טלוויזיה בערוץ הראשון, וכל ממשלות ישראל מסרבות להכיר בג"נוסייד הארמני מחשש לגורל יחסי ישראל-טורקיה, שהם יקרים מפז לישראל מסיבות כלכליות, צבאיות ודיפלומטיות.

      המוסר נחסר. וכבר דיברתי בםוסט שלך על הצורך בזרם של ציונות מוסרית בהקשר אחר. הנה עוד נדבך.

  2. הספר הזה נמצא אצל אמא שלי, שהיא פליטת שואה, ותמיד ממליצה לי לקרוא אותו, כי היא יודעת מה זה שואה, ואני בעוונותי לא התפניתי (נדמה לי שהוא אף 2 כרכים). בזכות מה שכתבת אקרא אותו.

    • איציק, תודה.

      גם אם תהיה היחיד שאשכנעו לקרוא את היצירה, דייני. יהא זה שכרי.

      הספר אינו שני כרכים, אגב. אמנם מדובר ברומן עב-כרס (למעלה מ – 600 עמודי קריאה), אך הוא כתוב בכשרון גדול. זהו ספר קשה מבחינת תכנו, אך קריא וקולח. לדעתי, חובה בכל בית בישראל.

  3. וזאת יש לדעת, כי שרה אהרונסון מפרשת ניל"י, שגרה מספר שנים בטורקיה (עם בעלה היהודי הטורקי) ושמעה על התאכזרותם כלפי הארמנים, נקמה בטורקים בפעילותה בארגון המחתרת נילי לא רק מאהבת הארץ, היהודים ועניינה באנגלים, אלא גם מפני שנאתה אותם על מה שעוללו לארמנים.

  4. ספר נוסף שמתיחס לנושא הוא ארבעה תפוחים נפלו מן השמים .הוצאת כרמל.

    מזעזע.

    הממשלה הזאת פוחדת מהצל שלה וזה מביש.

    בעיניי אין בכלל ציונות, המושג לא קיים יותר והיה עקר מלכתחילה אם כי הייתה לו הצדקה נפשית ותו לא. בסך הכל ניסו לבנות פה יהודי גאה ולא בכיין וסובל כמו בשטאטאל אבל בלי תשתית רוחנית הכל עקר ומתמוטט . פולארד יושב בכלא כמו כלב ואף למטה מזה, על שדרות יורים יומם ולילה, אין מדינה, איןמנהיג, אין תכלית.

    אני רק נאחזת באמונה שהצילה את העם לאורך כל הדורות וזה הרבה.

    • אביטל,

      אינני מכיר את הספר הזה "ארבעה תפוחים נפלו מהשמיים". מי כתב/ה אותו? מאיזו זווית ראייה הוא מתייחס לשואת הארמנים?

      • זהו שאולי אחפש לך את שם המחברת, תן לי זמן. זה ספר מאד פואטי שמביא קטעי פרוזה יחודים שביחד יוצרים פסיפס מזעזע על מה שקרה שם. הכל שם כאילו מפוזר ואז מתאחד .

        מאד מיוחד.

  5. אסתי ג. חיים

    שחר-מריו
    כמה סמוכים התאריכים של "שתי השואות". ספרו של פרנץ וורפל הוא ספר חובה. גיליתי אותו בספרייתו של אבי בנעורי, והוא אינו עוזב אותי מאז. כמה מקומם וצבוע מצד המדינה לבחור לשכוח!

    • אסתי, אני מסכים איתך במאת האחוזים.
      פרנץ וורפל הוא תחנת תרבות, לא פחות.
      והיהודי הזה לבדו, על שתי כתפיו הדלות, נשא את הנצחת שואת הארמנים, ובכך מאזן מעט את חרפת ישראל הרשמית, שאין לאן להוליכה.

      • ספר מעולה, נידמה לי שפרנץ וורפל הוא הסופר היחיד שהעלה את נושא הארמנים בעוצמה כזו למודעות שלי, ואם אני לא טועה גם עדויות של אנשי ניל"י היו ומעורבות של שגריר ארה"ב בתורכיה מורגנטאו, אני צריכה לעשות עבודת ריענון לזכרון שלי ההולך ומתבלה…אנסה לבדוק, ואם מישהו יודע על כך משהו תפדלו, ובקיצור כל הענין הזה אם היתה שואה או לא היא פוליטית, שלא יקראו לזה שואה, שיקראו לזה רצח עם, ג"נוסייד, אבל שיודו.

        • עברתי כרגע על התגובות וראיתי שגם לבנה זוכרת את הקשר בין ניל"י לשואת הארמנים, תודה, זה עושה לי משהו הזכרון בסדר.

          • גם אצלי זה ככה, אורה. מה שלא עשו כל האנקדוטות ההיסטוריות, עשה פרנץ וורפל בגדול. הוא זה שחקק את הנושא במודעות שלי.

  6. שחר -מריו
    היי זו אני – מהפלשתינאים….
    כל רצח הוא מיותר מיותר מיותר
    ושואות יש הרבה – ראינו אתמול ב"עובדה" גם בקניה היתה שואה..וברואנדה ובסומליה ובאלבניה ו…
    וראיתי עכשיו בטלויזיה – אמא וארבעת הילדים שלה נהרגו מפגיעת טיל ישראלי
    (הצבא מתנער )
    אין להאשים "ממשלה" כמו שכותבת אביטל.
    להתעלם משואת הארמנים זו "מדיניות"
    יש לשנות את התבניות במוחינו של כולנו
    הרי את הממשלה הזאת והעומד בראשה – אנחנו בחרנו
    "הקדם שבמנגינה תלויה באישיותו של הפסנתרן" ולנו יש פסנתרנים גרועים כי המנגינה כל כך מזוייפת.

  7. שחר,

    תודה רבה לך על שבפעם הראשונה מישהו הביא לידיי פיסת אינפורמציה מהנושא הכאוב הזה.

    חשוב לזכור ולהזכיר. אסור לנכס את השואה רק לעצמינו.

    ושוב תודה,

    גלית

    • גלית, תודה.

      תגובתך יקרה לי מכולן. רבים בארץ הזאת לא מודעים לרצח העם הארמני. זו מדיניות מכוונת של מדינת ישראל ומשרד החינוך. אינטרסים דיפלומטיים חשובים לישראל משיקולי מוסר. ואם הפוסט הזה הצליח במקום בו משרד החינוך שלנו נכשל מכשיל, שכרי גדול.

  8. ספר מצוין, קראתי מאוד מזמן. תודה שהבאת משהו ממנו.

    ולמה מתכחשים אצלנו לשואה הארמנית? כדי שלא נפסיד את "הבעלות" שלנו על השואה, זה למה.

    • מיכל ברגמן

      "מאה הימים של…" הוא אחד הספרים המכוננים של נעורי – עד כמה שזה ישמע פומפוזי. כשקראתי אותו הייתי בת 16 וחצי. הסתגרתי כל יום בחדר – את רובו קראתי כשהורי היו בחו"ל וגרתי אצל חברים טובים של ההורים. בכל יום הייתי מגיחה לארוחת הערב והאחיות הגדולות וההורים השתתפו אתי בקריאה כשנזכרו מה הספר הגדול הזה עשה להם.
      זאת היתה גם תחנה ספרותית אבל בעיקר תחנה שמלמדת משהו על כוחו של מי שבוחר להיות איש במקום שלא תמיד יש אנשים.

      אגב – שנים אחר כך קראתי אצל עוז אלמוג ב"הצבר" שבישוב העברי זה היה ספר פולחן של הנוער בעיקר בימי החרדה של קרובת אל עלמיין , כשתכנית "מצדה על הכרמל" נהגתה.

      העובדה שמדינת ישראל לא מכירה בשואת הארמנים היא בזיון נורא.
      ומי שרוצה – ברובע הארמני, מטר מהכניסה למוזיאון מגדל דוד, ישנו מוזיאון ארמני להנצחת השואה הארמנית. אפשר לבוא וגם לרשום את המחאה האישית כנגד מדינת ישראל בספר האורחים.

    • אכן ספר מצוין.

      באשר ליחס שלנו לשואת הארמנים, אני מנתח את זה מהזווית הטורקית (ישראל חוששת לאבד את טורקיה מסיבות כלכליות, צבאיות ודיפלומטיות). אני מתקשה להאמין שישראל מבקשת "מונופול" על השואה.

      • רגשית, זה בדיוק מה שמבקשים כאן, כפרטים וכאומה. ואין בדבריי אלא חלילה רצון לזלזל או להפחית מחומרת השואה היהודית, חלילה!!!! כאבי לגבי הניצולים והנספים גדול כאילו הייתי שם בעצמי. א

        בל זה לא חדש שישראל משתמשת די בציניות בשואה, כמין דגל, באופן די מניפולטיבי, לצורך כל הידגים פוליטיים, ללחץ ועוד. ויש גם את הפן הרגשי כאמור: קשה לנו ללוותר על התחושה שאנחנו הכי מסכנים, הכי קורבנות, ויש לכך כמובן קשר לאלפי שנות גלות ופוגרומים ושואות קטנות וגדולות ופרעות שעשו בנו כעם. אז אני מבינה את זה. אבל בכך שאנו שומרים כל כך באדיקות על השואה בתור איזה טריגר לקיומנו כעם, עדיין, יש בה גם כדי להפחית באיזה אופן עקום מזכרה, וגם כדי להעיד עד שימוש ציני, הגם אם בבלי דעת, או בחצי דעת.

        ונזכרתי אתמול אצל אליענה, בפוסט בית ג"אלה, בדברי ידידתי, יעל לוטן, אשת שמאל ידועה וסופרת, שפעלה רבות בזמנה בשמאל למען ערכיה. היא גם אישה בעלת הבנה נרחבת בסכסוך, בציונות, ועוד. וכבר בשנות השמונים היא הצביעה במאמריה על הנקודה הזו, השימוש הלא הכי טהור של היהודים ב"אל תגעו לי בשואה" הזה.

        אז כן, יש שימוש ציני, יש סחטנות, יש מניפולציות מדיניות לאומיות תחת מטריית השואה, ומקרה השואה הארמנית נופל תחת זה. ואני לא אומרת דברים אלה לראשונה. נכתב על זה לא מעט, בין השטאר על ידי יעל לוטן.

        • יעל, אין לי אלא להסכים עם דברייך.
          לא ירדתי לסוף דעתך בתגובתך הקודמת.

          ישראל אכן עושה פעמים רבות שימוש ציני ושגוי בשואה. לעיתים זה מקומם (ראי מקרה התבטאותו האומללה של מתן וילנאי בדבריו לתושבי רצועת עזה).

          אני חושב שלצד ארועים מכוננים אחרים, השואה אמורה להגדיר אותנו, אך אל לנו להתגדר בה.

  9. מירי פליישר

    שחר מריו יקר
    דחיתי את קריאת הטכסטים שהבאת לערב הזה
    תודה שלא נתת כאן לשכוח.

    • מירי,

      תודה שקראת, ונטלת חלק במאמץ ה"זָכוֹר". אני מאמין שעל אף שהתהליך ארוך, בסופו של דבר הצדק ייעשה. ישראל תכיר בשואת הארמנים. לא יתכן אחרת.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לשחר-מריו מרדכי