בננות - בלוגים / / מגילת אסתר: קריאה פמיניסטית בטקסט סקסיסטי
שחר-מריו מרדכי
  • שחר-מריו מרדכי

    שחר-מריו מרדכי, משורר.   מהגר מצפון הארץ לתל אביב. ללא סל קליטה. מסתדר. מנחה ארועי שירה. הנחה גם בטלוויזיה הישראלית את תכנית הספרות "על המדף". לרייטינג של התכנית אפשר לקרוא "הישרדות", מסתבר. אנליסט ויועץ פוליטי לשגריר בריטניה בישראל. יש מנדט, מתבהר. בעל תואר ראשון בתקשורת ובמדע המדינה ותואר שני במדע המדינה באוניברסיטת חיפה. אפילו טיפח דור סטודנטיאלי, כשלִמֵּד ארבע שנים אודות המערכת הפוליטית הישראלית. התוצאות לא משהו, מתחוור. שיריו, תרגומיו ומאמרי ביקורת פרי עטו נדפסו בכתבי עת שונים, בהם: גג, דקה, הו!, הליקון, זוטא, מטעם, משיב הרוח, עיתון 77, עמדה ושבו, כמו גם במוסף לתרבות וספרות של הארץ, במוסף ספרים של הארץ, במוספי מעריב ומקור ראשון ובאתר המקוון של ידיעות אחרונות, Ynet.   מקום הראשון בתחרות הארצית "שירה על הדרך" לשנת 2010 . ספר שירים, "תולדות העתיד", ראה אור בשנת 2010 בהוצאת אבן חושן.

מגילת אסתר: קריאה פמיניסטית בטקסט סקסיסטי

 

 מקרא מגילה

 

בפתח מגילת אסתר מוסבר שהמלך אחשוורוש ערך משתה המוני. "ויהי בימי אחשוורוש…עשה המלך לכל העם הנמצאים בשושן הבירה למגדול ועד קטן משתה שבעת ימים…והשתייה כדת…כי כן יסד המלך…לעשות כרצון איש ואיש". במילים אחרות: על-פי צו המלך כל אחד ישתה לפי רצונו.

 

אבל מדוע נכתב "כרצון איש ואיש", ולא: כרצון איש ואישה?

במחשבה ראשונה נדמה שהתשובה נעוצה בטרמינולוגיה הרווחת, שהרי זו צורת ביטוי. כך נהוג היה לומר. אבל בהמשך, מסתבר, מופיע גם הביטוי "איש ואישה". בפרק ד' בפסוק י"א נכתב: "כל עבדי המלך ועַם מדינות המלך יודעים אשר כל איש ואישה אשר יבוא אל המלך, אל החצר הפנימית, אשר לא ייקרא – אחת דתו להמית, לבד מאשר יושיט לו המלך את שרביט הזהב, וחיה…"

 

משמע: מבחינה טרמינולוגית ניתן היה לומר "כל איש ואישה". אז מדוע לא נכתב כך גם במובאה הראשונה (פסוק ח')? משום שהמובאה הראשונה מתייחסת למונח רצון.  

 

וממתי יש לאישה רצון? הפמיניזם – שחרת על דגלו העצמת נשים, שחרור האישה וכח חברתי ופוליטי לאישה – בא לעולם במאה ה – 19 (יש הטוענים שכבר במאה ה – 18). מגילת אסתר, לעומת זאת, מתעדת אירועים, שהתרחשו בשנות מלכותו של חשירש הראשון (כסרכסס בלשון יוון), הלא הוא אחשוורוש, שמלך בין השנים 485 ל – 465 לפני הספירה. בימים ההם לא היה מקובל לחשוב שלאישה רצון משל עצמה. לאישה יש תפקיד, יש מטלה, יש משימה. הן בעיקר מוזכרות בזכות יפי מראן. אבל רצון? לא יעלה על הדעת.

 

אבל בעצם כן יעלה על הדעת. ניצנים של רעיון שחרור האישה מצויים במגילת אסתר בשפע.

הרי גם ושתי וגם אסתר ממאנות להישמע לקול הממסד הגברי. על ושתי נאמר שגם היא ערכה משתה. משתה לנשים. פסוק ט': "גם ושתי המלכה עשתה משתה נשים בית המלכות אשר למלך אחשוורוש". בל נטעה: "בית המלכות אשר למלך אחשוורוש". כלומר: רכושה שייך למלך. קניין אינו זכות שמוקנית לנשים (או לעניים או לעבדים וכל שאר החוליות החלשות בחברה). ובכלל, האישה עצמה היא קניין. אבל כאשר המלך אומר (כלומר: מצווה. לא מזמין ולא מבקש) "להביא את ושתי המלכה לפני המלך בכתר מלכות להראות העמים והשרים את יפייה כי טובת מראה היא", ושתי ממאנת. פקודת המלך מעידה על מעמד האישה. תהיי יפה, ותשתקי. ושתי נקראת לדגל כדי להראות שטובת מראה היא. הַחְפָּצָה היא אמנם הגדרה מודרנית, אך מהלכה עתיק יומין, מסתבר. אולם ושתי, כאמור, ממאנת לבוא. הפלא ופלא. יש לה רצון משל עצמה. יועצי המלך נחרדים, ומייעצים למלך להדיחה. הנימוק: "כי ייצא דבר המלכה על כל הנשים להבזות בעליהן בעיניהן". מסתבר שעלה חשש פן תשפיע ושתי על נשי הממלכה באשר הן. מכאן שהמחשבה על עוצמה נשית ורצון נשי לא היתה זרה. הרעיון הזה מצא גם מצא אחיזה בשיח הציבורי. מצא אחיזה, אך לא מצא חן. לא בעיני הממסד ההגמוני (הגברי, כמובן).    

 

ואסתר? היא אינה שונה מוושתי. גם היא כלי שרת בידי גבר. בידי מרדכי. וגם אסתר (הלא היא הדסה) מרהיבה עוז ומסרבת להישמע בקול מרדכי. כשזה האחרון מצווה עליה (כך נכתב: מצווה. לא מבקש ולא מציע) להתייצב בפני המלך למען תסיר את רוע גזירת המן מעל העם היהודי, אסתר משיבה בפסוק, שציטטתי לעיל: "כל עבדי המלך ועַם מדינות המלך יודעים אשר כל איש ואישה אשר יבוא אל המלך אל החצר הפנימית אשר לא ייקרא  אחת דתו להמית, לבד מאשר יושיט לו המלך את שרביט הזהב, וחיה…". זה הנימוק לסירובה לעשות כן. אסתר מבינה שעלייתה במדרג המעמדי מקנה לה כח, שלא היה בידיה בעבר. לכן הפועל צ.ו.ה. מיוחס גם לה. היא מצווה על סריסיה, למשל. והיא גם מעזה להמרות את פי מרדכי, האומֶן שלה. מרדכי נאלץ להפציר בה (לא לצוות עליה) לעשות כדבריו, אבל הפעם הוא מגייס לעזרתו נימוק דתי וסנקציה אלוהית (אם כי אלוהים עצמו אינו מוזכר במגילה במפורש, וגם זה חידוש).

בסופו של דבר "הסדר" שב על כנו. רצונן של הנשים מטואטא, צייתנותן מתחדשת; והנשים, שהעזו להביע רצונן, דוכאו. אבל הרעיון של שחרור האישה והעצמתה נזרע כבר אז. מבחינה זו מגילת אסתר אינה מאורע יחיד במינו. המחזאי אריסטופאנס כתב בסמיכות זמנים את המחזה ליזיסטרטה, אשר גולל את תכניתה של האישה האתונאית לשים קץ למלחמת ספרטה-אתונה. ליזיסטרטה קראה לנשי "כל העולם": התאחדנה. תחת הנהגתה הובילה מהלך של שלילת יחסי מין מהגברים עד אשר ייאותו לשים קץ למלחמה. גם ליזיסטרטה, גם ושתי וגם אסתר הן דוגמאות שונות לעקרון דומה. הן אמנם מודעות לכך שכוחן טמון לא מעט במיניותן וביפי מראן – ועל-כן הפמיניזם הרדיקלי ישלול מכל וכל את היותן פמיניסטיות. אך אין לבחון את מעשיהן במושגי העידן המודרני. בראי התקופה שלהן ובצוק העתים מדובר בניסיון נשי להעצים את כוחן, להשיג את מטרתן, להביע את דעתן ולשפר את מעמדן בעולם של גברים. ואם זה לא פמיניזם, מהו פמיניזם?   

 

 

 

 

 

9 תגובות

  1. בתי, בת 12, אמרה לי השבוע, "אימא, ושתי היתה בסדר גמור".. ואני שמחתי שככה בתי רואה את המגילה, ואני מקווה שעם המודעות הזאת היא תדע להסתדר בעולם הזה, שהקודים שלו גבריים ברובם.
    ובנוסף, תראה את מעמד האישה בפרס בימינו, לפחות אף אחד לא מפשיט אותן בפומבי, אחרי 2500 שנה אורזים אותן בריבוע אימתני, מה עדיף?

    • נכון. באיראן דהיום עדיין תולים אנשים. ומלקים נשים. האחשדרפנים והפחות (שמוזכרים במגילת אסתר) לא היטיבו אז ולא מיטיבים היום עם האוכלוסייה. ויש קריאות להרוג ולאבד.
      אז כל זה אנו יודעים דרך הפריזמה של התקשורת המערבית. אני בטוח שיש באיראן גם קולות אחרים, שאינם עוברים אלינו דרך המסננות הזמינות לנו (הבלוג של אסתי ירושלמי, אגב, מאיר עיניים. גם אם הוא מתעסק בתקופת השאה).

  2. שחר, תודה על עיון מרתק.
    יוצא שליזיסטרטה וושתי בליגה אחת פה.
    אבל אסתר, כך נדמה לי, משתמשת (שלא לומר נסחרת וסוחרת) ביופיה בדרך העקיפין העתיקה של משיכה בחוטי בעלה, ומשיגה את מטרותיה באופן מאוד לא "פמיניסטי".

    • אמיר,
      אני מסכים עם אבחנתך שליזיסטרטה וושתי לא חולקות עם אסתר ליגה דומה. אסתר מתומרנת יותר, בעוד השתיים האחרות מתַמרנות. אלא שאסתר בכל זאת מבינה בסופו של דבר את גודל השליחות ההיסטורית המונחת על כתפיה (ניסיון להציל את עמה מכליון), ומתמרנת את אחשוורוש להפנות עורף לבכיר (ובחיר) יועציו, המן. האסטרטגייה של מרדכי היא תיאורטית בלבד. תורת המעשה (על נפתוליה הדורשים תגובות אד הוק) היו אך ורק בידיה של אסתר. כך, אולי, יש מקום "לשדרג" את אסתר למעלת קרבה לשתיים האחרות.

      שימוש במין ככח, אגב, הוא ציר העלילה של ליזיסטרטה, הוא גם עומד במרכז תגובתה העוינת של ושתי; ואפילו יעל, אשת חבר הקיני, השתמשה בכח הפיתוי כדי לחסל את סיסרא. וזה מחזיר אותי לשיר שלך, מתוך "מוזיאון הזמן", "הפיתוי" -שבו דיברת על ההימור ועל הסיכון שאצור בו. הימור כזה, שיכל לעלות בחייהן של כל הנשים שהוזכרו (ובמקרה של ליזיסטרטה, אסתר ויעל – יכל גם לעלות בחיי רבים מבני האומה) דרש מיומנות פיתוי אסטרטגית, שעולה על מסחר בגוף האישה בלבד.

      • שחר, מסכים עם הבחנותיך. יכולת התמרון של אסתר בוודאי ראויה לציון, ומטרתה היתה חיובית. ה"ליגה השונה" שהצעתי כאן הייתה ה"פמיניסטית" וה"לא פמיניסטית" (בלי קשר ליכולת התמרון ומטרותיה).
        לשיטה זו, השימוש במין הוא ההפך מהכרזת עצמאות נשית. זהו כוח לא פחות, שמשיג את מטרתו בהולכת שולל מסוימת, ובהימור גדול כפי שציינת בצדק – אבל דרך משחק כניעות מסורתי. הבחנה זו מציבה אולי את יעל עם אסתר דווקא.

  3. גדולתה של ושתי שהייתה סרבנית המצפון הראשונה.

    הכנתי מצגת בנושא מסבירה ומפרטת!
    עצלה מכדי לכתוב,אבל היא גיבורת התרבות שלי.

  4. מגניב
    סוף כל סוף אפשר להגיב
    בלי להיות בעל בלוג ב"בננות".
    איך נרשמים אם רוצים רק להגיב?

  5. יעל, את מכירה אותי,
    אך אעדיף שלא להיחשף.
    מקוה שתועבר אלייך התגובה,
    שמתאפשרת, כנראה, בגלל באג במערכת.
    היכן נרשמים על-מנת להגיב לפוסטים?

  6. תודה לך על תגובה "אחרת".
    באמת התחלתי לחשוש שעד עכשיו קיבלתי כ"כ מעט תגובות שליליות ו/או אדיוטיות.

    זה הפריע גם לך, הא?

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לשחר-מריו מרדכי