עודד פלד
  • עודד פלד

    עודד פלד -  משורר, מתרגם ועורך, נולד בחיפה, בן לפועל משכיל ולאם ניצולת שואה, בוגר אוניברסיטת חיפה במדע המדינה וספרות אנגלית. מתגורר בקיבוץ כפר הנשיא שבגליל העליון.  ערך את האנתולוגיה "כתונתי הצהובה" - השואה בשירת הדור השני. עורך בהוצאת גוונים: 1996-1995 עורך "מאזניים" יחד עם עזריאל קאופמן ז"ל (2003) חבר מערכת בהוצאת קשב לשירה, בכתבי-העת "עיתון 77", "עמדה", "מטען" והירחון המקוון לשירה "עיין ערך שירה". תרגם מיצירותיהם של ג'ק קרואק, סול בלו, הנרי מילר, וולט ויטמן, סלמן רושדי, תומס הארדי, ון גוך [מכתבים לתיאו], ג'וזף קונראד, מארק טוויין, או. הנרי, תיאודור דרייזר, דילן תומס, ויליאם קרלוס ויליאמס, ארנסט המינגוויי, א.מ.פורסטר, ויליאם פוקנר, הרמן מלוויל, אן סקסטון, סילביה פלאת, טד יוז, שיימוס היני, הארט קריין, קארל סנדברג, רוברט בלַיי, לורנס פרלינגטי, גי'מס דיקי, לירוי ג'ונס, אדריאן ריץ', גרגורי קורסו, צ'רלס בוקובסקי, רוברט קרילי, צ'רלס אולסון, ואלאס סטיבנס, אליזבת בישופ, רוברט לואל, פרנק או'הארה, ריצ'רד ברוטיגן, מיוריאל רוקייזר, אמילי דיקינסון, דניס לברטוב, אלן גינזברג, צ'רלס סימיק, סיטאקאנט מאהפאטרה, אייאפה פאניקר, ברייטן ברייטנבאך, אוסואלד מטשאלי, רואי קנופפלי, לנגסטון יוז, אן קרסון, נורמן מניאה, אדגר הילזנראט, דייויד גוטרסון, מייקל מקלור, פיטר אורלובסקי, דיאן ואקוסקי, הרווי שפירו, ג'נט וינטרסון, לואס אונגר, לארי פרייפלד,סטנלי מן, קרן אלקלעי-גוט, ועוד.  תרגומי שירה וולט ויטמן, "שירת עצמי" [כרמל, 2002] ויליאם קרלוס ויליאמס, "רוצה רק לומר" [קֶשֶׁב לשירה, 2004] אני שומע את אמריקה שרה: מבחר מן השירה האמריקאית החדשה {ירון גולן, 1989] ארנסט המינגוויי, שירים נבחרים [סער, 1990] סיטאקאנט מאהפאטרה, "מות קרישנה ושירים אחרים" [גוונים, 1996] לואס אונגר, "גשם לבן בירושלים" [ירון גולן, 1990] פרס חולון על שם קוגל [1983, 1992] פרס חומסקי [1986] פרס שר החינוך למתרגמים [1990] סופר אורח בירנטון, אוקספורד [1994] פרס ראש הממשלה לסופרים עבריים [1997, 2007]  ספריו: יום הולדת (תל-אביב : ספרית פרוזה עיתונספרות, תשל"ח 1978) מכתבים לברגן-בלזן : מחזור שירים (תל-אביב : הקיבוץ המאוחד, תשל"ח 1978) קדיש ושירים אחרים : 1977־1980 (תל-אביב : עקד, תשמ"א, 1981 ) 15 סונטות גשם מטורפות (תל-אביב : עקד, תשמ"ג, 1983) אופנוען אצטקי : מיתוס פרטי 1977 - נובלה (ירושלים: תשמ"ה, 1985; תל אביב: ירון גולן, תש"ן, 1990) עלווה : מחזור שירים (תל אביב : עקד, תשמ"ו, 1986) לילה כנעני : שירים (תל-אביב: : שוקן, תשמ"ז, 1987) לחם וגעגועים : שירים 1987־1990 (תל-אביב : עקד, תש"ן, 1990) עפיפון אפור, תֶּפֶר האור : מבחר שירים, 1973־1990 (תל-אביב : עקד, תשנ"א 1991) חלונות, מרפסת, חצר אחורית : שירים 1990־1992 (תל-אביב : תג, תשנ"ג 1993) מכתבים לברגן בלזן ; נשימה : מחזורי שירים (תל-אביב : תג, תשנ"ה, 1995) שלום רב שובך ארץ נחמדת : שירים (תל-אביב : גוונים/תג, תשנ"ט, 1999) פתח דבר : מבחר שירים 1973־2005 (תל-אביב : קשב, לשירה, תשס"ו, 2006)

ה ר י ם

ה ר י ם
 
א.
הָרִים רְחוֹקִים בִּתְכֵלֶת אֲפַרְפָּרָה
הָרִים קְרוֹבִים בְּחוּם קַיִץ
וּבַתָּוֶךְ
כִּנְשִׁימַת שָׁמַיִם
עֲדַת צִפֳּרִים בִּמְהוּמַת מִדְאֶה;
שֶׁמֶשׁ מַנְמִיכָה וְיָרֵחַ עוֹלֶה
וּבְעֵינֵי רוּחִי אֲנִי רוֹאֶה
אֶת הָאָרֶץ הַיְשָׁנָה וְהַטּוֹבָה
פּוֹרֶשֶׂת כָּנָף לְנַעֵר סֶרַח עֹדֶף
 
וְכָךְ,
הָרִים תְּכֻלִּים-אֲפַרְפָּרִים
וְהָרִים בְּחוּם קַיִץ בִּמְהֻפָּךְ
תְּלוּיִים, אֲפִלּוּ יַם מָוֶת עַל
גַּג הָעוֹלָם. יָרֵחַ מַנְמִיךְ
וְשֶׁמֶשׁ עוֹלָה
וּבַתָּוֶךְ
כִּנְשִׁימַת שָׁמַיִם
עֲדַת צִפֳּרִים נוֹסֶקֶת בִּצְוָחָה
 
ב.
מֻתָּר לְהָרִים בַּיָּדַיִם אֶת
הָאָרֶץ הַמִּתְהַפֶּכֶת: לְהִתְגַּנֵּב
לְמַחְסַן הַצְּבָעִים שֶׁל הַטֶּבַע
לָקַחַת כָּחֹל
וְלִמְרֹחַ בִּמְשִׁיכוֹת מִכְחוֹל
דַּקּוֹת מִתַּחַת לַחוּם, לַיָּרֹק,
לַצָּהֹב; מִישֶׁהוּ
יַעֲבֹר שָׁם, אוּלַי,
יַאֲזִין לִדְמָמָה עִנְבָּלִית
בְּצַמְּרוֹת הָאֹרֶן בְּשָׁרְשֵׁי
אֲוִיר מְדַנְדְּנִים, וְיִתְמַהּ
 
ג.
לִפְעָמִים אֵינִי שׁוֹמֵעַ אֶלָּא צִפֳּרִים
לִפְעָמִים אֲנִי שׁוֹמֵעַ דָּגִים
כְּסוּפֵי זְנָבוֹת חוֹצִים אֶת
פִּסְגוֹת הֶהָרִים, טַל
מְרַשְׁרֵשׁ בָּאֲמִירִים;
הִנֵּה, טֹהַר הַלֵּב כְּטֹהַר
הָעַיִן הַמְדַמָּה הַצּוֹפָה
נִכְחָהּ גַּעְגּוּעַ:
טַבְּעוֹת אוֹר וַעֲשַׁן סִיגַרְיָה
מִבַּעַד לְחַלּוֹן לֵילִי
יְסַלְסֵל מַחֲשָׁבָה: וּמֵאֵת
מִי הָיָה הַדָּבָר מֵאֵת מִי
בַּיֹּפִי לִמְשֹׁךְ סְלִילֵי עֶדְנָה, לְעַרְסֵל
אַפִּרְיוֹן קֶסֶם? הִנֵּה,
עִיר שְׁבוּיָה בְּצַמְּרוֹת רוּחַ
וְאֵין בָּהּ מְתֹם. וּמַה
נִּצְרַף בָּאֵשׁ מַה בַּמַּיִם
[כְּאֵב עוֹלֶה כְּאַדְווֹת
גֶּחָלִים]; אָה,
תִּשְׁעָה קַבִּין שֶׁל יֹפִי
נָטְלָה יְרוּשָׁלֵם וְאֶחָד
שֶׁל שִׂנְאַת חִנָּם
(אַחִים, דּוֹדָנִים),
עִיר הָרִים סָבִיב לָהּ
וְגַגּוֹת מַצְרִיחִים לַיְלָה
 
ד.
אָדָם יוֹצֵא מִמְּקוֹמוֹ בֶּהָרִים וְנוֹסֵעַ לִמְקוֹמוֹ בֶּהָרִים אֲחֵרִים
וּבְצֵאתוֹ נוֹשְׂאוֹת אוֹתוֹ מַחֲשָׁבוֹת עַל הַמָּקוֹם מִמֶּנּוּ בָּא
וּבְצֵאתוֹ חוֹשֵׁב לְהַגִּיעַ
וּבֵין לְבֵין
אָחוּ
שָׁם פָּרָה צְחוֹרָה עֲלֵי עֵשֶׂב מְנוֹפֶפֶת שָׁלוֹם בִּכְנָפֶיהָ
 
פְּנֵי הַכּוֹתֵב פְּלִיאָה
עֵינָיו לֹא בַּתְּמוּנָה
[שָׁם מְחוֹל עַכְבִישֵׁי אוֹר
טוֹוִים מְזִמּוֹת טוֹבוֹת וְיוֹם
דּוֹעֵךְ אַט כְּפֶרַח אָבִיב טֶרֶם עֵת]
אֲבָל מִישֶׁהוּ אַחֵר
צוֹלֵל נוֹף מִשְׁתָּאֶה פְּנִימָה
יוֹרֵד חַדְרֵי הַלֵּב חַדְרֵי הַלֵּב, אָהּ 
אֶרֶץ נִפְקַחַת כְּמַבּוּעַ תֹּם:
'בֵּין הָרִים וּבֵין סְלָעִים טָסָה הָרַכֶּבֶת
וּמִכָּל הַיְלָדִים אוֹתְךָ אֲנִי אוֹהֶבֶת'
 
ה.
כְּשֶׁהָיִינוּ יְלָדִים
טִפַּסְנוּ בֶּהָרִים
[רִכְסֵי הַכַּרְמֶל, שְׁנוֹת הַחֲמִשִּׁים]
מַחְלִיקִים עַל יַשְׁבָן בְּפִתּוּלֵי
הַיְרִידָה שֶׁל שְׁבִיל הַחֲמוֹרִים
 
וּמֵאָז עַרְפִלִּים גּוֹלְשִׁים פְּסָגוֹת
רוֹחֲפִים עֲלֵי מַיִם בּוֹאֲכָה
אֲגַם גְּלִילִי בֵּין הָרִים
זֶה מִקֶּדֶם זֶה מִיָּם;
אֶפְשָׁר לְסוֹבֵב רֹאשׁ כְּצַלְיָן
בְּכַדּוּר פּוֹרֵחַ לִרְאוֹת בְּעֵין
לַוְיָן הִרְהוּרִים נִתְלָמִים
בְּמֵצַח שָׂדֶה, וּבְקָעוֹת,
וְהָרִים – 'שָׁם תַּרְגִּישׁ חָפְשִׁי'
 
ו.
כְּשֶׁהַיְחָסִים עִם הַטֶּבַע בְּשֵׁפֶל
הַמַּדְרֵגָה, בְּעֵינֵי בְּשָׂרִי וְרוּחִי
אֲנִי רוֹאֶה מִישׁוֹר. אָרֹךְ
וְרֵיק, חוּץ מִנְּחַשׁכְּבִישׁ
שָׁחֹר שֶׁעַמּוּדֵי טֶלֶפוֹן
בְּצִדָּיו אֲבָל אַחֲרֵי מַגִּיעַ
הַר. גָּלְמִי וְנָאֶה. זְמַן לְטַפֵּס
אֲנִי אוֹמֵר וְעוֹשֶׂה אֶחָד
קָדִימָה שְׁנַיִם אֲחוֹרָה;
כָּכָה זֶה בְּעִסְקֵי טִפּוּס
כְּשֶׁרַגְלַיִם וְלֵב
לֹא מִסְתַּדְּרִים,
גֹבַהּ הָרוּחַ וְגוּף נִשְׂרָךְ
אַחֲרָיו מֵאִיץ חֶלְקִיקִים
זוֹלֵל כָּל גִּבְעָה
וְעֵץ רַעֲנָן
 
ז.
בֹּקֶר-בֹּקֶר
עִם אוֹר רִאשׁוֹן
גִּבְעָה לְגִבְעָה תִּשַּׁך עֹרֶף
וּבֵין לְבֵין, בַּיַּעַר
הַרְחֵק מִגֶּלְלֵי שְׁבִיל
הַפָּרוֹת בּוֹאֲכָה עַמִּיעַד,
בְּחָמֵשׁ לִפְנוֹת, כְּלָבִים
בְּמִרְדָף אַחֲרֵי אַיָּלוֹת
 
וְאַל תִּשְׁאַל אַיֵּה הַנָּהָר
שֶׁפַּעַם פֹּה סָבַב עָבַר
כִּי לֹא חַיִּים כַּחֶרֶס הַנִּשְׁבָּר
לֹא אַלְמָוֶת מַר וְנִמְהָר
אֶלָּא כָּאן. וְעַכְשָׁו.
רְאֵה אֶת הָהָר שֶׁאֵינוֹ
מֵת. הוּא מְחַכֶּה
בֵּין נִצַּת גֶּרַנְיוּם לִקְמִילָה
וְחוֹזֵר-חוֹזֵר חָלִילָה
כָּאן וְעַכְשָׁו
שֶׁאֶצְבְּעוֹת אוֹר קָמוֹת בַּמִּזְרָח
'הָעֵמֶק הוּא חֲלוֹם'
תַּחַת הַר יַהֲלוֹם
וּבַיַּעַר רוּחַ יִתְהַלַּךְ
 
ח.
לִפְעָמִים כְּשֶׁלֹּא שׁוֹכֵחַ
הוֹלֵךְ לַקֶּבֶר שֶׁל בָּר
בֶּחָצֵר, טוֹמֵן רֹאשׁ
בְּמַצֶּבֶת בַּזֶּלֶת;
פֹּה,
בְּבֶטֶן הָהָר,
יֵשׁ עוֹד בֶּטֶן
 
אַחַר כָּךְ קָדְקֹד פִּסְגָּה
נִפְקָח כְּגָבִיעַ רָקוּעַ
עוֹרְקֵי זָהָב עֵת מְנִיפַת
אוֹר תֵּרֵד לְלַחֵךְ
גַּרְגְּרֵי עָפָר;
כָּאן
בֵּין עֶלְיוֹנִים לְתַחְתּוֹנִים
הָרִים רוֹחֲצִים בְּטַל
עַלְעָלִים חוֹצִים
עוֹלָמוֹת, פִּרְחֵי
טַיִס דּוֹאִים
 
ט.
קוּם סַע אֶל הֶהָרִים
שָׁם רוּחַ שָׁרָב לְעֵת
עֶרֶב יִשָּׁבֵר בְּעַנְפֵי
מַלְמָלָה, יָדַיִם
רָזוֹת וּפְשׁוּטוֹת
שֶׁהָעֵץ מוֹשִׁיט
 
אָה אַלּוֹן בָּכוּת מְשַׁוֵּעַ
רָקִיעַ מִתְפַּלֵּל צֵלַע
הַר, וְאָדָם פּוֹסֵעַ
בּוֹ מַרְאֵהוּ כְּסַרְטָן
הַנָּזִיר מְחַלֵּל צוֹעֲנִית
לְעֵת עֶרֶב
 
י.
וְאַחֲרָיו בָּא הַבֹּקֶר
כְּתוֹדָעָה מְלַבְלֶבֶת עַל מֵי מְנוּחוֹת:
שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ
לִזְמַן הֹוֶה שֶׁיָּהֳרָה לֹא
תּוּכַל לוֹ, כִּי
'מוֹדֶה אֲנִי לְפָנֶיךָ מֶלֶךְ חַי וְקַיָּם
שֶׁהֶחְזַרְתָּ בִּי נִשְׁמָתִי בְּחֶמְלָה'
וְרוּחֹרֶשׁ עָשִׂיתָ רוֹחֶשֶׁת
כְּעֵין נֶפֶשׁ בּוֹכִיָּה לִתְפֹּר
שַׂלְמוֹת אֶבֶן בָּהָר
 
בַּעֲבוּר יִלְבַּשׁ 'הֶעָנִי שֶׁבָּא
לְהִשְׁתַּטֵּחַ בַּקֹּדֶשׁ'
 
 
 
מתוך "פֶּתַח דָּבָר" [מִבחר שירים 2005-1973] הוצאת קֶשֶׁב לשירה

9 תגובות

  1. הרגשתי כמו אני קורא סדרת תפילות געגועים לארץ אהובה שעל אדמתה דורך הדובר והיא כה רחוקה.

    והשורות האלה ממלאות אותי יראת ארץ:

    אֶת הָאָרֶץ הַיְשָׁנָה וְהַטּוֹבָה
    פּוֹרֶשֶׂת כָּנָף לְנַעֵר סֶרַח עֹדֶף

    שכן אותה פרישת כנף של הארץ הישנה והטובה היא רעידת האדמה והסרח העודף הוא לא אחר מאשר אנחנו….

  2. היי עדד האורך של הששיר תופפס, מכריח להכנס פנימה, הנוסח הכבד של המילים, מכריח חשוב על כל מילה.
    להראוץת טובה

  3. שיר ציור ,עודד, מטפס על ההרים ומדלג אל הגבעות בסחרחרה של טיסת רכבת. נופי ילדות ומכורות נפש והרבה צבע וקול
    אהבתי והתבשמתי עודד

  4. לעודד
    איכשהו, המשורר הקנאי שבי אורב בצד קריאת שיר ושואל את עצמו "מה יש כאן שאין אצלי". אני מקנא בהתחברות שלך לטבע והיכולת לתאר אותו.
    הטבע כאובייקט לתיאור שירי אף פעם לא דיבר אלי ואולי זה תרוץ לחוסר היכולת שלי לכתוב עליו.

    בכל אופן, בין יתר השורות היפות מצאתי את זו שנראית כלקוחה מציור של מרק שגאל
    "שָׁם פָּרָה צְחוֹרָה עֲלֵי עֵשֶׂב מְנוֹפֶפֶת שָׁלוֹם בִּכְנָפֶיהָ?

© כל הזכויות שמורות לעודד פלד