בננות - בלוגים / / השחקנית , יוסי וקסמן
כף האהבה
  • שוש ויג

    סופרת ומשוררת , מבקרת ספרות .  כותבת לאתרי תוכן באינטרנט ,אי-מגו, מחלקה ראשונה,  הפורטל לשיוויון ולצדק חברתי.  מנהלת האתר : ספרשת. פיוטית פרסומים: "דרך העיניים שלי" הוצאת אסטרולוג, רומאן , 2000 "חגיי ועונותיי" הוצאת אסטרולוג , רומאן , 2002 "תבואת השיגעון" הוצאת צור אות, שירים, 2006 "איפה את חיה " הוצאת צור אות שירים 2009   ספרשת

השחקנית , יוסי וקסמן

"זיכרונותיי וזעמי"

השחקנית ,ספרו של יוסי וקסמן

הוצאת ידיעות אחרונות, 2008

כתבה : שושנה ויג

 

קריאתו של הספר של יוסי וקסמן "השחקנית" הזכיר לי את האמירה שלא משאירים אוכל בצלחת. נזכרתי כיצד בצעירותי אמי הכריחה אותי לסיים את האוכל בצלחתי, לא היה לי מפלט מסיום הארוחות. האמירה הכוזבת שהייתה שגורה בפי האם היא כי הכוח נמצא בטיפה האחרונה, ואסור להשאיר אוכל בצלחת . זה  הוא הטעם ששב ועלה בי כאשר קראתי את ספרו של יוסי וקסמן. אסור לי להניח את הספר בלא לקרוא בו עד תום. חשתי כי עליי להתמודד עם היצירה גם אם הנושא מעורר בי תחושה ורצון להקיא, או רצון לברוח מהתמודדות אמיתית .

ועכשיו אני תוהה מדוע הכרחתי את עצמי לסיים את הארוחה הזאת שהגיש לי יוסי וקסמן ולא ביכרתי להקשיב לקול לבי בכל פעם כשהקול הפנימי התחנן בפניי להפסיק לקרוא בספרו "השחקנית". אני תוהה כעת ומסקנה אחת לי. היצר הזה שתקע אותי בין דפיו של יוסי וקסמן הוא יצר הסקרנות,  או יצר המציצנות. בכל פעם סגרתי את הספר והייתה בלבי החלטה לא לשוב ולהציץ מבעד לדפים הבנויים כמו מחזה לתיאטרון ובכל פעם שברתי את הבטחתי והייתי כמו שכבר כתבתי כמי שאנסו אותה לסיים ארוחה שלא ערבה במיוחד, או שמא זה היה חוסר תאבוני או אי ההתאמה שלי לסגנון הזה.

או אי יכולתי להתבונן במראה, או אפסותי לקרוא ספר שמציג לנו תמונה חברתית של שבר .

 ובכל זאת בנשמתי הכנועה והצייתנית הצלחתי לצלוח את רוב דפי הספר. כאשר בדפים האחרונים כבר קראתי בדילוגים ולא ממש מצאתי חידושים רבים.

הרעיון של הספר השחקנית הוא רעיון יפה. הספר עוסק באהבת אחים. אח ואחות שלא מדברים שנים רבות ובחסות הכתיבה מתחיל האח בנימין ליצור קשר עם אחותו. הקשר עם אחותו השחקנית מרגי נותק לאחר מות האם רוזה, אף על פי כן האח  בנימין מספר לאורך הספר כיצד באדיקות רבה הסתובב עמה במסעות ההופעות שלה. הוא מתאר כיצד ישב בין הצופים בתיאטרון והציץ על הבמה על השחקנית שלו.

 הקשר בין האחים אף שאינם יחד הוא קשר דיכוטומי. האח הגיבור המספר כותב בראשית הספר על הרצון שלו להרוג את נוכחותה של האחות בחייו. הוא פונה אליה כבר בעמוד הראשון בפנייה פטליסטית, הגורל שהפגיש ביניהם לנצח הוא שגורם לו לפנות אליה בטון של קרבה וגם של כעס.

"מאחר שאיני יכול להרוג אותך ממש, יקירתי, למחות אותך מזיכרוני, הגעתי למסקנה הפחדנית שדי לי להרוג אותך במילים, בחיים ובמוות שאמציא לך מעל דפים אלה, בתשוקות שאתחבל לך, בשנאות ובאהבות, בתסכולים, בכרוניקת זמנים שאכזב לך, בתפקידים בלתי- נשכחים שאפברק במיוחד בשבילך; שהרי את שחקנית, ה- שחקנית. שחקנית חיי. מושא הערצתי, אחותי אהובתי, זיכרונותי וזעמי."

ספרו של יוסי וקסמן הוא ניסיון פסיכולוגי של אח לקשור קשרים עם אחותו. הכתיבה עצמה מובילה את המספר להבין עד כמה מצבו גרוע ביחסו אל אחותו. שני האחים חיים בשני עולמות שונים בהוויה הארץ ישראלית העכשווית. הכותב הוא הומוסקסואל שמגורר בבית אימו בשדרות ירושלים ביפו. והוא באמצעות הכתיבה מאפשר הצצה לעולמה של אחותו המתגוררת ברמת אביב , חיה את עולמה "המושלם" כשחקנית מוכשרת ומוערכת גם על הבמה וגם מעל מסך הטלוויזיה.  האחות נשואה באושר למושיק ולהם שלושה ילדים. האח בנימין עוקב באדיקות אחר  מסלול חייה של האחות. אף שהוא הורחק מחייה של האחות השחקנית הוא ממשיך לשחק כתסריטאי וכבמאי במסלול החיים שלה.

הספר כאמור, יוצר אי נוחות בעת הקריאה. השפה היא שפה טעונה ורגשית בעלת עוצמות חדות וחריפות בלתי מתפשרת. בקשר בין אחים העוצמות חייבות להיות בלתי רגילות וגם כאן נע הכותב בתדרי העוצמות הגבוהות ביותר. הספר כולו הוא מכתב געגועים של אח לאחותו. בספר הוא כותב לה על עד כמה רוו געגועיו אליה ועד כמה הוא אינו יכול להיפרד ממנה בהיותה אחותו החיה, נכחותה של האחות היא נוכחות משמעותית ודומיננטית בחייו של האח. הוא מקשט את הדירה הקטנה ביפו בפרסומים שלה. היא מופיעה בחלל החדר שלו באופן תמידי כחלק מן הנוף שאותו הוא חייב לנשום. יש למספר כעס גם על דמותה של האם והוא משתמש בכינויים מאוד מכוערים כדי לתאר אותה.  ועל כך אולי צריך להקדיש מאמר שלם, על יחסו של המספר לדמות האם, מן הספר ניתן ללמוד על יחס עוין ואף שנאה, הוא אינו מכנה אותה בכינוי אם אלא בשמה הפרטי. הדבר מלמד על ניכור, על דחייה, ועל כעס עצום של המספר כלפי האם.  בשפה הכי בוטה הוא מתאר את אימו הורתו.

הספר מבטא את חסרונה  של האחות מגי בעולמו  של האח בנימין.  מתוך החסר הזה, הסדק שנפרץ בעולמו של האח נולד הספר הזה. מכאן מן החוזה הזה שבו כותב האמן על אהבתו לאחותו עם כל הקונפליקטים שנולדו ביניהם אני נקלעתי לתוך הסיפור כקוראת. ועל כן לא יכולה הייתי להפר את השבועה הבלתי כתובה של הקורא בספר שיש בו אמת על החיים. מהלך העלילה ברובו מסעות נפשיים שאותם עורך המספר  בנימין. במסעות הללו שכתובים כמחזה   דמיוני  מעלה את סיפור ההולדת של שני האחים,  שני אחים שנולדו לאם שמוצאה מבולגריה, ניצולת שואה, רוזה שמה והם התגוררו ביפו בילדותם כאשר שניהם נולדו לשני אבות שונים. שני האבות נעלמו מנוף הילדות של האחים .

הפרידה בין האחים התרחשה לאחר מות האם. כמו הותרו כל האיסורים עם מותה של האם וחלה התרחקות בין שני האחים.  ובהתרחקות הזאת שהינה גם גיאוגרפית  מספר הגיבור על עולמו של אדם בודד. עולמו של אדם שמחפש אהבה בגנים ציבוריים, שמוצא נחמה במין מזדמן עם ערבי או כל מי שנקלע בדרכו. עולמו של המספר הוא עולם חסר כיוון שהוא עולם עקר, ללא יכולת להוליד המשכיות, בעוד הוא מתבונן מעולמו האחר על עולמה "המושלם" של האחות בה מתקיימים התנאים לשלמות המשפחה, הבן רועי שנולד בעת שנפרדו דרכיהם כבר בשרות הצבאי והוא הדוד האוהב שולח לשחקנית אל  תיאטרון חבילות עלומות בעבור החייל שאינו מכיר אותו. כמו מישהו שמחפש דרכים להגיע אל משפחתו האבודה הדוד יוצר קשר גם עם הבת האמצעית שמחפשת את עצמה.

בסגנונו הספר הוא ספר של חזרות או אולי נכנה זאת מערבולות. הספר עוסק באובססיה של הזיכרון ובאובססיה של השימור, ברצון להחיות משהו שנדמה כי גווע, ועל כן בספר יש חזרות רבות על הגרעין המסוים שמעמיד את שני האחים אחד מול השני .  הקטעים הללו מופיעים כמה פעמים לאורך הספר, החזרות הללו גורמות לאי נוחות  מסוימת כיוון שאין התקדמות עלילתית בקריאה. בקטעים הללו בונה המחבר  תפקידים חדשים לאחותו השחקנית או שמא אלה התפקידים אותם  שיחקה, באחד מקטעי הספר בנימין בוחר להציג אותה כשחקנית המשחקת דמות בשם לאה העקרה, למעשה העקרות הזאת של לאה היא גם העקרות שאותה חווה המספר והוא משליך אותה על דמותה של אחותו השחקנית.

יש בתיאורים של האח הצמא לקרבה עם אחותו עלילות משנה קטנות שמטרתן ליצור קשר עם דמותה של האחות. אחת מהן היא בניית מועדון מעריצים לשחקנית, ותוך כדי כך ליקוט פרטים על חייה של אחותו.

הדמות המקשרת בין שני האחים  היא דמותו של נהג מונית, נהג מונית שמתפקד גם כמאהבה של השחקנית,  באמצעותו  נוצרת קרבה בין שני האחים הוא הופך  להיות למקשר בין שני העולמות מסיע את שניהם כל אחד ליעדו , אותה להצגות ואותו למרדפים אחריה.

באמצעות זווית הראייה של המספר מוצגים שני עולמות שבורים, שני עולמות שמתמוטטים אט אט, הפנימיות של בנימין היא פנימיות פגועה של אדם שאינו מוצא מסגרת קבועה ויוצא אל העולם ושב אל העולם שלו והסדקים שלו לעולם לא מתמלאים. גם עולמה של אחותו השחקנית שנדמה כי היא נמצאת  בטבורו של עולם בשיא ההצלחה שלה, גם היא מתמוטטת באחת מן הסצנות של הספר, ככל שמתקדמים בעלילה הבדיונית מתדרדר מצבה הנפשי של הגיבורה עד כדי כך שהיא מגיעה לאשפוז בבית חולים.  האם האשפוז והתאונה הוא גילום רצונו של המספר להמית את אחותו, שבנתה לה עולם קרוב לזרקורים אולם רחוק מעולמו.

לשונו של יוסי וקסמן בספרו "השחקנית" היא לשון דבורה, לשון יומיומית מונמכת ביותר. לפעמים, יש תחושה של אי נעימות מצידו של הקורא כאילו נקלע לתוך תמונה משפחתית והתמונה הזאת היא אינטימית מאוד ואתה כקורא חש חטטן בלתי נלאה. על כן התחושות הללו עשויות להוביל לאי נחת בעת הקריאה.

הספר "השחקנית" אולי אינו בעל ערך ספרותי רב חשיבות, בקריאה ראשונה הוא מעורר אפילו תחושה של בחילה ודחייה, אולם ככל שמעמיקים לחקור בספרו של יוסי וקסמן מסתבר שיש לספר מעלות. הספר הוא התמודדות של המספר עם נושא שקיים מאז ומעולם והוא הקשרים שאנו מפתחים עם האנשים שעימם בילינו את ילדותנו. התמונה המשתקפת בספרו של יוסי וקסמן היא תמונה של פרידה, של פציעה, של כאב  וסבל.

 בנוסף לדמויות הראשיות במופע של יוסי וקסמן מופיעות דמויות ססגוניות שמעטרות את האפוס המשפחתי הזה. הספר מצליח לרתק גם בשל היותו עוסק ביחסי אחים.  בהיותו ספר שעוסק בהעדר, בחסך, בחור הזה שנפער במקום הזה בו אנו נפרדים מילדותינו. במקום הזה בו אנו מציצים אחורה ליחסים שהיו לנו עם האהובים עלינו בילדותינו.

יחסיי עם הספר היו דומים ליחסים בין קרובי משפחה פעם שנאה ופעם אהבה פעם רצון לשמור על קשר ופעם רצון לרצוח ולהעלים. הספר בהחלט מעניק לקורא הצצה לעולמו של הזולת ובבא בעת הצצה לעולמו הוא.

כשקראתי את הספר קינאתי באומץ הרב של יוסי וקסמן בבחירתו בנושא כל כך טעון, בכותבו על אחות שחקנית בעוד לו עצמו יש אחות שחקנית. גם בטשטשו את העובדות והפיכתם לבדיה ספרותית עדיין הוא ורק הוא כסופר התמודד עם הנושא הטעון הזה שמתקיים בין אחים.

 

 

18 תגובות

  1. אוהבת את הפרגון! בהצלחה לשניכם!

  2. שוש יקירתי,

    לאחר שהצטננתי מעט – ובמיוחד מן האמירה ש"הספר "השחקנית" אולי אינו בעל ערך ספרותי…" – ולאחר שהעמקתי וקראתי את מאמרך בשנית, אני חייב לציין שאכן, הבנת את הספר לעומקו, ואף העלית כמה נקודות מעניינות למחשבה. ואני מודה לך על כך!

    אני מצטער אם נשמעתי כעוס במכתבי הראשו אלייך, את בטח מבינה ללבי – קשה ליוצר לשמוע ביקורת נוקבת על יצירתו (מלים כמו "בחילה", "להקיא" וכיוצא במעין אלו סופרלטיבים שקוממו אותי בראשונה).

    אפנה אותך לביקורתה של יעל ישראל על ספרי זה –
    http://www.notes.co.il/yael/34215.asp

    ולזו של ענת לויט
    http://digital.globes.co.il/Repository/ml.asp?Ref=R0hOLzIwMDcvMDgvMDYjQXIwNTMwMA==&Mode=Gif&Locale=hebrew-skin

    ראי כמה הדברים הם בעיני המסתכל. ראי כמה העולם משונה…

    אבל ככה הם החיים, והאמנות, וצריך – כנראה – לדעת לקבל את הדברים כמות שהם ולא כפי שהיינו רוצים שיהיו.

    שלך, יוסי וקסמן

    • לכותבת ה"מאמר"

      בבואך לכתוב "מאמר" כדאי שתלמדי ראשית כל מונחים בסיסיים כמו "כותב", "סופר" ו"דמות", או "גיבור". ואחרי שתילמדי אותם, תוכלי אולי להבחין ביניהם, שכן, ראשית כל, יש הבדל בין כותב הספר לבין גיבורו, גם אם הם שותפים לכמה פרטים ביוגרפיים. זה בערך כמו ההבדל בין החיים לאומנות. הבדל דק, אבל עבה, קטן אך גדול. אז תוכלי אולי לכתוב משהו על ספר. כל ספר. כרגע זה ברמה של עבודה למורה לספרות בנושא "ספר שקראתי בחופש הגדול". כיתה ז". טיפולית.

    • יוסי, טוב שהכנסת את תגובתך, בהחלט היה חשוב לי להראות לך את מה שכתבתי, יכולתי הרי לפרסם בלי להראות לך. אני חושבת שבסיכומו של יום אהבתי וגם שנאתי את הספר, אתה יודע זה הכניס אותי לנקודות שלא רציתי להתמודד מולן. ויכול להיות שהכתיבה שלי גם נבעה מהנקודות הללו שלא יכולתי לקבל בעצמי. הרי כשאתה כותב אתה כותב גם על עצמך. כשאתה קורא אתה קורא את עצמך, ורואה את מה שאתה רוצה לראות.
      וכן, קראתי ביקורות אחרות על ספרך, לכולם מקום בעולם שלנו, וככל שיירבו לכתוב על הספר שלך סימן שהוא גורם למשהו לקורא.
      ותרגיש טוב, זה הכי חשוב…לא מה שכתבה עליך המורה לספרות ברמה של כיתה ז" הטיפולית..

      שושנה ויג

      תודה לך…

      • תודה, שוש.

        אשמח בהזדמנות זו לבקשך – אם זה לא קשה לך, כמובן – לקרוא את "ליבשן" שלי. יש לי תחושה שתאהבי אותו…

        http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-2956494,00.html

        תוכלי להציץ בפרק הראשון בקישור הנ"ל.

        אני ב"משבר ספרותי" בתקופה האחרונה ומתחבט ומתקשה ומטפס על קירות ועל עצביהם של אהובי, ולכן כל ביקורת דוקרת אותי, ולפעמים אף איני מצליח לרדת לעומקם של דברים, ומוציא מהקשרם מילים, ומסתכל עליהן בעד זכוכית המגדלת של נחיתותי… נו, את בטח מבינה למה אני מתכוון. אז המשפט שלך, ""השחקנית" אולי אינו בעל ערך ספרותי…" כמעט שהרג אותי, שהרי בשביל מה אנחנו כותבים אם לא בשביל ליצור משהוא בעל ערך, ובהקשר הזה – ספרותי.

        שלך, יוסי.

        • אתה יודע יוסי, הדבר שהכי הפריע לי בספר שלך הוא השפה שלפעמים הייתה כל כך בוטה . אולי אני כבר מיושנת וכבר בגיל הסבתות של פעם, זה בפרוש הרג אותי. ומה גם שתדע לך, ההתחלה של הספר אדירה פשוט כך, וככל שהמשכתי לקרוא הרגשתי שאני טובעת בתוך מערבולות כאלה, לא רציתי לשקוע איתך, אתה כותב כך ואולי זה הפחד, הפחד הזה מפני ההזנתה שלנו, אתה יודע החשש לראות את כל החולי והרוע של העולם הזה, ואתה ככותב לוקח אותי לכל המקומות האפלים ולא עושה לי הנחה. אולי אני באמת מלא מספיק מתקדמת לימינו אנו. ואולי אני כרגע במשבר השמרנות שלי, וזו רק הבעייה שלי ולא הבעייה שלך. אולי אתה גאון ואני פשוט בתקופה של מרובעת מסויימת.

          אתה בהחלט גרמת לי לחשוב ולהטלטל , עשית משהו. כי הרי אם לא היית לא הייתי כותבת. ובאשר לערך הספרותי..מהו ערך ספרותי? בינינו הערך הספרותי זה משהו שמישהו אחר מחליט ברגע מסויים והקהל מחליט אחרת או להיפך. אני אמנע ממשפט כזה להבא, שוב אני חוזרת ..השפה או השפה…

          ואולי זה כך ..
          שושנה

          • תודה על התיחסותך, שוש.
            הלוואי שהיית אוהבת אותי כמו שאהבת את סמי ברדוגו, שהרי ככה אני בנוי – אינפנטיל טוטאלי. אבל איני מתבייש באינפנטיליותי, להפך. היא חלק מהאמנות שלי, ובלעדיה לא הייתי מגיע למחוזות הנפש העמוקים ביותר.
            לילה טוב, יוסי (הקנאי).

          • אוף טרוצ"ניקו, הלינק שננת לנוטס לא עולה, אז אני שמה שוב את הרשימה מטיים אאוט ששמתי גם כאן בבנניה.

            http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?blogID=23&itemID=1648

            וחסר ערך ספרותי? חסר ערך ספרותי??? שוש דארלינג, יוסיניו עושה כאן מהפכה ספרותית, דווקא בספר הזה, הרבה יותר מליבשן שזכה ליותר אהבה. ואולי בדיוק בגלל זה, שהוא פרוע כל כך, הוא חתרני וחשוב יותר.

            טוב, כבר כתבתי את דעתי בעיתון על כך.

            מכל מקום, רק להבהיר, שלא יעלה לאנשים בראש. יוסי ואני לא הכרנו לפני שקראתי את השחקנית. בעצם, בכלל לא ידעתי מיהו. בעקבות ההתלהבות יצרתי איתו קשר והצעתי לו כאן בלוג, כולל הבלוג ההורס גולתי גת. כך שכל מה שכתבתי היה אובייקטיבי, ולא משיקולי חברות. רק אחר כך התיידדנו.

            (ועיוני, גם אני אינפלטילית טואטלית, כאלה אנחנו הסופרים.)

          • יוסי אתה כזה חמוד. איזו כנות, המשפט הזה: "הלוואי שהיית אוהבת אותי כמו שאהבת את סמי ברדוגו, שהרי ככה אני בנוי – אינפנטיל טוטאלי. אבל איני מתבייש באינפנטיליותי" הוא מן הסתם יכול להיות המשפט של כל הכותבים בעולם, כולנו הרי נורא רוצים שיאהבו אותנו, אבל הנה אתה מעז ואומר אותו. ככה פשוט. וזה נגע לי ללב.

          • ליוסי ולאליענה

            המשפט הזה של יוסי : הלוואי שהיית אוהבת אותי כמו אתסמי ברדוגו מלווה אותי כל היום. ואני חושבת שזה משפט מאוד חזק, שהוא גם מאוד מחמיא לי וגם מעמיד את יוסי בעמדה של אומץ לומר זאת.

            גם הגדולה של יוסי לומר לי דברים ואני מקבלת את דבריו במידה מסויימת, הרגישות שלו היא הרגישות שתוביל אותו לכתוב..והוא כתב כותב ויכתוב..

            שושנה

        • לא ברורה לי ההתכתשות כאן והניסיון לומר שיש רק דעה אחת נכונה. הכותבת של המאמר הביעה עמדה בהחלט לפי העיקרון של חופש הבעת הדעה. בשביל זה קיימת הבמה הזאת שמאפשרת לכולם להתבטא. למה צריך לדחוק אותה לפינה שאינה אומרת את מה שמצפים? היא אמרה גם טוב וגם רע וזה מה שמצופה מכותב של מאמר. אנא היו סובלנים.

          • סליחה, אבל איש לא דחק את שוש לפינות. אני דווקא קיבלתי את ביקורתה בחיוב, ואף החמאתי לה. אבקשך לקרוא את הדברים ולא לרפרף על פניהם, עדנה. זו רעה חולה ישראלית ידועה, שאני תמיד (!) מבקש להימנע ממנה – חפיפניקיות.
            תודה, יוסי וקסמן.

          • התכוונתי עדה ולא עדנה.

  3. לא קראתי את הספר אך הדיון כאן עורר את סקרנותי..

    • אחלה! מחיאות כפיים לשוש.

      • יוסי, כדאי לעורר גם לדיון את המאמר במתכונתו באתר התרבות והאמנות אימגוhttp://www.e-mago.co.il/Editor/literature-2258.htm
        אני מצפה שתוסיף את הערתך הראשונה גם שם וגם לינקים למאמרים הנוספים על הספר שלך. חשוב לטעמי להראות מספר זויות ראייה.
        באחווה גם אם אני מתבוננת באורח שונה …
        שלך
        שושנה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לשוש ויג