בננות - בלוגים / / אני מאושרת בוויטנאמית
כף האהבה
  • שוש ויג

    סופרת ומשוררת , מבקרת ספרות .  כותבת לאתרי תוכן באינטרנט ,אי-מגו, מחלקה ראשונה,  הפורטל לשיוויון ולצדק חברתי.  מנהלת האתר : ספרשת. פיוטית פרסומים: "דרך העיניים שלי" הוצאת אסטרולוג, רומאן , 2000 "חגיי ועונותיי" הוצאת אסטרולוג , רומאן , 2002 "תבואת השיגעון" הוצאת צור אות, שירים, 2006 "איפה את חיה " הוצאת צור אות שירים 2009   ספרשת

אני מאושרת בוויטנאמית

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"טבלה רגילה";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

אני מאושרת בוויטנאמית

 שושנה ויג

חשבתם להוציא ספר שירים לאור? תחשבו פעמיים. לא תמצאו בארץ מפיץ. לא תמצאו בארץ חנות ספרים שתרצה לאכסן את ספר השירים שלכם ליום אחד או ליומיים. תחשבו טוב לפני שאתם מוציאים ספר שירים. הספר שלכם עדיף שישכב לו באורח גולמי בתיק המסמכים שלכם. במקרה הטוב תגלגלו אותו בכריכה רכה ותגישו אותו כשי לחברים שלכם.

אל תחפשו חנות ספרים במרכז הארץ, יודעים למה? לא מחזיקים במלאי כי לא יבואו קונים. מי את בכלל אמר לי מנהל חנות ספרים בצפון הארץ כשהתחננתי שאמסור לו ספר שירים. מי את בכלל? את לאה גולדברג אנו לא מצליחים למכור אז מי את בכלל.

זה קרה לי בפתאומיות בשנים האחרונות אני משוררת. במקום פרוזה ארוכה ומייגעת יוצאות לי שורות קצוצות. שורות קצרות. אנשים מתפלאים עלי איך יוצאות לי מילים כאלה מהשרוול אל הדף. האמת, כשאני פותחת את הפה ביום יום אני מדברת בפושטיות. מדברת בלי מטאפורות, בלי מילים יפות מדברת קצת בצעקות קצת כמו ברחוב. וכאשר אני כותבת שיר מתכנסות הכנפיים שלי לרגעים שאיני יודעת מנין נולדו. אי אפשר לעצור את הנביעה היא מתפרצת מאליה וכשאינה נמצאת אני מתגעגעת אליה.

במיוחד כעת אני מתגעגעת לטירוף הזה שמוליד אצלי שירים. עוד אני מייחלת שהתינוק שלי שזה נולד ספר השירים "איפה את חיה" ימצא את מקומו בארון הספרים הישראלי, אני מתפללת לרגע שתמשיך הנביעה.

לפני כשבוע טיילתי בירושלים עם המשורר בלפור חקק והגעתי למכון האפיפיורי לחקר המקרא . אין זה מוזיאון הפתוח לקהל הרחב באופן מסודר, רק מעטים מודעים למוזיאון הקטן. הוא נמצא בקרבת בית הקונפדרציה מבנה גדול שיש בו מוזיאון, ספריה ואכסניה לצליינים. צלצלנו בפעמון ולפתע נפתחה הדלת.  מהר מאוד היינו בעולם אחר. סיור קטן ערכנו במוזיאון הקטן שמונחת בו מומיה מצרית מכוסה בוילון ירוק. שברי כד הודבקו בנאמנות. תוך כדי סיורנו הקצר הופיע מנהל המקום גו'זף. קתולי ממוצא וייטנאמי שמנהל את המקום כארבע שנים.  שאלנו אותו אם נמצא במבנה ספריה. ואכן הוכנסנו לאולם שתקרתו גבוהה וספרים סדורים במעין קדושה חגיגית. אור זלג מן החלון והמראה העניק הוד לספריה. נשאתי עמי את ספרי "איפה את חיה " . לאחר הסבריו הלבביים של גו'זף החלטתי להשאיר את ספרי במקום. הצטלמתי בחגיגיות עם המנהל. היום אני יודעת בוודאות במקום מכובד. לא סתם בחנות הספרים השכונתית, ספרי  מונח בין הספרים לאחר שהתברר ששם בין הספרים על ארכיאולוגיה הארץ ישראלית בשפה שונות  ניתן למצוא גם  ספרי שירה גם בעברית.

 

33 תגובות

    • שושנה ויג

      מירי,
      אני הגזמתי! למעשה קרו לי המון דברים טובים בעקבות לידתו על הספר. אני רואה את הביקור במוזיאון הזה כחוויה נפלאה. בעירי פרגנו לי מאוד וחשפו את ספרי בתקשורת. בספרייה העירונית עורכים בקרוב ערב לספר. יש המון הערכה פרגון ואהבה שמגיעים אליי מהמון אנשים גם כאלה שלא הכרתי. מה עוד אני יכולה לבקש?

      שוש

      • שושנה ויג

        כאן ניתן לראות אותי עם גו'זף..
        http://cafe.themarker.com/view.php?t=1012507

      • היי שוש, נראה לי שאת לא סגורה על עצמך אם טוב לך או רע לך בעקבות הוצאת הספר וקשיי ההפצה…

        איך בעצם הפצת את ספרך הראשון?
        ומן הסתם קשיי ההפצה היו נהירים לך מראש, לא?

        והאם הפצה דרך חנויות ספרים היא חזות הכול?

        • שושנה ויג

          גבריאלה…

          האמת, אני הכי שלמה ומאושרת עם הספר הזה!!!!
          הוא "עושה לי המון כבוד!" וחנויות הספרים אני לא רוצה לומר מה דעתי עליהם…כפי שכתבת אין הן חזות הכל!!! איזה מזל ואיזה כייף שיש עוד אפשרויות!!!וחברתי היקרה אני חייבת לציין שחיזקת אותי באותו יום כשהסברת לי כיצד הפצת!!!אני נוהגת כעת בנדיבות ולא מתחרטת. אין גבול למה שאני מקבלת בחזרה.

          הקטע כתוב בצורה מוגזמת אבל האמת, אני מאושרת מאוד מכל המהלכים שנוצרים בעקבות חשיפתו של הספר.
          ולא מצטערת לרגע שהוצאתי בעצמי!!!בסוף התהליך הייתה פנייה מבית הוצאה ואני שמחה שכבר לא היה צורך בהוצאה הרשמית. את יודעת שהיצירות הטובות במוזיקה בשנות השבעים היו יצירות מחתרתיות? אני שמחה להיות שייכת לזרם המחתרתי!!!גם בגילי מותר לי!!!

          שלך
          שוש

          • אכן שוש, הגדרת את זה יפה, זרם מחתרתי וחתרני…
            ואני לא חושבת שהגזמת בכלל. זאת בדיוק המציאות. גם כשספרי שירה יוצאים בהוצאות ותיקות ומוכרות הם בקושי בקושי מופצים… קל וחומר כשמשורר מוציא בהוצאה עצמית, מלכתחילה אין לו שום דרך להגיע לחנויות הספרים.

            בכל אופן בהצלחה ונחת רוח מהספר החדש (:

      • אני חושבת שהפרס הגדול של היצירה הוא היצירה עצמה, לא ההכרה החיצונית בה. ההכרה החיצונית מעיקה ויש לה מחיר, כך נדמה לי, של אובדן אותנטיות ותיקשורנות (*) יתירה. בחשיפה הדיבור העצמי הנקי 'מתלכלך'. לכן הבלוג הוא כלי אפקטיבי לפרסום טקסטים, במיוחד שירה – כי הוא כמעט שקוף כמו ויטרינה, זמין מאד, אבל לא 'מלכלך', או כמעט לא 'מלכלך'.הקורא מחפש את הכותב ומגיע אליו, האגו לא מסתיר את היצירה. אבל אולי אני עוף מוזר.

        (*)
        (תיקשורנות – אין לי מילה טובה יותר לזה לזה. משהו שמהדהד את הקירבה והמרחק שבין תרבות לתרבותנות)

        • שושנה ויג

          מירי, מסכימה איתך בחלק הראשון, הפרס האמיתי היא היצירה עצמה. יחד עם זאת כל אמן ויוצר מחפש הכרה או התקבלות. אנו לא יוצרים למגירה ולא לחלון השקוף של האינטרנט. ולא למסך המחשב. המטרה בהפיכת הקובץ לספר לשתף. אני שמחה לשתף. כבר לא מחפשת את הרווחים ויותר שיתוף. בזכות היצירה אני גם מצליחה לשווק את עצמי כמי שיש לה מסוגלות להוציא בכוחות עצמי. שדרגתי את כישוריי:)))

          שוש

          • לטעמי זו גישה מיושנת. ספר הוא הרבה פחות 'שיתופי' ביחס לבלוג. באחת התגובות למעלה הזכרת את המילה 'כבוד'. כבוד מזכיר לי כיבודים. 'כיבודים' מזכיר לי פוליטיקות. אם את רוצה הכרה והתקבלות, הכיוון לפעולה הוא דרך הפוליטיקה של כתיבה. אם את רוצה לכתוב, פשוט כתבי. בכל מקרה, 'שיתוף' ו'כבוד', על פי תפישתי לפחות, הם מושגים קוטביים.

          • מירי, ספר לעומת בלוג – לכל מדיום יש את האיכויות המיוחדות שלו ואת הקהל שלו. זה לא או זה או זה.
            לא יודעת מה בדיוק התכוונה שוש במילה כבוד, אך אני נוטה לחשוב שלא כיוונת לכוונתה.

          • שושנה ויג

            גבריאלה,
            את יודעת הרצון לפרסם ספרים נוצר גם בזכות ההכרות שלי עם יוצרים שונים, ואני מרגישה "ממש מפגרת" אחריהם, זה פרסם 10 ספרים וזה 15, ואני כבר לא ילדה קטנה לכן השמחה הזאת ליצור ספר רביעי בגילי וגם תחושת ההחמצה שהיכן הייתי 40 שנה, כאילו הייתי במדבר והנה אני מגיעה למעיין. זה הכי כייף שבעולם. אז אני לא אהיה הכי חשובה בעולם אפילו שאני רוצה כמו תינוקת מתבגרת, אז מה אבל אני נהנית. את חווית זאת ואולי את מרגישה כעת צורך אחר..אני מצטערת על כל מה שלא הספקתי שנים עברו אבל כעת..אני מנסה ומעוניינת להספיק להשלים, רק שימשיך לי..

            שלך
            שוש

          • שושנה ויג

            מירי, הפתגם העממי אומר "בשביל כבוד צריך לעבוד" נו, אני מרגישה שעבדתי:) ומה רע ברצון להכרה וכבוד? איני מבינה, את אינך רוצה שיכירו ביצירתך שירצו לקרוא לצפות להבין לחלוק בחוויות?
            דווקא הבלוג מעניק הרגשה נהדרת של שיתוף, ולפעמים אנשים כמוני לא מסוגלים להכיל את כל הבלוג ומתנתקים לפעמים וחוזרים לפעמים כי מתעורר בהם הצורך להיות עם אחרים, זה בהחלט לגיטימי גם סוג של רדיפת הכרה ורצון. מה סתם התחשק לי להעלות את הקטע הזה? הוא היה אצלי במחשב והנה בא זמנו והוא כאן ואני הכי מאושרת לכתוב והתקשקש עליו. מרגישה שחזרתי לעצמי ואני נהנית.

            זה בהחלט סוג של שייכות מאוד מעניינת ומאוד נדרשת ונצרכת.
            שוש

          • הכי חשוב שאת נהנית (:
            באמת. כל השאר שולי.

            ממילא שוק הספרים בארץ מצומצם מאד. קהל שוחרי הטקסטים שאינם רבי-מכר עוד יותר מצומצם. לדעתי בעולם מצטמצם (מבחינת תודעת המשאבים) הפעולה הנכונה והלא בזבזנית היא לפרסם כמה שיותר טקסטים בבלוג. הבעייה היחידה במדיום הבלוגי היא זמינות היתר שלו, מה שגורם לשחרור מוקדם מדי של טקסטים. הפתרון שמצאתי הוא עריכה גם אחרי פרסום, אני חוזרת לטקסטים ומשנה אותם. אני לא נגד פרסום. כתבת על 'שיתוף' – פרסום טקסטים מעת לעת בכתבי עת נראה לי כמו דרך נכונה ולא בזבזנית לשתף את העולם מחוץ לבלוג בטקסטים שלך ולזכות באותה 'הכרה והתקבלות' שהזכרת. אבל ספר? לשם מה?

          • שושנה ויג

            מירי,
            השירים בספר עברו המון שינויים, אני רואה בבלוג בבחינת חומר הגלם לעיבוד, במקרים רבים רצתי לספר לחברה וברגע שאתה מעצב ספר יש מחוייבות שונה. אין אפשרות למחוק לתקן או להעלים כפי שנוצר במקרה של בלוג.
            שוש

          • יקירתי שוש,אנחנו לא צריכים חנות ספרים או פרסום לדעת את יכולתך המופלאה בכתיבה,לא סטימצקי,לא מרכז הספרים,אף אחד לא יערער את כישרונותייך או יכולתך.
            אני וחברים נוספים ב"לנצח אחי"מחזיקים ממך כיוצרת,משוררת וכותבת איכותית,מדהימה.
            בהזדמנות זאת,אני רוצה שתרכזי שירים שכתבת בשנתיים האחרונות לצורך הלחנה.
            אלי דבי
            יו"ר עמותת "לנצח אחי",
            אחים שכולים של כוחות הביטחון.

          • שושנה ויג

            אלי היקר,

            הרבה בזכות החיבוק של האחים השכולים
            אני מה שאני כיום, וגם נושאת עצמי בגאווה.
            בקשר להלחנה – יש לך ספר שלם:)

            אני מקווה שאתה שומר על ספרי, אם תרצה אשלח לך עוד:)
            שוש

          • יוכבד בן דור

            עיניי הפכו מכחול לצבעי הגרניום
            כתומים מרוב ריח
            מושכים מטה נוגעים ברוח ובגופי
            הכורע לראותם מקרוב
            כמו מדליק לעצמו אור בשפת הפרחים
            ומתבונן במה שלמעלה מהם
            שלכל עלה ועלה יש ניגון משלו
            ואנה אני באה
            מוריקה לפרוח
            בשוב אדוניי את שיבת הגרניום
            הייתי חולמת שיר.
            יוכבד בן דור המשיכי לחלום שירים.

          • שושנה ויג

            יוכבד, איזה יופי להתעורר בבוקר ולהרגיש כמו בשדה של פרחים, להרגיש פריחה והתעוררות בזכות המילים המשוררות שלך, יש בהן המון תום …מצפה לספרך שלחתי את שלי:)
            שוש

      • חנה טואג

        אז למה לא הבלטת את הצדדים היפים האלה בפוסט שוש? זה מוכיח שיש חיים לספר מחוץ לחנויות. חשוב להזכיר בפוסט ומי יודע איזה מסע נכון לספר שם במוזיאון הויטנאמי

  1. מירי פליישר

    נשמע מקום מקסים להפקיד בו חתיכת לב
    אחפש אותו

    • שושנה ויג

      מירי, אכן …זו הייתה חוויה באמצע היום פשוט ניתן להתרגש ממחוות שלא תמיד יודעים עליהן, האמת לולא ידידי לא הייתי מגיעה למקום..
      שוש

  2. די מפחיד מה שכתבת אבל גם צפוי מאד לאור מה שכתבה יעל ישראל באחד הפוסטים הקודמים בדבר תחושת התסכול שנשארת בעיקר אצל המוציאים בהוצאות פרטיות.

    אני מניח שמבחינה מספרית מכירות של ספרי שירה שיצאו בהוצאות "רשמיות" דומות לאלו שיצאו בהוצאות פרטיות.
    אבל בעניין ההפצה בכל זאת יש שוני. מכיוון שעניין ההפצה עומד לגעת גם בי ,בדקתי את המצב בחנויות הספרים הגדולות ולצורך העניין ביקרתי בצומת ספרים במתחם קרית מלאכי ובזה שבקניון באילת. אני שמח לציין שכל ספרי השירה הישראליים שיצאו בזמן האחרון בהוצאות "הרשמיות" נמצאו שם. אני לא יודע לכמה זמן ואם הם נמכרים אבל ניתן למצוא אותם על המדפים. גם ניתן להזמין אותם.

    אני יכול להבין את התיסכול והכעס. אני חושב שאותי מילות הנחמה לא היו משכנעות אבל אין ברירה, צריך להמשיך לכתוב בצורה הטובה ביותר שאנחנו מסוגלים ולהמשיך להאמין שמה שכתבנו הוא שמן טוב שברבות הימים יצוף על פני המים.

    טוב, אני חזק בדיבורים. נראה מה יקרה עוד כחצי שנה כשהספר שלי יצא לאור.

    • שושנה ויג

      גיורא, האמת, גם אני ביקרתי בחנויות הספרים . אני חייבת להודות שבצומת ספרים יש מדף מכובד של ספרי שירה. בסטימצקי ממש לא מוצאים ספרי שירה חדשים. זוהי נחמה מסויימת. ראיתי גם ספרים בהוצאות פרטיות בצומת ספרים. הם עדיין בודקים אם הספר שלי יעלה על המדף שלהם ולוקח זמן …אני ממתינה גם בספר הקודם לקח לי זמן למצוא מפיץ. לכשמצאתי הוא היה זמן קצר מאוד בהפצה ואחר כך השיבו לי בצורה מסודרת את יתרת הספרים.
      ממש לא קונים ספרי שירה, אני מאמינה שאנשים אוהבים לקרוא שירים ונהנים לפענח את הסוד שבשיר אולם כשזה מגיע לחווית הקנייה הם חשים שרכישת פרוזה היא יותר רווחית. וזו תכונה שהשתרשה בעשורים האחרונים. לדעתי, המצב כך גם לגבי ספרי המחקר אודות השירה כשמוצאים ספרים כאלה לאור הם יודעים מראש שהקניות המרכזיות יהיו מטעם הספריות הציבוריות.
      אולי ספרי שירה כבר לא בקטלוגים של הספריות.
      שוש

      • חנה טואג

        עצוב שוש ולא מפתיע. זו מדינה שורדת עדין נלחמת על הלחם ,לא יודעת לכבד תרבות ובמיוחד שירה ומשוררים. ראי מה היה סופו האומלל של דוד אבידן או דליה רביקוביץ שבשירה כתבה עבור מאה שקל הייתה מוותרת על כל השירה( זו רוח הדברים ) הכל ענין של מסחריות ופרנסה "מוכר או לא מוכר" ובמיוחד בעיתות משבר אלו, דרך ארוכה עוד נעבור עד שנצדיק הלכה למעשה את הכינוי שהודבק לנו "עם הספר" יעל ישראל סיפרה על דרך החתחתים של ספר בפוסטים מאירי העינים שלה ,מכל מקום יש להתנחם בעובדה שלמשוררים נותרו האינטרנט וכתבי העת וגם זה משהו.ומה רע בויטנאמית:)

        • גיורא פישר

          לחנה
          אני חושב שהניתוח שלך את המצב הוא לא מדויק.
          מדינת ישראל דווקא יודעת להעניק כבוד ליוצריה. חלק ניכר מפרס ישראל היוקרתי מוענק ליוצרים מתחומי האומנות שציינת.
          הדוגמאות שהבאת הן מצוינות. דן אבידן ודליה רביקוביץ' יכלו לחיות חיים מכובדים. מה שהכשיל אותם הייתה אישיותם. לדליה רביקוביץ' היו מקורות כספיים שונים. היא פשוט הייתה בזבזנית כפיתית של כספים.
          קחי לדוגמא את אסי דיין היום. מה דעתך צריך לעשות אתו?
          מה המדינה צריכה לעשות? ללממן את הסמים שלו? לכלוא אותו בכפיה?
          לא בכל דבר צריך להאשים את המדינה והמצב הבטחוני. הם אחראיים להרבה כשלונות שאין צורך להדביק עליהם מה שלא בשליטתם.

        • שושנה ויג

          חנה היקרה,
          אני בהחלט מאושרת!!!וטוב שאני יכולה לכתוב על כך! בהמון גאווה על הדחייה של סחורתי.

          סחורה יפה ומשובחת אף שהנחתום אינו יכול להעיד על עיסתו אני מרוצה מאוד ….לולא הספר הזה לא הייתי פוגשת בחוויה הזאת במכון האפיפיורי למקרא ואני כמובן ארצה לבקר את גוזף וארצה לשמוע מה דעתו על הספר מה הבין..והוא הבין המון בוויטנאמית!
          שוש

          • חנה טואג

            שוש, יש אמת בקלישאה האומרת שמעז ייצא מתוק ואליה אני מוסיפה את האמונה שלי, שאין מקריות בחיים והכל בהשגחה פרטית, לכי תדעי מה עוד צופן לך העתיד בענין הספר הזה. הרפתקה גוררת הרפתקה וזה נקרא להסתכל על חצי הכוס המלאה ויש לך את זה

          • שושנה ויג

            חנה, ראי כמה אני שמחה בתמונה. הצלחתי להעלות אותה כעת בבלוג בננות. משהו קרה, והנה הצלחתי!!
            אני מאושרת בבלוגבננות!!!

            שוש

  3. אילנה גרף

    העיקר שאת מאושרת! 😉

    • שושנה ויג

      אילנה היקרה,
      אני מאושרת מאוד…הכוס המלאה היא חצי כוס ענקית:))))))))))המון אהבה !!!

      שוש

      • שושנה ויג

        קצת מידע על המכון האפיפיורי
        המקום נמצא בחסות הותיקן ובשליטתו ומגיעים אליו
        פרחי כמורה להשתלמות על ארץ ישראל לימודי תנך ועברית בתנאי פנימיה במקום.
        המקום פועל בחסות האפיפיור
        בנדיקטוס השישה עשר.
        שוש

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לשוש ויג