בננות - בלוגים / / 'התניא' ספר מומלץ לרגל שבוע הספר העיברי ולכל יום בימות השנה
תשובת הלב
  • אביטל קשת

    אביטל ז'נט קשת כותבת כותבת אם לא כותבת חושבת שהיה עליה לכתוב או שהרעיון חיכה לרגע הנכון בו היה צריך להכתב מאמינה שכתיבה היא שליחות.   

'התניא' ספר מומלץ לרגל שבוע הספר העיברי ולכל יום בימות השנה

 

 

 

 

לכבוד שבוע הספר החלטתי להמליץ על ספר ישן אך גם חדש .

ספר שמקומו במגירות הלב ובסיפריה הביתית הלא הוא:ה ' תניא'

ספר התניא ראה אור לראשונה ב1797
ונכתב על ידי האדמו"ר רבי זלמן מלאדי.

ספר ה' תניא' הוא ספרה של חסידות חב"ד שהיא אחת החסידויות הגדולות ביותר בעולם החרדי .

אולם כבר מזמן הוא יצא את שורותיה ונלמד גם בחסידויות אחרת .

בתחילת דרכו הושמץ הספר וזכה להתנכלויות מרובות , זאת למרות שכבר נאמר שרבים הושפעו ממנו כולל ' רבי חיים מוולוז'ין ' שכתב בהשפעתו ספר מומלץ נוסף בשם"נפש החיים".

מצחיק..
מה מצחיק?
מה שמצחיק הוא שמצד סבתא שלי שמצד אבא , אני צאצאית ישירה של רבי חיים מוולוז'ין ואולי כך אפשר להסביר את העובדה שהספר הוא נר לרגלי.

אולם לא רק בגלל זה. 

ספר ה' תניא' מחולק ל5 שערים:
ליקוטי אמרים
שער היחוד והאמונה
אגרת התשובה
אגרת הקודש
קונטרס אחרון.

כל שער עוסק בעבודת המידות , הנפש ובפירוש עקיף של חמשת חומשי תורה.

ספר ה'תניא' מחלק את בני האדם ל: ' צדיקים גמורים', ' בינונים' ,' ורשעים'.

צדיק גמור- הוא מי שנולד כזה ואין לו שמץ של נגיעת יצר הרע, וכאלה נולדים אחת לדור.

בינוני – הוא מי שמותקף תדיר על ידי היצר הרע אך יכול לו.

רשע- הוא מי שהיצר הרע הכניע אותם לחלוטין.

במעגלי החיים השונים, רובינו נעים בין שלושת הדרגות הללו.
יש מקום בו אין ליצר הרע שליטה עלינו ואז אנו צדיקים גמורים, יש מקומות בהם נלחם ונוכל לו, ויש מקומות בהם נכנע לו לחלוטין.

עבודת המידות שמתוארת בספר מושפעת ישירות מכתבי האריז"ל .

האדם מתואר כבעל שתי נשמות : אלוקית ובהמית והקרב בינהן  קשה ומתיש.פעם הוא מוכרע על ידי הנשמה האלוקית ופעם אחרת הנפש הבהמית חוגגת את ניצחונה הכמעט ודאי.עד..
עד המאבק הבא.

בניגוד לחסידות ברסלב שדוגלת בהתבודדות ושיחה ישירה עם הבורא, מציא הספר תרופה אחרת בשם: התבוננות.

האדם יעצור מלכת ובזמן נתון יתבונן על מעשין ומהלכיו , ההתבוננות היא מעין מדיטציה שמכוונת פנימה , אך לא מקילה עם האדם, אלה דורש ממנו תשובות ישירות.

על פי החסידות: הרע ביותר עבור האדם הוא רגש האשמה. 
גם אם אחרי התבוננות מעמיקה, אתה  מגיע למסקנה הברורה כי  יכולת לנהוג אחרת,אל לך לשקוע במרה שחורה.

התרופה המידית היא שמחה, וקבלת אחריות מחודש על התיקון וכמובן ניסיון פעיל לשינוי עתידי.
החסידות ו'התניא' אינם דוגלים בשקיעה  ודשדוש אלה בחיי מעשה מלאים   

ספר התניא מרבה לעשות בעליון ובתחתון.
במציאות האלוקית העליונה ובמציאות התחתונה.

כאשר כל מעשה עליון שהאדם עושה כאן, יש לו השפעה עצומה על עולמות עליונים וגם ההפך כמובן.

על מנת להבין את הנעשה בספר רצוי ללמוד אותו  בצוותא עם מי שבקיא בו. 

אפשר חסיד חב"ד , רצוי יותר רב.

קשה להבינו בלי ביאור מעמיק וגם אחרי הביאור המעמיק הספר עדין ניתן לפירושים העמקות מרובות.

את הספר כדאי לקנות רק מההוצאה המקורית שהיא הוצאת "קהת" שדואגת לשמור על צביונו המיוחד.
הספר מוצא למכירה בכל בתי חב"ד .
אולם ביתי שביקרה במדרשיה ברסלבית זכתה במהלך הביקור לקבלו במתנה.
כמו שאמרתי אי אפשר להתעלם מהספר הזה ואפילו מתנגדיה העיקשים ביותר של חסידות חב"ד נאלצים להודות שמדובר בספר יחודי.
לאחרונה גם ידיעות ספרים הדפיסו ממנו עותקים וקשה לומר שחסידי חב"ד ראו זאת בעין יפה .

אז באמת כמו תמיד המקור הוא מה שעדיף.
אל תסתפקו בפחות.

עוד על הספר אפשר לקרוא בפוסט מוקדם שלי:http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=1778&blogID=161

http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=1778&blogID=161

ונקוה שנצליח בכל מעשינו היום.
יום שלישי פעמיים כי טוב.

קנו גם לחברים.

 

 

 

 

10 תגובות

  1. נהניתי לקרוא, אביטל.
    כרגיל דברייך מאירי עיניים.

    לגבי מהדורת התניא בהוצאת ידיעות, אני סבורה שזה עשוי לקרב לבבות אל הספר, ולו בגלל ההופעה ה"חילונית" של הספר.
    כי נדמה לי שיש אנשים שנרתעים מראש ומלכתחילה ובאופן אוטומטי ממה שנראה כמו ספרי קודש…
    סתם השערה, לא ראיתי את המהדורה ה"חילונית".

    • מצטרפת להמלצות ,אביטל, אתמול בשיעור חסידות אמר המרצה שמשמעות המילה תניא הפותחת את הספר היא איתן ,כלומר בלימוד התניא אנו מתחברים אל הנקודה הרוחנית האיתנה שבתוכנו. נהנית בשיעורים מכל רגע מומלץ בחום

      • ושנמשיך להיות איתנים בדעתנו במלחמתנו מול הטוב והרע.
        🙂
        שמחה שגם את לומדת ומחכימה.

  2. גיורא לשם

    מדוע ראו חסידי חב"ד בעין לא יפה את הדפסתו של הספר על-ידי ידיעות-אחרונות?

    • גיורא וגבריאלה: בתחילת ספר התניא כתוב כי הזכויות להדפסת הספר ניתנו על ידי אלמנת האדמו"ר רק לחסידות חב"ד
      ציטוט: ואם תימצא איזה טעות שגיאות מי יבין .
      הוצאת " קהת" לא מעבדת גרסאות .
      הספר לא עבר כל עריכה והוא מובא כלשונו וככתבו.
      שליחי חב"ד חוששים שהדיוק יאבד .
      וכשאין דיוק , יכולה הכוונה האמיתית לרדת לטימיון.
      דבר שקרה לא פעם בהיסטוריה האנושית.

      • גיורא לשם

        על ספר שראה אור ב-1797 אין זכויות לאיש!

        • למה אתה כועס?

          • גיורא לשם

            אביטל,
            האם התגובה "למה אתה כועס" מופנית אלי?
            אם כן, הרי שלא כעסתי.
            פשוט העמדתי דברים על דיוקם. אין לאיש זכויות על הספר.
            "הזכות המוסרית" היחידה על-פי דין היא רישום שם המחבר בכותרת הספר.
            אם המו"ל עשה עבודה טובה, מה טוב.
            אם עשה עבודה רעה, מה רע!
            גם אינני גורס שתנועה כלשהי, תהיה רוחנית ככל שתהיה, תשמור על "זכויות" שאין להן שום אחיזה בחברה דמוקרטית מתוקנת. שאם לא כן, תנועות ואנשים יקנו לעצמם חזקה בחוזק יד על נכסים שאינם שלהם.

השאר תגובה ל אביטל ביטול תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאביטל קשת