בננות - בלוגים / / תרגיל בגדילה
ללי ציפי מיכאלי
  • ללי ציפי מיכאלי

    ללי ציפי מיכאלי משוררת-על. בפועל אשת הקוסמוס הגדול.  נולדתי בגיאורגיה. עליתי לארץ כילדה. בוגרת המחלקה לספרות משווה (עולם) באוניברסיטת בר-אילן. שיריי התפרסמו בבמות שונות, תורגמו לשפות אירופה וגם לערבית, בנגלית, הינדית, סינית, יפנית, רוסית אוקראינית גיאורגית ועוד. בני היחיד הוא שלומי. בשנים שבין 2007-2005 שהיתי בדנמרק וערכתי טקסטים בנושא זכויות האדם. מתגוררת בתל אביב ופעילה בחייה הפואטיים.  תומכת פעילה בזכויות האדם.                                               

תרגיל בגדילה

תַּרְגִּיל בִּגְדִילָה
 
הֵיכָן אֲנִי עַל כַּדּוּר הָאָרֶץ?
שִׂימִי אֶצְבַּע
תַּגִּידִי שָׁלוֹם לְכַדּוּר הָאָרֶץ וְקַבְּלִי אוֹ קֵיי.
תְּנִי לְכַדּוּר הָאָרֶץ לוֹמַר לָךְ שָׁלוֹם וְתַגִּידִי לוֹ אוֹ קֵיי וּלְכִי…
לְכִי הַבַּיְתָה לְפִנַּת הַיְּשִׁיבָה שֶׁלָּךְ
קַפְּלִי רַגְלַיִם וְתַתְחִילִי לִישׁוֹן

הִנֵּה אַתְּ עִם הַיָּרֵחַ שֶׁמְּחַיֵּךְ וְאוֹמֵר לָךְ שָׁלוֹם
וְאַתְּ אוֹמֶרֶת לוֹ שָׁלוֹם
הִנֵּה הַבַּיִת שֶׁלָּךְ שֶׁאוֹמֵר לָךְ שָׁלוֹם
וְאַתְּ אוֹמֶרֶת לוֹ אוֹ קֵיי
וְהִנֵּה אַתְּ פְּעוּרַת עֵינַיִם מְנַסָּה לְהָכִיל אֶת הַכֹּל וְלִגְדֹּל
עַד מֵעַל הַשָּׁמַיִם
מֵעַל כָּל הַיְּקוּם.

26.10.03 

מתוך הספר "צייר אותי בוערת"

16 תגובות

  1. שיר נורא ואיום

  2. זיו לפידות

    קראתי באולי עוד שיר אחד
    והתרשמתי מההנדסה הגרפית
    אם כי הנדסה גרפית טובה כשהיא משרתת נאמנה את התוכן
    כשלעצמה אין בה כלום

    בשיר הזה לא רק שהיא לא מוסיפה
    היא פוגעת
    והשיר יכול להסתפק ב פחות מילים.
    למשל בית שני:

    "הִנֵּה אַתְּ עִם הַיָּרֵחַ שֶׁמְּחַיֵּךְ וְאוֹמֵר לָךְ שָׁלוֹם
    וְאַתְּ אוֹמֶרֶת לוֹ שָׁלוֹם
    הִנֵּה הַבַּיִת שֶׁלָּךְ שֶׁאוֹמֵר לָךְ שָׁלוֹם
    וְאַתְּ אוֹמֶרֶת לוֹ אוֹ קֵיי
    וְהִנֵּה אַתְּ פְּעוּרַת עֵינַיִם מְנַסָּה לְהָכִיל אֶת הַכֹּל וְלִגְדֹּל
    עַד מֵעַל הַשָּׁמַיִם
    מֵעַל כָּל הַיְּקוּם."

    הנה הצעה חסכונית עם חריזה, קצב ומה לא, רק בלי עיצוב גרפי

    הנה הירח מחייך
    שלום את אומרת לו
    הנה ביתך לך אומר שלום
    או קיי(למה או קיי לא ברור אבל לא חשוב) את אומרת לו
    הנה את
    פעורה
    מנסה להכיל ולגדול
    מעל השמיים
    מעל הכל

    • מגיב לזיו

      למה מפריע לך הש…? או פעורת העיניים? מי אמר שסוד הצמצום הוא הדבר הנכון? אתה קבעת? אולי איזה משורר דגול אחר? הרי כולכם כותבים אותו דבר, אותו סגנון.

      הנקיון הצורני שהצעת ללי יכול להביא תועלת לכל מי שרוצה לשפד את השירה העברית לצורה אחת. לא כולם חובבי נקיון וזכותם לא להיות.

      מי קבע שהנקיון שהצעת הוא השאיפה הנכונה ? מי שרוצה לכתוב בגובה העיניים, כותב עם ש, ועם ה" הידיעה
      הטקסט נובע חם, נוגע הרבה יותר ופחות מיופיייף ומקורצץ.

      • זיו לפידות

        1 אף אחד לא קבע דבר ואני, שאינך יודע מי אני, בטח לא

        2 מי שרוצה לשפד את השירה העברית שישפד את השירה העברית אין ב ש.. וב ו.. ובעוד כלמני, בשיר , תועלת יותר מאשר משיכת שורות לטובת צורה גרפית סטנדרטית ללא קשר לעברית או שירה עברית או התפתחותה

        3 אין בהצעה שלי מלימטר מעל גובה העיניים או שאיפה למשהו בכלל ואין ספק שאינך מבין דבר בשירה ו או בשפה
        מה שכן,על פניו נראה, שיש בשאיפתך לשפד את ללי
        אז תגיד לללי
        ללי, איזה יופי של שיר. כל כך נוגע.
        אל תשימי על ההערות שמביאים לך
        דעי לך שהשיר שלך ממש אבל
        ממש עושה לי לרצות לשפד אותך
        ואת הגרפיקה העברית שלך וגם את הש.. ואת הו..

        • תפסיק להאכיל אנשים בבאורים שאינם לעניין, ותפסיק לקבוע איך צריך לכתוב.
          את זה הדגשתי. גם אתה לא יודע מי אני,
          לידיעתך.

          שנית, משום שאינך יודע מי אני, מי שמך לקבוע שאינני מבין בשירה?

          ללי הוציאה ספר, זכותך לבקר את צורתו או תוכנו, לא זכותך לקבוע לה סטנדרטים לכתיבה, אם הספר יצא הוא יצא כפי שסביר להניח ללי התכוונה להוציאו עם המילים שלה.

          תלמד לכבד את הכותבת, ודי לביקורת
          המתנשאת והמגלומנית הזאת.

          השיר מדבר כפי שהוא, אין מה לתקן
          מי שהשיר מדבר אליו שיגיב לתוכנו לא לצורתו החיצונית.

          כשתהיה מבקר ספרות תקבע שכל מי שכותב
          עם ש/ או ה הידיעה גרפית טועה וחוטא והוא פוגע האנושות.

          אף אחד לא יאמין לך.

          • זיו לפידות

            אין בהערות שלי לללי שומדבר פוגע
            נהפוכו
            ללי אמורה לשמוח שניתנה התייחסות לשיר שלה.
            הוצאת ספר לא אומרת לי דבר
            שמתי לב שהרבה פה נוטים להזהיר
            מבקרים פוטנציאליים מראש, באמצעות ציון דברים כגון פורסם ב.. נמצא בספר זה וזה ששובח על ידי ההוא וההיא ואהרון אמיר אמר ככה ואחר אמר ככה, דברים שאין בינם לבין איכות הטקסט שלהם כלום

            שיא הפאראדוקס הוא שכבר יש מי שבכלל לא טורח לספר או לכתוב אלא רק להשתבח בתוספות
            כאילו דעה של איזה מבין אמורה לרגש אותי.
            מכיוון שכך, דברים מסוג "ללי הוציאה ספר" לא מזיזים לי את הביצה
            ודברים של שכמותך שחושב שאני צריך רשות מיוחדת לבקר או ללכת עם כובע שכתוב עליו מבקר אפילו עוד יותר

            ואם כבר תוכן
            על התוכן לא דיברתי מהסיבה שאין בתוכן השיר שומדבר חדש
            השיר בנאלי ואופן הכתיבה ,כפי שכתבתי, רק פוגע במה שגם ככה נשמע חלש
            וחלש כידוע
            גרוע מגרוע

          • למה ללי צריכה להודות למי שכותב דברים מלאי השמצה על כתיבתה?

            היא צריכה להודות לך כי ?….?

            שוב, מי שמך לקבוע מהי שירה טובה ומהי שירה לא טובה? עושה רושם שאתה הוא זה המושפע מפרסים, מתנות וצ"ופרים שניתנים לאלה ולא לאחרים
            ואתה מושפע יותר מהשם של הכותב מאשר מתוכן הכתיבה שלו.

            אמרתי – זכותך לבקר, אבל גם ביקורת צריך שיהיה בה מעט מדרך הבינה ואופן הרגישות הטוב והמכובד.

            אם אתה חושב שמבנה הכתיבה בשיר הזה לא ראוי, או שהוא בכלל לא ראוי, ודעותיך הן פתטיות, סתמיות המושפעות מסגנון יבש, צנום ועקר שמקורו בסדנאות כתיבה יוצרת של משוררים שחושבים שהם יודעים ללמד שירה, או לחילופין אצל המתנשאים שאוהבים טקסטים מעונבים ומצוחצחים מאבק, מדוע שלא תעשה זאת במייל המצורף לכותבת במקום להתחבא מאחורי ניק ולסקול אותה באתר הפרטי שלה?

            תאר לך שמבקר ספרות כך יגיב על שיר שלך
            "
            ואם כבר תוכן
            על התוכן לא דיברתי מהסיבה שאין בתוכן השיר שומדבר חדש
            השיר בנאלי ואופן הכתיבה ,כפי שכתבתי, רק פוגע במה שגם ככה נשמע חלש
            וחלש כידוע
            גרוע מגרוע
            "

            ממתי מבקר ספרות טוען שהשיר גרוע יותר מגרוע וחוץ מעבודות נקיון וקירצוף ה" הידיעה וש", לא יודע להסביר במה השיר גרוע כל כך בעיניו?

            השיר הזה לא גרוע בכלל, יש לי חדשות בשבילך. הוא כתוב מהמקום של ללי. זוהי השפה שלה, מטובלת בשפת רחוב ויום יום, שיר המדבר בשפה של אשה צעירה, המדבר ממש מגרונה.

            הוא אמיתי, לא מצועצע, לא מתחנף,
            לא דובר שקר, לא מעלים מס, ולא חוטא בגבהות שפה משובחת שלא נוגעת לאיש בקצה החוטם.

            לי ולעוד אנשים זה מספיק. ללי לא משקרת. הלוואי שמשוררים אחרים ילמדו ממנה פחות לשקר, ויותר לומר את האמת
            כפי שהיא נשמעת מבפנים – צלולה, נקיה, טהורה ולא מתנשאת!.

          • זיו לפידות

            היא לא צריכה (אבל יפה אם תודה . גם בליבה שתודה זה טוב
            אני לא צריך את החנדלך שלה ברשת) רק מה לעשות לרוב שיריה אין אפילו תגובה אחת

            מבקר הספרות אמר שהשיר כה חלש
            ושיר חלש גרוע משיר גרוע (דגש על החלש)
            כותב שלוקח חירות מוצדקת לכתוב בשפה דיבורית (או רחוב או עברית כפי שהוא משער העברית העכשווית עושה זאת כדי לחזק דבר ששפה יפה זו שזו שפתה הצעירה של ללי לא עושה פה כלום ואין במשלב הזה שום איכות מרוממת ואלו לא חדשות. בעמי אני חי וברחובות ערי עמי אני מסתובב ואת צעירותיה אני מכיר וחובב במידה דומה , אני משער לזו שלך
            אלא שבין זה לשירה קיים הבדל שיש ללמוד להבחין בו ונדמה לי שאתה טועה לשער שאתה מחדש פה משהו.

            על האמת ותפקיד השירה לייצג אותה
            בבית המשפט של החיים כתבתי בתגובה לללי
            אמת כשלעצמה אינה שירה

            אם יש טעות קטלנית בהבנת מדיום השירה יותר מזו לפיה משורר ו או
            תומכיו, מהסיבות הלא נכונות מרוצים ממנו יותר מאשר קורא בר דעת מסוגל להיות מרוצה ממנו
            היא התובנה ששירה באה מטוהר ותום
            כגלגל מניע
            לפחות במובן הזה קצת קשה להגדיר את מי ששם על כריכת ספרו את השם
            בוקובסקי כמוליד ותומך .

          • וואו, איזה אקשן הלך פה, בזמן שאני מבלה בבתי הקפה שלי…
            אמיר, אני אסירת תודה על הבנתך.
            זיו, אין לי בעיה עם ה"זעם" שלך לצורות ולתכנים בשיריי!
            המגיב, מי שלא תיהיה, תודה על הבנת השירה העברית העכשווית, ויותר מכך, תודה לי על נטילת החירות הפואטית, ופאקינג קוראי השירה העברית (הנכתבת בזמן הווה) תתחילו להתרגל לרעיון.

          • זיו לפידות

            תתחילי להתרגל לרעיון שהבעייה המרכזית שלך היא בכך שמה שכתוב פה זה הרהור באנאלי שכתוב באנאלי
            הסיבה שאפאחד לא מגיב לרוב שירייך נעוצה בכך שהם לא שירים
            אין בהם את הניצוץ בלי קשר לשפה
            ובלי קשר לגרפיקה. אלו רק מוסיפים לבלופ.
            את יכולה לדחוף פה שמות גדולים של ממליצים ותומכים, שלא ברשות בוקובסקי,
            לדחוף את שמו על כריכת הספר שלך
            ולקוות שבגלל שקל לך לקרוא בוקובסקי , באותה קלילות את יודעת ויכולה לכתוב בוקובסקי
            (הלוואי שתגדלי להבין למה לא ותעברי בהצלחה את הדרך שתביא לשירתך גוון אישי שיש בו יותר ממקרה פרטי באנאלי ככל שיהיה),
            שמשפט מופצץ השראה מיונה וולך
            "צייר אותי בוערת"(דווקא אותו אני אוהב רק התאכזבתי קשות למצוא אותו כל כך בודד בשאר המלל המופץ) מכניס אותך אוטומטית לפנטאון ממציאי שפה בת ימינו ואלו שעתידים לבוא.
            שאת הדבר החדש.
            העניין הוא שאת לא
            וכדי להבין למה , לכי לראות את הסרט על הסקס פיסטולס(תרמית הרוק אנד רול), שם תקבלי תשובה ללמה תכסיסי יחסי ציבור וסיסמאות ריקות מובילים להיכן שמובילים(ראי גם מקרה יחקאל נפשי בוי).
            תחושתי שאת כמו לא מעט לפנייך ,רבות אחרייך ,עוד איזה מאה אלף מוכי מגפת שירה בבמה חדשה ובמאות כתבי עט, רק משלה את את עצמך שאת בנוייה לזה ו או, שמהמקומות האלה את באה.
            את מאמינה לבולשיט שכמה שמתים לזיין אותך מוכרים לך עלייך כמו המטיף ,החדשן ,התומך ובורא השפה מעליי .
            הרבה טועות וטועים לשער שהם משוררים גאונים, שבעי רצון מעצמם מסתובבים בשטח.
            הרבה יותר ממה שמישהו שטעה לקרוא אותם, ברצינות מסוגל לחשוב
            שהם אכן כאלה.
            לא כל פוץ שמצטלם בטיימאווט במסיבות הוא באמת מי שכתוב שהוא.
            אמיתיות זו יומרה של טפשים
            שירה לא קיימת בשביל להפיץ אמיתיות ואמיתויות
            האמת ידועה לשקרן
            יותר מכל לשקרן אם הוא לא טיפש.
            שירה קיימת בשביל להאיר אותה בגוון יחודי
            לא באמצעות גרפיקה ולא האמצעות
            "סתם שפה"(להבדיל משפת רחוב).
            בשפה פשוטה וישירה של הרחוב יש ברק
            אבל צריך את החשמל כדי לייצר אותו
            הוא לא נוצר מעצמו.
            לגבי השאלה מי שם אותי להגיד ככה וככה זה פשוט

            מי שמך לקבוע שמדובר בשירה ומשוררות חוץ ממך והאיש הזה ששמו מגיב.
            איזו שאלה טפשית זו.
            יאללה תתבגרו
            רק אל תזדקנו

          • באמת, רציתי לבקש מבוקובסקי לכתוב כמה מילים חמות לכריכת הספר, אבל התחרטתי, כדי שלא ייראה חשוד…
            לכל השאר אני לא יכולה להגיב, "זיו לפידות" היקר, כי לא ברור לי מה מה אתה רוצה.

          • הוא כבר אמר מה הוא רוצה, רק הוא מייחס את זה לאחרים. הוא פשוט מת עלייך ללי. קצת התייחסות, אנא…

  3. תמים, מקסים, וחמים./ מה מקשקשים המגיבים?/ יאללה, לכו להביא לנו בורקסים מהמאפיה/ ובגטים גם, לכבוד חג הפסחא הממשמש ובא./ ולכבוד יום כדור הארץ, וכיבוי האורות החל כעת/ נשאר אצלי בלפ טופ עוד מספיק חשמל, להאיר את רמת גן.

השאר תגובה ל זיו לפידות ביטול תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לללי ציפי מיכאלי