בננות - בלוגים / / יום השואה – הערות לחידוד
הבלוג של מיכה שמחון
  • מיכה שמחון

    רחוב השומר 15 חיפה   אחוזה, חיפה נוה שאנן, חיפה בי"ס בארי בי"ס עירוני ג' השומר הצעיר נוער הליכוד נח"ל מלחמת לבנון מר"צ גשור אירופה אוסטרליה ניו זילנד תאילנד  יפן ישראל ירושלים אוניברסיטה אגי הרבה הונגריה תעודת הוראה גימנסיה רחביה מ.א. סוציולוגיה ואנתרופולוגיה יוליה קצת רוסיה בי"ס לצילום מוסררה הודו פלורנטין, תל אביב בי"ס לצילום מוסררה בי"ס גבעת גונן בקטמונים ירושלים סיגלית יד אליהו מכללת ספיר בי"ס לצילום גיאוגרפי  תלמה ילין ובאמצע התחתנתי התגרשתי התחתנתי לתמיד ועכשיו אבא טרי לאימרי מלמד באוניברסיטה העברית תעודת הוראה בסוציולוגיה ופסיכולוגיה מלמד במכון הטכנולוגי בחולון ועכשיו אבא טרי לעלמא

יום השואה – הערות לחידוד

טוב, אחרי שהצלחתי לעצבן את רוב קוראי, אני מרגיש שיש כאן כמה דברים שכדאי להבהיר.
1. השואה היתה וכנראה נשארת בשלב זה (לאור תגובותיכם הנזעמות) פרה קדושה. "אל תגעו לי בשואה" ככותרת הסרט הידוע. אני אוהב לשים סימני שאלה בסוף כל פרה קדושה, אמנם, אבל לרגע לא שמתי סימן שאלה מאחורי השואה כפרה קדושה! להיפך, אני חושב שהשואה היא אירוע מכונן של הבלתי נתפש והבלתי נסבל גם יחד. יש בה זיכוך של רוע אנושי (ולרגע לא חייתי) שאי אפשר לתפוש אותו. הנאצים בהחלט הראו לנו, כבני אדם, למה אנו מסוגלים. ויש לי תחושות שאנו מסוגלים להרבה יותר גרוע מזה. ואני לא מדבר כאן על הישראלים, אלא על בני אדם באשר הם. להיפך אני חושב שהישראלים בשל הרישול שלהם מחד והווכחנות שלהם מאידך לא היו מאפשרים לשואה לקרות כאן. 
2. לא ניסיתי לטעון שמה שאנו עושים לפלסטינים שקול לשואה באיזה אופן. ניסיתי להשוות ככלי מדידה ולבחון לאיזו רמה של דיכוי החופש והצלם הגענו. אני מעריך שהרמה גבוהה מידי. אולי רבע מהדרך שהתוו הנאצים ימ"ש. זה לא הופך אותנו לנאצים ואותם ליותר נחמדים. זה צריך להפוך אותנו ליותר עירניים וליותר חרדים. אסור שנעלה גבוה יותר במפלס הזוועה. השואה חייבת להישאר המקום הכי נמוך שהאנושות הגיעה אליה. סמל לטירוף הדעת האנושי כל כך, שרק האנושות הצליחה להגיע אליו. 
(חיות, שמשום מה הנאצים מושווים אליהם תדיר, אינן מסוגלות לשנאה וגם לא לטירוף הדעת שזו מחוללת. חיות טורפות כדי לאכול. הן הורגות כדי לחיות. בני אדם הורגים כדי להרוג. לעתים נדמה לי שאנו נהנים מצליל הנשימה האחרונה.)
3. הסיבה שלאורה אזכרתי שואות נוספות היא כדי שנדע שאין לה בלעדיות. יש בעולם הזה עמים פחות קולניים ופחות דעתניים ופחות מקושרים לתקשורת מאיתנו והם לא רק שלא הצליחו למנוע את שואתם, אלא עדיין לאחר עשרות ולעיתים מאות שנים, לא הצליחו להביא לכך שהעולם יכיר בכך שהתחוללה אצלם שואה כלל. לא היתה שואה ארמנית, לא היתה שואה אינדיאנית לא היתה  שואה אבוריג"ינית לא היתה שואה קמבודית, לא היתה שואה באפריקה הדוויה. רק ליהודים היתה שואה. הצוענים"נהנו" מיחסי הציבור היהודיים ושואתם נזכרת בנשימה אחת, כשזוכרים. לא תמיד. הומוסקסואלים ונכים נשכחים תדיר, לפי נטיותיו/ה החברתיות של הדובר/ת.
4. הסיבה שבעטיה אזכרתי שואות אחרות היא כדי להראות שזה לא היה אירוע חד פעמי בתולדות האנושות. אסור לבודד את השואה היהודית משאר השואות, כי יש בזה אקט של ניכוס. התרכזות בפצע הפרטי, במקום התמודדות עם המשמעות האוניברסאלית. בני אדם מסוגלים לחולל ומחוללים לעיתים שואות.
5. המסקנה שצריך לגזור מהשואה היא שאם לא ניזהר ונפליג בים השנאה נגיע למחוזות השואה הבאה. אנחנו לא בני אדם יותר טובים מאף אחד אחר. לא מהגרמנים, לא מהבריטים, לא מהאפריקאים, לא מהקמבודים וגם לא מהתורכים. אנחנו בני אדם ובני אדם מחוללים שואות. ואף אחד אחר לא. אין חיה נאצית. יש בני אדם נאצים. 
6.ואז אני חוזר ואומר: אם לא ניזהר – נגיע. הים גדול והגלים גבוהים, הזרימה סוחפת והראות אינה טובה. ופתאם יום אחד ננחת בחוף שממול ונגלה שהיתה שואה. שאנחנו עשינו.
7. אין לי ברירה, אלא להגיד מילה על הפלסטינים. הפלסטינים עושים טעויות רבות בעיני. הם ממאיסים את רעיון ההידברות על הרבה ישראלים שהיו פעם שמאל מתון והיום הם קדימה לאחורה. אפשר לעמוד כמו בגן הילדים ולומר הם התחילו. אפשר  ללכת לגננת או לגנן ולהגיד שהם הפרו את ההבטחה שלהם אפשר להיכנס באמ אמא שלהם ולהראות להם מה זה. אבל בסוף נישאר איתם כמו שכנים. או שנלמד לחיות יחד או שנמשיך להרוג אחד את השני. להרוג את כולם, אף אחד מאיתנו לא יצליח. אפילו הנאצים לא הצליחו. והם נראים לי קצת יותר שיטתיים מהעמים השמיים, איכשהו. קשה לומר שמה שמאפיין את ישראל ושכנותיה הערביות זה שיטתיות במחשבה, בדיבור ובביצוע.
8. ומעבר לכל אני חושב שהאחריות חלה על מבצע השואה. לא משנה מי עשה מה. במקרה של השואה היהודית קשה לומר שהיהודים עשו משהו, חוץ מלהתקיים בתוך סביבה נוצרית שבלשון ההמעטה לא תמיד אהבה אותם. שואה מעולם לא התחוללה בסביבה מוסלמית – ערבית. דווקא האלבנים – המוסלמים היו אלה ששמרו על היהודים בתקופת השואה. העבירו לשם יהודים מארצות נוצריות כדי שהאלבנים ישמרו עליהם. המסולמים הצילו את היהודים. אני מקווה שמה שקורה בסודן לא יהפוך לשואה. למרות שאין ספק ששם הכיוון ברור מאד. ההשמדה נהיית שיטתית מרגע לרגע. ואלו בהחלט המוסלמים שמחוללים זאת.
9. לסיכום, אני חושב שצריך לשים לב שההשוואה שלי לא נעשתה כדי לומר שהשואה היהודית שווה לכיבוש. זה קשקוש מקושקש, דמגוגיה זולה ובעיקר מייצר דיון עקר ולא מכוון. אם תקראו לתוך דברי בפוסט שעבר תראו שזה לא מה שאני טוען. אני טוען שיש להשוות כי צריך לראות כיווניות של מהלך ההסטוריה. צריך לבחון תהליך. והתהליך בינתיים הוא בסימן התקדמות לעבר הרע מכל ורחוק ממנו – אני הערכתי כרבע הדרך לכיוונו (כלומר שיש עוד 3/4 דרך) זה רחוק אבל בעיני מפחיד. בכלל השוואה היא לא משהו שאומר בהכרח שדבר אחד שווה או זהה לשני, אלא לעיתים ממש להיפך. זהו כלי אנליטי ראשון במעלה שבעזרתו אנו מוצאים הבדלים בין דברים וגם נקודות דימיון. יש נקודות דימיון. תודה לאל שיש גם הבדלים רבים.
10.  אם לא מסיקים מסקנות מאירועים, טראומטיים ככל שיהיו, הם הופכים לכלי מחליש במקום מחזק. עיבוד הטראומות שלנו (גם במישור האישי – פסיכולוגי) הוא כלי לשינוי התנהגות. שינוי התנהגות היא ביטוי של צמיחה. גדילה. אני חושב ש-63 שנים מאז נגמרה השואה היהודית ו-60 שנה מאז אנו קיימים כאן כמדינה, אפשר סוף סוף לקום מהפצעים, ולהפסיק להתכרבל בכאב. צריך להתחיל לעבוד. עבודה פסיכולוגית ברמה הלאומית. צריך להתבונן במעשינו ולראות אם לא נדבק בנו הרפש של הצורר. לטענתי, נדבק. צריך לבחון את העולם ולראות האם הוא למד את הלקח. צריך לבדוק האם אנו למדנו את הלקח. לדעתי, לא העולם ולא אנחנו למדנו את הלקח. שואות ימשיכו לקרות! הן יקרו כי אף אחד לא מתכוון לצאת מהפצע אל מבט העל. הפרה קדושה ולכן הפצע קדוש. הפצע לא קדוש. הקרבנות קדושים. השואה אינה קדושה. היא משוקצת. קורבנותיה קדושים. האם אנחנו רוצים ברמה העולמית קורבנות קדושים נוספים? אני לא. האם אנחנו עושים כעולם וכעם משהו כדי למנוע את זה? לא. כלום. אנו מקדשים את האירוע במקום את קורבנותיו. קורבנותיו מזדקנים להם בחוסר כל בעוני מנוון וקופאים להם בקור החורף תחת לאור הכזב של דברי הרהב של הפוליטיקאים. זה מה שקורה כשהשואה מקודשת במקום קורבנותיה.
11.
  ומי שרוצה לקרוא עוד. היום נתקלתי במקרה בזה . אני חושב שאולי אסף פרימן מקול הקמפוס יכול להאיר את דברי ולהבהיר את מה שנותר עמום.
12. ועוד משהו. אני מתנצל בפני מי שנעלב או נפגע. בעיקר בפני מי שהם ניצולי שואה או צאצאיהם. אין לי כל רצון לנהוג זילות באסון הזה שהתחולל לא רק במישור הלאומי או העולמי, אלא גם במישור האישי, שלעתים מרוב מילים גבוהות נזנח לטובת הכללי והלאומי.

19 תגובות

  1. יודית שחר

    אתה כותב כל כך הרבה ולא ברור מה אתה רוצה להגיד בשורה התחתונה, האם אתה מציע ללמוד מלקחי השואה? אם כך, התשובה ברורה, לא? מכל מאורע ומאורע עלינו ללמוד, ובמיוחד משואה.
    השאלה מה עלינו ללמוד.
    עושה רושם שאתה עושה שעטנז מלחם הקודש ושערות של כלבים פקינזים.
    ואתה יוצא כאן בהצהרות גורפות ומאוד רחבות שלא תופסות הרבה.
    כמו "קידוש יום השואה".
    למי שהשואה קדושה היא קדושה, למי שלא היא לא, זה לא אומר שום דבר בין זה לבין היחס לפלשתינאים. זה אולי מגביר את הפחד שלנו משואה נוספת, אבל כשהחמאס לא מכיר בנו, ובאשף עדיין מצויירים גבולות פלסטין עד הים, וכשאירן בונה פצצה ומצהירה שזה בכדי לחסל אותנו, ואל קעידה מאמנים חיילים להילחם בנו, האם אין לפחד שלנו שום בסיס ריאלי והכל בא רק מקדושת השואה? לא חושבת שאתה צודק.

    • ההסטוריה של הסכסוך לא התחילה היום. יש לה שורשים. במקום להפיק לקחים אנושיים אוניברסאליים ולאומיים מהשואה, הותירו אותה בתור סמל של פצע לאומי.
      הדבר הראשון שעשו הפוליטקאים מבן גוריון ועד ימינו הוא לשכוח את הקורבנות ולפחות עד שנות השמונים להותיר אותם בתור: סבונים, צאן לטבח ועוד שאר כינויים שמעידים על ערלות הלב של הפוליטיקאים והצברים.
      הדבר השני היה למנף את השואה כדי להשתמש בכספי הפיצויים לשם בינוי האומה ובתוך כך לזנוח את הקורבנות עד לכדי רעב.
      והדבר השלישי היה להפוך את השואה ליום שבו באו חשבון עם שאר העולם הרע על עוולותיו. כלי התקשורת עסוקים כל שנה בד"ח על גילויי האנטישמיות בעולם.
      באופן כזה יכלו להמשיך להימנע מכל דיון מעמיק בשואה ובלקחיה.
      ואז, וכאן את לא חייבת להסכים אתי, הלכו ודיכאו את הפלסטינים. לא, לא כמו הנאצים ימ"ש. אבל קשה לומר שהיה שם יישום של לקחים הומניים מהשואה. אני צריך להזכיר לך את אלה שמילאו פקודות ושברו במלוא מובן המילה רגליים וידיים של פלסטינים כפי שאמר להם רבין ז"ל?

      • יודית שחר

        אני חושבת שאתה מזיק לעצמך כשאתה מעלה טיעון על שבירת ידיים ורגליים (ואנחנו עושים לפלשתינאים הרבה יותר גרוע מזה) ביום השואה דווקא.
        כי אז כולם אומרים לך, מה אתה מבלבל במוח, הלוואי שבשואה שהיו שוברים לנו ידיים ורגליים בשואה.
        כלומר אתה מחליש את טיעוניך. לדעתי לא צריך לקשור את השואה במה שקורה לנו עם הפלשתינאים, למה לדחוף כל נושא לכיוון השואה? השואה היהודית היא בכל זאת ארוע ייחודי בהיסטוריה, גם אם אנחנו מדברים על השואה הארמנית.לכל שואה יש את המקום שלה, לא חייבים השוואה, הרי גם באפריקה יש שואה עכשיו.
        ואני לא חושבת שהשואה קדושה, ובטח שיש מה ללמוד ממנה, אבל עצם הקישור שלך טפל ומזיק לדעתי לשני הנושאים שבהם אתה עוסק. כי גם ללא הקישור הנ"ל יש כל כך הרבה מה לאמר על שני התחומים הכואבים הללו.

        • אני מדבר כאן רק על האלמנט של מילוי הפקודות – משפטי נירנברג…

          • יודית שחר

            נו, ומישהו בנה כאן תאי גזים לפלשתינאים? ניפץ ראשי תינוקות על הקיר כשיטה בכדי לחסוך בכדורים? צרב מיספרים על גופם? חפר בורות וירה בפקודה כל יום בעשרות אלפי אזרחים? לקח מליונים במשאיות והזרים עליהם גז?
            מה אתה עושה השוואות, אתה לא מבין שההשוואות שאתה עושה רק מזיקות לאלה שכן מעוניינים להתייחס לבעיה הפלשתינאית בכבוד?
            אני פורשת, לא בטוחה אם אתה סתם מעוניין בפובוקציה לשמה או שמא אתה באמת עיוור.

  2. לאור העובדה שגם בעוד שנה נציין את "יום הזיכרון לשואה ולגבורה" (בתקווה שכווווווווולנו נהיה כאן כדי לציין מועד זה, ובכלל), אני מציעה לך לקחת פסק זמן מן הנושא ולגבש אותו קודם כל לעצמך.

    שגית, מיכה, בכך שרצת לפרסם כל הגיג ושמץ הגיג, בלי לחשוב לעומק (כך זה נראה), בלי להתנסח בבהירות, ואולי – ואני אומרת זאת בזהירות מירבית – מבלי שהיה לך ברור מה אתה הולך להגיד, בראש, ולכן כתבת מן הבטן.

    אם אתה חושב שאתה יותר ברור לאחר תריסר הנקודות שציינת כאן, אני יכולה לומר לך בכנות שלא כך הוא הדבר, וכן – אני מוכנה לעבור מבחן בהבנת הנקרא של טקסטים מורכבים, ובלבד שיהיה לכותבם נהיר מה רצה להגיד.

    הוכחת כאן, מה שידוע לרובנו, שבצד כוחם של הפוסטים להיות מופצים בזמן שיא ובמרחב אין סופי, הרי שחולשתם בפיתוי שהם מעמידים בפנינו ליפול לבור של "מלים רבות ורעיון מגובש בן – אין" (על משקל עין, זו שאנו מתבוננים בה).

    שיהיה לך חג עצמאות שמח. תניח לרגע את הביקורת הקיימת, במידה רבה של צדק (איש וביקורתו) ותנסה לחוג את העובדה הפלאית=נסית (מלשון נס), של עצם היותנו כאן. הביקורות תהיינה בתוקפן גם לאחר חג העצמאות.

    חג שמח

    טובה

  3. מיכה, כשאתה רוצה להשכיל אותנו ולבקש שנתעלה ונפיק לקחים, אל תעשה את זה ביום הכואב שבו אנחנו הכי קרובים למתינו. תבחר עיתוי מוצלח יותר, ואז המגיבים יהיו פחות זועמים ויותר סבלניים.

  4. ניר דומני

    דווקא מצא חן בעיני יותר ללא החידוד.
    כמו בפוטו-שופ, חידוד יתר הורס..
    ניר.

    • ניר יקירי
      אני לא נוגע בחידוד בפוטושופ. זה כלי מצוין להרס תמונות…
      אבל כאן בבלוג כאתה לבד בלילה מול עדת זאבים מיללים, לפעמים אתה רוצה שלפחות יבינו טוב יותר מה אמרת דקה לפני ההוצאה להורג…
      בסוף אני, הציוני הסוציאליסטי האחרון, אתחיל לחשוב שאני פוסט ציוני… זה נכון שאני ביקורתי, בלי עין הרע, אבל אני עדיין חושב שטוב שאנחנו כאן ושיש ליהודים מדינה. אפשר היה לעשות את זה עם הרבה פחות טעויות ורמיסות. זו גינה עם חצר. את הגן הרסנו, בצדקת רגלינו התוחחות.

      • ניר דומני

        לא אמרתי שאל לנו מדינה,
        אולם אני מאמין גדול בכוונה ראשונית.
        גם אם זה עולה בהבנת הנקרא של חלקנו.
        (גם אני לעיתים).
        לעניות דעתי, האוטנטיות חשובה מן הספציפיקציה.
        ניר.

  5. איל ויסבך

    אלוהים!

  6. אהלן מיכה,
    מזל סיפרה לי על הפוסט הזה שלך ונזכרתי שממש לא מזמן ניהלתי איתך (שמאלני המחמד שלי… 😉 שיחה בדמיוני שנסבה כמעט בדיוק בנושא זה. אפילו המחתרות היו שם, למרבה הפלא.

    טוב, שנינו אוהבים פרובוקציות. ללא ספק כתיבה על השואה במימד הכיבוש זו פרובוקציה צפוייה למדי, ובכל זאת – נושא ראוי לבדיקה, סעיף סעיף:

    השואה כיום מסכנות לאומי? אני איני רואה אותו כך. אני גם לא בטוח שתחושת המסכנות היא תוצאה של חינוך דווקא, יותר עניין אישי של הדהוד תחושות פנימיות שלאו דווקא חייבים להשליך על אחרים. אני גם לא מוצא קשר בין השואה לבין התחסדות צדקנות ועוד. השואה אינה צידוק לשום דבר לטעמי חוץ מהזכות וההכרח של העם היהודי לבית לאומי. אבל כאן יש בעייה מהותית ויסודית: אם אתה מסכים להנחת יסוד זו לא תוכל להמנע מעימות עם אוכלוסייה מקומית כלשהי במקום כלשהו בעולם, וההמשך ידוע ואנו חיים בו היום. מנגד אם אינך מסכים עם זכותנו לבית לאומי אתה הופך מייד לאנטי ציוני. דילמה פנימית בכלל לא פשוטה שיכולה להוליד מרירות רבה.

    צבא כיבוש ששכח מה הוא שונא וכו"? אני מניח שלא בדקת מחקרית כמה חיילים שונאים פלשתינאים וכמה יותר מאשר רובאית א" את רובאית ב" ושתיהן את המסייעת. בגיל הזה האמוציות חזקות, אצל חלקנו הן נרגעות עם הגיל…

    אם היית פלשתינאי היית מחבל? אני מוצא חוסר קוהרנטיות
    בלתי סביר בדבריך. הקו העובר בין האצ"ל והלח"י לבין ארגון טרור פלשתינאי חוצה דווקא את הימין הישראלי ולא את דמדומי השמאל. האמת שאיני מבין מה מניע אותך: שנאה למדכא הפטריאכלי? תאוות חופש אלימה? עלבון קבוצתי נקמני? אהבה ללא סייג לעמך? לאנושות? איזה מבין המניעים הללו מצדיק לדעתך רצח סיטונאי עקוב ונתעב של נשים וילדים כמנהג אינתיפדה ב" באופן שאם אתה מיכה שמחון היית בצד השני היית מוכן להצטרף אליו?

    נוסעים שעתיים לדודה, מחכים שעות במחסומים? נו, זה מצדיק רצח ללא ספק. אני אחרי פקק של שעתיים מוכן לרצוח. אבל צחוק בצד, מציאות החיים הזו היא נחלתם של רבים בעולם. ביפן נוסעים שעתיים ברכבת לעבודה ושעתיים חזור. יש מקומות שגם עוברים גבולות ובדיקות מידי יום. האם זו סיבה אובייקטיבית לרצח? האין אתה נוהג בפלשתינאים התנשאות גזענית סמוייה ובשל איזו סימפטיה ל"פרימיטיביות של ילידים" מאפשר להם ערכי מוסר נחותים ממה שאתה מצפה משאר האנושות?

    "אז תגידו לי מה אתם רוצים שהם יעשו?"
    אתה באמת לא משאיר להם ברירות רבות אלא לרצוח אותנו, נכון? הרי אם היו באים אליך ונותנים לך שעתיים לצאת מהבית גם אתה היית רוצח את המפנים או קרוביהם, לזה אתה מתכוון? לא?
    האמת היא שאני ממש כמוך לא מצפה הרבה מהפלשתינאים, רק מאיתנו. אילו המשפחה שאטמו לה את הבית הייתה יודעת שמאוד כדאי לה למנוע בכוח ממי מבניה להיות מעורב ברצח יהודים אחרת זה מה שיקרה, תאמין להם שהם היו מונעים את הרצח שבגללו הבית נאטם. מונעים רצח!!! רק רצח אחד, אלו חיים שלמים… אתה מבין מה המשמעות של חיי ילד אחד מול אטימת בית? ילד אחד… אפשר לראות בו ילד "סתם" של אחרים, ואפשר לראות בו את הילד הפרטי שלך…
    אלא מה? בנו האשם. בך ובחבריך יותר נכון. כשהפלשתינאים למדים מכם שאלימות משתלמת ואין לה תגמול ברור ועקבי, באיזו דרך אתה מצפה מהם לבחור? תגיד לי אתה, מה אתה רוצה שהם יעשו? איך הם יכולים לדרוש ממי מהם להפסיק לרצוח כאשר אין תגמול ברור שניתן להציג כטיעון מול המפגע? והם רוצחים ללא ספק כדרך פעולה להשגת מטרות פוליטיות או לצורך מוביליות חברתית, מי כמוך יודע את זה.

    "הכיבוש הופך אותנו לצוררים"
    לא, הוא לא הופך אותנו לצוררים. זו סתם פרובוקציה שלך. הכיבוש פוגע גם בנו אבל בניגוד גמור לשואה הוא לא מסכן אפילו חיי פלשתינאי אחד, חוץ מאותו בודד שמתנפל על חייל וזורק עליו אבנים. סליחה, גם זה לא. זורק בקבוק תבערה? לא בהכרח. זה שגונב מכוניות… לא גם זה לא. ששודד באכזריות קשישות ברחוב? לא, לא הוא. שמסית נגדנו? לא. שמכין נשק לרצוח אותנו? בקושי.
    יש שני פלשתינאים שמסכנים את חייהם בכל "רבע השואה" הזו: הרוצח/משלח והחולה שנמנע ממנו טיפול בגלל הראשון. וגם זה באחוזים גדולים לא נכון. רוב הרוצחים לא חוסלו ורוב החולים כן הגיעו לבתי החולים למרות המחסומים. אז מה נשאר מההשוואה לשואה?
    סתם פרובוקציה שגרמה לי לחדד את מקלדתי ואולי בתמורה תגרום לך קצת לחשוב.

    ד"ש לסיגלית וחיבוק לאימרי 🙂

    • "שמאלן המחמד שלי" לא מכוון אליך אלא זו ירידה על עצמי שמנהל איתך שיחות בדמיוני. פתאום עלה בדעתי שהניסוח עלול להתפרש בצורה שלא התכוונתי אליה ואם כך הדבר קבל התנצלותי מעומק הלב.

      ראובן

    • ראובן יקירי, חבל שאינך מצליח ליישם את התורות המזרחיות ומוריהן הרוסיים כדוגמת גורדייב ואוספנסקי, האהובים עליך כל כך, על ישראל כעם. דווקא שם אתה מעדיף להיצמד לאיזו לאומיות / לאומנות אירופוצנטרית. חבל. למידה צריכה להגיע ממקום עמוק יותר, לדעתי.

      • אוי, איזו תגובה לא עניינית מיכה.

        ראשית ג" וא" אינם אהובים עלי בהכרח. שנית היכן ראית בתורתם (ולא בהכרח מדובר בתורה אחת) משהו שמתייחס לציבורים גדולים כמו "ישראל כעם"?

        אם אתה מדבר על מודעות מול מכניות ראשית העבודה היא עצמית ואתה נדרש לפעול לבדיקת המניעים שלך עצמך לשחיטת "פרות קדושות" והטחת האשמה עצמית קולקטיבית, ולא לחפש בהם צידוק לאימוץ לאומנות זרה ונארטיב המצדיק פגיעה בך ובקרובים לך. פעולה עצמית כזו שלך היא שתפעל את פעולתה היחסית על הקבוצה שאתה חלק ממנה. הדרך של הטפה לאחרים כידוע לא עזרה מעולם.

        אם אתה מדבר על מורים "מזרחיים" אחרים והקשר שלהם לסכסוך באיזור, היחיד שאני יכול לחשוב עליו היה גאנדי שהיה לאומן הודי אחוז להט דתי שגרם עקב הצמדותו לאמונתו הפצפיסטית להקמת פקיסטן הגרעינית ערש הטרור האיסלמי מותם של רבים מספור וסבלם של רבים יותר.

        לטעמי אם יש משהו שניתן ללמוד ממורים רחניים אמיתיים זה שיש דברים שצריך לחתוך, לעיתים במה שנראה כ"אכזריות" אחרת הסבל שיגרם הוא אינסופי. כך בהפרדת האשליה מן האמת, כך במערכות יחסים לא בריאות, כך מנתח שמסיר איבר מזוהם, וכך שלטון שבאי-פעולתו הנחרצת מביא סבל רב הרבה יותר לאוכלוסייה עליה הוא אמון.

        וזה כאמור מבלי שענית לגופה של תגובתי.

  7. הי מיכה
    אמנם בדיליי מטורף אך עדיף להגיב עכשיו מאשר לעולם לא…
    בוער בי הצורך להגיב לא רק בגלל שאני מסכימה איתך לגמרי אלא בעיקר בגלל שהצלחתי לקומם עם אותם הטיעונים סטודנטים רבים בסמינר הקיבוצים. אכן השואה היא אם כל הפרות הקדושות אך מדוע זה אומר שאי אפשר לגעת בה?
    כל כך מוזר שעד היום מרבית היהודים אינם מסוגלים להכיל טיעונים שכאלה. אני רוצה להציע כאן אפשרות אחרת להתייחסות ולהחליף את המושג שואה במושג אחר – רוע אנושי.עכשיו זה יותר בסדר? מה שקורה בסודן זה לא רוע אנושי? ומה שהאוסטרלים עשו לאבוריג"ינים? ומה עם הסינים והטיבטים שאותם לא ציינת ושם מתחולל רוע אנושי עד היום. והעולם שותק. מה שקרה בשואה היה רוע אנושי מאורגן וסיסתמטי. ואנחנו כלכך מתרעמים ומזדעזעים מהסדר והאירגון. אפשר פשוט לומר שמדובר במידות שונות של רוע אנושי כאשר השואה מייצגת את הרף הכי גבוה. אבל רוע זה רוע ואפשר לבחור אם להכנס לדקויות או לא.
    אז מה איתנו, עם הסגולה, אור לגויים, הקורבן הניצחי של העולם מאז ומתמיד. אז איך אנחנו מרשים לעצמנו לנהוג בפלשטינאים כפי שאנו נוהגים? ומה עם העובדים הזרים? ומה עם הקשישים? רוע במידות שונות אבל עדיין רוע. אני תמימה אני יודעת, נאיבית, יש לי ציפיות גבוהות מדי מהעם היהודי. עם שידע כל כך הרבה סבל שהוא פשוט ניכס את הסבל לעצמו. רק אנחנו סבלנו באמת, סבל שאסור להשוותו לשום דבר אחר.
    זוהי תגובה יהירה וילדותית. הגיע הזמן לפקוח עיניים ולהביט בעצמנו בכנות.

    • זהר, תודה רבה על התוגבה הזו. אני כל כך מסכים איתך. במקום להפיק לקחים אוניברסאליים, אנושיים מהשואה, אנחנו כעם, מעדיפים ללקק את הפצעים ולהגיד שהעולם רע. אנחנו חלק מהעולם. ואנחנו רעים גם. אולי הגיע זמן התיקון?

      • זו ראייה שחור לבן מיכה. ברור שאנחנו חלק מהעולם וגם אנחנו אחראיים למעשים "רעים". מי מעולם חשב אחרת? אולי מי שזקוק מסיבה פנימית משלו לתחושה של טוהר מוחלט (ועל זה יש בטח לדתיים מה לומר).

        אלא שהעולם שבו אחנו חיים הוא עולם יחסי. לא כל רע שווה לרע אחר וקיימת היררכייה של ערכים, היררכייה של סבל. מה שאני מוצא בגישה כמו שלך הוא ערבוב מוחלט של רגשות וערכים והתעלמות מוחלטת מקיומה של הירכייה ערכית ברורה. ראייתך את השואה במישור שווה ל"רעות" אחרות היא סמפטום ברור של בלבול ערכי זה. ודאי שיש לנו הרבה מה לתקן, למי לא? אבל מכאן ועד להתמסרות להלקאה העצמית או ללגיטימציה לאלו שרוצחים בנו (בי, בך, במשפחותינו, בחברינו, בשכנינו! אל תתעלם מזה!) המרחק אמור להיות רב מאוד.

  8. איך זה שאינכם נכנסים לבלוג של רונית מטלון?
    סופרת מופלאה לדעתי!
    http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=4880&blogID=209

© כל הזכויות שמורות למיכה שמחון