בננות - בלוגים / / שלי שלך, ושלך שלך
תשובת הלב
  • אביטל קשת

    אביטל ז'נט קשת כותבת כותבת אם לא כותבת חושבת שהיה עליה לכתוב או שהרעיון חיכה לרגע הנכון בו היה צריך להכתב מאמינה שכתיבה היא שליחות.   

שלי שלך, ושלך שלך

 

 

 

 

 

 

בשעות הבוקר המוקדמות דפקו אצלי בדלת, דרך חור ההצצה הבחנתי במספר בנות חרדיות צעירות. 

פתחתי. אלו היו הנכדות של שכנתי שנעדרה מביתה, לצרכי עבודתה, והשאירה על בעלה החולה דלת נעולה.

הנכדות הגיעו על מנת לטפל בו והתקשו לתפעל את המנעול. לא היה ברשותן נייד והן ביקשו להתקשר לאימן. כמובן שהסכמתי ואפילו שמחתי. הנה בעולם בו לכל אדם יש נייד או שניים , עמדו 4 אחיות נטולות נייד עם סבר פנים רחמן ובעיה.

ואני פתחתי את ביתי- מבצרי , על מנת לסייע בידן. 

בעולם שבו מה ששלי שלי ומה ששלך שלך התחוללה פתאום תפנית קטנטנה.

מקרה נוסף: לפני שנים בנותי ביקרו אצל ידידה שלנו שלה היו( אז) 12 ילדים. מבין כל הבנים נמצאו גם הבנות ולהן מספר משחקים ראויים. ביתי הבכורה השתלטה על עגלת הבובות, אולם גם ביתי הצעירה חמדה  את  אותה עגלה עצמה והתפתח ריב.  הבנות החרדיות נתנו בהן מבט תמהה ואמרו :" פשוט תותרו אחת לשנייה מה הבעיה ?" ובאמת כאן הבעיה.

כלומר , במהלך השנים, בנותי, שיחיו , למדו לותר, אולם הן טענו שמאחר וגדלו בסביבה שהאדירה את השלי שלי ושלך שלך חשו מאד מקופחות. רק היום הן מתחילות להבין שטעו. לא הן המקופחות.

למה הכוונה.

אם נביט סביבנו נראה שלכל ילד נורמלי חייב להיות מכשיר נייד משלו. חייב!. בני למשל לומד במוסד לימודי שבו אוסרים עליו להביא נייד ולדבר בו גם בהפסקות, כל מכשיר שנמצא מוחרם. ובחסדי השם, בני שלומד עד חמש מסתדר. איך זה? חסדי השם כבר אמרתי?

ניקח ילד אחר שדיבר בנייד בהפסקות ופה ושם גם סימס כשאסור, הוא מגיע הבייתה אוכל , והנה מתחילים הפיתויים. הילד רוצה לשחק על המחשב שבסלון  אך מאחר ויש רק מחשב  אחד ואחיו משחק עליו מתפתחת מריבה איומה . בעיה נוספת . הילד רוצה לצפות בטלויזיה, ומאחר ויש ברשות ההורים רק מכשיר אחד שעומד , כמובן, בלב  הסלון מתפתח ויכוח על השלט.

עד כאן, נשמע מוכר.

בשלב כלשהוא ההורים העייפים ושוחרי השלום, מגיעים להחלטה. החלטה נבונה? תחליטו לבד. כל ילד יקבל לשימושו האישי מחשב נייד משלו. לבית  תצטרף טלויזיה נוספת. בהמשך יקבל כל ילד חדר משלו , שם יהיו ברשותו מחשב, טלויזיה, מיטה, מזגן, בקיצור ממלכה.

איש לא יגע לו בחפצים, והוא לא יגע לאיש בחפצים. המריבות יבוטלו. הפרטיות תחגוג. ובא שלום על הבית.

האם יבוא השלום על נפשו המסוכסכת של הילד שב"ה יגדל וירצה להתאהב , להכיר בן- בת- זוג ולחיות איתה או איתו תחת אותה קורת גג.

  כנראה שלא.

הרי אנו חיים בחברה שבה אנשים מתקשים להכנס אל תוך הברית המחייבת הזאת ונוטים להפר אותה כשנמאס. אחד הפתרונות החדשים נגד הפרת זכויות כלכליות הוא: הסכמי ממון. מאחר ואני בת למשפטן , אני נוטה לצדד בפתרון.

אולם בפועל, קורה, שלגבר שאמור לאהוב את אשתו יותר מגופו, לא בא עליה, ואז מאחר ואינו מאמין בפרטי הברית, הוא יכול לומר לה: תשמעי זאת הדירה שלי ותצאי ממנה בבקשה. הקלות שבה הדברים יכולים להאמר, גורמת לרבים ללחוץ על ההדק.

ושוב איני שוללת הסכמי ממון, אולם לדעתי הם מעידים על הקשר הבעיתי שיצרנו כחברה עם הדבר הזה שנקרא: ממון.

 
ואולי מוטב להקשיב למריבות בין הילדים, לחיות באי נעימות מסוימת, להצטופף ולהביא אולי עוד ילד. 

ולחיות כששלי שלך- ושלך שלך.

 

 

 

 

 

 

8 תגובות

  1. אביטל את צודקת, אני חושבת שנוצר פרוד במשפחה כשכל ילד דוגר על הרכוש שלו, והסלולריים אסון, הילדים לא מפסיקים לדבר גם בבתי הספר, אצלי במשפחה משהו מוזר, בני הבכור טיפוס מתבודד הסגור בחדרו מילדות, שומר על רכושו, מאוהב כהוגן ויודע להפתעתנו להתחלק ולתת, הכל בנדיבות,{כבר כמה שנים!} אנחנו שמחים מאוד כי דאגנו, נסתרות כנראה דרכי השם.

    • זה כנראה בא ממה שראה בבית.
      וגם נסתרות דרכי השם, וגם התפילות של אימא על הילדים ,גם להן יש השפעה.

  2. אביטל, לפני יומיים ציטטתי לאיריס אליה בפוסט שלי בהקשר אחר את המשנה ממסכת אבות: האומר "שלי שלי, ושלך שלך" – זו מידה בינונית; ויש אומרין, זו מידת סדום.
    "שלי שלך, ושלך שלי" – עם הארץ.
    "שלי שלך, ושלך שלך" – חסיד.
    "שלי שלי, ושלך שלי" – רשע [משנה, אבות ה:יג].
    לחיות כששלי שלך ושלך שלך זו מידת צדיקות – אוטופיה. פעם כשחייתי בקיבוץ התקרבנו למעלה זו ולצערי זה התקלקל כי כנראה אין בכוחנו להיות צדיקים לכן אני מסתפק או בבינוניות או בעם הארץ, וכדי להגיע למעלה זו טוב לחנך לאוטופיה – חג שמח

    • איריס אליה

      אביטל יקרה.
      גם אותי לקח הפוסט שלך לדברים המרגשים שמשה יצחקי כתב לי, לפני ימים אחדים (אני מאבדת ספירה… זה היה לפני יומיים?)אז דווקא התייחסנו לנופים, משהו פחות גשמי, ששנינו חיים בהם.
      ואיכשהו זה מחבר אותי לדברים שכתבה לי רות בלומרט. לפעמים "שלך שלי", מצמיח "שלי שלך".
      חג שמח ומואר. מאד מקווה שאת בטוב.

      • באמת במימדים של יצירתיות והזדהות יפה שהשלך הוא גם שלי.

        יפה ואמרת, ואצלך זה באמת קורה המון וכייף לראות את זה.

        חג- מואר.

    • גם אני חושבת שצריך לחהך לאוטופיה, כי אנחנו קצת מזלזלים בה ועושים לה הנחות.

  3. יפה כתבת, אביטל היקרה ,הבחירה בין שלי שלך ושלך שלך, לבין שלי שלי ושלך שלך, היא כמו ההבדל בין המצוי לרצוי
    ברור שבמציאות יותר אלטרואיסטית האפשרות הראשונה יותר נכונה, אבל במציאות האגואיסטית שלנו דיינו אם יתקיים שלי שלי ושלך שלך, ולא שלי שלי ושלך שלי
    המשך חג אורים שמח יקירה
    ולא שכחתי…

    • נכון ובכל זאת כדי לשאוף ליותר, כי במציאות הזאת, קל יותר לרדת למידות היותר בעיותיות.

      שזה מה שקורה לפעמים.

      חג-מואר.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאביטל קשת