בננות - בלוגים / / חשבון נפש או יום הכיפורים שלי
הבלוג של מיכה שמחון
  • מיכה שמחון

    רחוב השומר 15 חיפה   אחוזה, חיפה נוה שאנן, חיפה בי"ס בארי בי"ס עירוני ג' השומר הצעיר נוער הליכוד נח"ל מלחמת לבנון מר"צ גשור אירופה אוסטרליה ניו זילנד תאילנד  יפן ישראל ירושלים אוניברסיטה אגי הרבה הונגריה תעודת הוראה גימנסיה רחביה מ.א. סוציולוגיה ואנתרופולוגיה יוליה קצת רוסיה בי"ס לצילום מוסררה הודו פלורנטין, תל אביב בי"ס לצילום מוסררה בי"ס גבעת גונן בקטמונים ירושלים סיגלית יד אליהו מכללת ספיר בי"ס לצילום גיאוגרפי  תלמה ילין ובאמצע התחתנתי התגרשתי התחתנתי לתמיד ועכשיו אבא טרי לאימרי מלמד באוניברסיטה העברית תעודת הוראה בסוציולוגיה ופסיכולוגיה מלמד במכון הטכנולוגי בחולון ועכשיו אבא טרי לעלמא

חשבון נפש או יום הכיפורים שלי

 

אני חילוני. חילוני, לא להכעיס ולא לעצבן. חילוני מתוך בחירה. גדלתי כילד ונער מסורתי, שמרתי על שש שעות בין בשר לחלב ועל שלוש בין חלב לבשר, ממש מהדרין. צמתי ביום כיפור, הלכתי לבית הכנסת גם בכיפור וגם בראש השנה ובשמחה תורה. ואז בגיל 16 הגעתי למסקנה סופית שאין אלוהים. יש עקרונות מנהלים לעולם הזה, יש מסתורין סביב בריאתו, אבל אין מלך יושב על כסא רחמים ומתנהג בחסידות. אין מלך. יש עיקרון. אין את מי לעבוד או למי לסגוד, אין גם סיבה לסגוד. אף אחד לא שומע, לא מקשיב לא מרחם. אנחנו יצורים שנבראו, או נוצרו, או התפתחו אבולוציונית ונותרו בגפם. לגן אין שומר.
ואז בגיל 18 הגעתי לנח"ל ועמד מולי סטיק חזיר. זה הגעיל אותי וסקרן אותי באחת. יחסי משיכה וגועל.
כך התחנכתי, שזה לא רק לא כשר, אלא גם מגעיל. גם ביד אליהו, היכן שאני חי עכשיו, יגידו לכם יהודים מזרחיים שחזיר זה מגעיל. לא רק שהוא לא כשר.
החבר'ה נהנו מהבשר ואני חשבתי לעצמי, למה לא בעצם? להאמין באלוהים, אני לא מאמין, חדר האוכל הקיבוצי הוא במילא לא כשר ואני אוכל בו יום יום, במסעדות ערביות אני גם אוכל. אז למה לא חזיר?
אחרי כמה אירועי על האש, שבהם פסחתי על הבשר, הגעתי למסקנה, שבעצם אין שום היגיון בדילמה שלי ושהיא מבוססת רק על הטבעת הגועל בבשר החזיר ותו לא.
אכלתי חזיר. היה טעים. סטיק בקר מדהים ממנו. בהרבה.
לאורך השנים הפכתי לאוכל שרצים, טריפות ומיני מזונות שגם לרבים במערב הנוצרי יקשה לטעום כמו לטאות ונחשים, אמו וקנגורו באוסטרליה עם האבוריג'ינים וכמובן צלופחים, חלזונות וסוסים באירופה. 
וכך לאט לאט נטשתי את כל מנהגי הדת והמסורת, כולם מלבד אחד: צום יום הכיפורים.
אני צם מגיל 12 והולך לבית הכנסת אפילו כשיוצא שאני בחו"ל ( כבר קרה לפחות ארבע פעמים בחיי)
ילד ספרדי טוב, נוטל את הקורצ'ה (התיק עם הטלית) חובש כיפה לבנה שזורה חוטי זהב והולך לבית הכנסת. סעודה מפסקת והכל. אין טלפונים, אין טלוויזיה, אין מוסיקה, מלבד שירי בית הכנסת (ראו תגובת הקוראים ותגובותי לפוסט: מרגיש כמו בפעם הראשונה: http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=64&blogID=53)
אז למה בעצם?
אני מרגיש שצום הוא אחד הכלים האינטרוספקטיביים (שמאפשרים התבוננות פנימה אל עצמי) העמוקים והחזקים ביותר. ההיפרדות ממרוץ התענוגות והמחויבויות היומיומי: מהצורך לאכול, לדבר בטלפון, להתהבל מול קופסת הטמטום, לעבוד, ליצור ובמקום כל זה להתרכז בדבר אחד בלבד. 
מי אני? 
מה עשיתי השנה? 
במה טעיתי?
למי חטאתי?
לאן התנתבו חיי?
אילו הסתעפויות בחרתי?
איזו מתכונותי אני רוצה להשיל ממני?
מהי מטרת הקיום? (בכלל ושלי)

אז למה בית כנסת?, למה תפילה? זו שאלה טובה. בבית הכנסת מצטברות אנרגיות של אנשים רבים שבאים עם אותה כוונה, לכפר, למחול ולהימחל, לסלוח, לבחון, להתחבר, לחפש תשובה. אצל רבים, התשובה תהיה דתית לרוב השאלות האלה, ואצלי עד כה לא, אבל זה לא משנה. האנרגיה היא אותה אנרגיה. ויחד היא מתעצמת. יש בבית הכנסת רגעים מצמררים. יש תפילה שמעבירה בי גלי זיעה וחום ואני מרגיש את לבי פועם פעימה גדולה. אני מבין למה אנשים הופכים לדתיים, אני מרגיש שאני לא צריך את זה ביומיום, אבל יש בזה כוח, אין ספק.
אין לי גם ספק שההליכה שלי לבית הכנסת קשורה גם קשר חזק לילדות שלי ולתחושה החזקה של משפחה ההולכת לבית הכנסת יחד. אני זוכר אותי ואת אחי יושבים לצידו של אבי והוא מראה לנו את השורות ומלמד אותנו את הארמית. את אחי גווע לו ברעב וממשש את התפוח שבכיסו ומחכה לסוף נעילה והנה הנגיסה המתוקה חמצמצה הזו שלה חיכה כל היום. ואני לידו שלא מרגיש את הרעב עד ארבע וגם בסוף הצום לא ממהר לאכול. אין לי ספק שיש כאן נוסטלגיה למשהו שהיה. היום אבי ואמי חולים ולא צמים, אחי אוכל ורואה סרטים עם משפחתו ורק אני, צם עם סיגלית בת זוגי.
אבל יש עוד סיבה גם לתפילה וגם לעצם ההליכה לבית הכנסת: המוסיקה.
בית הכנסת הספרדי הוא המקום בו נעוצים שרשי הרוק שלי ושורשי המוסיקה הערבית שלי. ולא רק אני אומר את  זה. גם ברי סחרוף, ואבי בללי, ואביב גדג' וגבריאל בלחסן. יש רוק בבית הכנסת הספרדי. רוק בלוז גברי. מוסיקת התפילה היא שמחשמלת אותי, לא המילים. הרי איני מאמין באל מלך יושב על כסא רחמים. יש כאן שירת אצטדיונים של להיטי רוק דתי בקולות גבריים ניחרים.
אני הולך לבית הכנסת כדי להתחבר לעוצמה הזו של היחד שחסרה לי ביומיום. האינדבידואליזם ניצח, אבל יש כמיהה ליחד. אני לא רואה כדורגל בפאב  ובכלל, אני מתעב שירה בציבור ובוודאי של שירי ארץ ישראל הישנה הטובה והאשכנזית, ואני לא רואה כוכב נולד ואירווויזיון, אז מה נשאר לי? יום הכיפורים.
ועכשיו: סעודה מפסקת, מקלחת, בגדים לבנים, צחצוח שיניים אחרון, קורצ'ה, מחזור ליום הכיפורים, כיפה לבנה ובית הכנסת. נלך להתחבר לזרם החשמל.

 

15 תגובות

  1. מקסים ואמיתי
    נחמד שיש לך שורשים להתחבר אליהם.
    אני מפתחת עכשיו שורשי אויר כי מישהי קרובה לי מתקרבת לדת . ביתי. השורשים לפעמים נשלחים לכיוונים אחרים.
    צום קל ויום טוב שיהיה לך איש יקר.אתה מקרין תמיד את הרוחניות הזו . וברי סחרוב מזרחי?

    • תודה רבה מירי.
      ברי סחרוף תורכי. גדל בבת ים. ודרך אגב פורטיס פרסי. בחיי.

  2. גם אני כמוך ממשפחה דתית מסורתית. אבל את הדת עזבתי כבר בגיל 12, שאז החלטתי שאין אלוהים.

    כעבור עשור וקצת חזרתי לאלוהים, אבל רק אליו. אני מאוד אוהבת את אלוהים, מה שמפליא המון אנשים, כ אני חיה אורח חיים חילוני לגמרי. כי מבחינתי הדת מרחיקה את האדם מאלוהים, לא מקרבת. וחבל לי על זה. חבל שרוב האנשים מבינים את אלוהים רק דרך טקסים כפייתיים ולא במהות העמוקה שלו(או מוטב, שלהם, כי אלוהים זה ריבוי, נקבי וזכרי גם יחד).

    בכל אופן, מאז גיל 12 לא צמתי, זה לא חסר לי, וגם לא שאר הכפייתויות שאפיינו את חיי האמונה של אבי, שאני מאמינה שבאמת אהב את ה", אבל אורח אהבתו הכפייתי לאלוהים, טישטש לדעתי את אהבתו.

    • הי יעל.
      אני בא מבית מסורתי, אך לא דתי. הדלקנו אור בשבת וגם נסענו, אבל אכלנו רק כשר וגם הקפדנו על השעות שבין חלב לבשר. מין יהודים ספרדים של שבתות וחגים ואוכל יהודי כשר. אצלנו בבית המסורת באה לפה, מתוקה. אף פעם לא אולצתי לבוא לבית הכנסת ותמיד באתי. אבי תמיד עשה לעברי כשהייתי מגיע בעשר בבוקר לשחרית של כיפור (דהיינו, באיחור רב) תנועות ראש שאומרות: עכשיו באים, שובב. אבל תמיד באהבה ואף פעם לא צעק עלי בענין. הוא צעק עלי בכל הענינים האחרים… אבל בזה לא. הדבר נבע מהבית בו גדל. סבו, יחיא, שעלה ממרוקו הספרדית, היה דתי וקפדן, והכריח את סבי, מכלוף, לשמור קלה כחמורה. סבי נשבע שבביתו זה יהיה אחרת. ובאמת לא כפה את דתו על בני ביתו. בשבת בבוקר הודיע שהוא הולך לבית הכנסת ומי שרוצה מוזמן. חלק הלך עימו וחלק ירד לשחק כדורגל ברחוב או סתם נשאר בבית. כשחזר כולם עלו הביתה לאכול יחד. הוא ביקש לא לכבות אור שהדליק לפני שבת, אבל לא הכריח אף אחד לא להדליק או לכבות אור. אבי כבר נהג כחילוני – מסורתי. וכך עברה אצלנו במשפחה מין מסורת אהובה ורחומה, ללא כאב וללא כורח. ולכן בית הכנסת מעלה אצלי חיוך חם, למרות החילוניות שלי.
      למי שתוהה על ביתה של אמי, הרי שהיא באה מבית חילוני מלכתחילה וייתכן שאכלה חזיר בביתה בצעירותה מבלי יודעין, שכן זה היה בביתה כמו כל דבר אחר. היא שומרת על הכשרות בקפדנות בשביל אבי.

      • מרתק, כל סגנונות הדת בבתים.

        אצלי, אימי עלתה כילדה מתורכיה, מבית אוכל טרפה. כשהתחנתה עם אבי קיבלה את עקרונות הדת, אבל לדעתי היא לא באמת מאמינה באלוהים.

        אבי הוא ממוצא פרסי. משפחתו עלתה בסוף המאה ה-19, מאוד דתיים. גם היה היה מאוד דתי, ומאוד מאמין, וגם אצלנו היה את כל המסורת, אבל הוא לא כפה עלינו את עקרונות הדת, ובוודאי שלא בנעורים. ולכן יכולתי למרוד בדת ולהיות לא מאמינה.

        אבל מעניין שאחותי ואני חזרנו לאלוהים בשנות העשרים לחיינו, ואנחנו מקיימות אורח חיים חילוני.

  3. מקסים. חתימה טובה

  4. כל אחד יוצר לעצמו את מה שמתאים לו. אני למשל הולך לביכ"נ בגלל המוסיקה, אבל לא צם ולא שומר על כלום מהציוויים הדתיים. יש לאשתי (שגם אינה דתייה) ולי גם מסורת כזו שאחרי כיפור אנחנו הולכים לקונדיטוריה הערבית בעיר ואוכלים כנאפה עם לימונדה. אני לא מרגיש שאני צריך שורשים כמוך, מירי. אני מרגיש שהציווי שמנחה אותי זה להיות אבא טוב לשלושת ילדיי, קשוב להם, מחנך אותם, מחבק. אלה השורשים: הדאגה לעתיד. הלוואי שכולם יקדישו הרבה מחשבה וזמן לעתיד ואולי העולם ישתפר.

    • אחד יקר שלי
      אני חושב שאני מזהה אותך מבעד לפרטים. אם אני צודק, אז אתה עושה את מה שאתה מדבר עליו נפלא. וגם אני מקנח את יום הכיפור בכנאפה, אבל עם קפה ערבי ולא לימונדה. אני, הדבר היחידי שאני צריך ביום כיפור הוא קפה. על השאר אני יכול לוותר לעוד יום.

    • מירי פליישר

      אמן!

  5. כי נדמה שהינך תקוע בעידן האתאיזם,
    האיזם המשעמם כל כך.

    אל תאמין,
    דע את המודע.

    • הי jc
      האם jc הוא קיצור של jesus christ?
      אם כן לכבוד הוא לי על ביקורך. אני חושש ששאר ביקוריך על הפלנטה הולידו הרבה שפיכות. דמים. לא בגללך אלא בגלל הפרשנויות של חלק ממאמיניך. אתה יודע: צלבנים, אבירים, אינקוויזיציות ושאר דרכי הרג. אני חושש שדרכי האמונה של בני האדם הינן מוגבלות מידי מכדי להיות לא מסוכנות… זה תמיד גולש איכשהו לטריטוריאליזם, שבטיות, בריתות, אינטרסים ושאר חוליים. הכל אנושי, אנושי מידי ועדיין בשמך ובשם שאר האלים, בני האלים, נביאיהם ושאר המיטוזות האופייניות…
      האיזמים האלה באמת עשו הרבה נזק. בעיקר האלוהיזם.

  6. מעריכה את כנותך.

    • מיכה, נכנסתי לפוסטים שלך האחרונים.
      מדהים. אני ממש נותרתי חסרת נשימה לנוכח הדיוק הרגשי. זה כאילו אתה מעביר בשקוף רנטגן את "הסתירות הפנימיות בדם התרבותי שלך" הייתי נותנת ציון לסוג הדם הזה A בסולם ההצטינות התאורי.
      בענין יום כפור: נפלא ותודה לאל שנותר בתוך "הקרבן שהפנים את הסטריאוטיפ ומדיר במו פיו את עצמו מעצמו" כפי שכתבת בפוסט על מיכה-מכלוף –
      נפלא שעוד נותר בך הקטע הזה של הצום.
      זו איזו תקוה שיש תפר בנפש השסועה

      • אמירה היקרה
        גופי חידודים חידודים מהתרגשות על תגובתך. באמת ובתמים. אני נרגש לשמוע את הדברים ממי שאני כל כך מעריך. תודה על התגובה. תודה.

© כל הזכויות שמורות למיכה שמחון