בננות - בלוגים / / ה ז ר (עוד סיפור בכורה לפסח)
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

ה ז ר (עוד סיפור בכורה לפסח)

 

 

                                           הזר

                          יעל ישראל

 

 

הדפיקה הגורלית בדלת באה בדיוק ברגע בו הבטתי בחמדה על החרוסת שכה אהבתי, מחשבת כיצד אדלה מהמתוק-המתוק הזה, העמוס שבבי אגוזים ושקדים, כמה שיותר מחלקן של אחיותיי הגדולות.
 
את שאר המנות הקטנות על השולחן לא חיבבתי. לא את המרור, לא את הביצים, לא את הזרוע שחרך אבי בצהריים על האש עד שהבית הדיף עשן נבלות, לא את המצה השמורה שהיה לה טעם שרוף של עשן ורפש, והכי פחות את ראש הדג, שעינו השמאלית המבעיתה הציצה עלי תמיד ממרכז השולחן.  
   זו הייתה דפיקה חלושה. בקושי דפיקה. נקישת רוחות ושדים. אולי דמיינתי. והלוא איש לא שמע אותה חוץ ממני, אז בוודאי ובוודאי שדמיינתי. הלוא תמיד אמרו עלי שאני חולמת, ואם כך, בוודאי ממציאה, מדמיינת את מה שאין בכל מה שיש, ולהפך. עד שאבי קרא לי "יוספה בעלת החלומות", שכעבור כמה שנים, כשנטלתי לעצמי חירות להיות יותר אסרטיבית ופחות חולמנית, השתנה לכינוי-העל המחייב "בונפרטה". 
   אבל אז, באותו פסח, ישבתי לשולחן, אני יוספה בעלת החלומות, שכעבור כמה שנים הפכה לבונפרטה מלכת העולם, ואני, רק אני, שמעתי את הדפיקה בדלת. 
   שוב באה הנקישה. ושוב חלושה, כמו נקש על הדלת חולה ניוון שרירים, או ילד קטן, או אולי חתול תועה, מאלה שהתגנבו אלינו לקומה השנייה כדי לפצוע את פי בקבוק החלב וללקק את השמנת שהצטברה בפקק – ממזרים, הרי רק לי הייתה שמורה העידית הזו. רק לי הקטנה נתנו ללקק את הקרם השמנתי שצף ועלה מן החלב, והצטבר בפייה ובפקק העשוי נייר כסף. 
   ואולי זו יונה הנוקשת חלושות על הדלת? הרי כבר קרה הדבר בעבר. 
   אחת לשנה היה אבי קונה בשוק תרנגולת קטנה, או אפרוח או שניים, ואנחנו גידלנו אותם למצוות, עד שבגרו, עיצבנו את אימי בקפיצותיהם המתבגרות, צווחותיהם הרמות וצווארם הפלומתי המכוער, והייתה מוסרת אותם לעוזרת התימנייה, שתיקח למושב שלה. 
   מה עלה בגורלם של האפרוחים שבגרו? האמת, העדפתי שלא לדעת, למרות שתמיד חשדתי בכל מיני מעשי איבה איומים כלפי העוללים שרק לאחרונה נמו בין כפות ידיי המזיעות, כמו למשל, כיצד העוזרת התימנייה מולקת את ראשם למרק כדי לאכול עם הלחוח והסחוג. 
   איך ידעתי זאת? לפעמים היא הייתה מביאה לגבירתה מנחה קטנה: צנצנות סחוג וחילבה, ואת אותן פיתות תימניות בעלות גוף נקבובי כשל ספוג, ביחד עם צנצנת זכוכית של מיונז תלמה, שעברה הסבה, ועתה קלטה בין כתליה חצי ליטר מרק עוף. את האפרוחים שלי לשעבר דמיינתי צפים במרק, מקציפים אותו בשומנם החלבי התינוקי, מעניקים לו את אותו טעם גן עדן המופק רק מגופות קטנים, חלושים וצעירים. אוי אוי, האפרוחים שלי. 
   גם עכשיו, בעודנו מסובים, ישנה לה במרפסת המטבח התרנגולת התורנית: בחורה עצבנית שאהבה לישון שעות ארוכות. לשמוע פרקי חזנות וקריאת הגדות לא אהבה, ואם הטרידו אותה על מה בכך, הייתה פורעת לנו בגדים ותסרוקות.  
   אבל פעם אחת הביא אבי הביתה דווקא יונה. שאלנו מניין הביא אותה, והוא צחק ומיאן להסגיר. התקשיתי להאמין שקנה אותה בשוק, שכן התלוויתי אליו לשם לא פעם בחופשות הקיץ, ומעולם לא ראיתי שום יונים למכירה. יונים היו על העץ ועל הגג. ועל גגון הכביסה שלנו התרבו כמה משפחות משלהן במהלך השנים. אבל מעולם לא הצלחנו לתפוס אחת מהן, אפילו לא את הגוזלים. כנראה שיונים שומרות טוב יותר על עולליהן מתרנגולות ובני אדם, הייתה המסקנה המתבקשת שלי באותה עת.  
   אבל מניין שלף אבי את היונה? כשלחצנו עליו אמר שאלוהים שלח לו את היונה ישר לידיים, ממעוף הציפור נחתה היישר בכפותיו הפעורות, כמו אליהו הנביא שמגיע בלי הזמנה, בלי ידיעה מראש, בהפתעה גמורה. ואנחנו הבנות ספק האמנו, ספק לא, כמו בנוגע לסיפוריו והבטחותיו על אליהו הנביא, שבוודאי ינחת יום אחד גם במעוננו, באחד מסדרי הפסח בהם הכי פחות נצפה לו, כי הרי כולנו כבר מאוכזבים שאינו בא – והנה, דווקא אז בוא יבוא, ינקוש בדלת בחוזקה ובבעלתנות, בדיוק כמו היונה שהביא לביתנו, שהפכה לחיית המחמד האהובה עליו, ולו רק מפני שאהבה להאזין לו כששר זמירות שבת, ופעם, כאשר שכחנו לפתוח את דלת מרפסת המטבח שם גרה, דפקה עליה כמו מטורפת כדי שנפתח לה, והיא תוכל להצטרף לסעודת השבת ולהאזין לזמירות. בשל אותה התעקשות ציפורית אופיינית, החליט אבי שליונה הזו יש נפש יתרה, ומי יודע, אולי היא בעצמה אליהו הנביא, רק שהתגלגל בבעל כנף וגר אצלנו במרפסת המטבח כל השנה.  
   ושוב באה אותה נקישה חלושה בדלת שכבר הייתי בטוחה שדמיינתי. עכשיו זה כבר היה ברור: מישהו דופק בדלת הכניסה. שכן, מכר, טלגרמה? לא ייתכן, כולם מסובים לחג, וגם שירות הטלגרמות אינו פועל בחגים. הייתכן שזהו אליהו הנביא, שבא אלינו בהפתעה גמורה כמו אותה יונה, היישר לכפותיו העבות והכהות של אבי, שלפת אותה באצבעות הנקניקיות שלו, ליטף את ראשה ואץ להאכילה בפתותי לחם שהשרה קודם במים? האם עכשיו ייכנס האורח, וגם למענו יגלגל אבי באצבעות הנקניקיות המוקרמות שלו פתיתי מצה טבולה במים? או שיגיד לאימי: "לין, לכי תביאי צלחת לאורח, קצת מרק אפרוחים לא יזיק לו אחרי המעוף הארוך לביתנו."
    נו די כבר, פוסטמה, יוספה בעלת החלומות, אם אף אחד לא פותח, לכי את ופתחי את הדלת. הלוא לא גנב הוא, גם גנבים מסובים היום לשולחן הפסח – היום היחיד בשנה שבו אפילו פושעים גמורים חייבים בסדר. 
   הזזתי את הכיסא בשקט אחורנית, ואף אחד לא שמע. ממילא באותו רגע כל המסובים צווחו את "הדיינו" והלקו זה את זה בגבעולי בצל, מסריחים אגב כך את פניהם ואצבעותיהם במושק החריף, שלא יעזוב אותם עד בוקר החג למחרת. 
   אפילו אחותי לא שמה לב שאני עוזבת את השולחן ומתגנבת לדלת. כולם היו שקועים בהרבצה ההדדית הזו, שאני אישית תיעבתי, ולא רק בגלל הריח המגעיל של גלדי הבצל שהתרככו מהמכות והרטיבו את הפנים, אלא מפני שלא נראה לי הגיוני שבחג חירות אנשים צריכים להפעיל אלימות פיזית מתונה על קרובי משפחה. 
   לא הצצתי בעינית, כי עדיין לא הגעתי אליה בגובהי הפעוט, גובהה של ילדה בת שמונה, ולכן פשוט הסרתי את השרשרת שנעלה את הדלת ופתחתי אותה לרווחה. ברגע ההוא כולם כבר שמו לב שהקטנה פתחה את הדלת, אולי בשל הטראומה שאפפה את הבית על יושביו מאז מלאו לי שלוש. 
    אז, בחג פסח אחר, כשסבתי שכחה את הדלת פתוחה, ירדתי קוממיות לחצר ונעלמתי לאימי לרבע שעה. כשמצאו אותי שאלו: "מה ירדת למטה, מה?" ואני עניתי, "רק רציתי לקטוף פרח." "איזה פרחים בראש שלך טרונצ'ו? את רואה פרחים בחצר?!" רטנו ההורים המבוהלים והאחיות הגדולות.
   עכשיו כולם הפנו את ראשם שמאלה אל הדלת, שם עמד גבר כבן שלושים, שאז, כילדה, נראה לי מבוגר יותר, חיוור פנים, כחוש, לבוש חליפה גדולה על מידותיו, בדיוק כמו בכל האגדות, כשמספרים על זר הנוקש בדלת ומגיע בשעה שהכי לא מצפים לו. 
   זה אליהו הנביא זה? זה איזה עולה חדש מסכן, לא אליהו הנביא שעלה השמיימה ברכב אש מהודר, וכשיחזור, בטח יעשה זאת בפאר של לימוזינה, או לכל הפחות בסיטרואן כסופה כמו זו של השכן.
   אבי קם מיד אל הדלת, לברר מי הבא. אחריו דידתה אימי, ומיד אחריה אחיותיי וסבתי, וגם יתר הקרואים, כל מיני דודים ודודות משני הצדדים, וילדיהם המנוזלים משארית התקררויות האביב.
   כולם אצו לברר היש אמת באגדה. האם זה אליהו הנביא? כזה עלוב? ומה פתאום הוא מדבר צרפתית? דווקא צרפתית מכל השפות? יכולתם לחשוב שהוא ידבר לפחות אנגלית, או אפילו אספרנטו. אבל מה הקטע של הצרפתית? מאיפה צץ לנו האהבל החיוור הזה, שדובר בלשונם של אוכלי שפנים וחלזונות? 
   אימי פרצה מיד את גדר הקרואים החוצה, להביא למרכז הבמה את כישורי לשונה מבית ספר אליאנס, לא תפסיד הזדמנות כזו לצחצח את שפת הצרפתית, לשמחת מורתה, שישבה על ענן למעלה בשמיים והביטה בתלמידה הראשונה בכיתתה בעין מרוצה. 
   ועכשיו לכי לך גברת לין היקרה, והצדיקי את שיעורי הצרפתית, כל המוליירים והבלזאקים שקראת, ומה לגבי "הזר" שהוכרחת לקרוא בשפת המקור? והכול מול אוכל הנמלים הגאלי, ששפתו העליונה בשרנית ומשורבבת מעל שפה תחתונה דקה כסימן שאלה, שיש אומרים כי זהו סימן בדוק לסיטרא אחרא ולאו דווקא למלאך ה'. 
    ואכן, לין אימי פצחה בפטפוט בצרפתית רעועה, שבינתיים הספיקה קצת לשכוח, אבל עוד נותרו מספיק משרידיה כדי לנהל שיחת חולין, לברר מיהו ומהו הבא, והאם יש אמת באגדה. מדוע התחפש אליהו הנביא לזר של קאמי, מכל גיבורי הספרות בעולם?!
   מפה לשם הכניסו את האורח אחר כבוד להול, שם עמד שולחן הסדר, נתנו לו כיסא, הביאו מערכת כלים חדשה, ויאללה, לתחקיר הביטחוני. אחרי שעבר בהצלחה את החלק הראשון – ושמא הצרפתית של אימי לא הספיקה לברר באמת מיהו ומהו? – התחילו יתר הקרואים לנסות לשאול אותו שאלות, זו בלאדינו, זה באנגלית, וההוא בכמה מילים בצרפתית שלמד כשעבד בצי הסוחר. 
   אליהו הנביא או לא אליהו הנביא, זה תיאבון גדול דווקא היה לו, בלס את כל מה שהביאו בפניו: את הביצים הקשות המגולגלות במצה הרטובה, עם שרידיהם של אותם מקלות חובלים מה"דיינו" של קודם, ואחר כך מרק עם קניידעלך-הקוגלגר של אימי, שקיבלה את המתכון מהשכנה הפולנייה, אבל משהו השתבש לה בדרך, והכדורים יצאו כבדים ועבים, מזל שמישהו לא נחנק מהם. אחר כך הובאו כל הבשרים והדגים ברוטב חמוץ והמוחות המטוגנים, והאורז והפולים ותפוחי האדמה וקציצות הפרסה, ומי שרצה קיבל גם תוספת של ריאות ברוטב אדום, שזה כבר בכלל היה פסגת הקניבליזם לטעמי, לא מספיק לרצוח אפרוחים במרק, עכשיו גם את הריאות והמוחות והקורקבנים מכריחים לאכול? איזה חג חירות זה איזה? מדוע אליהו הנביא המקשקש צרפתית לא מוחה על רצח העם הזה המתנהל בחופשיות בין כותלי כל בית בישראל?
   אבל האליהו אכל ושתה לשובע, גם ברנדי 777 היה טעים לחיכו, גם גיהק כמה פעמים, טפח על כרסו והפליג לספר את סיפורו. כיצד הגיע לנמל חיפה רק היום על אונייה ממרסיי, בה עגן שבוע מאז הגיע אליה ממרוקו, שם היה לו עסק קטן של מטריות. 
   "מטריות?" תמה דודי הממולח, "דווקא מטריות באמצע המדבר?" והזר הסביר שזה הולך הכי טוב בצפון אפריקה, רבות הגברות הרוכשות לעצמן מטריות בתור שמשיות, להגן על העור שלא ישחים יתר על המידה בשמש הלבנטינית, וגם לכם כאן ביזרעאל, טען, רצוי להצטייד בשמשיות. ושמא יפתח כאן חנות קטנה? כבר שמע שברחוב באלנבי יש חנויות להשכרה בזיל הזול, ורוצה הוא לדעת האם יש אמת בשמועות.
   בשלב הזה נקהלו כל הסוחרים מבין הגברים בסעודה, קרבו אליו והחלו להרעיף עליו עצות, איפה הכי כדאי לשכור חנות. "הכי כדאי בבית רומנו," תרם אבי, שכן הייתה לו שם חנות גלנטריה, ואף הציע לזר שמיד אחרי חול המועד ילך איתו לברר האם יש חנות להשכרה במתחם. 
   הנשים גם הן קרבו ובאו כמה שיותר סמוך לאורח, להסתופף בצילו החרב, לא מפני שהיה גבר נאה, כלל וכלל לא – הכיצד אדם חיוור כל כך מגיע מן השמש הקופחת?  – אלא מפני שקיוו כי אולי בכל זאת מסתתר בדל אליהו מתחת לחליפה המהוהה ולגוף הכחוש, וייצא גם להן משהו מזה, אם לא עסקה הגונה (הגברים כבר חשבו כיצד יעשו על חשבונו של הזר כמה גרושים), אז אולי סט שמשיות בחינם, כמו אלה שתיאר הזר בשפתו המסולסלת והמתוקה: ורודות, מצויצות, עמוסות תחרים לבנים ונוצות יען, המעניקות תחושה מצננת ביום חם.  
   אנחנו הילדים עדיין הבטנו בזר בהשתאות, גם מפני שלא הבנו מילה משפתו המצחיקה, גם כי נראה לנו שלא מכאן, ובעיקר בגלל האכזבה הגדולה: לא אליהו זה ולא בטיח! סוחר מטריות עלוב ותו לא. עוד סוחר קטן וקטנוני כמו כל אבות המשפחה, שגם בימי חג ומועד מחשבים רווחים והפסדים במקום לחשב קצים. גם על ספסלי בית הכנסת ביום כיפור, שנרכשו בעשרות לירות, הם עוסקים במניין נכסיהם וקושאניהם במקום לחלות פני אלוהיהם. 
   מזל שנסתיימה קריאת ההגדה וגם הקושיות כבר נשאלו, ועוד מעט עמד להסתיים לו גם הסדר. הקרואים ילכו לבתיהם ברגל, לשמור על קדושת החג, ומה נעשה אנחנו עם זר שנקלע לביתנו בטעות? הלוא את משפחת סעדו חיפש, זו הכתובת שקיבל, טעות בוודאי, אבל לא נעים לזרוק יהודי בערב החג. 
   בעצה אחת הוחלט להציע לו את המיטה המתקפלת בהול, לא נוח אומנם, וזו גם מיטת סוכנות שנשארה משבוע המלחמה במקלט, אבל זה מה שיש, שייקח או שילך. אם לא נאה לו, לחשה לין אימי, שימצא לו מלון קטן על הטיילת, איפה שהזונות. והזר נאלץ לקבל את ההזמנה, כי באמת, לאן ילך בחצות של ערב חג?
   כבר ישנתי חזק כששמעתי צוויחות מכיוון ההול. מי יודע מה הייתה השעה, אולי שעתיים אחרי חצות. הבית נם לגמרי, ומלבד אותן צוויחות נשמעו רק קולות של נשימות. האם שוב רק אני שומעת? מה עם לין ששנתה כה קלה? אולי הקוגלגרים מכבידים על כרסה, או שצנחה לשנת מוות אחרי עשרים כוסות התירוש שלגמה. 
   מאחר שכך, החלטתי לקום מהמיטה ולראות בעצמי מה קורה. אולי אליהו הנביא שחורק שם בהול על מיטת סוכנות, מזכרת עוון ממלחמת ששת הימים, עולה ברגע זה ממש ברכב האש שלו השמיימה? רק בא לכמה שעות, מקשקש צרפתית, מוכר לוקשים על מטריות במדבר, מה בכלל יצא לו מזה, ועוד יותר מכך, מה יצא לנו מזה, איזה אירוע מפוקפק, לו אספר עליו לחברות בבית הספר, אדון את עצמי לחוכא ואיטלולא עד סוף התיכון. אפילו את אחותי לא הערתי. החלטתי לאזור אומץ ולהתמודד בעצמי עם אליהו הנביא הצרפתי. 
   אבל המראה היה יותר מדי. פשוט יותר מדי. אליהו המסכן שכב על מיטת הסוכנות, כשהתרנגולת העצבנית מקפצת לו על הבטן ומנופפת בכנפיה כמו בטקס כפרות. אלא שכאן היא עצמה ביצעה את הטקס, ואליהו הנביא הצרפתי היה בתפקיד הקורבן. ושניהם צווחו כמו מטורפים, ונוצות מכנפיה של התרנגולת עפו לכל עבר, כיסו את קירות ההול, נדבקו ללוסטרה האדומה ולתמונת הילד הבוכה, והתנחלו גם בכלוב של התוכי הירוק שמנצ'יק, שביחד עם אחותו הגדולה הלבנה נקם את נקמתם הקולקטיבית של בעלי הכנף בנציג עלוב זה של האלוהות. 

   

 

     © כל הזכויות שמורות ליעל ישראל    

 

  

 

 

17 תגובות

  1. יעלה, באמת יש לך סיפורי פלאות מהמשפחה. יכולת לרתק את כולם סביב השולחן הרבה יותר טוב מן ההגדה.
    ומסכן… אם זו הייתה לפחות יונה ולא תרנגולת, היה נשאר איזה פן מיסטי לעסק (היא לא רק של נוח, אלא גם מסמלת בנצרות את רוח הקודש).

    • נכון, אה? ומה שמדהים שכמעט הכול קרה, גם בסיפור הזה וגם באחרים. זה הכי בידור. מעניין אם גם לאחרים יש סיפןרים מוזרים כאלה במשפחה.

      ונראה שבגלל הנורא האנטי דתי כאן, דוטטקט תרנגולת צווחנית ולא יונה הומיה התאימה יותר.

      למרות שבאמת היתה לנו יונה "דתיה" שאהבה להאזין לזמירות השבת של אבי.

  2. פשוט נפלא! ואני רגילה להגיד על עצמי: לא קוראת פרוזה, אין לי נשימה ארוכה מספיק — שירים זה משהו אחר, וגם, רצוי שיהיו הייקו!

    אהבתי את הביטויים בלאדינו שהזכירו לי את הבית, ועם אבא בעל גלנטריה– פשוט המסת אותי, כמה אהבתי אותן. יש לי שיר ארוך שמזכיר גלנטריות בשדרות ירושלים… אולי אתן אותו כאן, למרות שכלם כנראה מעדיפים קצרים.

    תודה על ההנאה והצחוק

    • תודה סבינה!! בטח שתעלי את השיר על הגלנטריות. גם אני אהבתי גלנטריות. אחר כך אבי הפך את הגלנטריה שלו לחנות תכשיטים מלאכותיים, בקצב הזמן.

  3. איזה יופי. קבלתי את הצעתו של אמיר: נקריא את סיפורך בערב פסח הבא עלינו לטובה….

  4. יעל- את מלכה!!!!!!!!!!!!!!!!!

    סיפור יוצא מן הכלל, כתוב נהדר, ומרתק!!! אהבתי מאוד מאוד. והסוף מפתיע ומשעשע (איזה קוריצה טרונצ"ו וביריונית… חחחח)
    :))

  5. היי יעל
    נהנתי מהספור, זה שקראתי אחר כך שזה אמיתי זה מוסיף לזה את ההשתאות ? מה לא צריך דמיון… רק להתבונן,
    אני מאוד אוהבת ספורים מעדיפה על פני רומנים.
    חג שמח טובה

  6. סיפור ססגוני ומלא חיים וחן. כמקובל אצל יוספה.

  7. יעל, את יודעת כמה שנים לא שמעתי את המילה טרונצ"ו? עידן ועידנים, איך מילה, כמו סרט בהילוך אחורי מחזירה זכרונות. והסיפור, שפתיים יישקו,
    ועל סופו של הזר נאמר, ברוך היוצר תרנגולות

    • משה, לאמיתו של דבר גם אני שכחתי. זה יוסי וקסמן שהזכיר לי לאחרונה. בכלל, שכחתי הרבה מהלאדינו של הבית.

  8. ואני תהיתי איפה במעשייה המשפחתית הזו ישתלב הסגנון הגופני-בוטה-אמיתי שלך, והנה קיבלתי תרנגולת רצחנית. מטאפורי להפליא (אבל גם ממשי עד כאב).
    למעשה, מנקודת מבטו של הזר זו היתה יכולה להיות עלילת-דם אנטישמית נפלאה… (-:

    • תודה רונן.

      וכל תיאורי הקצבות? יש משהו יותר גופני ומבעית מזה? מרק עם שומן אפרוחים?

  9. אח, כמה צחקתי
    התרנגולת אצלך שמופיעה במערכה הראשונה אכן יורה במערכה האחרונה

    • תודה הדס.

      אוהו, איך ירתה זאתי. והכי היתה שונאת צבע אדום. היינו מראים לה עגבניה מרחוק, היתה שועטת ורצה כמו מטורפת ומכווצצת אותה לאבדון. ממש שור בזירה היא היתה. בחורה כארז. וכל זה, מיינד יו, בדירת שני חדרים.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל