אמיר אור
בננות  ~  בננות Blogs   ~  אמיר אור  ~  חושפת פסח ומכסה פסחיים *   התחבר

אמיר אור
משורר, מתרגם, חוקר ועורך

אתר הבית של אמיר אור
אתר הבית של אמיר אור


חפש


מלאן את כתובת ה E-Mail שלכן ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי
הצטרף כמנוי
בטל מנוי


הרשמה לעדכוני RSS




חושפת פסח ומכסה פסחיים *
17/04/2008 21:39:32

 

 
חושפת פסח ומכסה פסחיים  (1)


שׂה לעזאזל וצלוב של פסח  

חג הפסח הוא חג עתיק ביותר שקדם ליהדות באלפי שנים וראשיתו נעלמת בערפילי הפרהיסטוריה השמית. שורשיו של הפסח העברי נעוצים בשני חגי אביב - שהתאחדו לאחד. 
הראשון הוא 'חג הפסח', החל בירח המלא של ניסן, והוא חג נפרד מ'חג המצות' שמתחיל מן הירח המלא והלאה. המשותף לשני החגים הוא שהם חגי אביב וביכורים. 

המלה פסח  מציינת במקרא גם את בהמת הקורבן וגם את טקס הקורבן של בכורות הצאן. במיתוס העברי חג זה היה כרוך במכת הבכורות, בדיוק משום שפרעה מונע מן העברים לצאת ולזבוח מבכורות צאנם ולהקדיש אותם לאל. 
זהו ה'עיד-אל-אתחא' שלנו – חג רועים, שבמקורו אינו יהודי ואינו מוסלמי, אלא חג של ראש השנה שחל אז בחודש ניסן. חג שבו הקורבן שימש הן כסעודת חג (כבש) והן כסגולה כנגד המזיקים (תיש): הקורבן היה מעין 'שעיר לעזאזל' שנועד לרצות את כוחות האופל. 
בדת העממית של ערב הטרום איסלמית היו זובחים זבח כזה על סף הכניסה (המוגבה באבנים) לרגל חנוכת אוהל, חתונה או טקס הגנה מפני מגפה.  מדם הקורבן היו מזים על יריעות הפתח של האוהל כסגולה נגד המזיקים (יריעות אלה, שמוזזות לשם כניסה, הן ה'מזוזות').  

הקדמוּת העממית של החג ניכרת גם בהיותו קודם למוסדות הדת. בחג הערבי לא נלוותה לזבח הקטָרת קטורת או כל סמל דתי אחר של העברת הקורבן לרשות האל. כך היה גם בדת העברית: קדמותו של חג הקורבן הזה הייתה ברורה וידועה כבר בימי משה ומושרשת במסורת העממית. משום כך גם במקרא אין בפסח שום סמל דתי של העברת הקורבן לאל, ואין שימוש במקדש, מזבח או כוהנים. הפסח היה מסורת ידועה - כמו גם השבת - ומשה פשוט מכריז על הקדשתו של הזבח ליהוה. 'פסח הוא ליהוה' - כלומר, לא לשום אל אחר.

ומדוע אסור לשבור בקורבן הפסח שום עצם ויש לאכול אותו כמו שהוא? בדיוק מהסיבה שהפסח היה גם קורבן סעודה וגם קורבן לשם הגנה: כך, באנלוגיה מאגית, תישמר לאורך השנה גם שלמותם של האוכלים אותו.  אפשר היה להקריב גם מן הכבשים וגם מן העיזים, אך כנראה במקור הקריבו משניהם (התיש סימל את הצד האחר, כמו בשילוח השעיר לעזאזל ואחר כך בדמות השטן הנוצרי). 

הגדי - התיש הצעיר, והשה - האיל הצעיר, סימלו את ראשית השנה. השה סימל את האביב, את הלידה מחדש ואת ההתחדשות הקוסמית (האיל הוא השיא, ומשם באה רק ירידה). הבכור, שכמו השה מסמל את ההתחדשות אכן נפדה בשה או באיל.

זכר לקורבן הזה ולאופיו מצוי גם בקורבן הנוצרי של הפסחא, הלא הוא ישוע עצמו - "שה האלוהים הנושא חטאת עולם" - שעל פי מסורות הנצרות הקדומה הקריב את עצמו כקורבן חטאת לשטן.  מקור שם החג הנוצרי הוא יווני: פסחא פירושו PASSION , כלומר: 'הסֵבל' של ישוע. 

החג השני הוא חג הדגן, חג תמים יותר של איכרים, שנחוג שבעה ימים. ומדוע המצות? - כי ריטואלים משמרים לרוב פרקטיקות וטקסים עתיקים ללא שינוי (הרבה יותר מן המיתוס), ובחג הדגן היו חוגגים את מתנת הלחם בצורתו הקדומה ביותר, ללא התפחה, ואופים אותו "עוגות מצות" - כלומר כמין פיתה דקה עגולה, דמוית צ'פאטי. במצות כאלה (בניגוד לדיקטים שלנו) אפשר כמובן לעשות מצוות "כורך" כמו בפיתה ולעטוף בהן את האוכל: את המצה התימנית המסורתית עדיין מכינים ככה, וזה ממש טעים.

 


ההמשך:  "משתה היהודים": 
על סדר הפסח שלנו כמשתה יווני  -
http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=4615&blogID=182
אמיר אור © 2008

 



  


חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 17/04/2008 21:48
דפנה שחורי
אין סוף כיוונים ופסחיים ואופל וחגיגות וטקסים וקורבנות ושטנים ושיות תמימות

מעניין ביותר

חג שמח אמיר



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 17/04/2008 21:51
מיכל ברגמן
אז לא רק אצלנו אכלו מצות? טוב לדעת שהיו לנו שותפים לסבל.
מה המקורות לידע על החגים? ארכאולוגים?
חג שמח - עדיף בלי קורבנות מכל סוג.



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 / למיכל 18/04/2008 12:30
אמיר אור
האתר שלי
מיכל, את צמחונית? הזבח היה פשוט שחיטה לשם אכילה, אבל בעולם הקדום לא שחטו ללא טקס והגנה אלוהית.
בקשר למצות הוספתי משהו בעניינן. אלה לא הדיקטים האיומים שאנחנו אוכלים כיום.
והמקורות - שונים.
אם את שואלת על הפסח של הערבים הפגאניים - ישנו תיעוד, והמחקר "דת השֵמִים" של החוקר הסקוטי בן המאה ה-19 רוברטסון סמית'' - ספר יסודי למדע הדתות, ומרתק.




חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 18/04/2008 12:33
מיכל ברגמן
אני צמחונית רעיונית לא בפועל לצערי...
אבל קורבן כשלעצמו הוא מעבר לאכילת בשר.
התימנים מכינים מצות שהן כמו פיתות דקות - בטח כך היה גם פעם, לפני המצאת הדיקט.
מעניין. התכוונתי להבין מהו סוג התיעוד שעליו הוא התבסס. אובססיה של מי שלמדה היסטוריה כנראה.



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 / למיכל 18/04/2008 12:40
אמיר אור
האתר שלי
התיעוד הוא כמובן מעדויות שהועלו על הכתב. זוהי תקופת פרייזר ו"ענף הזהב" - לא אנתרופולוגיית השטח. אם לא קראת את The Religion of The Semites - שווה להזמין או גם ברשת -
http://www.case.edu/univlib/preserve/Etana/Lectures/Intro.pdf

בקשר למצות - הוספתי לכבודך למעלה כאמור(גם את התימנים). בדיקטים שלנו בכלל אי אפשר לקיים מצוות "כורך".



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 / למיכל 18/04/2008 12:42
אמיר אור
האתר שלי
נ.ב.
עוד חומר בנושא אפשר למצוא אצל ואלהאוזן ואחרים. נתחיל ברוברטסון סמית''...:)



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 18/04/2008 12:52
מיכל ברגמן
תודה!



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 / למיכל 18/04/2008 13:01
אמיר אור
האתר שלי
בעונג.
ולגבי הקורבן - ככל שזה יישמע מוזר, מקורו של הקורבן הוא דווקא במחשבה הומנית ומקדשת חיים.
אנחנו שוחטים רבבות בני צאן ובקר, תרנגולות ואווזים - בסרט נע וללא ניד עפעף. לעומת זאת, במחשבה המאגית-פגאנית נטילת חיים הייתה לשם הבטחת חיים אחרים, ואפילו טביחת כבש לסעודה הצריכה טקס דתי שייתן חסות אלוהית למעשה.

קורבנות חטאת היו שונים, בזה שנתפסו כמתן משהו לכוחות האופל כדי שיסתלקו, כפי שאסקימוסים משאירים את החלש ביותר לזאבים כדי שלא יתנפלו על כולם.



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 18/04/2008 13:17
מיכל ברגמן
כן אני יודעת - קרבן פסח הוא מהגדי כנגד המצרים ויש שטוענים שכנגד הנטייה לקדש את הרכוש וזה יפה וטוב - בודאי טוב מהעולם שלנו. הרי הכפריים ביהודה ובעולם העתיק בקושי אכלו בשר - "אין שימחה אלא בבשר ויין" כי זה היה באמת מאורע יוצא דופן.לא תעשייה המונית כמו אצלנו.
אעיין בלינק כשאהיה פחות טרודה - בכל זאת השתנו המתודולוגיות של מדעי הדתות מהתקופה ההיא - אני נורא נודניקית כשזה מגיע לעניינים האלה - האם זה מהספרים הקלאסיים האלה שעדיין הם אורים ותומים?



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 / למיכל 18/04/2008 14:30
אמיר אור
האתר שלי
מיכל, מה פתאום מנדנדת? כן, זהו בהחלט ספר מופת קלאסי של מדע הדתות עד עצם היום הזה, לא בגלל הנושא דווקא אלא בגלל המתודה.
כשהדברים אמורים בחקר תרבות חיה, למעשה התחום שחוקר אותה ''בשטח'' הוא מדע חדש יותר, האנתרופולוגיה, אבל הגבולות לעתים מטושטשים. בגלל המתודיקה החברתית של האנתרופולוגיה נוספו נקודות מבט, לעתים קצת קיצוניות (מלינובסקי למשל הסיק ממחקריו שהדת היא הדרך שהחברה מאליהה את עצמה).



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 / למיכל 19/04/2008 11:06
אמיר אור
האתר שלי
לא ידעתי שהגדי עניינו חומר. מכל מקום הוא רגל אחת בסיטרא אחרא...
הרבה אביב!



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 20/04/2008 17:49
אמיר אור
האתר שלי
תודה, דפנה. לא ידעת שכל כך שמח בפסח הזה, מה? הילולה עברית פגאנית - "שטנים ושיות תמימות" :)-
ויש לזה גם המשך יווני.
חג שמח גם לך.




חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 18/04/2008 01:37
רונית בר-לביא

אהבתי את המידע הקדום הזה,
מעניין.

אני זכרתי מהגן ש"פסח" בגלל המלאך שפסח על בתי הילדים היהודיים בהכותו את המצרים במכת בכורות,
וזה הסתדר גם לשונית.

תמיד מעניין לראות כמה מנכסת כל דת לעצמה מנהגים קדומים אוניברסליים.

ובעיקר אני שואלת, מה ההקצנה הנוראה עם הפיתות והלחם והכשר לפסח וכל הניג''וסים האלה.

בשביל להכין מנה אחרונה לליל הסדר המשפחתי הגדול, נאלצתי לקנות "קמח תופח כשר לפסח", איכס וכמה אירוני.




חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 / לרונית 18/04/2008 12:46
אמיר אור
האתר שלי
רונית, את צודקת בעניין הפסיחה - אלה המזיקים וכוחות האופל שאמורים לפסוח על הבית (כמו במיתוס של יציאת מצרים) או לדעת אחרים - השם קשור בטקס עצמו שבו היו פוסחים על הסף (משטח צר ומוגבה בפתח - לשם היגיינה).
והקצנה עם הקפדה היא כמובן מתכון עתיק איך להיות "צדיק" ולרדות באחרים. וניג''סת לרעך כמוך. ככה עשו גם עם בשר וחלב, מנהגי שבת, ומה לא.



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 18/04/2008 23:40
רונית בר-לביא

רעיון מצויין לתירוץ:
"אמא אבא אנלא יכולה לבוא,
עליי לפסוח על סף דירתה של הדודה XXXXמטעמי היגיינה"



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 / לרונית 19/04/2008 10:50
אמיר אור
האתר שלי
לזה ייקרא השבת עטרה ליושנה, ואת טעמי ההיגיינה נשמור לכלים המוגעלים ולעוף המכובס... מה יש לה לדודה XXX?



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 18/04/2008 05:08
אומי
מעניין מאד. אני עדיין אומרת שמצדי ההיתי פוסחת על הפסח כליל.



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 / לאומי 18/04/2008 16:37
אמיר אור
האתר שלי
אומי תודה, ומסכים איתך שהפסח שלנו נעשה פה די פסיחי. מתחילים בלהגעיל את הכלים (ייחס) ממשיכים בלדגדג פירורי לחם עם נוצה, לקנות מתנות לקופיקומן, לבשל לגדוד קוזקים, לחכות לאליהו שכבר יודעים שלא יבוא, ולבסוף לשיר חג דגיא מתוך עלפון חושים בלתי נשלט של חדוות עיכול. מעבדות לחירות, אבל... הכל עובר.



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 18/04/2008 07:07
תמי קאלי
האתר שלי
אמיר, "הסבל של פסח" PASSION
מרתק היה לחיות בחברה חקלאית. תודה על מנהרת הזמן..



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 / לתמי 18/04/2008 21:12
אמיר אור
האתר שלי
הפאסיון (ביוונית פאסכא) של ישו הוא חזרה לקורבן אדם... לא השה מחליף את האדם, אלא האדם את האגנוס דאי.
באווכריסט גם אוכלים מן הלחם שהוא בשרו ממש, ושותים מן היין שהוא דמו ממש.
מקווה שהנסיעה במנהרה לא הייתה ברכבת שדים. מכל מקום הפסח יגן עלינו מהם.



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 18/04/2008 22:05
תמי קאלי
האתר שלי
קרבן אדם? לקאלי זה נשמע מוכר אבל לתמי ממש לא...



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 / לתמי 19/04/2008 11:01
אמיר אור
האתר שלי
תמי (או קאלי) הפסחא במובן "הסבל" דווקא מאוד מתאים לנו, היהודים ונדמה לי שבעקבות ישוע, גם אנחנו עוסקים פה בסיגופים ותעניות. אחרת איך אפשר להסביר את ייסורי הפסח?



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 19/04/2008 11:08
תמי קאלי
האתר שלי
כן נכון. אבל כבר לא מתאים "קרבנות אדם" באופן מעשי. או אולי זה קורה גם בלי שזה מתאים, עם כל ההרג בכל כיוון- נורא.



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 / לתמי 19/04/2008 11:17
אמיר אור
האתר שלי
תמי, את לא מייצגת פה כראוי את קאלי, אבל בסדר, נסתפק ב"דרך הייסורים" של הנקיונות והקנעיידלאך.



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 19/04/2008 11:21
תמי קאלי
האתר שלי
פעם כשחיסלתי קנעיידל''ה, הוא קם בגלגול אחר ונתן לי לחי פולק''ע בפרצוף- אז למדתי צניעות.



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 / לתמי 19/04/2008 11:27
אמיר אור
האתר שלי
:)))))))))
כדאי לשמור דיסטנס.



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 18/04/2008 10:04
מוישלה
אמיר, אני מכין עצמי למשתה. הכריות להסיבה, היין, יאללה תביא את האפיקומן.

אביב דיוניסאי



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 / למוישלה 18/04/2008 20:06
אמיר אור
האתר שלי
מוישלה, אם ככה, ננסך לדיוניסוס ותעלינה ותבואנה נא החלילניות...
והאֶפּי-קוֹמוֹס? -בַסדר יש סדר... אחרי המשתה.
כל הדרכים מובילות אל אפלטון.




חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 18/04/2008 20:50
מוישלה
סדר צריך, אמיר, ואף על פי כן, אני עם חכמינו שאמרו את השירה הזו: "אהבה מקלקלת את השורה" :)-



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 18/04/2008 20:52
אמיר אור
האתר שלי
בפני קלקולים כאלה קשה לעמוד. בעונג ובכבוד - כתַר לי זעֵיר, אתקינהו ואעלנו:)



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 / למוישלה 19/04/2008 11:08
אמיר אור
האתר שלי
מוישלה, משנכנס אביב הפריחה בכל, הציפורים מצייצות,היין בכוס, הפרומונים באוויר, והשמחה בלב.



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 18/04/2008 10:39
איציק אביב
האתר שלי
מעניין ומלמד.




חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 / לאיציק 18/04/2008 23:17
אמיר אור
האתר שלי
בעונג, איציק. אביב שמח!



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 18/04/2008 11:08
איריס שני
האתר שלי
גם אני למדתי הרבה בזכות המאמר. חג שמח!



חושפת פסח ומכסה פסחיים - 1 / לאיריס 18/04/2008 23:05
אמיר אור
האתר שלי
בעונג, איריס, ואביב שמח גם לך.



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 18/04/2008 13:41
עדנה גור אריה
ושוב אני לומדת דברים חדשים, או יותר נכון משלימה דברים שידעתי בחלקם, ותודה לך על כך.
חג שמח אמיר ואנא המשך להשכיל אותנו, כי זה ייחודו של הבלוג הזה.
עדנה



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 / לעדנה 19/04/2008 11:04
אמיר אור
האתר שלי
תודה עדנה, הרבה אביב ויצירה!



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1...לאמיר 18/04/2008 13:55
סיגל
נהניתי לקרוא ולהשכיל , הכותרת מסקרנת והמידע מטריד את היהדות שבי.



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 / לסיגל 18/04/2008 14:12
אמיר אור
האתר שלי
תודה, סיגל. למה מטריד?
ניחוש: כנראה בגלל התביעות של היהדות (כמו כל דת) לאמת המוחלטת שהיא מייחסת למיתוסים שלה ולמקורות שלה.



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 / לסיגל 18/04/2008 14:12
אמיר אור
האתר שלי
תודה, סיגל. למה מטריד?
ניחוש: כנראה בגלל התביעות של היהדות (כמו כל דת) לאמת המוחלטת שהיא מייחסת למיתוסים שלה ולמקורות שלה.



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1...לאמיר 18/04/2008 15:24
סיגל
אענה לך על הלמה, נולדתי יהודיה ולכן אני יהודיה ובמשך כל החיים שלי אני מנסה למצוא בי את היהודיה שאני, ואינני מהאנשים שמסוגלים לעצום עיניים, מנסה להתחבר לדברים שנראים לי מתאימים ונכונים ושנמצאים ביהדות ולקרוא לעצמי דרכם יהודיה, ואז אתה כותב ומספר על חג יהודי שבכלל איננו חג יהודי ואני מוטרדת מאוד, מילא אני שלא ידעתי את העניין הזה אבל מה עם כל היהודים האחרים בעולם? איך כל מידע חדש חושף שוב ושוב שהיהדות היא סתם עוד דת, מה משאיר יהודים באמונתם? מה היה שם בדיוק בנקודה שבה השיקו האיניהדות והיהדות? למה פתאום ביום בהיר אחד כתבו אגדה וקראו לה הגדה? והכי מטריד אותי כרגע זה מאיזו סיבה כיסו פסחיים?



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 / לסיגל 18/04/2008 15:32
אמיר אור
האתר שלי
לא מבין, סיגל. את יהודיה רק מפני שככה אמרו לך, לא? זה חלק מההשתייכות לקבוצה ולהסכמות שלה, שזה בסדר גמור. אבל לחשוב שאנחנו מיוחדים וטובים יותר במשהו? זה מאוד לא מיוחד, כי הרי כולם חושבים ככה. כל עם וכל תרבות...
היהדות נוצרה בהשפעת דת זרתוסטרא, שהתערבבו בה היסודות הפגאניים העבריים שהיו שם קודם, במיתוסים השבטיים שנערכו בתפיסה יהודית וכונסו אחר כך למה שכיום קרוי "התנ"ך". אחר כך ספגה היהדות פילוסופיה ותרבות יווניות, אמונות גנוסטיות, ומה לא. היא סופרמרקט.
באותו אופן הנצרות השתמשה ביהדות ובמסורות פגאניות באירופה ודרום אמריקה. אותו דבר קרה לבודהיזם ולאיסלאם. אין בזה שום דבר יוצא דופן.



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1...לאמיר 18/04/2008 16:45
סיגל
לא התכוונתי לשאול מהו יחודה של היהדות ,אלא מה מחזיק אנשים באמונתם שיש אלוהים -שהבטיח לנו את הארץ הזו, שציווה עלינו לשמור על חוקותיו, שבשבילו אנשים קמים שעה קודם להתפלל, שבגללו עם חצוי לדתי וחילוני? הלוא אוכלוסיית היהודים הדתיים איננה מורכבת מאנשים טיפשים, וכמו שאתה חוקר או מכיר מחקרים, כך גם אני מניחה, שיש אצלם מי שבודק ומברר את מהות יהדותו ,אז מה בעצם מחזיק אמונה חוץ מעיוורון ואיך יכול להיות שכל כך הרבה אנשים עיוורים? ואז זה מחזיר אותי לחשוב שאולי יש שם בכל זאת משהו שנשגב מבינה חילונית?



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 / לסיגל 18/04/2008 16:52
אמיר אור
האתר שלי
מה מחזיק אותם? - אמונה.
לא ידע, לא מדע. הרצון להיות צודק ולבער את הספק (גם מקרב ליבותיהם של החופשיים).
וגם - היהדות היא דרך רוחנית בלי שום קשר לתביעה המטופשת למונופול על האמת ולשכתוב ההיסטוריה שהיא נוקטת.
הפרוטסטנטים לפחות הפרידו יפה בין חקר המקרא ההיסטורי לבין האמונה במשיח, וכך פילסו דרכים חדשות בחקר המקרא. אבל היהדות הולכת ודומה יותר ויותר לאיסלמיסטים מהסביבה.



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1...לאמיר 18/04/2008 17:29
סיגל
אוקיי, הבנתי. עכשיו אני קצת כמו ילדיי שכשקוראים בהגדה הם שואלים האם זה היה באמת? מתברר שפסח הוא באמת חג האביב וחג המצות ,אבל מה לגבי חג החירות? (אם פרעה בסך הכל מנע מהם להקריב בכורות צאנם לאל,אז מדוע נוצר צורך לשנות ולספר על מכת הבכורות כפי שאנו מכירים אותה?)



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 / לסיגל 19/04/2008 13:01
אמיר אור
האתר שלי
סיגל, זה לא בסתירה. המיתוס של מכת הבכורות משתמש באמונה ובפולחן שכבר היו קיימים - טקס קורבן ההגנה לכוחות האופל - ונותן לו עוד מובן והקשר. זהו מהלך רגיל במיתוסים ובדתות של כל העמים.
באותו אופן, למשל, קושרים את ברית המילה לאברהם למרות שהיא היתה נהוגה כבר בכל המרחב השמי, ושוב - בהקשר לא רחוק מהמשמעות המקורית של הטקס שהייתה ידועה לכל: הגנה, תחליף זבח, וברית.
חג סנוניות שמח!




חושפת פסח ומכסה פסחיים -1...לאמיר 19/04/2008 14:37
סיגל
לפי הירגזים שבחצרי מתחשק לי לאחל חג ירגזי שמח. (בכלל מתחשק לי שהירגזים והסנוניות הם אלו שיחגגו היום במקומי.)



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 / לסיגל 20/04/2008 18:03
אמיר אור
האתר שלי
ירגזים גם הולך, ובלבד שיהיה חג כשר...



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1...לאמיר 21/04/2008 13:23
סיגל
אויש הירגזי המסכן, נשמע כאילו העברת אותו בין שיני דמיונך ("גם הולך" ו"כשר"),זה החג שלו! הוא שמח ואנחנו...אנחנו אוכלים מצות, מעדן שכל האוכל אותו חווה שמחת חג עילאית,גופו מצמח כנפיים, וחרות נחרטת על נשמתו.



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 / לסיגל 21/04/2008 15:59
אמיר אור
האתר שלי
חס וחלילה, לא לזה התכוונתי (למרות שאת נותנת לי רעיונות!)
ומצות... לא ניסיתי....



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 18/04/2008 13:58
יעל בר שם
האתר שלי
כל כך יפה תיארת את חג הפסח עבור בשולשת הדתות, כי הרי בתורה לא מופיע ולו פעם אחת המילה חג ''הפסח'', אלא חג ''המצות''.
ואם כבר הזכרת בשעיר לעזאזל קראתי פירוש יפה מן התורה: היו שולחים כבשה או עז אל גורלו כמתנה לשטן כדי להשתיק אותו. אפילו אומרים שהיו זורקים את הבהמה שעלתה בגורל להיות השעיר לעזאזל מעל ההר "עזאזל''.



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 / ליעל בר שם 18/04/2008 14:21
אמיר אור
האתר שלי
תודה יעל, וגם על שהבאת את פרשת העזאזל. היו זובחים שעיר אחד, והשני, היה משולח למותו במדבר (אבל בימי בית שני הרגו אותו). היו מדרשים שזהו הר קורבן, שפירושו עֵז-אָזַל, כלומר קורבן העז. היו שחשבו שזו אלוהות דמונית, ועזאזל הוא המלאך המורד עזאל שמיכאל אוסר אותו במדבר דודאל. ועוד...
בבבל היו שולחים שעיר למלכת השאול ארשכיגל כתחליף לאדם, ואילו ביוון היו זורקים מצוק אדם שכונה ''פרמקוס''.
את ההגיון לזה כתבתי למעלה בתגובה למיכל על הקורבן.



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 18/04/2008 14:43
יעל בר שם
האתר שלי
עכשיו אני מבינה יותר טוב את הפירוש שקראתי מעם לועז, שמפרש את התורה.
אני קצת יותר מבינה אודות ''עזאזל'' - שמשום מה הייתה לי משיכה מיסתורית אליו.
תודה אמיר על ההסבר שלך.



חושפת פסח ומכסה פסחיים -1 / ליעל בר שם 19/04/2008 11:42
אמיר אור
האתר שלי
בעונג, יעל. חג סנוניות שמח!



 
© כל הזכויות שמורות לאמיר אור




אודות בננות בלוגס    ~     תקנון    ~     ארכיון    ~     צרי קשר

אחסון שרת ADCD IT