בננות - בלוגים / / ההצגה 'אסירי הכיבוש'
המומלצים של נטלי
  • נטלי הכהן

    כתבת תרבות. אוהבת לעדכן בכל מה שחם בעיר, הקרנות סרטים, מופעים, אירועים, פסטיבלים, ועוד. בעברי עיתונאית במגזין "את", פרסמתי שירה, מאמרי דיעה ומסה בכתבי עת מובילים וספרים. בין לבין מנסה להיגמל מההרגל המגונה הזה של להאזין לשיחות עוברים ושבים מחלון חדרי.

ההצגה 'אסירי הכיבוש'

אסירי מצפון

ההצגה "أسرى الاحتلال אסירי הכיבוש" שעולה בימים אלו בתיאטרון תמונע היא הצגה שעוסקת באסירים פוליטיים פלסטינים. נכון לחודש דצמבר 2019 מחזיקה ישראל ב-4739  כלואים "ביטחוניים" פלסטינים, מתוכם 2970  אסירים שמרצים עונש מאסר שנגזר עליהם, 1311 עצורים שטרם הורשעו בבית המשפט ו-458 עצורים מינהליים, הכלואים ללא משפט (לפי נתוני המוקד להגנת הפרט). ההצגה שכבר עוררה סערה בחוגי הימין, עוסקת בעולמם של אסירים פוליטיים פלסטינים ומציגה את חוויותיהם במאבק לשחרור לאומי, שביתת רעב, בידוד, חיי משפחה, וזיכרונות מהבית. את ההצגה מלווה השחקנית והיוצרת עינת ויצמן, שעברה תהליך של העלאת תודעה פוליטית, ונפגשה עם אסירים פוליטיים לשעבר שנכלאו בישראל, וכתבה את ההצגה יחד עם אסירים אלו. ההצגה שבקרוב תעלה על במות באירופה, היא חוויה אמנותית קשה לצפייה, לרגעים הרגשתי שאני רוצה להסיט את המבט מהבמה משום שהתכנים שעלו היו קשים רגשית, בטח לי שכותבת על זוגות אוהבים בהם הגבר פלסטיני ויש ביניהם כאלה שהיו אסירים פליליים בשל שהייה בישראל ללא אישורים. זו הצגה דינמית שתופסת בבטן ולא מרפה, השפה ערבית והתרגום בעברית פרי עטה של דארין טאטור הנהדרת שהיא גם חברת פייסבוק שלי ואשה יקרה וכותבת נפלאה. יחד עם זאת ההצגה אינה חפה מפגמים לטעמי, לא ברורה הסיבה שבמהלך החקירה אחד האסירים (ג'לאל מסארווה יפה התואר והמוכשר שזכור לטוב מ'סופת חול') מסיר את בגדיו וחושף ישבן. לא ברור מדוע זה היה נדרש, גם בחקירות פליליות לעיתים מבקשים להסיר בגדים ולהישאר ערומים, אז מה ההבדל בחקירה "ביטחונית", נדמה שהקהל היה קצת בשוק, חשבתי לעצמי שאם היו נשים דתיות יהודיות או מוסלמיות בקהל זה קצת טעם לפגם.

חוץ מזה ההצגה חשובה פוליטית, ומפנה זרקור לזכות של פלסטינים להתנגד לכיבוש, בזכותם להתייחדות שנמנעת מהם, לטיפול רפואי הולם, לביקורים משפחתיים כמו לכל אסיר וגם להשמיע את קולם ולהפוך אותם לאנושיים ולא עוד לאסירים "ביטחוניים". רוצו לצפות!

 

מאת ובבימוי: עינת ויצמן ואסירים פוליטים // עוזרת במאית:  רוני פלזן // עיצוב במה: סלים שחאדה // עיצוב תאורה: איל דניאל // תרגום: דארין טאטור // דרמטורגיה וליווי אמנותי: ניצן כהן // יעוץ: אבי גיבסון בר אל // צילום: דוד קפלן // שחקנים: קאמל באשה, ג'לאל מסארוה, רביע חורי, ביאן ענתיר,

צילום: דוד קפלן

רוני פלזן: לפרטים  feltchie@gmail.com .0545346047

 

הצגות קרובות: 7/1/2020 יום שלישי בשעה 20:00

12/2/2020 יום רביעי בשעה 20:00

בתיאטרון תמונע, רחוב שונצינו 8, תל אביב יפו

 

קרדיט דוד קפלן (2)

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לנטלי הכהן