בננות - בלוגים / / הדחקה רגשית והנפש דפנה שם טוב מסבירה
דפנה שם טוב
  • dafnashemtov

הדחקה רגשית והנפש דפנה שם טוב מסבירה

הדחקה רגשית והנפש / דפנה שם טוב

הדחקה היא אחד ממספר מנגנוני הגנה אוטומטיים. זהו מנגנון הגנה מול רגשות וזיכרונות אשר קשה לנו באופן לא מודע להתמודד עמם. למנגנון הגנה אוטומטי זה,יש השפעה על הנפש שלנו.  הדברים אותם אנו מדחיקים אכן מודחקים, אבל נשארים בתוכנו באופן אחר / מפי – דפנה שם טוב מטפלת זוגית, פרטנית משפחתית;

המילה הדחקה מגיע מהפועל "דחק", שפירושו לדחוף ולהרחיק מאיתנו והלאה דבר מה, או לדחוס אותו למקום צר ורחוק. כך פועל למעשה מנגנון ההגנה הנפשי  הזה.  דברים שקשה מידי לשאת אותם-רגשות שליליים, תשוקות ודחפים לא רצויים  זיכרונות קשים

ועוד,מודחקים באופן אוטומטי מהמודע. ובמקרה כזה הם מתאכסנים בתת מודע. וכשזה קורה,נוצרת אצל האדם שהדחיק תופעה הנקראת "דחק" .שזה אומר מועקות נפשיות,מתחים וסטרס.

דפנה שם טוב הדחקה רגשית

דפנה שם טוב הדחקה רגשית

השפעות ההדחקה הרגשית

אבי הפסיכואנליטיקה, זיגמונד פרויד,הזהיר מההשלכות של מנגנון ההדחקה,(במקביל הוא גם ציין את הפונקציה הטובה דיש למנגנון הזה). מה שהודחק עדיין קיים בתת מודע, ועלול להתעורר או להפציע בדמות סימפטומים פתולוגיים מסוגים שונים. ההדחקה גם מצריכה השקעת אנרגיה נפשית, על חשבון כמות האנרגיה שיכולנו להשקיע בכיוונים חיוביים יותר.

לפעמים הדחקה רגשית היא מאוד יעילה, ומאפשרת לנו לאחסן דאגה בצד ולהתמקד בדברים חיוביים יותר, אבל ל"שמירה בבטן" של כעס, טראומה, דאגה, עצב, פגיעות, פחד וכו' יכולות להיות השלכות שליליות, ולהוליד הרבה יותר רגשות שליליים  התפרצויות, ו"ניתוק" רגשי, יכולות להתפתח אובססיות  שמקורן לא תמיד ברור (למשל מחשבות אובססיביות טורדניות), התפתחות מחלות נפש וכן הלאה.

בטיפול המטפל יכול לזהות מנגנוני הגנה,יכול לזהות את הנטייה להדחיק וכן יכול לזהות את הדברים שהודחקו ולטפל בהם.

יש מנגנון הגנה מצויין שהוא מנגנון מודע. מנגנון "דחיקה".בשונה ממנגנון ההדחקה,מנגנון הדחיקה משרת את אותה מטרה שמשרת מנגנון ההדחקה. ההבדל הוא שלמנגנון דחיקה,אין תופעות לוואי ונזקים נילווים. מנגנון דחיקה הוא מנגנון שמשרת את האדם,כשהוא בוחר לדחוק דברים מיותרים. זהו מנגנון שעוזר לרמת ארגון אישיות תקינה. האדם שולט בתודעה ולא היא שולטת בו.

בטיפול אפשר לזהות מנגנוני הדחקה, לפתח מנגנוני דחיקה, ללמוד להבחין מתי אני מדחיק (לא רצוי) ומתי אני דוחק (מאוד רצוי) וכמובן לפתח חוסן רגשי שיאפשר להתמודד עם נושאים מורכבים באופן מצמיח וראוי.

לשאלות – ניתן לפנות אל דפנה שם טוב

נמשיך להסביר ולתאר בפוסטים הבאים.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לdafnashemtov