בננות - בלוגים / יחזקאל רחמים / אז איך בעצם כותבים לילדים?
הנמל
  • יחזקאל רחמים

    סופר

אז איך בעצם כותבים לילדים?

בעקבות תקלה טכנית (הטקסט נדבק לכדי עיסה בלתי קריאה) הפוסט מופיע בתיבת התגובה הראשונה.

14 תגובות

  1. במהלך חודש פברואר 2010 אתחיל להעביר שתי סדנאות על כתיבה המיועדת לילדים (הכותבים הם מבוגרים, הקוראים המיועדים – ילדים, או גם ילדים). הסדנאות יערכו במסגרת "סדנת אמני הקיבוץ". סדנה אחת תהיה סדנה "כללית". הסדנה השנייה סדנה ייחודית המיועדת לסבים ולסבתות המעוניינים לכתוב עבור נכדיהם.

    מצורפים בהמשך פוסט זה תיאורי שני הקורסים, לפחות ברמת הצהרת הכוונות, וכן קישורים לשם קבלת פרטים נוספים ו/או להרשמה.

    בפורום הזה אני יכול להוסיף שאני מצפה מהסדנאות לחוויה מחכימה, מועילה ונעימה.

    והנה, על הדרך ובתזמון די טוב, גם כמה פרטים על ספרי "לוי הלויתן הקטן" שעתיד לצאת ולעמוד אל גורלו בחנויות הספרים (המובחרות כמובן) כבר לקראת סוף השבוע הקרוב.

    http://sports.nrg.co.il/online/47/ART1/975/521.html

    להשתמע ו/או להתראות בטוב,
    יחזקאל

    1.
    אז איך בעצם כותבים לילדים?
    כתיבה עבור הגיל הרך וגיל ראשית הקריאה

    יחזקאל רחמים יום ב' 20.30-18.00
    3 ש"ש ב- 14 מפגשים, סה"כ 42 שעות
    מפגש ראשון: 15.2.10 מפגש סיום: 24.5.10

    אז איך בעצם כותבים לילדים? תשובתו של הסופר הרוסי הנודע מקסים גורקי לשאלה הזו הייתה: "בדיוק כפי שכותבים למבוגרים, רק יותר טוב". מהי הגישה הנכונה לפנות לילדים? יאנוש קורצ'ק, איש חינוך וסופר, הדגיש מאוד את הכבוד שילדים ראויים לקבל. טוב, אז מה המתכון לכתיבה מוצלחת עבור ילדים? האם ייתכן ש"הילד שבתוכנו" מחזיק את המתכון מגולגל בתוך בקבוקון סודי עשוי זכוכית סגולה? אולי באמת…

    הסדנה הנה סדנה מעשית לכתיבה עבור ילדים ("הגיל הרך", ראשית קריאה ומותר לגלוש גם הלאה). ההשתתפות פתוחה ללא דרישות מקדימות. המשתתפים יתנסו בכתיבת פרוזה ושירה לילדים. חלק ניכר מהשיעור יוקדש לקריאת חומרים של המשתתפים ולשיח סביבם. מרבית הכתיבה תהיה עצמית מחוץ לכיתה, אך יינתנו גם תרגילי כתיבה קצרים בכיתה. המעונינים יוכלו לקבל ליווי בפיתוח ובטיפוח ספר ילדים משלהם.

    במהלך הסדנה יעיינו המשתתפים באגדות ילדים (שלא בהכרח נכתבו עבור ילדים), בטקסטים שנכתבו לילדים על ידי גדולי הספרות העולמית (טולסטוי, קיפלינג, צ'אפק…), בקלאסיקה עברית (לאה גולדברג, מרים ילן שטקליס… ) ובכתיבה עכשווית מקורית (רינת הופר…) ובתרגום (טרופותי…). דרך עיון בטקסטים תידון קשת שאלות הנוגעת לכתיבה לילדים: האם מדובר בתחום נבדל של הספרות? מי הילד שעבורו אנו כותבים? מה עושה יצירה לילדים ליצירה מעולה, והאם באמת קיים מתכון? ומה על החרוז, החזרה, המוזיקליות, הדיאלוג עם האיורים, הקונספט. והתוכן, ריאליזם על "עולם הילד", הפלגה כיד הדמיון הטובה אל מחוזות הפנטזיה, או אולי אפשרות ביניים אחרת? ומה על הסיפור? ואולי מוטב לחזור להתחלה ולמעשה ולבחון בעצמנו, איך בעצם כותבים לילדים?

    2.
    אז איך בעצם כותבים לנכדים?
    סדנה ייחודית לסבא ולסבתא המבקשים לכתוב לנכדיהם

    יחזקאל רחמים יום ב' 12.30-10.00

    3 ש"ש ב- 14 מפגשים, סה"כ 42 שעות
    מפגש ראשון: 15.2.10 מפגש סיום: 24.5.10

    הסדנה הנה סדנה מעשית ייחודית המיועדת לסבים ולסבתות, המעונינים לכתוב עבור נכדיהם. המשתתפים יתנסו בכתיבת פרוזה ושירה לילדים. חלק ניכר מהשיעור יוקדש לקריאת חומרים של המשתתפים ולשיח סביבם. מרבית הכתיבה תהיה עצמית מחוץ לכיתה ויינתנו גם תרגילי כתיבה קצרים בכיתה. עניין מיוחד יוקדש לשיח הבין דורי בספרות הילדים. המשתתפים יתבקשו לשאול את עצמם – מי הוא נכדי ומה ייחודו? מה המתנה שלי עבור הנכד? ואיך יוצרים את המתנה הזו בדרך הכתיבה?

    במהלך הסדנה יעיינו המשתתפים באגדות ילדים (שלא בהכרח נכתבו עבור ילדים), בטקסטים שנכתבו לילדים על ידי גדולי הספרות העולמית (טולסטוי, קיפלינג, צ'אפק…), בקלאסיקה עברית (לאה גולדברג, מרים ילן שטקליס… ) ובכתיבה עכשווית מקורית (רינת הופר…) ובתרגום (טרופותי…). דרך עיון בטקסטים תידון קשת שאלות הנוגעת לכתיבה לילדים: האם מדובר בתחום נבדל של הספרות? מי הילד שעבורו אנו כותבים? מה עושה יצירה לילדים ליצירה מעולה, והאם באמת קיים מתכון? ומה על החרוז, החזרה, המוזיקליות, הדיאלוג עם האיורים, הקונספט. והתוכן, ריאליזם על "עולם הילד", הפלגה כיד הדמיון הטובה אל מחוזות הפנטזיה, או אולי אפשרות ביניים אחרת? ומה על הסיפור? וגם, איך מפנים את כל השאלות הללו במחשבה על נכד או נכדה מסוימים כדי להעניק להם מתנה ייחודית?

    לפרטים ולהרשמה:

    סדנת אמני הקיבוץ
    מנהלת: שולה קובו

    http://www.sadnat.org.il
    sadnatam_org@012.net.il

    טל': 03-6919680
    פקס: 03-6092749
    רחוב איתמר בן אבי 5, תל אביב

    לתיאורי הסדנאות באתר "סדנת אמני הקיבוץ":

    http://www.sadnat.org.il/info/horef_aviv_2010/900_ktiva_horef_2010.htm

    • טובה גרטנר

      היי חזקאל
      לכתוב לילדים זה כמו לכתוב למבוגרים, רק עם ריכוז יותר גבוה.
      לפו הדב יש ריכוז גבוה של החבורה הזאת, ואם זה היה כתוב למבוגרים זה היה צריך להיות עשיר יותר, עם תאורים רחבים.
      אבל רציתי לומר לך, משהו חשוב…. למה לומר שזה לסבתות…. תדע שיש המון המון אנשים שחולמים דוקא לכתוב לילדים. רוב הספרים שיוצאים הם של אנשים צעירים.
      בהצלחה רבה, זה חומר מקסים הספרים של ילדים.
      אני מאוד אוהבת את הספר של נורית זרחי על החתולה פיטוניה:'אם אמא שלי לא אוהבת אותי, אז מי יאהב אותי?'
      להתראות טובה

      • יחזקאל לטובה גרטנר

        למרות המעקשים הטכנולוגיים המוזרים, אני שמח שהתפתח דיון בעניין עצמו – ספרות הילדים. אכן חומר מרוכז ולא פשוט לטיפול. כאן נדמה לי שהכלל של "סבלנות אין קץ מביאה לתוצאות מיידיות" פועל בצורה החזקה ביותר.
        מעניינת מאוד ההערה על גיל הכותבים לילדים. אני קצת סוציולוג, אז הייתי שואל על מה זה נשען? אני חושב שלמי שיש את זה זה מעבר לגיל, זה הופך לפרויקט חיים. הנה חיה שנהב לפני ארבעים שנה ועכשיו. זו דוגמה. מעניין אם יש באמת כלל.
        לגבי הסבים והסבתות, חשבנו על קונספט כזה כי גם בזה יש ייחוד. הרצון החזק לספר משהו מסוים והרצון לספר למישהו מסוים, באופנים שלאו דווקא קשורים לאוהלה של ספרות. זה מעניין אותי ויכול להניב הרבה ברמה האנושית החשובה לי מאוד.
        איני מכיר את הסיפור הזה של נורית זרחי. אלך לבדוק במהלך הכנת הקורס. מבטיח.
        תודה רבה
        יחזקאל

  2. אחרי הרבה זמן ניסיתי לשוב ולפרסם פוסט בבלוג. לא ברור לי על מה ומדוע הטקסט נדבק לעיסה כזו. בתגובה שלעיל הטקסט עלה בלי להידבק. אם מישהו רוצה להציע עצה לתיקון הבעיה אשמח מאוד. בטוב, יחזקאל

  3. בהצלחה!

  4. יעל ישראל

    בהצלחה יחזקאל. תבדוק עם שירלי מה הבעיה.

  5. יעל ישראל

    בהצלחה יחזקאל. תבדוק עם שירלי מה הבעיה.

  6. יעל ישראל

    בהצלחה יחזקאל. תבדוק עם שירלי מה הבעיה.

  7. יעל ישראל

    בהצלחה יחזקאל. תבדוק עם שירלי מה הבעיה.

  8. יעל ישראל

    בהצלחה יחזקאל. תבדוק עם שירלי מה הבעיה.

    • יעל יקרה,
      חזרתי קצת לעניינים, אבל על הילוך נמוך יותר.
      אני עדיין בחופשה וירטואלית.
      לא מוחק את החזרה של המסר שלך. זה יפה בעיניי ההצעה לבדוק את הבעיה הטכנית שחוזרת כך שוב ושוב.
      מעניין לתהות על מוטיב החזרה בספרות הילדים.

      קראתי פעם בספר על שיווק פוליטי שהחזרה היא הטיעון המשכנע ביותר. את מבינה? החזרה היא הטיעון המשכנע ביותר

      הרבה טוב יעלה יקרה,
      יחזקאל

  9. גיורא פישר

    בהצלחה
    ברוך הבא
    אני מקווה שתנצל את הבלוג גם להעלות יצירות שלך.

    • תודה רבה על איחולי ההצלחה. אני עדיין מנסה לאסוף את עצמי כאן בארץ אחרי חזרה משנתיים בפריז. הספרות כמובן זה ערוץ מרכזי. תודה לחברים על הברכות על ספרי "פיגומים" בערוץ האישי. אני לא בטוח שאני ממש חוזר לפעילות של פרסום סדיר בבלוג (לא ברור לי למה הטקסט שפרסמתי נדבק לכדי עיסה… אולי זה סימן). יכול להיות שאני פונה למדיומים יותר ארוכים ויותר איטיים, מה שמצריך צלילת עומק. הכול זה דיבורים יפים, אני מקווה ששם יצליח לי. אחרי "פיגומים" כמה דברים השתחררו והוקלו ואני מניח שאני יכול לחזור לפרסום אקראי פה ושם. אני נמנע מלפרסם ביקורות שהתפרסמו עליי ולדחוף את הדיון. זה לא נראה לי נכון כל כך, למרות שאני לא לגמרי בטוח. היו ביקורות בעיתונות שנעלמו לעולמים בהיעדרן מהרשת. טוב, שוב בתל אביב, שוב בבית קפה (מסריק הפעם), נותרה שלישה כוס בירה ואז חזרה הביתה. היו בטוב באשר תהיו ובאשר תעשו 

    • הי גיורא,
      לא פרסמתי את זה כאן, אבל כינסתי כמה מיצירותיי החשובות בספר הסיפורים "פיגומים" שיצא לפני כשלושה חודשים בקיבוץ המאוחד.
      אני מניח שמתי שהוא אחזור לפרסם כאן. אני נמצא במהלך קצת גדול שקצת גונב את כולי. מניח שתדירות הצורך לשתף משתנה עם הזמן.
      נראה מה יהיה, ב"ה שיהיה טוב,
      יחזקאל

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© כל הזכויות שמורות ליחזקאל רחמים