בננות - בלוגים / / תיקון הנשמה
יוסי וקסמן
  • יוסי וקסמן

    נולד ביפו, גדל בירושלים ושירת במודיעין שדה בסיני. לאחר שהשתחרר מצה"ל למד פילוסופיה ותולדות האמנות באוניברסיטה העברית, והוא בוגר המחלקות לעיצוב גרפי וּוידיאו-ארט באקדמיה בצלאל. היום הוא מתגורר עם בן-זוגו, אבי קדמי, בכפר האמנים עין הוד, ומטפח את ביתו ואת שלושת הכלבים שלו, סופי, גולי ומימי. הוא בעל משרד לעיצוב בארץ ובחו"ל. ספרו ליבשן זכה בפרס אקו"ם ליצירה המוגשת בעילום שם. וקסמן זכה גם במענק מאת הקרן לקולנוע ישראלי לפיתוח תסריט על-פי ספרו ליבשן. יוסי וקסמן בלקסיקון הספרות העברית החדשה. יוסי וקסמן באתר הרשמי של אמני עין הוד יוסי וקסמן בוויקיפדיה

תיקון הנשמה

מאת: אריאל קרס 
מתוך ריאיון עם יוסי וקסמן במוסף "מעריב סגנון"
יוסי וקסמן ארג מהחומרים של חייו את ספרו "אל נא תאמר לי שלום". עברו הדתי וההווה ההומוסקסואלי שלו משתקפים בסיפורי נשמתה של יהלומה לוי המתה, שהם ביקורת נוקבת על החברה הישראלית.
  
לא קל להיכנס לספרו של יוסי וקסמן "אל נא תאמר לי שלום" (הוצאת כתר). הסיפור נסב על זכרונותיה של יהלומה לוי, אשה "ספרדייה" או "פרענקית", בת היישוב הישן בירושלים, המגוללת את סיפור חייה, אהבותיה, שנאותיה, השמחות, ההשפלות וכל היתר. לא קל, כי על פניו יש כאן מעין רומן למשרתות. וקסמן עצמו מודה: "אפשר לקרוא את זה כמלודרמה, סרט ערבי. אבל בפנים החבאתי סכינים".

קודם כל צריך להתרגל לנקודת המוצא: יהלומה מספרת את סיפור חייה לאחר שהיא כבר שוכנת עפר זה שמונה שנים. ואחר כך, כשמתרגלים גם למשפטים הקצרים, לשימוש המורכב בשפה גבוהה ובשפת רחוב ולקלישאות שנעשה בהן שימוש אירוני מכוון, מתגלות האבחנות המדויקות והראייה המעמיקה של יוסי וקסמן. ניכר גם ההומור הדק, הלגלגני לעתים והמושחז כאזמל של מנתחים, בו משתמש וקסמן כדי לחתוך את החברה הישראלית באופן כירורגי, חד ומדויק. הזווית הנשית שממנה בחר וקסמן לספר את קורותיה של יהלומה לוי, בגוף ראשון, מאפשרת לו גמישות מקסימלית בשימוש בהפוך על הפוך. בחיים הוא דווקא הרבה יותר נינוח והרבה פחות ביקורתי.

לווקסמן יש משרד לעיצוב תערוכות. הוא מקים שם ביתנים לחברות גדולות בארץ ובחו"ל. אבל זו רק הפרנסה, לדבריו. העיקר זה הכתיבה, הכרה שהבשילה אצלו לאט לאט. "נוכחתי עד כמה הציור מוגבל לקנווס, לגלריה ולקיר של המוזיאון. אחרי שאיירתי כמה ספרי ילדים, כתבתי כמה ספרי ילדים ועברתי לספרי מבוגרים". 

– כתיבה יותר קומוניקטיבית מציור?

"בוודאי. בציור, אנשים באים לראות אותך בגלריה או במוזיאון, ולא תמיד מבינים מה אתה רוצה מהם. ספר זה הדבר הכי חזק. אנשים מחרבנים, שותים, אוכלים וקוראים ספרים, ועד שלא ישבטו אותנו זה לא ישתנה".

"אל נא תאמר לי שלום" הוא ספרו השני למבוגרים של וקסמן. הראשון, "אלכסנדריה יקירתי", עסק בשלושה גברים הומוסקסואליים היוצאים לאלכסנדריה שבמצרים לחפש אהבה. גם ב"אל נא תאמר לי שלום" מתגלה הקו ההומוסקסואלי, אבל הוא בהחלט אינו העיקר. הראיונות שבאו בעקבות ספרו הראשון של וקסמן חיטטו, כצפוי, בעיקר בנטייתו המינית. הוא אמנם הומוסקסואל מוצהר, אבל אינו מייחס לכך חשיבות מרובה. אין לו שום בעיה עם זהותו המינית, והוא חי כבר שנים רבות עם בן זוגו בדירה בגבעתיים.

– אתה גבר שכותב מנקודת מבט של אשה.

"כשעמוס עוז כתב את 'מיכאל שלי' בגוף ראשון של אשה, מישהו שאל אם הוא הומו?… ותרצה של ש"י עגנון ב'בדמי ימיה'?… זה אתגר להיכנס לעור של בן המין השני. חושבים שלי זה יותר קל בגלל מי שאני, אבל זה לא נכון – אני גבר כמו כל גבר אחר".

– ובכל זאת, הצבא הוריד את הסיווג הבטחוני שלך כשהיית קצין במודיעין.

"המשטרה היתה רושמת הומואים בגן העצמאות, היתה רשימה שחורה שכנראה הגיעה לאן שהגיעה… זו לא בריקדה שאני רוקד עליה, פשוט כך המדינה שלנו עבדה עד לא מזמן. מי שעסק אז בחומר מסווג הועבר מתפקידו".

– הומופוביה בעידוד ממלכתי.

"עכשיו, כשאני מסתכל לאחור, אני מבין שיש בזה איזה היגיון, כי הומואים פשוט קל יותר לסחוט. היום זה לא רלבנטי, זה כבר לא קשור לחיים שלי עכשיו, וחוץ מזה – אין לי ארץ אחרת. צריך לאהוב את הכלה איך שהיא".

– הספר מלא בדימויים מטרידים של רקב והתפוררות.

"ההתפוררות הפיסית היא סוג של מטאפורה להתפוררות נפשית. במשך כל הספר יהלומה מפוררת את הנשמה שלה, עושה לעצמה אנליזה, מפרקת את עצמה כדי לבנות מחדש את השלם. חשבתי לעצמי, למה אשה תתגעגע כשהיא נהפכת לאוויר? לטעם של האודם על השפתיים, לטעם של הקפה והעוגה; לצביטה של העגילים על האוזניים, לקשקוש של הצמידים על הידיים, לווסת שלה, לצלוליטיס שלה… מכאן היא מסתכלת לאחור ומספרת את קורות חייה, מנסה להשלים ולתקן. לפי הקבלה הנשמה מתגלגלת כדי למצוא תיקון, להזדכך. גם מי שלא מבין בקבלה יוכל להזדהות, כי הקטע של מירוק הנשמה, שהוא החזרה בתשובה האמיתית, נראה לנו טבעי. זה טבוע בעם שלנו".

– משה, בעלה של יהלומה, הוא גבר די נלעג, והגבריות הישראלית לא יוצאת אצלך טוב. 

"הגבריות הישראלית כוחנית באותה מידה כלפי נשים, ערבים, הומואים, מכוערים וכל מי שחלש. משה הוא לא רק נכה פיסית, הוא גם נכה נפשית. הוא השאקל, משחק אותה, שם על עצמו ערפל של שב"כניק, אבל הוא לא גיבור גדול – רק עליה ועל שאר בני משפחתו. בסוף גם יהלומה מבינה את זה". 

– לא רק הגבריות יוצאת אצלך בשן ועין. יהלומה לוי מציבה בעצם מראה, לא מחמיאה במיוחד, מול הישראליות בכלל.

"השתמשתי בה כמו מראה בבתי מלון, כזאת שמגדילה עד שאתה יכול לראות את השחורים בפרצוף. היא אשה פשוטה, ספרדייה, כאילו מטומטמת, אבל יותר חכמה מאלף פרופסורים. היא לא מציגה תמונה אובייקטיבית. היא מתעניינת בשמלות ודברים כאלה, אבל היא אשה מאוד חזקה, מטאפיסית. בעזרתה רציתי לקיים דו-שיח עם הישראליות והיהודיות שלי".

היהודיות, או ליתר דיוק, הדת היהודית, מהווה מטרה לחיציה המושחזים של הגיבורה. יהלומה מספרת איך נפגשה פתאום עם שפרה ירושלמי, חברת ילדות שחזרה בתשובה ו"נהייתה אדוקה" וכעת "פניה חבויות בכובע לבד גדול ובשיער מלאכותי… גופה מסורבל בחליפה חומה כהה ולרגליה נעליים אורטופדיות", והיא "מברכת את אלוהים פעמיים בחמש דקות". דעתו האמביוולנטית של וקסמן על הדת והדתיים מושפעת כנראה מחוויות ילדותו. כשהיה בן שבע עברה משפחתו לירושלים, ובעקבות המעבר חזרה בתשובה. "מחיים של קולנוע, סרטים הודיים, 'צלילי המוסיקה' 30 פעם בחודש (אביו היה בעל בית הקולנוע גלרון ביפו, א.ק) הפכתי לילד עם כיפה שחורה. ההורים שלי אמנם חזרו בתשובה לייט, אבל הם שמו אותי בבית ספר של דוסים".

– סבלת?

"לאו דווקא. יש לי זיכרונות יפים מהתקופה ההיא, המסגרת הדתית היתה חמה ותומכת. אז, לחזור בתשובה לא היה במודה. היום זה הרבה יותר מקובל. לאנשים נמאס להילחם, אז הם חוזרים בתשובה. זה חלק מהעידן החדש, הפיוז'ן..

– ההורים שלך לא התמידו עם הדת.

"כשהייתי בגיל ההתבגרות הם חזרו בשאלה. לי זה היה קשה. די פחדתי והלכתי עם כובע טמבל שנה שלמה כי לא רציתי להוריד את הכיפה בבית הספר החילוני. אבל אני מודה לאלוהים שזה קרה, שהייתי דוס".

– ובכל זאת, יש לך ביקורת קשה על הדת.

"הביקורת שלי היא על הדת של היום, הרבניות האלה שצועקות 'צדיקות שלי, רבניות שלי'. עליהם אני כועס נורא. הם לוקחים אנשים כמו יהלומה ועושים להם סלט בראש".

– יהדות והומוסקסואליות לא ממש מסתדרות ביחד.

"ביהדות אומרים, למשל, שמי שאין לו ילד הוא לא בנאדם שלם. היהדות שלנו שולטת בנו גם אם אנחנו לא מודעים לזה. ינקנו את זה עם החלב. אבל לא רק היהדות מתנגדת לזה. כל דת מונותאיסטית מקדשת את המשפחה, ומי שאחר נדחק לשוליים. המאסה של העולם זה אבא-אמא-ילדים. גם בטבע זה כך".

– והיום אתה עוד מאמין באלוהים המונותאיסטי?

"היום אני כבר לא מאמין. הרי אם אנחנו לא היינו, לא היה גם אלוהים. היום אני האלוהים של הכלבה שלי. בעצם לא, אני בשבילה מין מיתולוגיה לא מוצלחת".

אל נא תאמר לי שלום, בעריכת פביאנה חפץ, הוצאת כתר

 

 

 

 

2 תגובות

  1. עיוני, לא הודית באשמה שיש לך עבר דתי! היי, סדדים. גם אני. אני נולדתי לזה, שלא כמו אצלך שחזרו בתשובה ואז בשאלה, חחחחח, ההורים האלה אללייי…. אבל בכל מקרה זה לא היה להיט. המזל שגדלתי בשכונה הכי חילונית ופולנית שאפשר, אז לא יצאה ממני דוסל"ה עם ארבעים צאצאל"ך מאיזה פרסי שחור. חחחחח… איזה גזענית אני מאמי, אה?

© כל הזכויות שמורות ליוסי וקסמן