בננות - בלוגים / / השמלה הסגולה מתחת לאקליפטוס
סהרורית
  • נאוה סמל

    ילידת יפו. בעלת תואר שני בתולדות האמנות מאוניברסיטת תל-אביב. פרסמה חמישה-עשר ספרים וארבעה מחזות. במרכז יצירתה עומדים גיבורים ילידי הארץ המתמודדים עם הזהות הישראלית ועם צלקות העבר.   ספרה כובע זכוכית שפורסם לראשונה בשנת 1985, היה הספר הישראלי הראשון אשר עסק בדור השני - בניהם של ניצולי השואה, וזכה בפרס משואה - המכון ללימודי השואה בשנת 1988. עוד מספריה: ראלי מסע מטרה; אשה על הנייר - שהיה מועמד לפרס ספר השנה לנוער בגרמניה 2004; גרשונה שונה - על החיים במשפחה של ניצולי שואה בתל אביב שזכה בפרס  National Jewish Book Awardבארצות הברית ב- 1990; לעוף מכאן על ניצול שואה מתוניסיה המלמד נערה ישראלית שיעורים בהישרדות, שנבחר כעשרת מספרי השנה הטובים לנוער בגרמניה לשנת 1995. אופרה על הספר נמצאת בהכנה – בהלחנת אלה מילך-שריף. מי גנב את ההצגה שזכה בפרס הספר המאוייר מטעם מוזיאון ישראל ובציון לשבח ב"פרס זאב" ואף עובד לסדרת טלוויזיה בערוץ 2; ישן הוא ער במקום אחר והאומץ לפחד - שני קבצי שירה לילדים.   הרומן צחוק של עכברוש שעוסק בזיכרון השואה כפי שהוא מועבר בשרשרת הדורות, ראה אור בשנת 2001 בהוצאת  ידיעות אחרונות. הספר זכה לשבחי הביקורת ואף הפך לרב-מכר ובאחרונה הפך לאופרה מצליחה בהלחנת אלה מילך-שריף ובביצוע התזמורת הקאמרית הישראלית. האופרה מוצגת בימים אלה בתיאטרון הקאמרי של תל אביב והסופרת והמלחינה זכו במשותף ב"פרס רוזנבלום לאמנויות הבמה" של עיריית תל אביב לשנת 2005. האופרה הוצגה במאי 2006 על במת התיאטרון העירוני של וורשה – פולין והוזמנה להופעות בדרום אפריקה במאי 2007. הספר יראה אור בגרמניה ב 2007.   יצירותיה של נאוה סמל תורגמו וראו אור גם באיטליה, רומניה, הולנד, ספרד, צ'כיה, בריטניה, תורכיה, אלבניה וסין.   בשנת 1999 השתתפה נאוה סמל בכתיבת התסריט לסרט התיעודי לומר קדיש וללכת על שואת יהודי טרנסניסטריה, בהפקת הטלוויזיה החינוכית הישראלית.   המחזה הילד מאחורי העיניים, סיפורה של אם לילד חריג, הוצג על הבמה בישראל במשך אחת-עשרה עונות, ייצג את ישראל בתחרות פרס איטליה 1987, שודר על ידי ה BBC לונדון, רדיו ספרד, בלגיה, צרפת, אירלנד, רומניה, גרמניה ורדיו אוסטריה, שם זכה בפרס דרמת הרדיו הטובה ביותר לשנת 1996. על הבמה הועלה המחזה ברומא, ניו יורק, לוס אנג'לס, פראג ובפסטיבל התיאטרון סיביו שברומניה. בימים אלה מוצג המחזה בתיאטרון רשיצה ברומניה, בתיאטרון הלאומי של תורכיה באנקרה, ובתיאטרון העירוני של לודז' - פולין. הפקה חדשה בישראל בשפה הערבית, עם השחקנית-זמרת אמל מורכוס, עלתה בהצגת בכורה באפריל 2005.   נאוה סמל זכתה בפרס היצירה של ראש הממשלה לשנת 1996 ובפרס "סופרות מאגן הים בתיכון" בצרפת 1994. ספרה החדש אישראל ראה אור בהוצאת ידיעות אחרונות וזכה לשבחי הביקורת. סרט תיעודי בעקבות הספר נמצא בהכנה. ספרה האחרון לצעירים איך מתחילים אהבה ראה אור בהוצאת ידיעות אחרונות. יראה אור באיטליה 2007.   נאוה סמל משתפת פעולה עם המלחינה אלה מילך-שריף גם באני רוצה להיכנס לספר בראשית - מחזור שירי תנ"ך שבוצע בידי המקהלה הקאמרית רמת- גן בפסטיבל אבו-גוש 2005 ובתיאטרון צוותא.   בין תרגומיה לתיאטרון: הניצול, משיח, כשהיא רוקדת (תיאטרון חיפה), זינגר (תיאטרון באר שבע), ילדה של כולם (בית ליסין), נערות הזהב (בית צבי), רכבת הצלה (תיאטרון אורנה פורת לילדים ונוער), רוז (תיאטרון הקאמרי).    נשואה ואם לשלושה. מתגוררת בתל אביב.  

השמלה הסגולה מתחת לאקליפטוס

 


"את יפה" – שתי מלים שהוא אמר לי. כישוף מאגי שהפך אותי במכה מילדה לאשה – וכמובן, השיר שהתנגן ברקע. בלעדיו זה לא היה קורה.
"את תלבשי את השמלה הסגולה ושתי עינייך מוצפות באור כהה."
לא לבשתי שמלה סגולה. לא לבשתי שמלה בכלל, אלא מדי צופים בצבע חאקי. הייתה לי צמה ארוכה, ולא היה לי מושג מה זה אור כהה.
גדות הירקון. שנת ששים ושבע. בקרוב תפרוץ מלחמת ששת הימים, אבל מי חשב על מלחמות ברגע ההוא? עמדנו ליד שבט "החורש", מתחת לאקליפטוס שעל הגזע שלו נחרטו באולר המון לבבות עם חצים.
הייתי נערונת שלא ידעה איך לגרוב גרבי ניילון או להבליט את הציצים והחביאה את החצאית היחידה שלה עמוק בארון, כי המדריך הזהיר נגד פיתויי ה"חברה סלונית" המשוקצת. 
אבל הנער ההוא היה פתיין גדול. בחושך הבהבו מדיו הלבנים, כי הוא למד בפנימייה של בית הספר לקציני ים וחלם להיות רב חובל. היה לו שם גלותי, שאז נחשב מכוער והוא שינה אותו לארי, מאמץ את זהותו של גיבור הספר "אקסודוס" ארי בן כנען שהיה אז החלום הרטוב של כולנו. גבוה, חסון, בלורית זהב ועיניים כחולות. הנסיך הישראלי האולטימטיבי.
הוא לחש באוזני את שתי מילות הכישוף, ומהרמקולים של שבט "החורש", התנגנה "השמלה הסגולה" – השיר של חיים חפר וסשה ארגוב מפי "התרנגולים", הלהקה הכי פופולרית בסיקסטיז אצלנו.
ששים ושבע, עדיין לפני ששת הימים, בטרם קריסת התום. הייתי ביישנית, אבל עם חלומות סוערים ששייטו בי לא פחות מהאוניות של ארי. איך פורצים את הגבולות לא ידעתי, וגם המושג אינטימיות היה זר, למרות שאת "השמלה הסגולה" שרה חבורת גברים ולא גבר יחיד, והם חיזרו בלשון "אנחנו" – "נשב מאה שעות על הגדר שמול ביתך, כך יהיה כשנצא ביחד" – כי בארץ הקולקטיב המחושק גם האהבה הייתה עניין ציבורי.
צריך להודות שהם שרו בהרמוניה מופלאה.
על עם סגולה ידעתי, מי לא, אבל לא על שמלות סגולות, ומעולם לא ראיתי "גבעות מתעוררות באור סגול", רק שמש צהובה וחמסנית, וכשהתרנגולים שרו "וסיגלית פתאום תפרח בשערך", ארי התיר את הצמה שלי ואחר כך קטף חמציץ שנשאר מאז הפרח הכי רומנטי בעיני.
יש האומרים שבגרסה המקורית של השיר השמלה הייתה בכלל צהובה…
 
אף פעם לא נודע לי אם ארי החזיר לעצמו את השם הגלותי שאיתו נולד ואם הפך באמת לרב חובל, ואולי הייתי הראשונה בסדרת נערות בכל נמל, כמיטב הקלישאה. ועל היופי, מוטב לא לדבר…
יש להניח שהנער ההוא התקרקע מזמן וגם החלומות שלו תקעו עוגן, כשם שהשיער הפזור שלי התקצץ.  
בשבט "החורש" שמו שוב את התקליט של התרנגולים על הפטיפון והשמיעו הכל מהתחלה. טעמנו ביחד את הגבעול הדק של החמציץ הסגול – הטעם הבלתי צפוי והסותר של ראשית אהבה. ההתחלה של ההתחלה. עוד מעט אגלה מה זה אור כהה.
וכמו בשיר הנצחי של חפר וארגוב, גם אני צחקתי פתאום ולא ידעתי מדוע.
 
פורסם במוסף הארץ, גיליון מיוחד לחג הפסח "בוא שיר עברי", 11 באפריל 2009
 

 

22 תגובות

  1. הלנה מיימון

    צהוב הוא צבע אלים
    הוא בחר לי סגול

    מה קרה לו השד יודע
    את ליבי שבתה בלוריתו

    השתקצתי להנעתי מסיפורך האביבי

    • וגם אני השתקצתי להנאתי בעת הכתיבה…

    • במקור זה באמת היה צהוב, אבל לתרנגולים כבר היה "שיר הצהובים", אז החליפו לסגול.

      • הצדק איתך מודי. אף כי רציתי לפרט את עניין החלפת הצבע, נאלצתי לקצץ בשל מגבלת המקום.
        אבל השיר נשאר לנצח כשמלה סגולה – וטוב שכך.

  2. קראתי את הקטע בהארץ, נפלא ומעורר זכרונות, שם גם יש תמונה של הנערה היפה,

    • כמה יפה הטעם הבלתי צפוי והסותר של האהבה ,כפי שהוא מתואר בסיפורך הרגיש והמעודן – ההתחלה של ההתחלה. מחזיר אותי אל ימי התום. וסגול זה צבע שאני אוהבת – צבעה של הרוח. חג של אור סגול כהה שיהיה לך נאוה.

    • תודה לך חני. קצת מרעיד לראות מה מעולל הזמן לנערות יפות.

  3. נאוה, הוקסמתי מהספור הנפלא על ימי התום.
    גם אני הייתי חניכת תנועת הצופים ,
    עם צמות מיתולוגיות בשבט"ראשונים" הפתח תקואי.
    מלחמת ששת הימים תפשה אותי
    בכתה ד' בבית-הספר היסודי ע"ש משה-יואל סלומון
    "אני נשאר הלילה פה על הגבעה הזאת".
    השיר המקסים שאני אוהבת ושהזכרת בניחוח של נוסטלגיה רומנטית "השמלה הסגולה" מושר גם היום על ידי חבורת הזמר שלנו בחיפה, בערב שנושאו גוונים וצבעים בזמר העברי
    "אלף צבעים ושיר"
    יחד עם "העיר באפור" "חופשה באדום"
    "תלבשי לבן" "הכל זהב" "צבעי הזמן"
    הרבה שירים יפים טעונים זיכרון אפיזודי
    של זמן ומקום וארוע שלא נמחקים ממטען החוויות
    שלנו. הסיפור שלך כל כך ארץישראלי ומרגש.
    חג אביבי ותל-אביבי שמח! ותודה ממיכל (חיפה)

    • תודה מיכל על המלים הטובות. משמח אותי שהשיר היפהפה חי בפי אלה שממשיכים לזמר אותו. בני מזל אני ששירים כאלה עדיין נעים בתוכנו.

    • נאווה, הזכרת לי נשכחות..תודה על סיפור ימי התם…אמנם הייתי ב- "שבט ראשונים", אבל גם אנחנו טיילנו על גדות הירקון, ואהבתי במדי צופים את אחד החניכים.. ולמדנו "קשרים" "והיה נכון למלא חובתך"

      (מיכל, גם אני למדתי בסלומון, במקור שמי פיאלקוב.)

      • תודה לך תמי. ימי התום בארץ הזו חלפו ונגוזו, אבל משהו אצלנו בפנים נשאר. ותודה שכך.

      • תמי, נחמד להיזכר בענת פיאלקוב,קרובת משפחה?
        שלמדה שנה לפני בביה"ס סלומון המיוחד באופיו
        כי היה מוסד חינוכי קטן ומשפחתי.
        אכתוב לך לאתר שלך
        הצופים בשבט "ראשונים" היה מקום מפגש עם הרבה בנים מקסימים שובי-לב…

        • …:)
          ענת היא אחותי הגדולה..

          נאווה סליחה על ההתפרצות לבלוגך..

          • תהנו בנות. אני שמחה שהבלוג מאחד קרובים וחברים.

          • תודה נאוה, אנחנו גם מכירות דרך משפחת קיילס..
            אוהבת את כתיבתך הישירה והמרגשת.
            את מגיעה להרצאות לבתי ספר חטיבות ביניים
            דרך סל-תרבות? כי שמעתי אותך לא פעם בכנסים ספרותיים. ובכלל תקופת מגוריכם בחיפה ובניהול התיאטרון היתה טובה ובלתי נשכחת
            בעשייה האמנותית הפוריה.
            שמחה שיש לי הזדמנות לומר לך מחמאות מפרגנות.

          • מיכל, אני מודה לך. ימי חיפה זכורים לי כיפים בחיינו. ואת גורי אנחנו זוכרים מדי יום.

    • מי את מיכל? דבריך דברי טעם, אבל זהותך?
      האם את חיפאית עכשיו?

    • דניאל אפשטיין

      אני לא יודע אם את תראי את ההודעה הזאת אבל אני עכשיו בשבט ראשונים צופי פ"ת אני אשמח אם נהיה בקשר כי חשבתי לשנה הבאה לעשות נוסטלגיית איחוד ולאחד את כל בוגרי השבט עם תמונות וזכרונות. אשמח אם תדברי איתי.
      daniel_eps@Walla.com

  4. תאור מדוייק של נעורי. במקום 'הצופים' היה 'השומר הצעיר' ובמקום אקליפטוס היו חולות בת ים… ואת השיר הזה אני שרה עד היום בהנאה מהתרגשות ההתחלות שבו!

© כל הזכויות שמורות לנאוה סמל