בננות - בלוגים / / אוסטרליה בין אש ומים
סהרורית
  • נאוה סמל

    ילידת יפו. בעלת תואר שני בתולדות האמנות מאוניברסיטת תל-אביב. פרסמה חמישה-עשר ספרים וארבעה מחזות. במרכז יצירתה עומדים גיבורים ילידי הארץ המתמודדים עם הזהות הישראלית ועם צלקות העבר.   ספרה כובע זכוכית שפורסם לראשונה בשנת 1985, היה הספר הישראלי הראשון אשר עסק בדור השני - בניהם של ניצולי השואה, וזכה בפרס משואה - המכון ללימודי השואה בשנת 1988. עוד מספריה: ראלי מסע מטרה; אשה על הנייר - שהיה מועמד לפרס ספר השנה לנוער בגרמניה 2004; גרשונה שונה - על החיים במשפחה של ניצולי שואה בתל אביב שזכה בפרס  National Jewish Book Awardבארצות הברית ב- 1990; לעוף מכאן על ניצול שואה מתוניסיה המלמד נערה ישראלית שיעורים בהישרדות, שנבחר כעשרת מספרי השנה הטובים לנוער בגרמניה לשנת 1995. אופרה על הספר נמצאת בהכנה – בהלחנת אלה מילך-שריף. מי גנב את ההצגה שזכה בפרס הספר המאוייר מטעם מוזיאון ישראל ובציון לשבח ב"פרס זאב" ואף עובד לסדרת טלוויזיה בערוץ 2; ישן הוא ער במקום אחר והאומץ לפחד - שני קבצי שירה לילדים.   הרומן צחוק של עכברוש שעוסק בזיכרון השואה כפי שהוא מועבר בשרשרת הדורות, ראה אור בשנת 2001 בהוצאת  ידיעות אחרונות. הספר זכה לשבחי הביקורת ואף הפך לרב-מכר ובאחרונה הפך לאופרה מצליחה בהלחנת אלה מילך-שריף ובביצוע התזמורת הקאמרית הישראלית. האופרה מוצגת בימים אלה בתיאטרון הקאמרי של תל אביב והסופרת והמלחינה זכו במשותף ב"פרס רוזנבלום לאמנויות הבמה" של עיריית תל אביב לשנת 2005. האופרה הוצגה במאי 2006 על במת התיאטרון העירוני של וורשה – פולין והוזמנה להופעות בדרום אפריקה במאי 2007. הספר יראה אור בגרמניה ב 2007.   יצירותיה של נאוה סמל תורגמו וראו אור גם באיטליה, רומניה, הולנד, ספרד, צ'כיה, בריטניה, תורכיה, אלבניה וסין.   בשנת 1999 השתתפה נאוה סמל בכתיבת התסריט לסרט התיעודי לומר קדיש וללכת על שואת יהודי טרנסניסטריה, בהפקת הטלוויזיה החינוכית הישראלית.   המחזה הילד מאחורי העיניים, סיפורה של אם לילד חריג, הוצג על הבמה בישראל במשך אחת-עשרה עונות, ייצג את ישראל בתחרות פרס איטליה 1987, שודר על ידי ה BBC לונדון, רדיו ספרד, בלגיה, צרפת, אירלנד, רומניה, גרמניה ורדיו אוסטריה, שם זכה בפרס דרמת הרדיו הטובה ביותר לשנת 1996. על הבמה הועלה המחזה ברומא, ניו יורק, לוס אנג'לס, פראג ובפסטיבל התיאטרון סיביו שברומניה. בימים אלה מוצג המחזה בתיאטרון רשיצה ברומניה, בתיאטרון הלאומי של תורכיה באנקרה, ובתיאטרון העירוני של לודז' - פולין. הפקה חדשה בישראל בשפה הערבית, עם השחקנית-זמרת אמל מורכוס, עלתה בהצגת בכורה באפריל 2005.   נאוה סמל זכתה בפרס היצירה של ראש הממשלה לשנת 1996 ובפרס "סופרות מאגן הים בתיכון" בצרפת 1994. ספרה החדש אישראל ראה אור בהוצאת ידיעות אחרונות וזכה לשבחי הביקורת. סרט תיעודי בעקבות הספר נמצא בהכנה. ספרה האחרון לצעירים איך מתחילים אהבה ראה אור בהוצאת ידיעות אחרונות. יראה אור באיטליה 2007.   נאוה סמל משתפת פעולה עם המלחינה אלה מילך-שריף גם באני רוצה להיכנס לספר בראשית - מחזור שירי תנ"ך שבוצע בידי המקהלה הקאמרית רמת- גן בפסטיבל אבו-גוש 2005 ובתיאטרון צוותא.   בין תרגומיה לתיאטרון: הניצול, משיח, כשהיא רוקדת (תיאטרון חיפה), זינגר (תיאטרון באר שבע), ילדה של כולם (בית ליסין), נערות הזהב (בית צבי), רכבת הצלה (תיאטרון אורנה פורת לילדים ונוער), רוז (תיאטרון הקאמרי).    נשואה ואם לשלושה. מתגוררת בתל אביב.  

אוסטרליה בין אש ומים

 
על מסך הטלוויזיה שלי מהבהבות להבות ומתחלפות בתמונות של מבול וזרמים גועשים. שני אסונות הטבע באוסטרליה מתנגשים בשידור חי. בצידו האחד של המסך ועדת החקירה הממלכתית לבדיקת תיפקוד הרשויות בשריפות האימתניות שגבו בפברואר האחרון את חייהם של מאתיים קרבנות וכילו עיירות שלמות במדינת ויקטוריה, ואילו בצד האחר של המסך גל השטפונות שמאיים כעת על מדינת קווינסלנד. פורענות רודפת פורענות.
בעיר לִיזְמוֹר, שבה למד בני במשך ארבע שנים, נקראים התושבים להתפנות מבתיהם, שכן נהר וילסון כבר גאה מעל לגובה של עשרה מטרים וחצי והרחובות מוצפים. לו הייתי מתארחת שוב אצלו בבית חוטבי העצים שעל גדת הנהר, היינו הופכים לפליטים. בריסביין – הגדולה שבערי מזרח אוסטרליה – וחופי הגולד קוסט נשטפים בסילונים ומראות של הרס וחורבן בכל מקום. עשרים אלף תושבים מנותקים והבתים צפים על פני המים כתיבות נוח קטנות.
ממשלתו של קֶוִין רַאד הכריזה על האזור כ"מוכה אסון" והזרימה כוחות הצלה – אולי כדי למנוע את ועדת החקירה הבאה. במסך נראים מסוקים מחלצים תושבים ומעבירים אספקה וציוד חירום. זיכרון השריפות שהפכו אזור של 3 מיליון דונם לעיי חורבות, עדיין טרי. לא בכדי מכהנת בממשלה האוסטרלית שרה הנושאת את התיק "לשינוי אקלים ומים".
האם הטבע בשרירותו ובחרונו משתולל באש ובמים, או שמא אלה תוצאות הרות אסון לדרך הרשלנית והיהירה שבה אנו נוהגים בכדור הארץ? השרה פֶּנִי ווֹנְג בת ארבעים, שאפתנית ונמרצת, נאבקת זה חודשים להשיג הסכם לצמצום פליטת גזי החממה ודוחפת למציאת מקורות אנרגיה חלופיים ושימוש בטכנולוגיה בלתי מזהמת. בקשיחות מעוררת הערצה מתגוששת הכוכבת בממשלתו של רַאד בתאגידים מסחריים ובבעלי אינטרסים כלכליים. בתם של עובדת סוציאלית אוסטרלית ואדריכל ממאלזיה שחוותה בילדותה גידופי "זנזונת אסייתית", עומדת בלחצים ומטיפה על הצורך הדחוף בשמירה על נכסי הטבע והסביבה – ולא רק באוסטרליה. "שגשוגנו העתידי תלוי באבטחת הסכם בינלאומי לשינוי אקלים", הצהירה ווֹנֱג בנאום בפרלמנט ב-28 במאי. בו ביום הודיעה ממשלתו של רַאד על רכישת המים הגדולה בתולדות אוסטרליה, בסכום הדמיוני של 303 מיליארד דולר, שכן אזורים שלמים ביבשת מוכי בצורת ועומדים על סף כליה. גם באוסטרליה נאסר על השקיית מדשאות והקריאה לחיסכון במים נשמעת כה מוכרת. לרגע אני מרגישה בבית. נוכח המבול הניגר בטלוויזיה אני משתעשעת ברעיון להציע לפֶּנִי ווֹנְג את חזון המוביל הארצי שלנו, אלא שאז אני נזכרת במרחביה העצומים של אוסטרליה…
העיר קמפסי המתפנה מתושביה מרוחקת 350 קילומטרים מסידני שבה אני נמצאת, ועם זאת הסערה לא פסחה עלינו והגשם האינסופי ניתך גם כאן מזה חמישה ימים ברציפות. בּוֹנְדַאי ביץ', המפורסם בחופי סידני, שומם לחלוטין ומדריך הטיולים טוען שבכל שנותיו לא ראה את החוף ריק אפילו מגולשי הגלים הנועזים.
המדרונות המסולעים מכורסמים מחבטות הנחשולים ואילו באי פיליפ שליד מלבורן, מרחק 11 שעות נסיעה, יוצאים הפינגווינים מן הים בשעת השקיעה – מנהגם זה אלפי שנים – ומדדים להקות להקות על רצועת החוף לעבר השוחות שלהם, שם יבלו את הלילה ויאכילו את צאצאיהם בדגים שאגרו בבטנם. ל"מצעד הפינגווינים" המפורסם נוהרים תיירים מכל העולם, ויום סגרירי לא ירתיע גם אותי, אלא שכאן הצליחו כבר שומרי איכות הסביבה להחזיר את הטבע למצבו המקורי. בתי הנופש סולקו בצו משפטי, ואלה שנותרו, מנותקים מחשמל. באי שהוכרז כשמורה, נחסמים הכבישים בלילה, כדי שלא להפריע את מנוחת בעלי החיים ונשתלו במיוחד צמחי המאכל החביבים הן על הפינגווינים והן על יונק הכיס הוואלאבי. "זכור, אתה רק אורח כאן", נאמר בשלטים, "ועליך לכבד את בית הפינגווינים שבו אתה מתארח".
דומיה מוחלטת היא חוק בל יעבור, כמו גם איסור חמור על צילום, או האכלת בעלי החיים. פינות מיוחדות במרחק מדוד מורשות לאותם החוטאים בעישון, כאשר את בדלי הסיגריות הם נדרשים להשליך לפחים מיוחדים, חלילה שלא לזהם את הקרקע. אמא אדמה במלוא הכבוד כראוי. כל אירוע פומבי באוסטרליה כיום נפתח בהודייה לאבוריג'ינים ילידיה הקדמונים של היבשת ובעלי חזקת האבות עליה.
ברשימת עשרת מנהיגי העתיד הצעירים שבחר היומון ה"אוסטרליאן" אני מוצאת גם את אהרן ווּד בן ה-33 המוגדר כ"מחנך סביבתי", בוגר אוניברסיטת מלבורן במדעי היעור וזוכה פרס ראש הממשלה לאיכות הסביבה. יוזמתו השאפתנית "ילדים מחנכים ילדים" כבר מיושמת בבתי ספר באוסטרליה ובדעתו להגשימה גם במדינות נוספות. "לא חשוב מהו גילך, לא חשוב אם אתה עני או עשיר, באיזו שפה אתה דובר, מהי דתך ואמונתך, או היכן אתה חי – כולנו זקוקים למים נקיים ולאוויר נקי כדי לשרוד", הצהיר ווּד. אולי יום אחד יכהן אף הוא כשר "לשינוי אקלים ולמים".
אל מפרץ סידני שכבר עבר שיקום, חזרו לאחרונה כרישים. את המחיר הזה בגין תיקון הטבע, מוכנים כאן לשלם. בסופת הציקלון שפקדה את קווינסלנד בפברואר, שחו ברחובותיה של אחת העיירות גם כמה תנינים. ממני הם כנראה הסתתרו…
ואילו בסידני, מעל לבית האופרה היפהפה דמוי הברבור, נפרשה לפתע קשת בענן בעלת גוני אש יוקדים. לרגע, רק לרגע, קלו המים.
 
פורסם בעיתון "הארץ", 10 ביוני 2009
גיליון מיוחד שנכתב בידי סופרים לרגל שבוע הספר העברי
נאוה סמל שבה זה עתה מאוסטרליה לשם הוזמנה כאורחת של פסטיבל הספרות הבינלאומי של סידני ושל אוניברסיטת מוֹנַאש במלבורן.  

9 תגובות

  1. 'חשודים עלי סופרים הנוסעים לקצווי
    העולם כדי לכתוב משהו.הטוב ביותר יהיה אם יתצגלה שהסופרים לא ביקרו במקומות האלה כלל ועיקר'(קארל קראוס)
    ואילו,במקום לבזבז את זמנך וזמננו
    ולתור באוסטרליה,היית קוראת היטב
    את הרומנים של פטריק וויט (הרבה תוגמו לעברית) אולי נקדות התצפית השטחית,התיירית מתפעלת שלך היתה משתנה.

    הכשרון אינו מתחבא באוסטרליה.

    • מזל שגם הרשעות אינה מתחבאה באוסטרליה.
      ולא נסעתי כתיירת.

      • נאווה, ברוך שובך למטע הבננות, כתיבתך איכותית
        מצמררת העובדה ששום מקום בעולם לא בטוח .
        וטיול כייפי עלול להסתיים במצב של מצוקה.
        טוב שאייר חזר הביתה.
        לדאוג מרחוק ליקירים, זה קשה מאוד .
        הבת שלי נקלעה לפני יותר משנה בפורים לשריפה
        בברזיל, שהשמידה לה ולחברותיה את כל החפצים
        ממש ניצלו בנס.גם במדבר המלח הן נסעו ואחר כך קרה שם אסון הדאגה הטריפה אותי ובדיעבד
        פגעה בבריאות פיסית ונפשית.
        השגרירות בברזיליה כלל לא דאגה להן לקיום הראשוני לאחר שנותרו כפליטות והמתינו לעזרה ולמשלוחים מהארץ.
        הצילום והארוע פוסמו בעיתונות ובאתר המטיילים לדרום אמריקה "גרינגו"
        ודאי בנך שגר באוסטרליה 4 שנים,נרעש מאוד.

      • נאוה ,
        בין אש ומים בין יבשה לשמיים, אלו החיים.
        נהדר שהוזמנת לפסטיבל הספרות הבינלאומי
        של סידני והאוניברסיטה במלבורן.
        האזנתי למוזיקה בלווי התמונות המצולמות באוסטרליה לפי הקישור במאמרים "אייר סמל מוזיקאי צעיר",
        המוזיקה נשמעה לי כמו תפילה יהודית חסידית.
        מעניין שכתיבת מילים ומוזיקה היא תופעה משפחתית
        כל טוב ורק בריאות.

  2. Brisbane the largest city on Australia's East Coast? What happened to Sydney and Melbourne?

    • בריסבין מזרחית בהרבה מסידני, ומלבורן נמצאת בכלל בחוף בדרומי.

  3. טוב שאת מדווחת לנו, תודה נאוה.

    אני שכל ענייני לאחרונה הוא התאוריה של האקולוגיה, שמחה מאד למידע הזה.

    • תודה ודרישת שלום חמה לך סבינה. כמוני כמוך בקידום העניין האקולוגי.

© כל הזכויות שמורות לנאוה סמל