בננות - בלוגים / / הסינדרום הפוסט תערוכתי
הבלוג של מיכה שמחון
  • מיכה שמחון

    רחוב השומר 15 חיפה   אחוזה, חיפה נוה שאנן, חיפה בי"ס בארי בי"ס עירוני ג' השומר הצעיר נוער הליכוד נח"ל מלחמת לבנון מר"צ גשור אירופה אוסטרליה ניו זילנד תאילנד  יפן ישראל ירושלים אוניברסיטה אגי הרבה הונגריה תעודת הוראה גימנסיה רחביה מ.א. סוציולוגיה ואנתרופולוגיה יוליה קצת רוסיה בי"ס לצילום מוסררה הודו פלורנטין, תל אביב בי"ס לצילום מוסררה בי"ס גבעת גונן בקטמונים ירושלים סיגלית יד אליהו מכללת ספיר בי"ס לצילום גיאוגרפי  תלמה ילין ובאמצע התחתנתי התגרשתי התחתנתי לתמיד ועכשיו אבא טרי לאימרי מלמד באוניברסיטה העברית תעודת הוראה בסוציולוגיה ופסיכולוגיה מלמד במכון הטכנולוגי בחולון ועכשיו אבא טרי לעלמא

הסינדרום הפוסט תערוכתי

כפי שאולי קראתם בפוסט הקודם שלי נפתחה תערוכת יחיד שלי בשם: "מקאם" בבית האמנים בירושלים. התערוכה מקבלת הדים תקשורתיים חיוביים (מעריב, כלכליסט ושני מקומונים ירושלמיים מרכזיים) וגם מושכת קהל מבקרים רב. לכאורה המצב מצוין וטוב. עוד שיא נרשם בקריירה האומנותית שלי. ואם כך, למה הדכדוך? למה תמיד בסוף כל פתיחה של תערוכה מתחיל להזדחל לו עצב גדול ולחלחל פנימה אל המקום שבו שכנה שמחה ממש קודם לכן? חברים שאינם בתחום האמנות לא מבינים למה ואיך, אבל אני בטוח שהאמנים מביניכם שיקראו את הפוסט הזה יבינו על מה אני מדבר. אני לא לבד. אז למה בעצם?
התשובה הפשוטה היא  שבסוף כל שיא יש את תחילת המדרון. אי אפשר לעלות לעד. מתישהו עוצרים ומבינים שעכשיו מתחילה הדרך למטה. כל מי שטיפס פעם הרים ועשה מסלולים ארוכים במעלה הר יודע שמתישהו יגיע לפסגה, יעצור, יתבונן בנוף, ינשום אוויר נקי, אולי יאכל משהו, ישתה משהו ואז תתחיל הירידה למטה. 
התשובה הארוכה יותר תנסה להסביר את הסינדרום הפוסט תערוכתי.
במהלך העבודה על תערוכת יחיד חדשה עובדים לפחות 12 שעות ביום ובדרך כלל הרבה יותר קרוב 
ל-16 שעות ואף יותר בעיתות דחק. זמן לשינה טובה אין וגם זמן לעצור ולנוח אין. יש המון התרגשות והרבה ציפיות ותקוות. מצפים למבקרים רבים ולראיונות בתקשורת ולמכירות של תמונות וגם כמובן לשדרוג המעמד כאמן. התערוכה אמורה להביא אותך לשיא אומנותי. 
ככל שהדברים האלה קורים, עדיין אין מניעה שבסוף התהליך תהיה אכזבה. הרי הדימיון שלנו לוקח אותנו רחוק יותר מהמציאות. זה כוחו וזה מפחו. וכך מגיעה הפתיחה ועימה כל המבקרים והתשבחות והביקורות ואז: דממה. 
פתאום, אחרי שכמה חודשים אתה והתערוכה הייתם אחד, מגיע הרגע שאתה מבין שהיא שם ואתה כאן. התמונות שלי הולכות לישון לבדן בבית האמנים בירושלים ואני במיטתי ביד אליהו בתל אביב.לא ראיתי אותן כבר שבועיים ואני מרגיש כאילו אני צריך ללכת לבקרן. לראות אם טוב להן שם, בלעדי. לראות אם התאורה מחמיאה להן עדיין ואם הסאונד של המוסיקה המנוגנת בחדר בגובה מתאים. פתאום אני שואל את עצמי אם אני לא אמור להיות שם לפחות פעם בשבוע. להסתכל לראות לחוש ולחזור הביתה. אני מרגיש שהפקרתי אותן. וגם כאן בבית, אחרי חודשיים של עבודה אינטנסיבית, ללא שינה כמעט, אני מוצא את עצמי משועמם מזוטות היומיום, מחפש משהו שיעניק משמעות חדשה לחיי. אני מרגיש מרוקן. חסר תוכן. חסר מהות. במקום שבו היתה סדרת תמונות בדרכה אל הקיר מצוי עכשיו חלל.
אני מרגיש ששום דבר לא מעניין יותר עכשיו. שזה לא זה יותר. אני מחפש שמשהו יעשה את הקיום שלי משמעותי שוב. אני פותח את המייל שלי כל כמה דקות ובודק אם מישהו רוצה אותי בקשר לתערוכה: לראיין אותי, לשאול אותי, לבקר שם ולבקש ממני לבוא איתו. אולי אני מחפש שם מייל מהתמונות שלי. אולי הן קוראות לי לבוא.
מה שקורה אחרי פתיחה זה שבוע ארוך של שינה. אני הייתי כל כך עייף אחרי הפתיחה של מקאם, שפשוט ישנתי והייתי עייף ברגע שקמתי ואז כמה שעות אחרי הלכתי לשם שינוי לישון… אחרי זה חיפשתי מה לעשות ונזכרתי בכל מה שחיכה לי על השולחן לרגע שאגמור את התערוכה. התבוננתי ברשימת המטלות והן כולן נראו לי לחלוטין לא מענינות ומאידך דחיפותן הבהבה לי מהשולחן. ניסיתי לקחת משהו לידיים, אבל הכל נראהלי חסר משמעות. מע"מ, מס הכנסה, אגרת טלויזיה, ביטוח לאומי, בחינות של תלמידים, ציונים של סטודנטים, טסט לאוטו, אפילו ביקור אצל הרופא נראה לי לחלוטין לא רלוונטי.
ואז פשוט הבנתי שמה שאני מרגיש זה דיכאון. הדיכאון הפוסט תערוכתי.

9 תגובות

  1. יהונדב פרלמן

    מיכה. מכיר היטב את הדכאון הפוסט הזה – אצלי, זה מגיע לאחר העלאתן של ההפקות. מאברוק על התערוכה וחג שמח. יהונדב

  2. היי מיכה שמחה לשמוע שהולך טוב עם התערוכה ויש התענינות רבה. תיארת יפה את התחושות של אחרי. תהליך טבעי שכל יוצר מכיר. לפי חכמת הקבלה האדם הוא רצון לקבל, משרטטים את זה בצורת כלי,
    אותו כלי שווה רצון לקבל ותמיד הוא ירצה עוד וזה מלווה בתחושה תמידית של חוסר סיפוק, אבל זה האדם מעצם טבעו ובריאתו, חכמת הקבלה מלמדת איך להשתמש ברצון האינסופי הזה, המתסכל בצורה אחרת. מומלץ ללמוד 🙂 חג שמח ועוד המון הצלחה!

  3. היי מיכה
    חברתי טלי תמיר, סיפרה לי בגאוה על התערוכה שלך, לצערי לא יכולתי לבוא איתה כי היתה לי הופעה.
    לגבי הסינדרום… הדיכאון… כן ירבו… אתה בתקופה ניפלאה אחרי, ולפני משהו חדש שבטוח יצוץ ויתרקם.
    בהצלחה
    וגם באהבה עמוקה לכח של התערוכה, מה שבטוח אתה מיוחד במינך.
    להתראות טובה

  4. מיכה היקר,
    קודם כל, בגלל השקט שלאחר הסערה זכינו לשמוע ממך כאן, ואיזה פוסט יפה! נוגע ללב.
    אחרי קליימקס כזה בוודאי שיבוא דכדוך כמו שתיארת. אבל לא אדם כמוך ישקע לו בדיכאון שכזה, ואני מקווה שכבר צצים לך רעיונות חדשים ויפים.
    שיהיה לך בהצלחה רבה בהמשך, וגם
    חג שמח לך, לזוגתך ולילדיך!

  5. לילך שמחון

    מיכה, כמו שהבנת בעצמך, הדיכאון הזה הוא שגרתי לחלוטין. הוא אפילו כימי. כשאתה לקראת תערוכה, הצגה, הפקה או כל דבר אחר, הגוף שלך מוצף אדרנלין. אתה כולך דרוך, מוכן ובמלוא חושייך. כשזה נגמר, האדרנלין יורד ומשאיר אותך סחוט וריק. נסה להיזכר ברגעים המסעירים (או סתם הרגעים הכיפיים) שהיו לפני התערוכה.
    נסה לחזור לשגרה אבל למצוא את החלקים המעניינים בה.
    תהנה מהמשפחה שלך, שסבלה אותך גם ברגעים היותר קשים.
    יש לך משפחה מדהימה. נצל את זה.

    בהמון אהבה, לילך

    • הי לילכי
      תזכירי לי בת כמה את…
      את צודקת בכל מילה, כמובן.
      נשיקות

  6. יפה כתבת וכל כך נכון תתחיל לתכנן את התערוכה הבאה

    • תודה לכולם על התגובות
      מסתבר שאפילו בתחום שונה כל כך מאמנות – תחום העסקים והכלכלה – יש סינדרום דומה, שחברי אסי קורא לו: אווירת סוף מצגת. אני יודע שאיני מגלה את אמריקה (גם קולומבוס כזכור לא גילה אותה), אני רק מנסה לתת לתחושה המוכרת הזו כותרת שתתאר אותה.
      אני כבר מתורגל, לשמחתי, ולכן ציפיתי לנפילה ולא הופתעתי כשהיא באה. אני זוכר שבפעם הראשונה זה היה כואב. עכשיו כבר שמתי מספיק ריפודים. ועדיין יש ציפיה לא ברורה למשהו שירים אותי לשיא חדש. אני חושב שהפתרון הוא כמובן תערוכה חדשה. אני עובד על זה.
      אינשאללה בשנה הבאה כמתוכנן. הודעה תבוא. חג שמח לכל קוראי ולכולם בכלל.

  7. כן, יש דיכאון אחרי לידה.
    אבל לא הייתי מגדירה את זה כמדרון, או כנפילה/ירידה. פשוט צריך להתחיל כביכול מחדש, לתערוכה הבאה, לפרויקט החדש ולזה צריך המון כוחות.
    מבינה ומזדהה לחלוטין עם התחושה שהילדים עזבו את הבית, והבית ריק. והצורך ללכת לבקר את העבודות.
    יש דיכאון אחרי לידה, וזה עובר.

© כל הזכויות שמורות למיכה שמחון