בננות - בלוגים / / יומולדת שמח
הפוך קטן ודי
  • אומי לייסנר

    בקשר לכתיבה משלי בבלוג זה -- כל הזכויות שמורות לאומי (נעמי) לייסנר

יומולדת שמח

 

 

כמנהגנו תיכננו ביקור בים ביום העצמאות אלא שהשנה לא רציתי ללכת. מה אני אעשה שם אמרתי עם תינוק זוחל? אשב בצל כמו מלכת דבורה שמנה, משתדלת למנוע ממנו לאכול חול, נותנת פקודות, ונכנסת לדיכאון כשהילדים נשרפים. אבל הם ענו שהם לא נוסעים בלעדי ולא רציתי למנוע מהם לנסוע אז נסעתי. בים מצאנו סככה פנויה וישבתי מתחתה כמו מלכת דבורה שמנה, משתדלת — ללא הצלחה רבה — למנוע מן הקטן לאכול חול, נותנת פקודות, וכרגע בדיכאון עמוק על כך ששוב לא מנעתי מילדיי להישרף. אני אמא גרועה.

 

הלכנו לים בין תל אביב ליפו. עברית בקושי שמענו. רק פה ושם נכנס אמא, אבא, והליקופטר אל תוך האמהרית, הספרדית, הערבית, הרוסית ועוד כמה. ההרגשה היתה נוחה. מרוב שונות נמחקה הזרות, של כולנו. המציל הודיע ברמקול כי ילדה בת חמש הלכה לאיבוד … כולם להסתכל מסביבכם אם אתם רואים אותה … אאאאה הנה היא …. נו, בסדר, לא נורא, קורה, שתי מים. שאלה אם דיבר אל הבת או אל האמא.

 

כשאני הייתי ילדה היינו נוסעים לים רק בחופש הגדול. היינו צריכים לנסוע כשמונה שעות באוטו של אבא שלי כדי להגיע לשם (מיוהנסבורג עד לדרבן). העברנו את הזמן בריבים, אכילה, ומשחקי מחשבה וקצת רדיו שאבא שלי אהב לשמוע (מן רגעי קסם כאלה — אוף אבא).

 

החופים חולקו לפי צבע הגוף. לשחורים התירו לבלות בחופים של לבנים רק אם הם ניקו שם או שמרו על ילדים לבנים. בשנים המוקדמות הנני השחורה שלנו הייתה נוסעת איתנו לים אבל כשגדלנו כבר התחלנו לנסוע לבד. כשעה קלה לפני החזרה ליוהנסבורג, כמו רוב המשפחות מפנים הארץ, היינו יורדים לים עם בקבוקי פלסטיק ריקים, מכניסים להם שכבה של חול ואחר-כך ממלאים אותם בים – בשביל הנני. הסברה היתה כי השחורים אוהבים לשתות מי-ים, ככל הנראה מסיבות בריאותיות. אבל אף פעם לא ראיתי את זה במו עיניי. פתאום אני תוהה אם כל הדבר הזה נועד דווקא לסייע לנו – להקל על הפרידה מן הים. היום, בכל אופן, נורא התחשק לי לקחת שלוק ממנו איתנו חזרה לירושלים.

 

 

 

8 תגובות

  1. גם ממני 🙂

  2. איריס אליה

    אויש אומי. את מזכירה לי נשכחות. איזה קשה זה לשכנע בן שנה שחול הוא לא במבה ?!?
    ותוכלי לספר עוד על האפרטהייד בדרום אפריקה? תמיד זה נשמע לי כאילו זה התרחש לפני שנות דור. מה המצב שם היום?

    • הי איריס. כיום למשל אין חופים נפרדים. אבל ככלל החברה נשארה מאד מעמדית ורוב השחורים שייכים למעמד הנמוך כך שהשינוי לא ממש דרסטי. יום נעים, אומי.

  3. מירי פליישר

    את נהדרת

  4. יעל רוזן-בר שם

    אומי, זה כל כך מתוק. מאוד יפה כתבת את זיכרונות ילדותייך, כאילו הייתי שם יחד איתך.

    תודה רבה.

  5. תמיד מענין לקרוא אותך, פה ושם-הים והאנשים בצבעים שונים.

  6. הסיפור של הטיולים לים שם, מסקרן מאוד. הנני השחורה, החיים בתוך יומיום שבו החופים מחולקים לפי צבע העור, זה משהו קראתי רק בספרים.השורה הראשונה בפסקה האחרונה, קשה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאומי לייסנר